Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007

Auteur Topic: Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007  (gelezen 41420 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Onderstaande aanvulling gevonden op: www.rijnmond.nl

Het is niet de eerste keer dat Bokito de benen nam. In 2004 ontsnapte de gorilla uit de dierentuin van Berlijn.
Hij klom toen over een 3 meter hoge glazen wand. Daarbij vielen geen gewonden. Bokito werd in 2005 in Blijdorp geplaatst.


Hij brengt wel leven in de dierentuin.........
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Ferrari_F50

  • Gast
Hahaha, het ziet er echt zo stom uit. Maar als het je echt overkomt dan schrik je je toch helemaal de koelere. :o Of je moet denken dat je in een film ben beland ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/63906271/Gezin_opgesloten_met_Bokito.html?p=3,1

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/02006/verdoving3_2006131a.jpg
Voor het restaurant waar de familie Hendriksen met de gorilla zat opgesloten, stond een verdovingsteam klaar.
Marcel Vonk

vr 18 mei 2007, 17:13 | 11 reacties
Gezin opgesloten met Bokito

AMSTERDAM - Het gezin Hendriksen leefde in doodsangst toen ze alleen met de ontsnapte Bokito in een ruimte opgesloten werden. Alle deuren waren van buiten gebarricadeerd.

Arvid Hendriksen, die met vrouw en twee dochters rondliep in Blijdorp, kwam in een val terecht en dacht even er nooit meer uit te komen. Tegen Radio Rijnmond vertelde hij dat zijn gezin op de vlucht was geslagen voor het losgeslagen beest.

'Ik voelde een enorme beuk. Dat bleek de gorilla te zijn', aldus Arvid Hendriksen die met een grote zwaai in het restaurant terecht kwam.

Terwijl iedereen binnen meteen via de achterkant weer naar buiten rende, besloot Hendriksen zich met vrouw en kinderen in een nis schuil te houden. Hij zag in een ooghoek hoe het machtige dier de glazen deur versplinterde en naar binnen kwam.

'Wij verscholen ons achter tafels en stoelen'. Hij drukte zijn dochters op het hart stil te zijn. 'Mijn 5-jarige dochter was verdacht kalm zelfs'. Op de hurken gezeten in een hoek, waren ze op zo'n tien meter van de gorilla.

'Het is één bonk spieren. Krankzinnig als je dat zo voor je ziet. Ik weet niet of hij ons zag, hij keek wel onze richting op', zegt Hendriksen. 'Achteraf zeiden we: als ie toen de kolder had gekregen was 't vervelend afgelopen'.

Het gezin probeerde te ontkomen via één van de ingangen, maar die was van buitenaf gebarricadeerd. 'Ik raakte even in paniek, ik moest en zou mijn vrouw en kinderen buiten krijgen. Maar toen zagen ze van buiten dat wij het waren. We zijn toen meteen de dierentuin uitgevlucht.




Sam Hendrix

  • Gast
Video: http://217.149.193.67:8080/ramgen/video/mei2007/18-05-Video_getuige.rm  ;)

Ik had me juist voorgenomen niet te gaan lachen maar het is lastig... :-[


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1381486.ece

vrijdag 18 mei 2007

’Hij heeft mijn vrouw, hij heeft mijn vrouw’

ROTTERDAM - Een nachtmerrie. Net thuis gekomen huivert Milouda Ambari nóg bij de gedachte dat ze een paar uur eerder oog-in-oog stond met zilverrug Bokito. Die, zojuist ontsnapt van het apeneiland, zich als dolleman op een willekeurige bezoekster had gestort.
Alles gebeurde in een flits. ,,We kwamen net de Rivièrahal uit, en zagen die gorilla zitten aan de andere kant van het slootje. Plotseling kreeg ik een plens water tegen me aan. Wat is dit nu weer, zei ik tegen m’n zus. Bleek dat hij over die gracht was gesprongen.’’

Ze zag nog net hoe Bokito een vrouw greep en tegen de grond smakte. ,,Hij had haar vast in een soort houdgreep. Had het idee dat hij haar probeerde te bijten.’’

Iedereen rende voor zijn leven. Ook Milouda, die zich met haar zoontjes van vier en negen jaar uit de voeten maakte. Haar zus, met een dochter van twee maanden en een zoontje van vier, deed dat eveneens. ,,Iedereen rende en gilde. Moeders pakten hun kinderen op en lieten de buggies staan. Ik had het idee dat het niet echt was, maar een film.’’

In het bezoekerscentrum, aan de kant van het Oceanium, kwam ze huilend binnen. ,,Daar kreeg ik een glas water en m’n geld terug. M’n zoontjes kregen een poster. Medewerkers van Blijdorp vertelden dat die gorilla al een poosje uit z’n doen was. Dat had te maken met het feit dat er wat maatjes van hem waren weggegaan.’’

Je zou er een trauma aan overhouden, zegt ze. ,,Stonden we bij de tijgers, zeg ik tegen m’n zoontjes: niet bang zijn hoor, ze kunnen er toch niet uit. En vervolgens krijgen we King Kong.’’

