Nieuwe boot reddingsbrigade Hardinxveld-Giessendam

Auteur Topic: Nieuwe boot reddingsbrigade Hardinxveld-Giessendam  (gelezen 3330 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Gepost op: 19 april 2007, 22:56:17
Vanaf 29 maart 2007 kan de Hardinxveld Giessendamse Reddingsbrigade (HGRB) uitkijken naar een aanwinst in haar botenvloot. Vanaf die dag heeft vereniging namelijk samen met Bouwmeester Watersport uit Hardinxveld-Giessendam een sponsorovereenkomst getekend voor het opbouwen en gebruiken van een nieuwe snelle reddingsboot van het merk Arimar. Dankzij het feit dat Bouwmeester Watersport de vereniging een warm hart toedraagt, is zij nu een grote stap verder naar een professionelere tak binnen de vereniging. Bij het opbouwen van de boot zullen Bouwmeester en de HGRB de handen in één slaan waardoor de jarenlange opgebouwde kennis van beide partijen zal worden verwerkt in een nieuwe multifunctionele reddingsboot.Deze nieuwe reddingsboot , de Arimar Scuba 540 zal worden uitgerust met de ultramoderne Evinrude 90 pk met milieuvriendelijke E-tec technologie, beide partijen hebben hier bewust voor gekozen omdat deze motor de beste vermogen/gewicht verhouding heeft en een sublieme acceleratie heeft, dit is erg belangrijk met een snelle uitruk en het mee laten varen van vaak zware bepakking en drenkelingen.

De motor zal worden voorzien van een Propguard omdat voor zowel de redders als de drenkelingen de veiligheid voorop staat, door de Propguard kunnen ledematen onmogelijk in de schroef komen. De boot komt op een speciale boottrailer te staan om zo erg mobiel te kunnen zijn, de boot zal ook worden ingezet bij evenementen in de wijde regio. De boot zal ook een belangrijke taak krijgen voor de opleidingen die de HGRB organiseert voor haar leden. Deze Arimar Scuba 540, speciaal in het rood uitgevoerd, is de eerste snelle boot die de vereniging in gebruik gaat nemen, op dit moment heeft de vereniging ook een speciale rampenvlet, dit is een niet-snelvarende open boot, die ook goed te roeien is.

Op 30 maart heeft het bestuur van de HGRB haar leden middels een informatieavond op de hoogte gebracht van de uitbreiding van de botenvloot en haar plannen bekend gemaakt voor een botenhuis.



Bron en foto's  :
http://www.hgrb.nl/

 ;)


Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2007, 17:17:18
Arimar Scuba 540            Prijs: vanaf € 7.600,- incl. BTW

Lengte 5,40 m
Breedte 2,40 m
Aantal luchtkamers: 5
Max. aantal personen: 9
Staartlengte motor: Lang
Gewicht: 290 kg
Max. vermogen: 120 pk
Aanbevolen vermogen: 90 pk
Bodem: Polyester V-bodem

Dus een hartikke leuk instap model!

en de motor:

E 90 DPL
Cylinderinhoud  1.295 cc  
Cylinders  3 in lijn  
Boring en slag 91 x 66 mm  
Vermogen  67,1 kW / 90 pk bij 5.000 tpm  
Toerentalbereik 4.500 – 5.000 tpm  
Gewicht 138 kg  
Voeding E-Tec Direct Fuel Injection  
Olie  injectie  
Alternator  75 A / 1.100 Watt  
Prijs 10.999 EUR

Maar gesponsord? Wat moet ik mij daar bij voorstellen, wij kregen ook eens een motor "gesponsord" van mijnheer Stalenhoef van Yamaha. Bleek later voor een jaar te zijn, daarna moest ie er weer af. Wij hadden daar niet zulke goede afspraken over gemaakt kennelijk.

Henk


DE STUURMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2007, 13:40:24
Hmmm, van een rampen-eenheid naar een RIB met 90 PK...... sterkte en pas maar op dat er geen ongelukken gebeuren!

mvg

De Stuurman


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2007, 22:12:37
Hmmm, van een rampen-eenheid naar een RIB met 90 PK...... sterkte en pas maar op dat er geen ongelukken gebeuren!

mvg

De Stuurman

Tja, er zou eigenlijk een opleiding van de bond moeten zijn. De eerste en de beste keer dat er een KNRM inspecteur bij ons aan boord kwam reikte hij ons de ene na de andere andere tip aan die wij nu standaard in onze opleiding hebben. Dingen die bij een rampenvlet volkomen overbodig zijn.

Een van de dingen die wij vroeger niet en nu wel doen (naar anleiding van een van die KNRM opmerkingen dus) is één hand aan het stuur en een hand konstant aan het gas. Voor als er wat onverwacht gebeurd en je gas terug moet nemen. En ook nooit zonder waarschuwing het gas er af halen of geven of een bocht draaien. Mis je een eind verder ineens een bemanningslid.
Altijd aan de anderen vragen of het nog gaat bij extremen. De stuurman houdt het altijd het langste vol.
Nooit volgas door een engte of brug, maar even gas terug (gebeurd er juist dan met de besturing of komt er een collega van de andere kant net terug van een andere aktie kunnen ze je met een plamuurmes van de pijler afschrapen). Ga zo maar door. Is dat niets voor de bond, zo'n opleiding nu het steeds maar sneller gaat?

Henk


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2007, 23:07:41
In principe is er nog steeds de aantekening snelle boot bij het schipper diploma met als instroomeis het vaarbewijs I, daar wordt je in ieder geval geexamineerd op de skills met de snelle boot. Niet alleen vaartechnisch maar ook als leidinggevende. Ik verwacht alleen wel dat het e.e.a. op termijn zal worden herzien, want kennis is immers veranderlijk en het zou niet slecht zijn het oog nog eens op het huidige boekje varend redden te leggen (wat volgens mij al druk gebeurt).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2007, 23:51:23
In principe is er nog steeds de aantekening snelle boot bij het schipper diploma met als instroomeis het vaarbewijs I, daar wordt je in ieder geval geexamineerd op de skills met de snelle boot. Niet alleen vaartechnisch maar ook als leidinggevende. Ik verwacht alleen wel dat het e.e.a. op termijn zal worden herzien, want kennis is immers veranderlijk en het zou niet slecht zijn het oog nog eens op het huidige boekje varend redden te leggen (wat volgens mij al druk gebeurt).

Saar heb je een punt,  maar dat is wel gebaseerd op een R2 ofzo, wat mi niet te vergelijken is met een RIB als bv de Mayflower van RB Blaricum de 50 knopen haalt.

Zo komen er steeds meer.

Henk


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2007, 12:18:52
Je legt het examen af op je eigen brigade boot, dus er wordt wel gekeken of je bekwaam bent in het schipperen van een dergelijk vaartuig.