Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007

Auteur Topic: Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007  (gelezen 41772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=843507/sc=0065b7

Bokito koos slachtoffer mogelijk bewust uit

Gepubliceerd op zaterdag 19 mei 2007

ROTTERDAM (ANP) - Bokito, de mannetjesgorilla die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw aanviel, zou mogelijk zijn slachtoffer bewust hebben uitgekozen.

De vrouw bezocht de mensaap regelmatig en volgens gorilladeskundige Frank Rietveld van de Apenheul in Apeldoorn zou Bokito de vrouw echt kennen en herkennen.

In televisieprogramma Nova zei Rietveld dat ,,de aap abnormaal en agressief gedrag naar de vrouw vertoonde en dat het misschien niet toevallig is dat zij het slachtoffer werd''.

Bokito sprong over een muur en gracht en viel de vrouw aan. Hij beet haar en sleurde haar enkele meters mee. De bezoekster heeft een verbrijzelde hand, een gebroken pols en onderarm en diverse bijtwonden. Zij is inmiddels van de intensieve zorgafdeling af, maar de vrouw wordt zondag opnieuw geopereerd.


Ferrari_F50

  • Gast
Jammer dat er dan weer niet bij staat waarom Bokito de vrouw dan aanviel, in de zin van wat heeft die vrouw dan gedaan?


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Jammer dat er dan weer niet bij staat waarom Bokito de vrouw dan aanviel, in de zin van wat heeft die vrouw dan gedaan?

Ik kan me er er wel wat bij voorstellen hoor  ::) :-X


Ferrari_F50

  • Gast
Ik kan me er er wel wat bij voorstellen hoor  ::) :-X

Ja ik ook, het lijkt mij toch niet dat een dier uitzichzelf woest wordt, naja soms heb ik welleens van die momenten ;D


Karim

  • Gast
'Bokito werd gepest'

Bokito, de gorilla die vrijdag uit het dierentuin Diergaarde Blijdorp ontsnapte en daarbij meerdere mensen het ziekenhuis in sloeg, zou net voor zijn ontsnapping zijn gepest door bezoekers. Dat hebben getuigen verklaard tegen de dierentuin.

Justitie onderzoekt of er strafbare feiten zijn gepleegd door de betrokken partijen. De Rotterdamse strafrechtadvocaat Frank van Ardenne heeft aan het AD verklaard dat die kans zeker aanwezig is. Als de treiteraars Bokito voor zijn ontsnapping hebben "opgehitst tegen een mens", kan de rechter hen een straf opleggen.

Ook de dierentuin zou onrechtmatig gehandeld kunnen hebben. Volgens de raadsman is het verboden voor een houder van gevaarlijke dieren om onvoldoende toezicht te houden. Op het misdrijf, vervat in artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht staat maximaal een gevangenisstraf van een half jaar.

Los van de strafrechtelijke kant, kunnen slachtoffers met een civiele procedure schadeloosstelling eisen.

Bron: Algemeen Dagblad




Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
@Karim, kon je die reclame voor FOK! niet nog iets groter neerzetten... ;)

Ik heb net het filmpje op de site van de NOS bekeken, terwijl de vrouw met bokito aan het 'spelen' was. Hij trok heel duidelijk zijn lip op, liet zijn tanden zien. Als die vrouw dat vaker bij hem stond te doen (teruggrijnzen) zag hij haar gewoon als bedreigen.

Ik vind het een dom mens. Als je zo gek bent op gorilla's dan verdiep je je er in, en dan weet je dat dit 'grijnzen' een teken is dat je bij hem uit de buurt moet blijven, dat het dreigen is.
*leegheid*


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Onruststoker trekt bekijks

'Bokito blijft mijn lieveling'
door Natasja de Groot

AMSTERDAM - De zwaar toegetakelde 57-jarige Petronella Yvonne de Horde kan het gruwelijke beeld van de woeste zilverruggorilla Bokito niet van zich afschudden. De aap sleurde haar vrijdag door de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp en beet haar in het hele lichaam.
 
Als ze op de intensive care ligt bij te komen van de zeven uur durende operatie in het Erasmus MC in Rotterdam ziet ze elk detail van de twintig minuten durende helse tocht opnieuw aan zich voorbijtrekken.

