[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 34588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2007, 22:30:48
Doorgaan, de casus komt wel wet complex over. Maar je kunt het als ehbo-er tegenkomen en dan moet je wat doen.

Vraag 2: Welke aanvullende vragen stel je aan het so (Marije), de reisbuddy (Sanne),
en de stewardess??
Zoveel mogelijk doorvragen, waar komt ze vandaan, wat was de situatie voordat ze op reis ging, wat was de vertrekplaats (heeft ze een of ander virus in een Zuid-Amerikaans land opgelopen).
Verder abc-controles

Vraag 3: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn met Marije??
Werkelijk geen idee.
Scheve gezicht duidt op cva, maar daar past volgens mij geen koorts bij.
Zit zelf aan een virus te denken.
Sufheid komt mogelijk van uitdroging, het proces is wellicht al langer aan de gang.
Is ook verder niet zo belangrijk.

Vraag 4: Wat ga je doen??
Proberen te laten drinken.
Deskundige hulp laten komen.
Als er verder geen arts of verpleegkundige is, via de cockpit contact op laten nemen met een arts of is dat niet mogelijk?


Vraag 5: Wat doe je met Sanne (de reisbuddy) van Marije??
(omdat ze een beetje geschrokken is)
Overdragen aan (andere) stewardess.
Proberen gerust te stellen.
Haar een taak geven en Marije steeds een slokje drinken geven.
Zolang Marije er wat aan heeft kan ze bij haar blijven, maar ze moet niet tot last worden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2007, 22:54:01
Als eerste, ik heb in het begin wat testjes gedaan en vragen gesteld (licht gevoeligheid, hoofdpijn, spierpijn, huidafwijkingen etc) wat is de uitslag daar van ?
Is de huid vochtig of droog ?


Vraag 6: Wat denk je dat er aan de hand kan zijn aan de hand van deze details??
Ze heeft voor mij iets wat veel lijkt de symptomen van een septische of anafylactische shock, de witte huidskleur en de bradycardie kan ik dan alleen niet helemaal plaatsen (lijkt weer voor een vagale reactie of intoxicatie te pleiten), tachycardie past beter in mijn plaatje (daarom alleen al een leerzame casus) _
Ook de meningitis laat ik gezien het ontbreken van hoofdpijn,licht gevoeligheid en huidvlekjes maar even vallen.
Wat dan de verklaring is voor die vmotorische/gevoeldafwijkingen ..... :-\
Ik kan eigenlijk niets verzinnen waar alles mooi bijpast .... (of er moeten 2 aandioeningen tegelijkertijd aanwezig zijn)

Vraag 7: Vind je het nodig om Marije, en iedereen die bij haar in de buurt is te isoleren van de rest?? Zo ja waarom wel??
Ik heb nog geen idee wat de bron is, voorlopig blijf ik bij mijn standpunt van isolatie (wat vertelde de arts hierover ?)
Inied de meningitis geschrapt wordt is de isolatie misschien niet strikt noodzakelijk, maar zo lang er plaats genoeg is laat ik het even zo.

Vraag 8: Wat ga je nu allemaal doen??
Alle gegevens overleggen met de arts, de gezagvoerder vertellen dat de situatie zeer ernstig is en dat het toch zeer verstandig is om alvast een wijziging van zijn vluchtplan voor te bereiden en aan te vragen. De arts zal straks met hem overleggen.
De arts vertel ik welke middelen/medicatie ik hier aanwezig heb.
Wanneer het eem arts is verbonden aan een flight medical dienst zal dit niet nodig zijn, ze weten dan wat er is.

Vraag 9: Ga je nog wat doen met de AED, O2, Emergency medical kit etc.  
Zuurstof had ik al aangesloten en dat blijft zo.
Wellicht besluit de arts iets te gaan doen aan de hypotensie en bradycardie (atropine, adrenaline)
Mogelijk een anti-histaminicum ?? (In dat geval ook Corticoïden ??)
Ik sla er een slag naar, maar het is echt iets voor de arts om over na te denken.

Vraag 10: Wil je wel of niet landen?? Waarom wel, of Waarom niet??
Ik wil wel landen, de patient lijkt in shock te verkeren en is alles behalve stabiel.
Maar ja, dat is mijn idee op basis van te weing (medische) kennis  :)
Een belangrijk ding voor deze patient lijkt mij nu net te ontbreken aan boord nl een infuus

Vraag 11: Heb je nog aanvullende vragen aan Marije, Sanne, de stewardessen, cabin chief, gezagvoerder, of aan andere passagiers??
Ik wil graag van de rest van de aanwezigen weten of zij evt ook ziek geworden zijn in de laatste uren.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2007, 23:06:27
Hmm, ik lees net ook een pm waarin staat dat deze casus niet zo heel erg geschikt is voor ehbo, en daarmee ook ver de hele doelgroep op dit forum. ook zou het niet interressant zijn voor de doelgroep lees ik. gezien de geringe aantal reacties kan dit best.  

nou aan julie allen de vraag: kappen of doorzetten??

