Stempel hoogwerker verzakt

Auteur Topic: Stempel hoogwerker verzakt  (gelezen 7680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 17 mei 2007, 13:32:34
Zou je dit kunnen voorkomen? lijkt me moeilijk

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/49658

Hoogwerker zakt weg in trottoir

Delfzijl - Een oefening van de brandweer Delfzijl liep woensdagavond anders dan gepland. De hoogwerker van de Havenstad stond bij een school op de Finsestraat opgesteld om een inzet te doen boven op het dak. Niet veel later kantelde het voertuig en de redkorf kwam op het dak van de school terecht.

Eén van de stempelpoten van het voertuig bleek voor een grootdeel weg te zijn gezakt in het trottoir. Hierdoor kwamen de rechter achterwielen los van de grond. Doordat het voertuig niet op eigen kracht rechtop gezet kon worden, moest een bergingsbedrijf het 24 ton wegende gevaarte weer op alle wielen zetten.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren is niet bekend. Het redvoertuig stond volgens de voorschriften afgestempeld. O.a. de leverancier van het voertuig en de brandweer zullen bekijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Bij het incident raakte niemand gewond

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200705171179389385_60816.jpg

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200705171179389403_60817.jpg

http://www.blikopnieuws.nl/foto/200705171179389418_60818.jpg




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2007, 13:48:53
Wat me opvalt is dat ze in het artikel zich volledig richten op de technische aspecten maar dat een stempel door de grond heen zakt kan het voertuig/ de bemanning toch weinig aan doen? (Lijkt mee een probleem van de stoep en dus de gemeente.  ::))


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2007, 14:53:45
kan het niet goed op de foto ien maar stond hij niet heel toevallig op een putdeksel?
wat ik zo wel op de foto kan zien is dat hij voor anders is afgestemeld is geweest dan achter. voor mij vreemd omdat ik hem persoonlijk dan op het midden van de stoep zou zetten. platen zijn inderdaad redelijk grooot maar vooral te gebruiken bij zachte ondergrond. (wanneer je tijd hebt is een stoep ook zachte ondergrond!)


112theo

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2007, 15:32:58
de stempel rechtsvoor is idd niet geheel uitgeschoven zoals we zien op de foto.
hier is wel de grootste druk op komen staan tijdens de oefening, daarom is de hoogwerker gekanteld
of er wel of niet een put onder zit is niet te zien op de foto maar het verzakken lijkt mij het gevolg van het kantelen
De chauffeur had m.i. de hoogwerker beter midden op straat af kunnen stempelen
(hier zijn voorschriften voor toch)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2007, 15:48:00
op zich is dat wel beter om hem op straat volledig af te stempelen. het verlies van 1 meter is dan door de vlucht heel makkelijk weer in te halen. het grote nadeel is dat er dan geen verkeer meer door kan. dus ook geen hulpdiensten! dit kan een keuze zijn om hem anders te plaatsen.

het maakt wel degelijk uit als hij op een put gestaan heeft. dit is namelejk een zwakker punt dan het wegdek en kan dan dus eerder wegzakken.

palmpie,

je hebt gelijk over dat gat maar op een stoep is het toch moeilijk te zien of er een gat onder zit..... ;)


Mini HV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 213
  • Hulpverleningsminiaturen om bij weg te smelten
    • Hulpverleningsdecals and more!
Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2007, 15:49:50
Kijk ook eens op www.fvc-decals.nl Beter 1 hulpverleningsminiatuur in de hand dan 10 in je straat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2007, 15:55:06
(...)
palmpie,

je hebt gelijk over dat gat maar op een stoep is het toch moeilijk te zien of er een gat onder zit..... ;)

Je hebt helemaal gelijk.

ff een close up!  :)

http://www.112groningen.nl/data/fotos/2007/05/17/005617/DSC_0071.JPG

ook de andere stempel aan die kant is al iets verzakt zie:

http://www.112groningen.nl/data/fotos/2007/05/17/023717/DSC_5136.JPG

Op het filmpje zie je duidelijk dat er geen straatkolk zit.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2007, 17:30:27
Citaat
Op het filmpje zie je duidelijk dat er geen straatkolk zit.

Eén van de eerste dingen die ik heb geleerd tijdens de instructie om te werken met een hoogwerker/autoladder/autolaadkraan is dat de afstempeling niet tussen 2 straatkolken gebeurt: tenzij het niet anders kan.
Tussen 2 straatkolken loopt immers een verbindingsbuis.
Als die lekt (wat regelmatig voorkomt) spoelt het zand daarom heen weg. Dit wordt niet opgemerkt als er mensen over het stuk straat lopen maar wel als je er krachten op uit oefent tijdens het afstempelen.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2007, 19:55:04
zo te zien hebben ze er toch extra platen ondergelegd. als ik die even vergelijk met die wij op de hw hebben zitten dan zijn dit bij ons de "standaard" platen die vast op de stempels zitten.

shire,
je hebt gelijk geen risico nemen als het niet nodig is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2007, 14:18:44
Het is wel met een sisser afgelopen :-X

Stel je voor dat dit bij een spoedafhijsing was gebeurd... Of dat mensen uit de hoogwerker vallen...

De schade aan de hoogwerker lijkt ook minimaal te zijn. Een hoop geluk bij en ongeluk als je het mij vraagt ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s