Haar besluit staat vast: nooit meer zet ze een stap in een dierentuin. ,,Al geven ze me een jaarabonnement. Ik ga nooit meer.’’

Cindy Verwijs, die in een rustige hoek bij de ingang is gaan zitten, zag hoe Bokito een bezoekster meters meesleurde over de paden bij het gorillaverblijf. ,,Ik hoor haar nog gillen. Ze riep keihard: ’help, help’, maar iedereen staat machteloos tegen zo’n beest. Ook haar man kon slechts toezien wat er gebeurde. Hij schreeuwde ook om hulp en riep: ’hij heeft mijn vrouw, hij heeft mijn vrouw!. Heel naar om te zien.’’

Verwijs bracht eerst haar kinderen en die van vriendinnen in veiligheid. ,,Toen hebben we 1-1-2 gebeld, maar op dat moment werd de vrouw alweer verder gesleurd. We zijn er allemaal erg van geschrokken. Je moet er niet aan denken hoe erg dit uit had kunnen uitpakken.’’

Verderop troost een vader zijn zoontje. ,,Normaal gesproken drukt hij zijn neus tegen het glas bij de apen, maar hij zag ’m nu van een paar meter afstand. Da’s wel erg dichtbij,’’ zegt hij terwijl hij het blonde knulletje gerust stelt.

Tjeerd Yntema ( 8 ) wrijft bij de uitgang van de dierentuin de tranen uit zijn ogen. Met zijn moeder dook hij onder een tafel bij het restaurant toen ze de zilverrug hun kant op zagen komen. „Gelukkig zag hij ons niet, anders waren we de pineut geweest,’’ zegt de jongen uit Heemskerk met een zacht stemmetje.

Moeder José vertelt dat ze het na een paar seconden op een rennen hebben gezet. „Ja, ik blijf niet stil zitten.’’ Tot overmaat van ramp verloor ze in paniek haar man uit het oog. Die vluchtte met een vriendje van Tjeerd de andere kant op. Op het parkeerterrein vinden ze elkaar terug.

In het restaurant,waar Bokito naar binnen stormde, is de grootste rommel aan het eind van de middag opgeruimd. De tafels en stoelen staan weer in keurige rijen. Alleen ligt her en der nog groene smurrie op de vloer. ’Uitwerpselen’ vertelt een Blijdorpmedewerker.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article1382219.ece

zaterdag 19 mei 2007

Gorillaslachtoffer nog steeds in ziekenhuis

ROTTERDAM - De vrouw die vrijdag in de Rotterdamse diergaarde Blijdorp het slachtoffer werd van de ontsnapte gorilla Bokito ligt nog steeds in het ziekenhuis. Ze wordt kunstmatig in slaap gehouden in verband met operaties.

Dat meldde een woordvoerder van de dierentuin zaterdag. De vrouw heeft een gebroken pols en onderarm en diverse bijtwonden. Bij de andere slachtoffers vallen de verwondingen mee. Een man in een rolstoel en een ander die werden weggeduwd, hebben wat schaafwonden. Met een medewerker van het restaurant die in shock raakte toen hij het enorme beest voor zich zag, gaat het ook beter.
De zwaargewonde vrouw was een abonnementhouder. Ze kwam bijna elke dag in dierentuin en stond vaak bij de apen te kijken. Volgens de woordvoerder is Bokito na zijn uitbraak heel bewust op haar afgegaan en had hij geen aandacht voor enkele kinderen die ook in de buurt waren.


fire dept vincent

  • Gast
zo dat lijkt King Kong wel.. Als die op mij afkomt dat weet ik het ook niet meer :o


harold

  • Gast
Goeie vraag...als zo'n aap voor je neus staat. Wat doe je dan?
Dit lijkt me een interessant voorbeeld voor een college sociale psychologie. Ik denk namelijk dat je zonder na te denken op een bepaalde manier zal reageren. De theorie over vechten- of vluchten-reactie komt tot leven.
Vechten heeft weinig zin. Uit instinct vlucht je. En dan komt daarbij nog paniek die uitbreekt. Je ziet iedereen om je heen wegvluchten. En mensen zijn kuddebeesten. Iedereen gaat automatisch doen, wat de rest ook doet. Op enkele uitzonderingen na die spontane acties ondernemen, zoals onder een stoel schuilen, deuren baricaderen, 1-1-2 bellen enz... enz...waardoor anderen dat weer zien en hetzelfde imiteren. Dit soort crisisscenarios zijn in sociaal-psychologisch perspectief ontzettend interessant.
  
Ik had daar niet willen zijn. Aan de andere kant denk ik....beter een king kong-aap die losbreekt dan een leeuw of een olifant!
Volgens mij denkt zo'n aap nog na....(denken zal wel niet het juiste woord zijn)...terwijl een leeuw...die scheurt d'r prooi gewoon aan flarden...nog voordat die pistool-teams er kunnen zijn.