De (vrij kritische, sorry daarvoor) PM kwam van mij vandaan. Naar mijn idee schiet deze casus een beetje door, hoewel ik persoonlijk hem erg leuk vind. Wel hoop ik dat je je research een beetje goed gedaan hebt (no offence, je bent pas 17 en dit lijkt een vrij gecompliceerde casus te worden. Naar mijn idee moet je alleen een casus ergens over schrijven als je de materie echt goed beheerst anders loop je het risico dat een hele hoop mensen een verkeerd beeld gaan krijgen)

Aangezien er nu toch al meerdere mensen aangeven dat hij doorgezet moet worden ga ik er ook nog maar eens over nadenken en proberen je vragen te beantwoorden.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #43 Gepost op: 15 mei 2007, 23:23:06
research zit wel goed hoor, maak je maar geen zorgen ;)

owja das waar ook, >> so is niet zo gevoelig voor licht, hoofpijn: nee, huidafwijkingen: nee.

excuus voor mijn onvolledige update ik heb hem zo volledig mogelijk proberen te maken nav. de vragen


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #44 Gepost op: 15 mei 2007, 23:24:55
Op de vraag of er een bloeddrukmeter en een thermometer aanboord antwoord de stewardess
met een grote koffer welke voldoet aan de JAR-OPS 1.755 Emergency medical kit.
deze set bevat:

[knip]

Daarnaast meld de stewardess dat er een kleine verbandkoffer, een AED, O2, en een digitale thermometer, kussentjes, dekentjes, aanboord aanwezig zijn.

Ik ga het even stap voor stap doen en denk niet dat ik vanavond al aan alle vragen toe kom.

Als eerste het bovenstaande. Van belang is lid b van dit reglement en die luidt als volgt:
Citaat
European Joint Aviation Authorities (JAA) regulations (JAR-OPS 1.775) require that the aircraft commander (captain):
‘shall ensure that drugs are not administered other than by qualified doctors, nurses or similarly qualified personnel’.

Dit geldt dus met name voor de medicatie maar verwacht dus niet dat je met e EHBO-diploma zomaar toegang krijgt tot deze koffer. Verder zorgen de meeste luchtvaartmaatschappijen dat hun personeel minstens EHBO, reanimatie en AED geschoold zijn.

Dit even ter informatie voordat ik verder ga met de rest.  :)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #45 Gepost op: 15 mei 2007, 23:48:58
::)  klopt,  ik meld alleen dat het aan boord is, want mss ben jij wel 'bevoegd' dit te doen, en zou je dit eventueel in je antwoorden kunnen zetten. (want iedereen mag op dit forum tot op zekere hoogte schrijven wat hij/zij wilt)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #46 Gepost op: 16 mei 2007, 08:15:49
Zuurstof gaat er aan, te beginnen met 2 L per minuut, zo nodig verdubbeld.
Omdat de CVA vanwege haar leeftijd toch wat onwaarschijnlijk is, ben ik bang voor een infectie in of om de hersenen. Krijgt ze haar kin nog op de borst (zo nodig met hulp)?
Ik zou er erg graag een infuus in krijgen. Arme meid, ze wordt mijn eerste, hoop dat ik er voldoende gezien heb... Maar ja, shock, instabiel, ziekenhuis nog ver weg en nood breekt wet.

Mijn werkdiagnose is septische shock. Ernstig, zeer ernstig, en ik wil zo snel mogelijk op de grond.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 16 mei 2007, 08:17:06
Ik zit alles nog eens doorte lezen en ik denk dat ik misschien een bacteriele voedselvergiftiging aan het lijstje van mogelijke (mede)oorzaken van het septisch beeld zou kunnen toevoegen ...?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2007, 09:07:10
Zuurstof gaat er aan, te beginnen met 2 L per minuut, zo nodig verdubbeld.
Omdat de CVA vanwege haar leeftijd toch wat onwaarschijnlijk is, ben ik bang voor een infectie in of om de hersenen. Krijgt ze haar kin nog op de borst (zo nodig met hulp)?
Ik zou er erg graag een infuus in krijgen. Arme meid, ze wordt mijn eerste, hoop dat ik er voldoende gezien heb... Maar ja, shock, instabiel, ziekenhuis nog ver weg en nood breekt wet.