Plons

"Ik stond bij de kleine aapjes in het Afrika-gedeelte, toen ik achter me een plons hoorde. Ik draaide me om en daar stond Bokito. Ik kon geen kant meer op. Hij greep me vast, ging met zijn volle gewicht op me zitten en begon me te bijten. Ik dacht alleen maar o god ik ga dood, ik ga dood." Voor Petronella Yvonne leek er geen einde aan de huiveringwekkende momenten te komen. "Ik voelde overal pijn toen hij me meesleurde over het pad, maar kon me niet verzetten tegen dit megasterke dier. Ik ben geen moment van de kaart geweest, wel veinsde ik dat ik dood was. Pas bij het restaurant liet hij los. Ik kon mijn broek, die was afgezakt, niet eens ophalen van de pijn. Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel", vertelt een lijkbleke en geëmotioneerde Petronella Yvonne in haar ziekenhuisbed, terwijl ze met snoeren en slangetjes aan allerlei apparaten ligt.

Vandaag zal het slachtoffer van het gorillamannetje opnieuw onder het mes moeten. Verspreid over haar hele lichaam zitten meer dan honderd beten. Haar rechterhand is verbrijzeld. Haar pols en arm zijn gebroken. Haar borstkas is ingebeukt. Een zware antibioticakuur moet infecties tegengaan.

Ook zal ze nog enkele operaties moeten ondergaan, voordat ze weer naar haar man Gerrit, dochter Vanessa en twee hondjes  
Bokito is ondertussen weer te zien voor het publiek in Blijdorp.
 
in Zoetermeer kan. "Als ik thuis ben hoop ik wel dat ik mijn rechterhand nog kan bewegen, want handwerk is mijn lust en mijn leven." Ondanks alles neemt Petronella Yvonne het de 180 kilo zware Bokito niet kwalijk. " Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. als ik naar hem lachte, lachte hij terug."

Claim
Wel is de Zoetermeerse furieus op de directie van Diergaarde Blijdorp. Zij is dan ook van zins een fikse claim neer te leggen. "Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al maatregelen moeten nemen. " Ook doet het haar zeer dat Blijdorp aanvankelijk sprak van lichtgewonden. "Het liefst had de directie dit hele incident onder de pet gehouden."

www.telegraaf.nl




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/article1383453.ece

 zondag 20 mei 2007
’Honderd beten. Tot op het bot. En zo voelt het’
Door TOBIAS DEN HARTOG
ROTTERDAM - ,,Ik voelde hem bijten en kon alleen maar denken: ik ga dood.’’ Met fluisterende stem vertelt de ernstig toegetakelde Yvonne de Horde (57) hoe ze vrijdag werd aangevallen door gorilla Bokito, nadat die uit zijn verblijf ontsnapte in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00112/yvonne_112942b.jpg
,,De pijn is verschrikkelijk,’’ vertelt de Zoetermeerse die slechts één oog kan openen. Haar hoofd is gezwollen, ze heeft verwondingen aan haar voorhoofd en haar afgekloven vingers zijn bewijzen van Bokito's meedogenloze aanval. Haar pols en arm zijn gebroken, een hand verbrijzeld, haar borstkas ingedeukt.

Bewegen kan ze nauwelijks in haar ziekenhuisbed van het Erasmus MC. Iedere aanraking voelt ze tot op het bot. Wanneer echtgenoot Gerrit (61) haar iets laat drinken en per ongeluk haar arm raakt, krimpt ze ineen. Voor hem is het de eerste keer dat hij weer met zijn vrouw kan praten. Yvonne is tot dat moment kunstmatig in slaap gehouden.

Yvonne:,,Het zijn ongeveer honderd beten geweest, hebben de artsen verteld. Een groot deel daarvan letterlijk tot op het bot. Zo voelt het ook precies.’’

De aanval ontvouwde zich pijlsnel, Yvonne kan zich echter alles nog herinneren. ,,We keken eigenlijk in een andere richting naar een groepje apen. Ik hoor een plons en draai me om. Op dat moment had hij me al beet. Hij begon me direct te bijten in mijn armen, handen en vingers. De pijn voelde ik niet, ik dacht alleen maar: dit is het, ik ga dood.’’

