De Kustwacht coördinatie bij grote drukte

Auteur Topic: De Kustwacht coördinatie bij grote drukte  (gelezen 5001 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 28 april 2007, 16:39:49
Even afgesplits van "HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik"  ;)

Palmpie
mod



Daar weet ik alles van ik zat op post

Ron

Hé wat leuk, waar?

Nou mij viel nog veel meer op: de rol van de kustwacht begreep ik niet helemaal. Ze lieten de Maria Paula naar Pampus eiland varen terwijl de positie 1,5 mijl west van Pampus Haven was, heel ergens anders. En "een aanvaring" meldde een jacht, er werd verder niet doorgevraagd.

De P92 voeg even later, opstomend, wat voor soort schepen betreft het, wat voor naam hebben ze, wat is de schade, zijn er ook slachtoffers..."

Kustwacht "oh uuuh, dat zullen we even na moeten vragen :o..." De twee jachten bleken een charterplatbodem (de Volharding)van de bruine vloot die een zeijacht op de kop had genomen. Zeiljacht zat goed in mekaar...

Een Maritiem fotograaf was net bij ons naar de Seeker aan het kijken voor "voortgangsfoto's" en wij keken elkaar direct vragend aan tijdens de melding: "een aanvaring" genoeg informatie voor de kustwacht?

Henk




Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2007, 16:43:55
Citaat
Nou mij viel nog veel meer op: de rol van de kustwacht begreep ik niet helemaal. Ze lieten de Maria Paula naar Pampus eiland varen terwijl de positie 1,5 mijl west van Pampus Haven was, heel ergens anders. En "een aanvaring" volgens de melder, er werd verder niet doorgevraagd.

De P92 voeg even later, opstomend, wat voor soort schepen betreft het, wat voor naam hebben ze, wat is de schade, zijn er ook slachtoffers..."

Die informatie was nog niet geheel binnen en er liepen maar een stuk of 10 andere gevallen waardoor het geheel nogal warrig binnen kwam

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2007, 16:55:07
Kun je nagaan, dan moet het niet ook nog eens gaan waaien!

Maar waar zat je op de post?

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2007, 16:57:54
Citaat
Maar waar zat je op de post?

Den Helder Kustwacht

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2007, 17:42:48
Oke. Dan kun je het weten!

Goed dat die kant even belicht wordt, daar heb je niet altijd erg in als bemanning. Je denkt met zulk weer kunnen ze het met hun ogen dicht, maar dat valt dus tegen! Ik had de KW net aan de lijn, nog steeds een gekkehuis!


Het moet niet drukker worden!

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2007, 18:46:16
Oke. Dan kun je het weten!

Goed dat die kant even belicht wordt, daar heb je niet altijd erg in als bemanning. Je denkt met zulk weer kunnen ze het met hun ogen dicht, maar dat valt dus tegen! Ik had de KW net aan de lijn, nog steeds een gekkehuis!


Het moet niet drukker worden!

Henk

Is ook wel te zien aan het relatief grote aantal P2000 meldinen voor de KNRM. (En dan weet je niet eens de meldingen die via de radio komen als ze al op het water zijn).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #6 Gepost op: 28 april 2007, 18:50:07
Sterker nog vanwege de Reddingbootdag hebben we in onze wacht nog helemaal niet gealarmeerd omdat er genoeg op het water zat!

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 28 april 2007, 19:28:32
Sterker nog vanwege de Reddingbootdag hebben we in onze wacht nog helemaal niet gealarmeerd omdat er genoeg op het water zat!

Ron

Wat ook weer de snelheid ten goede komt!

Hadden de eenheden misschien wel wat meer door kunnen vragen, toch? Het is handig om te weten of er gewonden zijn en of je naar de goede plek onderweg bent.

De melder stond op 16, maar die kun je naar 67 meenemen om 16 te ontlasten. De tweede aanvarende boot kan in het geval van gewonden de ambubemanning vast oppikken.

Ik hoor het wel als ik dat niet goed zie...

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #8 Gepost op: 28 april 2007, 19:47:25
Citaat
De melder stond op 16, maar die kun je naar 67 meenemen om 16 te ontlasten. De tweede aanvarende boot kan in het geval van gewonden de ambubemanning vast oppikken.

Dat zou zeker kunnen, ware het niet dat iedereen altijd als een stel jachthonden eropaf vliegen en zeker met die snelheden dan kunnen ze bijna in z'n geheel retour om ambu-personeel op te halen.
Hier zit 'm vaak ook de kneep, Doordat de boten zeer snel zijn krijgt de coordinerende kant steeds minder tijd om z'n zaken op orde te krijgen. In de tijd dat er een melding binnenkomt, en vaak gebeurt dat zowel via ch16 als via de telefoon, dan ben je eerst de info aan het vergelijken.  Daar komt bij dat wij de gehele kust bestrijken en dat wij lokaal dus veel minder bekend zijn! Dus moeten wij vaak ook een kaart erop na slaan om de situatie te beoordelen. Dit alles kost tijd en met 50-60 knopen krijg je die steeds minder.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 28 april 2007, 20:18:53
Dat zou zeker kunnen, ware het niet dat iedereen altijd als een stel jachthonden eropaf vliegen en zeker met die snelheden dan kunnen ze bijna in z'n geheel retour om ambu-personeel op te halen.
Hier zit 'm vaak ook de kneep, Doordat de boten zeer snel zijn krijgt de coordinerende kant steeds minder tijd om z'n zaken op orde te krijgen. In de tijd dat er een melding binnenkomt, en vaak gebeurt dat zowel via ch16 als via de telefoon, dan ben je eerst de info aan het vergelijken.  Daar komt bij dat wij de gehele kust bestrijken en dat wij lokaal dus veel minder bekend zijn! Dus moeten wij vaak ook een kaart erop na slaan om de situatie te beoordelen. Dit alles kost tijd en met 50-60 knopen krijg je die steeds minder.

Ron

Eens! Ook die schoen zal ik mij aantrekken!

Binnenkort is er weer overleg en zal ik dat als een van de hoofdpunten aanvoeren. Iedereen vindt voorlopig zelf het meeste recht te hebben op de melding, neem een jachtje vanmiddag bij het eiland de Dode Hond op het Eemmeer. De cobra heeft recht op de melding omdat het een pech geval betreft. De Blaricum 1 omdat het zijn gebied is en de Maria Paula omdat ze de SAR eenheid zijn.

Wie het eerste is kan er met de buit vandoor!

Iedereen vindt dat er eigenlijk maar één boot heen moet: zij!  ;D

Daarna kwam de Adriana van RB Almere die speelt het nog het slimst over 16 en P 2000 en houdt de collega's gewoon in het ongewisse: "kontaktpersoon reddingsbrigade graag tel contakt RAC" is de melding. Tijdje later op 16: we waren een tijdje geleden uitgevaren voor een speedboot, aan boord een gewonde met een arm uit de kom, we zijn nu terplaatse, de ambu staat klaar en we vervoeren naar de kant".

Zo!  8)

Henk