Mijn werkdiagnose is septische shock. Ernstig, zeer ernstig, en ik wil zo snel mogelijk op de grond.

Delta: Waarom geef jij, als jij vindt dat ze zuurstof nodig heeft, maar twee liter? Als je het dan doet moet je het ook goed doen. Jij denkt aan een shock en dus een ernstige circulatiestoornis met een verhoogde zuurstofbehoefte waarom geef je dan niet gewoon 15ltr in plaats van deze min of meer homeopathische dosering?  ;)

NB: Infusie-materiaal is niet verplicht aanwezig op europese toestellen, wel op de amerikaanse.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2007, 09:39:16
Verdere details over Marije:

Luchtwegen vrij
Marije ziet wit, heeft een oppervlakkige Ademhaling 20 per minuut.
Bloeddruk:90/80
Pols: 50 per minuut, voelt erg zwak aan.
Temperatuur: 39,2
De buik van Marije Voelt ietswat gezet of gezwollen aan.
Marije is nog wel bij bewustzijn, het bewustzijnsnivo is nogsteeds het zelfde als daarnet.

FAST:
Face  gezicht is scheef
Arm Beide armen zijn ongeveer op zelfde nivo wat betrefd uitval. Beetje optillen lukt,maar elleboog buigen en vingers bewegen vergt meer energie
Speech Marije komt niet meer goed uit haar woorden en spreekt wel onduidelijk
Time klachten zijn begonnen 1 tot 1,5 uur geleden


Voordat ik aan de vragen begin ga ik eerst even de vitale functies bekijken. Bij iemand die zo ziek is, kijk ik nl. ook eerst even naar deze parameters voordat ik aan het hele verhaal ga beginnen.

-Ademhaling 20/minuut is niet extreem hoog, wel iets verhoogd. Bij ernstige shock verwacht ik een hogere ademhalingsfrequentie tenzij ze al aan het inkachelen is.

-Bloeddruk 90/80 is voor mij een vreemde waarde, met deze bloeddruk is er voor mij nog geen sprake van hypotensie (=te lage bloeddruk)

-Pols van 50 vind ik dan wel weer ernstig, bij een verder gezond iemand die ziek wordt zal de polsfrequentie stijgen. Pas op het moment dat het hart het gaat begeven zakt de pols. Jammer dat er geen beloop is, mocht er nou eerder sprake geweest zijn van een tachycardie (=te snelle hartslag) met nu deze waarde dan is de prognose zeer slecht.

-Bleke kleur past niet bij een infectieus proces waarbij in de beginfase juist eerder een verhoogde doorbloeding in de huid is met de daarbij behorende roodheid. Hierdoor denk je weer eerder aan een geknepen circulatie dus een tekort aan circulerend volume.

-Koorts is dus wel aanwezig, maar Marije voldoet voor mij niet duidelijk aan de criteria voor een sepsis (koorts, tachycardie, tachypneu (te snelle ademhaling >20/min) en als laatste iets wat ik niet kan bepalen in het vliegtuig nl de witte bloedcellen (verhoogd of verlaagd))

Shock is voor mij ook nog geen sprake van met de hier gegeven bloeddruk en daarbij de leeftijd en geslacht van Marije. Heb ik nu een stevige 50-jarige man voor mij die bekend is met een te hoge bloeddruk , dan zou deze waarde wel alarmerend zijn.

Dan nog even naar de FAST
Het gezicht is scheef, beide armen zijn in gelijke mate aangedaan, distaal meer dan proximaal (=veraf meer dan dichterbij, oftewel handen zijn erger aangedaan dan de bovenarmen). --> Vreemd! Een scheef gezicht zou passen bij een meer focale aandoening (=op één plek links of rechts in de hersenen), de symmetrische spierzwakte zou meer duiden op een diffuus proces in de hersenen (=door de hele hersenen verpsreid) of een oorzaak die gelegen is meer perifeer in bijvoorbeeld de zenuwen zelf, denk aan een Guillain-Barré (=ziekte meestal optredend enkele dagen tot weken na ziekte of chirurgie waarbij de zenuwen uitvallen, in deze casus minder waarschijnlijk omdat de volgorde van uitval van proximaal naar distaal verloopt)

Het bewustzijn is dan wel weer verminderd wat weer wel duidt op een ernstiger oorzaak.

Deze gegevens zijn allemaal niet echt met elkaar in overeenstemming en dus erg verwarrend.