Bokito neemt Yvonne in een stevige greep en sleept haar talloze meters over de paden in de buurt van zijn verblijf. ,,Z'n kracht was enorm. Ik begon ontzettend hard te gillen en schreeuwde om hulp. Hij bleef met me slepen en pauzeerde zo nu en dan. Dan beet hij verder.’’

Hulp komt er niet. Ook Gerrit kan slechts lijdzaam toezien. ,,Ze bloedde meteen hevig, maar ook ik kon me slechts verschuilen en hem volgen. Vrij snel daarna ben ik maar hulp gaan halen,’’ zegt hij. ,,Het was natuurlijk wel verschrikkelijk om toe te zien hoe hij mijn vrouw toetakelde.’’

Yvonne: ,,Ik kreeg een soort helder moment en dacht dat het slim zou zijn me voor dood te houden. Hierop voelde ik dat hij me los liet. Daarna hoorde ik mensen gillen in de verte en realiseerde ik me: hij is weg…’’

Half ontbloot, bloedend en met immense pijnen loopt ze op twee andere bezoeksters af. ,,Ik vroeg om een ambulance en vanaf dat moment herinner ik me alleen maar de helse pijn.’’

Gerrit: ,,Ze heeft toen zelfs nog geroepen: 'De aap kan het niet helpen, hij kan het niet helpen!' Maar dat weet ze zelf niet meer.’’

In de nacht na de aanval is de Zoetermeerse langdurig geopereerd. Stalen platen houden vingers en armen bij elkaar en de beetwonden zijn gestelpt en verzorgd. Haar gezicht is nog gezwollen en haar ingedeukte borst zorgt nog voor benauwdheid.

Wat de aanval veroorzaakt kan hebben? Het paar kan alleen maar gissen. Temeer omdat het stel misschien wel Bokito’s grootste bewonderaars zijn. Gerrit: ,,We komen zeker vier keer in de week naar hem kijken. Hij móet haar hebben herkend hebben, maar waarom hij zo agressief was, is een raadsel. We pestten hem écht niet, zoals sommigen op internet nu al schijnen te beweren. Wat ik wel hoorde, is dat er een groep knullen voor ons was, die hem bekogeld zouden hebben met stenen. Misschien dat mijn vrouw er de dupe van is geworden. Het is een prachtig beest, maar dat hij tot dit in staat was, konden wij niet vermoeden. Dat we hem zo mogen, maakt het nog wranger.’’

De operaties volgen elkaar nu op. Duidelijk is, dat Yvonne blijvend letsel heeft opgelopen. ,,Aan haar handen in ieder geval, maar verder weten we het nog niet,’’ zegt Gerrit.

Blijdorp had voorzichtiger moeten zijn, stelt hij wel. ,,Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. De Diergaarde had veiliger moeten zijn.’’

Of ze een schadeclaim gaan indienen, weten ze nog niet. ,,De pijn is nu mijn grootste zorg,’’ zegt Yvonne. ,,Die gaat nog steeds door merg en been.’’


En de telegraaf...  :D

Onruststoker trekt bekijks

'Bokito blijft mijn lieveling'
door Natasja de Groot
AMSTERDAM - De zwaar toegetakelde 57-jarige Petronella Yvonne de Horde kan het gruwelijke beeld van de woeste zilverruggorilla Bokito niet van zich afschudden. De aap sleurde haar vrijdag door de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp en beet haar in het hele lichaam.
 
(....)
Claim

Wel is de Zoetermeerse furieus op de directie van Diergaarde Blijdorp. Zij is dan ook van zins een fikse claim neer te leggen. "Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al maatregelen moeten nemen. " Ook doet het haar zeer dat Blijdorp aanvankelijk sprak van lichtgewonden. "Het liefst had de directie dit hele incident onder de pet gehouden."


http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/02007/bokitoweertezien_j_2007641c.jpg
Bokito is ondertussen weer te zien voor het publiek in Blijdorp.

www.telegraaf.nl


 ;)


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Ik blijf er bij dat ik het belachelijk vind dat die mensen een schadeclaim indienen voor gedrag wat ze waarschijnlijk voor een klein gedeelte zelf hebben veroorzaakt. Het lijkt Amerika wel...  ::)

Ik geloof trouwens eerder het AD dan de Telegraaf ;)
*leegheid*