Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007

Auteur Topic: Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007  (gelezen 41409 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Wel vreemd dat ie precies achter die mevrouw aan ging. Belangrijkste verwonding zou zijn een verbrijzelde arm, aldus radionieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het schijnt dat die mevrouw een regelmatige (dagelijkse) bezoeker was....

http://www.ad.nl/binnenland/article1382219.ece

zaterdag 19 mei 2007

Gorillaslachtoffer nog steeds in ziekenhuis

ROTTERDAM - De vrouw die vrijdag in de Rotterdamse diergaarde Blijdorp het slachtoffer werd van de ontsnapte gorilla Bokito ligt nog steeds in het ziekenhuis. Ze wordt kunstmatig in slaap gehouden in verband met operaties.

Dat meldde een woordvoerder van de dierentuin zaterdag. De vrouw heeft een gebroken pols en onderarm en diverse bijtwonden. Bij de andere slachtoffers vallen de verwondingen mee. Een man in een rolstoel en een ander die werden weggeduwd, hebben wat schaafwonden. Met een medewerker van het restaurant die in shock raakte toen hij het enorme beest voor zich zag, gaat het ook beter.
De zwaargewonde vrouw was een abonnementhouder. Ze kwam bijna elke dag in dierentuin en stond vaak bij de apen te kijken. Volgens de woordvoerder is Bokito na zijn uitbraak heel bewust op haar afgegaan en had hij geen aandacht voor enkele kinderen die ook in de buurt waren.


Sam Hendrix

  • Gast
Het schijnt dat die mevrouw een regelmatige (dagelijkse) bezoeker was....

Citaat van: Palmpie op Vandaag om 12:40:07
Ze kwam bijna elke dag in dierentuin en stond vaak bij de apen te kijken. Volgens de woordvoerder is Bokito na zijn uitbraak heel bewust op haar afgegaan en had hij geen aandacht voor enkele kinderen die ook in de buurt waren

Alsof het een verband heeft


harold

  • Gast
Wie weet? Apen zijn intelligente en sociaal-onderlegde dieren. Je zou ze eens moeten observeren.
Het zou me niks verbazen als die bokito al die tijd die vrouw in de gaten had.


Sam Hendrix

  • Gast
Wie weet? Apen zijn intelligente en sociaal-onderlegde dieren. Je zou ze eens moeten observeren.
Het zou me niks verbazen als die bokito al die tijd die vrouw in de gaten had.

Dat heb ik dus ook, zeker als ze bijna dagelijks komt kijken. Die aap moet haar ondertussen wel herkend hebben.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/article1382669.ece?nscategory=dichtbij

zaterdag 19 mei 2007

Advocaat: Dierentuin mogelijk strafbaar

ROTTERDAM - De Rotterdamse strafrechtadvocaat Frank van Ardenne zegt naar aanleiding van de ontsnapping van gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp dat het strafbaar is als een houder van gevaarlijke dieren onvoldoende toezicht houdt.
In hoeverre van zo'n misdrijf sprake is, zou door justitie moeten worden onderzocht, vindt hij. Op het misdrijf, vervat in artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht staat maximaal een gevangenisstraf van een half jaar. Behalve de dierentuin zelf, zou justitie ook de directeur als feitelijk leidinggevende kunnen vervolgen, aldus Van Ardenne zaterdag.
De raadsman zei verder dat ook degenen die Bokito vlak voor de ontsnapping zouden hebben getreiterd, zich mogelijk aan een strafbaar feit hebben schuldig gemaakt als zij het dier hebben ,,opgehitst tegen een mens''. Volgens de dierentuin hebben getuigen verklaard dat de zilverrug voor hij de benen nam, door bezoekers werd gepest.
Shockschade
Afgezien van de strafrechtelijke kant kunnen slachtoffers in een civiele procedure schade eisen. Het gaat dan niet alleen om gewonden. Ook mensen die de aap de vrouw zagen toetakelen en daardoor langdurig van de kaart zijn, kunnen volgens de advocaat shockschade claimen.
Een woordvoerster van justitie in Rotterdam zegt dat de politie uiteraard proces-verbaal opmaakt en dat justitie aan de hand daarvan kijkt of nader onderzoek nodig is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Op een filmopname is te zien hoe de vrouw en gorilla "communiceren". Het "gedrag" van de vrouw kan bedreigend overkomen en aanleiding geven tot agressief gedrag naar de "agressor" (de vrouw), tot de maat vol is.

