Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.

Auteur Topic: Roll - over - stabiele zijligging bij bewusteloos slachtoffer.  (gelezen 23791 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #20 Gepost op: 7 mei 2007, 16:29:37
Maar volgens de casus ligt het slachtoffer op de buik en heb je vastgesteld dat het slachtoffer ademt. Op het moment dat het slachtoffer niet meer te controleren is, dan wel dat aanwezigheid van ademhaling niet goed is vast te stellen, kun (moet) je het slachtoffer alsnog op de rug leggen.
Bij hoog CWK letsel kan het draaien juist verschil uit maken tussen wel of niet (tijdens / na het draaien) ademen.

Peter
Geloof niet alles wat je denkt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 7 mei 2007, 16:43:12
@Peter
Helemaal mee eens, zo zall ik het ook doen mocht ik het in het echt tegenkomen.
Maar bij een slachtoffer wat op de buik ligt kun je volgens het OK geen ademhaling controleren.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 8 mei 2007, 08:22:37
Maar bij een slachtoffer wat op de buik ligt kun je volgens het OK geen ademhaling controleren.

Niet op de standaard manier, met improviceren kom je een heel eind, gebruik het Ok al richtlijn/hulpmiddel, niet als zaligmakend enig middel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 8 mei 2007, 08:53:25
Zaligmakend is maar 1 ding  ;)
Dat is het OK-boekje zeker niet.

Ik zeg ook niet dat ik het zo ga doen, maar hoe het in het OK-boekje staat en wat diverse instructeurs vertellen.
Ik vergeet nooit de uitspraak van een ambupleeg tegen een so die in de auto zat. Ik zat achter haar en fixeerde haar hoofd. Ze vroeg zich af waar het allemaal voor nodig was.
"Mevrouw dit maakt net het verschil tussen eten met een lepel of eten met een rietje".


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #24 Gepost op: 8 mei 2007, 09:04:55
Zaligmakend is maar 1 ding  ;)
Dat is het OK-boekje zeker niet.

Ik zeg ook niet dat ik het zo ga doen, maar hoe het in het OK-boekje staat en wat diverse instructeurs vertellen.
Ik vergeet nooit de uitspraak van een ambupleeg tegen een so die in de auto zat. Ik zat achter haar en fixeerde haar hoofd. Ze vroeg zich af waar het allemaal voor nodig was.
"Mevrouw dit maakt net het verschil tussen eten met een lepel of eten met een rietje".
Een verkeerde beoordeling van een ademhaling, die er niet is maakt het verschil tussen leven en dood. ???
En zo kunnen we natuurlijk blijven discussiėren.  Mijn belangrijkste argument om het slachtoffer te draaien door leken met ehopleiding is het feit dat deze personen niet vertrouwd zijn met het controleren van beuwtzijn en ademhaling.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 8 mei 2007, 11:25:12
Een verkeerde beoordeling van een ademhaling, die er niet is maakt het verschil tussen leven en dood. ???

Vandaar mijn idee om, wanneer de ademhaling echt niet te controleren is en de patient zo in de kreukels zit dat je er niet aan wilt gaan sjorren, je altijd nog de pols kunt voelen om een indicatie van de vitale functies te krijgen, is de ademhaling om de een of andere reden acht gestoord dan zal zich dat ook in een afwijkend pols gaan vertalen.

het heeft uiteraard niet de voorkeur, maar onder de geschetste omstandigheden (en hoe vaak komt dat voor ?) zou je het kunnen overwegen.
Als het niet kan zoals het moet(omdat het risico te groot is), dan moet het maar zoals het kan .......

(ik probeer van de eerste hulp altijd iets meer te maken als een lesje tekstverklaren uit het Ok boekje)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #26 Gepost op: 8 mei 2007, 13:38:38
Vandaar mijn idee om, wanneer de ademhaling echt niet te controleren is en de patient zo in de kreukels zit dat je er niet aan wilt gaan sjorren, je altijd nog de pols kunt voelen om een indicatie van de vitale functies te krijgen, is de ademhaling om de een of andere reden acht gestoord dan zal zich dat ook in een afwijkend pols gaan vertalen.
...
(ik probeer van de eerste hulp altijd iets meer te maken als een lesje tekstverklaren uit het Ok boekje)
Maar ehverleners leren niet de pols te nemen bij een levensbedreigende situatie.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 8 mei 2007, 14:24:44
Maar ehverleners leren niet de pols te nemen bij een levensbedreigende situatie.

Correctie:, ehv'ers die zich beperken tot de basisstof uit het OK boekje leren dat niet....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 8 mei 2007, 15:27:12
Correctie:, ehv'ers die zich beperken tot de basisstof uit het OK boekje leren dat niet....


Zucht, dat krijg je met een oranje kruis dat de basis steedsmeer naar beneden verlegd..... :-\ :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2007, 15:32:33
Zucht, dat krijg je met een oranje kruis dat de basis steedsmeer naar beneden verlegd..... :-\ :'(
Toch even de horizon verbreden en ga eens naar efam.be en dan zal je merken dat men het heeft over technieken met een Europees draagvlak.