[Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum

Auteur Topic: [Rode Kolom] korte casus: Automatisch brandalarm Universitair Medisch Centrum  (gelezen 18520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
als er rook waargenomen is:

middelbrand

2 de ts laten aanrijden, ovd ter plaatsen sturen, een politie eenheid die kant op en ook de ovdg in kennis stellen eventueel een eerste ambu die kant op sturen.

inmiddels rijden er
2 x tas
1 x hw
1 x ovd
1 x politie
1 x ovdg
1 x ambu
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
oké gaan we weer 8)
-------------
Bij ons wordt er standaard voor een OMS bij het ziekenhuis het volgende gealarmeerd:
2x TS, 1x Al, 1x OvD allen onder prio1.
Dan wil ik nu graag het volgende weten:
- Wat voor afdeling betreft het?
- Aanvalsplan/bereikbaarheidskaart ivm opstellen + plattegrond
- BHV zal waarschijnlijk aan het ontruimen zijn;
- Hoeveel personen liggen er op die afdeling of liggen er überhaupt wel personen daar.
- Zo ja, hoeveel zijn er al geëvacueerd en hoeveel liggen er nog.
- Heeft men al een mogelijke vuurhaard gelocaliseerd...

Wat we gaan doen. 1e TS gaat volledig op redding en zal worden opgevangen door de BHV ploegleider (die de laatste stand van zaken doorgeeft). de 3-4 + P van de 2e TS gaan waterwinning gereedmaken terwijl de 1-2 + B eveneens op redding gaan. (Ik neem nu even ons ziekenhuis in oogschauw), aangezien wij op 3 plekken opstellen. En de autoladder gaat aan de achterzijde opstellen om vervolgens mogelijk te worden ingezet.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Opschalen naar middelbrand.

2x TS
1x AL
1x BR (vrijwillige eenheid i.v.m. herbezetting of inzetten op brandterrein)
1x OD

4 man adembescherming i.v.m. eventuele evacuatie?

ambulance en politie zorgen zelf voor opschaling. Er zijn nog steeds heel veel bevelvoerenden die denken te kunnen bepalen hoeveel eenheden er van de andere diensten ter plaatse moeten komen :(


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Ik blijf aanrijden met 2x TS, 1x HW en de OvD, daarnaast wacht ik nog op een eerste bericht van iemand van de BHV / SIP.

Politie en ambu "zoeken het zelf maar uit". Ik kan me voorstellen dat de centralist even over de tafel buigt en de melding (dus OMS + rookontwikkeling) doorgeeft aan zijn collega's)

Grote kans dat in de melding al is aangegeven wat de locatie is en de brandweer weet dus waar ze moeten opstellen, hier moeten ze worden opgewacht door iemand van de BHV/beveiliging/SIP.

Technisch zullen in het betreffende deel van het gebouw de branddeuren sluiten, ventilatiekanalen sluiten etc... (afhankelijk van de technische mogelijkheden in het pand)

Vraagje aan Korsakoff, zijn er op het moment van de melding bepaalde bouwwerkzaamheden gepland/gemeld bij de meldkamer ziekenhuis?


korsakoff

  • Gast
De zijsprong van Hot Dog is wel een goede: hoe moet je omgaan met bestellen van geneeskundige hulp en politieassistentie. We zijn erg geneigd om het aantal slachtoffers te tellen en zoveel ambulances te bestellen. Daar maak ik me zelf ook schuldig aan, vooral onder stress. Maar uiteindelijk willen we als brandweer ook niet dat een genezerik of agent roept dat we met drie tankautospuiten en twee hulpverleningsvoertuigen moeten komen. We willen weten wat voor klus er voor ons ligt en bepalen aan de hand daarvan met onze eigen professionele inzichten welk potentieel moet komen. Waarom kunnen we datzelfde genoegen niet aan onze collega's vergunnen.... Blijkbaar zit het al in de opleidingen fout omdat het zo diep ingesleten zit.


Hopen vragen. Ik zal ze beantwoorden zoals het in onze situatie destijds verliep.

Geen aanvalsplan beschikbaar, alleen bereikbaarheidskaart. De juiste route is doorgegeven.
Er is geen informatie beschikbaar over type afdeling en de status van de ontruiming. Als men volgens plan werkt, is de ontruiming al gestart.

Bij de meldkamer van het ziekenhuis zijn er van die dat gebouw geen werkzaamheden bekend.

Door ontbreken van een aanvalsplan moet naar bevind van zaken gehandeld worden. De ploegen zijn redelijk bekend met het ziekenhuis. De officier van dienst behoort zich standaard bij de beveiligingspost/meldkamer van het ziekenhuis te melden.

In dit geval rukken twee TS-en en een RV en een OvD onder prio 1 uit. Aanrijtijd voor de TS-en en OvD liggen ruim binnen de normen van de handleiding brandweerzorg. De opkomst van volgende TS-en kost rond de 20 minuten vanaf alarmering.

Vraagje aan Brandweer ZH 18-402: hoe wordt de voeding van de ladder geregeld of is die slechts als extra vluchtweg/toegang bedoeld?


Laurens Jobse

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Ook ik schaal op naar een Middelbrand, aangezien het een ziekenhuis betreft en er daadwerkelijk rook is gezien op de 3e verdieping. aanrijdend bij mij:

2x TAS
1x AL
1x OVD

tevens zal ik vragen om een politieserveilancewagen t.p. en evt. 1 a 2 ambu's onder lage urgentie.

- Zijn er ook telefonische meldingen binnen gekomen of alleen het OMS-systeem en de contact met de AC?
---------- Freelance persfotograaf ----------


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
nee ik ken de casus niet, ik dacht een brand in een ziekenhuis is alle hulp nodig die er kan zijn, veel mensen in het ziekenhuis zijn bedlegerig en om deze mensen te helpen laat ik zoveel hulptroepen aanrukken
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
nee ik ken de casus niet, ik dacht een brand in een ziekenhuis is alle hulp nodig die er kan zijn, veel mensen in het ziekenhuis zijn bedlegerig en om deze mensen te helpen laat ik zoveel hulptroepen aanrukken

Ik weet niet hoelaat de melding is maar overdag zijn er genoeg handjes binnen het ziekenhuis om de patiënten intern te relocaliseren. Pas wanneer er patiënten naar andere ziekenhuizen moeten gaan worden ambu's interessant!  :)

's nachts kan het een ander verhaal zijn.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Even vanuit de fictieve visie als bevelvoerder-

uitgerukt op standaarduitrukvoorstel GMS = 2x ts,  RV + OvD prio 1

Ik wil nu graag van de ac weten of er meer info is met betrekking tot aard en omvang van de brand en eventuele slachtoffers.
Welke verdieping het betreft, hoeveel personen aanwezig zijn en of de bhv bezig is met omruimen.

Indien ik geen snel of bevredegend andwoord krijg schaal ik direct op naar grote brand, rekende houdende inzet eerste brandweerpeloton/zeer grote brand.

Waarom doe ik dat?   In een ziekenhuis met veel bedlegerige patienten en met een onbekend aantal bezoekers wil ik ieder maar dan ook ieder risico uitsluiten. beter mee verlegen dan...
opschaling van ambulances Ghor politie laat ik fijn  over aan de daarvoor bevoegde personen.



Ik laat alle manschappen omhangen en laat bij aankomst de aanvalskorf mee nemen. ik= 110 + bemanning laat zich loodsen door BHV en wij gaan op verkenning brandhaard. de 120 met manschappen gaat in onderling overleg voor eventuele ontruiming. Alvorens verder te gaan wacht ik op meer info van de casusbeheerder.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard

Vraagje aan Brandweer ZH 18-402: hoe wordt de voeding van de ladder geregeld of is die slechts als extra vluchtweg/toegang bedoeld?

Goeie vraag, naar mijn weten alleen als toegang/vluchtweg bedoeld. Als ik naar onze situatie kijk (waar hij dan gaat opstellen) ligt er daar ergens in de buurt een OBK, dus dat zou dan een mogelijk voeding kunnen zijn. En anders wordt dat vanaf de 2e TS geregeld. Maar als het zover komt dat hij daadwerkelijk wordt ingezet is er zeer waarschijnlijk al opgeschaald naar ten minste grote brand.
Weer of geen weer... altijd brandweer