Elk dier (ook vluchtdieren) zal bijten, krabben of uithalen als het zich ernstig bedreigd voelt of in het nauw zit, ook de kleine hamster thuis.

Dat ene moment waarop de stoppen doorslaan en de mogelijk aanwezig is om de "agressor" te kunnen verjagen is onvoorspelbaar. Hoe vaak hebben beren en tijgers niet vanuit of in een kooi in een minuscuul klein onbewaakt ogenblik toegeslagen naar dompteurs en publiek !

Met name wilde dieren kunnen nooit worden vertrouwd, het jachtinstinct en territorium drift zijn altijd aanwezig.

Ik ga er vanuit dat Diergaarde Blijdorp alles in het werk heeft gesteld om de veiligheid van bezoekers en medewerkers te waarborgen. Extreme omstandigheden en uitzonderingen blijven jammer genoeg altijd voorkomen en zoals met alles, 100% veiligheid bestaat niet.

Ik hoop dat de betreffende vrouw weer snel hersteld van de verwondingen.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Mijn mening:

Naar alles wat ik gehoord heb is het duidelijk dat mensen, bezoekers de aap veelvuldig geplaagt hebben. Al vaker was hij in de gracht gaan staan. De gorilla is opgevoed door mensen, en door die mensen ook veel in contact gebracht in mensen. Het zijn intelligente dieren, weet jij veel wat er in hem omging op dat moment? Misschien zag hij de vrouw als een vrouwtje wat zijn groep bedreigde? De dierentuin is niet strafbaar wat mij betreft, ieder mens wat dat arme dier gepest heeft is strafbaar, behalve de dierentuin.

AD:
Gorrilla door bezoekers gepest
ROTTERDAM - De Rotterdamse strafrechtadvocaat Frank van Ardenne zegt naar aanleiding van de ontsnapping van gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp dat het strafbaar is als een houder van gevaarlijke dieren onvoldoende toezicht houdt.

In hoeverre van zo'n misdrijf sprake is, zou door justitie moeten worden onderzocht, vindt hij. Op het misdrijf, vervat in artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht staat maximaal een gevangenisstraf van een half jaar. Behalve de dierentuin zelf, zou justitie ook de directeur als feitelijk leidinggevende kunnen vervolgen, aldus Van Ardenne zaterdag.

De raadsman zei verder dat ook degenen die Bokito vlak voor de ontsnapping zouden hebben getreiterd, zich mogelijk aan een strafbaar feit hebben schuldig gemaakt als zij het dier hebben ,,opgehitst tegen een mens''. Volgens de dierentuin hebben getuigen verklaard dat de zilverrug voor hij de benen nam, door bezoekers werd gepest.


Tussen haakjes, voor de mensen die het boeiend vinden, je kunt het beste stokstijf blijven staan, of langzaam met je gezicht naar hem toe weglopen, niet je tanden laten zien, en vooral niet gillen. Alhoewel je geen tijd hebt om dar bij na te denken in zo'n situatie ;)
*leegheid*


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Ik heb op het journaal van de NOS zitten kijken, daar was een filmpje van die vrouw bij de aap... Nou kan ik die aap geen ongelijk geven, mensen mogen blijkbaar zonder straf een aap uitdagen
'T is elke keer weer brandweer...


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Ik heb daar zojuist ook naar zitten kjken.
Bokito laat zijn tanden aan het latere slachtoffer zien: veel zoogdieren doen dat om "de tegenpartij" te laten blijken dat ze je niet "mogen".
In de natuur zal de tegenpartij altijd weggaan of gaan vechten.
Maar ja, niet iedereen herkent zulke signalen uit de echte natuur!!!

Civilisatie ............................   >:(

Er is nu een gorilla-expert van de Apenheul op NL2 en die zegt dat het gedrag dat Bokito op het filmpje aggressief gedrag is tegen de vrouw.
Blijdorp personeel had haar ook al gevraagd om haar aandacht meer op de andere gorilla's te richten: een gewaarscuwd mens ..... begrijpt het niet!!!
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV