Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 23790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Even een EHBO gericht vraagje;

Stel;

Je loopt ergens in een straat en ziet een ladder, een emmer, een spons en een man op de grond liggen, in een houding alsof hij van 6 meter af naar beneden is gevallen.


Tijdens de controle van ABC valt je op dat de man WEL ademhaalt en NIET bij bewustzijn is. De man ligt op zijn buik en heeft een regelmatige ademhaling.

Rol je dit slachtoffer WEL of NIET om (om hem daarna evt. in stabiele zijligging te leggen) ?

Er is mij namelijk verteld dat je dit soort slachtoffers WEL om moet draaien en in de stab. zijligging moet leggen en wanneer een slachtoffer WEL bij bewustzijn is, en aangeeft pijn te hebben in bijv. rug, nek of benen dat je hem dan wel kunt laten liggen zoals hij ligt ....


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2007, 19:14:30
Je kunt beter er bij blijven zitten en een kin-lift toepassen. Dan voorkom je nog meer schade, en heb je hetzelfde effect. Gaat het so alsnog overgeven zou ik omrollen.

Dat is wat ik geleerd heb dan.
*leegheid*


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2007, 19:37:43
Ik rol hem niet om, ik fixeer zijn hoofd tussen mn benen terwijl ik met mn ene hand de kinlift handhaaf en met mn andere hand de ambulance bel.
Arts  www.alphalog.nl


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2007, 20:45:43
Citaat van: Jerommeke88
De man ligt op zijn buik
Ik rol hem niet om, ik fixeer zijn hoofd tussen mn benen terwijl ik met mn ene hand de kinlift handhaaf en met mn andere hand de ambulance bel.

Een SO dat op z'n buik ligt en dan fixatie met de benen en chinlift? Lijkt me lastig.    ;)

Maar ik denk dat ik 'm ook niet zou omrollen, de tong kan in dit geval toch niet in de keel schieten. Wel continue ABC blijven controleren.


Franc


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2007, 21:07:55
Ik zou hem ook laten liggen.
Hulpdiensten bellen en de situatie goed doorgeven.
Daarna bij de patiënt verder ABC blijven bewaken
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2007, 21:09:44
Even een EHBO gericht vraagje;

Stel;

Je loopt ergens in een straat en ziet een ladder, een emmer, een spons en een man op de grond liggen, in een houding alsof hij van 6 meter af naar beneden is gevallen.


Tijdens de controle van ABC valt je op dat de man WEL ademhaalt en NIET bij bewustzijn is. De man ligt op zijn buik en heeft een regelmatige ademhaling.

Rol je dit slachtoffer WEL of NIET om (om hem daarna evt. in stabiele zijligging te leggen) ?

Er is mij namelijk verteld dat je dit soort slachtoffers WEL om moet draaien en in de stab. zijligging moet leggen en wanneer een slachtoffer WEL bij bewustzijn is, en aangeeft pijn te hebben in bijv. rug, nek of benen dat je hem dan wel kunt laten liggen zoals hij ligt ....



Uiteraard niet omdraaien om erger te voorkomen. Ademhaling controleren door je hand  op de borst buikovergang te leggen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2007, 14:42:30
Uiteraard niet omdraaien om erger te voorkomen. Ademhaling controleren door je hand  op de borst buikovergang te leggen.

Mee eens. Als het slachtoffer dat op de buik ligt en bewusteloos is een goede ademhaling zonder tekenen van een (gedeeltelijke) luchtwegobstructueheeft is er op dat moment geen reden om hem om te draaien.
Indien de ademhaling niet goed te beoordelen of afwezig is, dan kan het slachtoffer zeer voorzichtig en bij voorkeur met meerdere hulpverleners worden omgedraaid en op de rug gelegd.

Bij een bewusteloos slachtoffer dat op de rug ligt en waarbij men sterke aanwijzingen voor wevelletsels heeft, past men alleen de chinlift of jawthrust toe, zonder daarbij het hoofd naar achteren te kantelen. Stabiele zijligging is in dat geval gecontraindiceerd, tenzij het slachtoffer alleen gelaten moet worden of wanneer er meerdere slachtoffers dringend hulp nodig hebben (in een grote ongevals of rampsituatie).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2007, 17:06:09
Ik denk er dus ook over om het SO te laten liggen om (evt) rugletsel niet te verergeren! Ik zal dit in ieder geval even weerleggen met mijn docent en eens kijken wat zijn mening hierover is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 6 mei 2007, 17:36:08
Oh, hij lag op zn buik? Te snel gelezen. Maar bij goede ademhaling zou ik 'm lekker laten liggen. Zo niet, of als het echt niet te beoordelen is, draai ik 'm wel om. A staat iets hoger in de prioriteitenlijst dan de D  :P
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2007, 19:40:20
Ik kan me ook slechts bij de rest aanlsuiten, zolang de vitale functies ok zijn lekker laten liggen in de houding van dat moment.
Naast de controle op beweging van de buik/borst evt uitademing voelen tegen de hand en zeker pols controleren omdat dat over het algemeen heel eenvouidig gaat zonder de patient te verplaatsen.  

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources