Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007

Auteur Topic: Gorilla Bokito ontsnapt in dierentuin Blijdorp - Rotterdam 18-05-2007  (gelezen 41597 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Dat gaat écht serieus nergens over... :-X


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Nee.. Ik kan der de humor eigenlijk ook niet van inzien..  :-\


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Ik hoorde zojuist op de radio dat de familie, die in het restaurant opgesloten heeft gezeten, een aanklacht heeft ingediend tegen Blijdorp. Ik vindt dat erg ver gaan, het is en blijft een Dierentuin, geen keukenhof.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik hoorde zojuist op de radio dat de familie, die in het restaurant opgesloten heeft gezeten, een aanklacht heeft ingediend tegen Blijdorp. Ik vindt dat erg ver gaan, het is en blijft een Dierentuin, geen keukenhof.

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=44082

Gezin doet aangifte tegen Blijdorp
Een gezin uit Rotterdam gaat aangifte doen tegen Diergaarde Blijdorp. Volgens hun advocaat Frank van Ardenne vinden zij het uitbreken van gorilla Bokito een zo ingrijpende gebeurtenis dat zij dit strafrechtelijk onderzocht willen hebben.

Het gezin verwijt Blijdorp nalatigheid. Volgens de advocaat heeft de dierentuin onvoldoende zorg gedragen om te voorkomen dat dit levensgevaarlijke dier kon ontsnappen.

De ouders waren afgelopen vrijdag met hun kinderen van één en drie jaar oud in de dierentuin, toen Bokito uitbrak en een vrouw aanviel. De familie vluchtte een restaurant in om zich in veiligheid te brengen. Het 3-jarige zoontje is nog steeds van streek. Het kind slaapt slecht en heeft volgens de advocaat last van angstaanvallen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article1440308.ece

'Smerig wat er over mijn moeder wordt gezegd'
door Peter de Leeuw

ZOETERMEER (GPD) - Vanessa de Horde (31) is furieus én verdrietig. Wat er allemaal wordt beweerd sinds haar moeder ernstig werd toegetakeld door gorilla Bokito, vindt zij te gek voor woorden. ,,Smerig gewoon", meent zij.

Zo zou moeder Yvonne de Horde (57) hele dagen hebben doorgebracht bij het gorillaverblijf in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. ,,Helemaal niet waar" , zegt dochter Vanessa. ,,Mijn ouders gingen viermaal in de week naar de dierentuin. En dan gingen ze echt niet alleen naar de gorilla's. Ook naar de pinguïns. Mogen ze soms? Ze hebben een eigen bedrijf gehad en nu is dit hun tijdverdrijf."
Met haar moeder gaat het 'superslecht', zegt ze. ,,Ze wordt voor de derde keer geopereerd", vertelt de Zoetermeerse vijf dagen nadat de zilverrug van 180 kilo over een gracht sprong, Yvonne de Horde overrompelde, haar vervolgens door de dierentuin sleurde en meer dan honderd beetwonden toebracht.
,,De dokters zeggen dat het nog weken duurt voor ze de gevolgen voor mijn moeder overzien. Ze hebben grote zorgen over bepaalde huiddelen, die vol bacteriën zitten. Maandag is ook nog gebleken dat mijn moeder niet alleen een verbrijzelde hand maar ook een gebroken voet heeft."
Het verdriet daarover is groot. Furieus is Vanessa de Horde 'omdat het nu zo wordt gedraaid dat mijn moeder de schuld van alles is'. ,,Zij had Bokito niet aan mogen staren. Maar iedereen in de dierentuin kijkt de apen aan, dus ook mijn moeder. Moet je soms een cursus volgen om de dierentuin te bezoeken? Die gorilla had nooit over de sloot mogen komen. Daar ligt het aan. "
Wel deelde Yvonne de Horde haar belangstelling voor de elfjarige Bokito, die in 2005 van Berlijn naar Rotterdam verhuisde, met een aantal andere vaste bezoekers van Blijdorp, aldus haar dochter. ,,Ze bekeken samen een video waarop Bokito in Berlijn is te zien. En toen er eind vorig jaar en begin dit jaar gorillababy's geboren zouden worden, wisselden ze telefoonnummers uit om elkaar op de hoogte te houden."
Maar Vanessa de Horde ziet 'absoluut geen kwaad' in die interesse voor apen. ,,De mensen die dat beweren, zijn dezelfde die 's avonds uren met een hengel aan de waterkant zitten. Is dat dan normaal? Mijn moeder is een enorme dierenliefhebber. Zij zou het gebroken pootje van een vlieg nog spalken. Maar wat er nu allemaal over haar wordt beweerd. Ik vind het verschrikkelijk. "
Kort nadat Bokito haar overviel en ernstig verwondde, heeft Yvonne de Horde nog verklaard dat de zilverrug haar lieveling bleef. ,,Mijn moeder was in een shock toen ze dat zei. Volgens mij wilde ze er alleen maar mee zeggen, dat het beest er ook niets aan kon doen. Het blijft een wild dier", aldus Vanessa de Horde.
Volgens haar hebben medewerkers van Blijdorp een aantal vaste bezoekers, onder wie haar moeder, onlangs gevraagd Bokito een 'ietsepietsie' met rust te laten. ,,Want hij kon op dat moment niet goed aarden in de groep. Maar er is nooit gewaarschuwd dat ze hem niet aan mochten kijken. Mijn moeder heeft nog voorgesteld een hek in het binnenverblijf te plaatsen, zodat bezoekers niet pal bij het glas konden komen. Maar dat is toen niet gebeurd."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.destentor.nl/apeldoorn/article1440269.ece

Boekpresentatie Apenheul over mens- en aapgedrag
door Gep Leeflang

APELDOORN - Bij Apenheul wordt woensdag een nieuw boek over mens- en aapgedrag gepresenteerd. Het slachtoffer van gorilla Bokito zou er veel van kunnen leren.

Als het slachtoffer van Bokito zich wat beter in apencommunicatie had verdiept, had ze heel anders naar de gorilla gekeken. Ze zou hebben begrepen dat de apenleider zich door haar niet zeker voelde van zijn positie, reden om uit zijn verblijf te ontsnappen en haar flink 'op haar plek te zetten'.
Dat blijkt uit het boek Dierbare Collega's (Apenstreken op de werkvloer), dat bioloog Patrick van Veen woensdag in samenwerking met Apenheul op de markt brengt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Slachtoffer van Bokito klaagt Blijdorp aan
ZOETERMEER - Yvonne de Horde, de vrouw die vrijdag ernstig is verwond door gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp, heeft de dierentuin schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Dat heeft haar advocaat Maarten Tromp laten weten.
De Zoetermeerse hoopt samen met Blijdorp uit de schaderegeling te komen. Haar advocaat verwacht dat dit nog wel een tijd zal gaan duren, omdat dit namelijk mede afhankelijk is van haar genezingsproces. Yvonne de Horde heeft onlangs van haar artsen te horen gekregen dat zij nog enkele weken in het ziekenhuis moet blijven.
www.rtvwest.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Eén van die andere "lichtgewonden" heeft een bekkenfractuur.
Mevrouw was onder de voet gelopen en was drie kwartier haar kinderen "kwijt" in de chaos.
 :-\

„Ik heb doodsangsten uitgestaan”
Moordrechtse breekt bekken bij vlucht voor Bokito

MOORDRECHT - Nog lang zullen de Moordrechters Jacco (32) en Antje (35) Vis en hun zeven kinderen zich hun uitstapje naar diergaarde Blijdorp heugen. In het tumult na de uitbraak van gorilla Bokito brak de moeder afgelopen vrijdag haar bekken. Vader: „Ik heb doodsangsten uitgestaan.”
„Tot dinsdag had ik een knoop in de maag”, zegt vader Jacco Vis dinsdagmiddag, een paar dagen na het losbreken van de aap in de Rotterdamse dierentuin. „Zo’n gebeurtenis heeft heel veel impact.”
Lekker een dagje naar de dierentuin. Vrachtwagenchauffeur Jacco, zijn vrouw Antje en hun zeven kinderen Corianne (11), Arjon (10), Jacco (8), Joanne (6), Martijn (4), Mirjam (2) en Evelien (8 weken) vermaken zich prima in de Rotterdamse diergaarde. „Mijn vrouw zei nog: Apen en kinderen trekken elkaar aan. We moeten ook maar eens naar Apenheul.”
Na een tocht door de dierentuin besluit moeder op het terras bij het restaurant te gaan pauzeren. Ze zal haar jongste dochtertje borstvoeding geven. De andere kinderen zwermen uit, onder meer naar een glijbaan. Vader gaat zoon Arjon en dochter Joanne achterna, richting de gorilla’s.

Al snel merkt vader dat er iets niet in orde is. „Bij het gorillaverblijf zag ik mensen rennen en gillen. Eerst dacht ik dat er een feestje was of zo, dat mensen gek aan het doen waren. Toen liep ik een man tegen het lijf die verschrikkelijk angstig was. Hij zei dat er een gorilla was losgebroken, dat de aap een vrouw had meegesleurd en dat het er heel bloederig uitzag.”
Tot zijn verbijstering ziet vader, vergezeld van dochtertje Joanne, het imponerende dier aan komen rennen richting het terras bij het restaurant. Daar zit zijn vrouw met de baby. „Het beest slingerde picknicktafels om. Er vlogen frikadel- en patatbakjes door de lucht.”

De gorilla banjert naar een volière, op korte afstand van moeder Antje. „Ze was amper klaar de baby op haar ruggetje te kloppen om haar boertjes te laten doen.” In paniek springt Antje met de baby op een picknicktafel. Haar man gaat tussen de tafel en het beest instaan. „Ik wilde mijn vrouw en kinderen beschermen. Ik zag de aap in het rond kijken. Gek genoeg voelde ik toen geen angst. Ik heb tegen Antje geroepen dat ze weer van de tafel af moest komen.”
Met z’n vieren zien ze kans het restaurant in te vluchten, waar een menigte van meer dan honderd mensen zich heeft verschanst. „Een man in de deuropening schreeuwde: Kom naar binnen!”
Tot grote schrik van de mensen in het restaurant slaagt het oersterke dier erin door de glazen deur te breken. „Die deur viel in duizenden stukjes. De gorilla deinsde even terug en was zelf kennelijk ook geschrokken. Iedereen vloog alle kanten op, had grote angstogen en was op zoek naar zijn kinderen.” In de chaos breekt moeder Antje haar bekken. „Bij een valpartij probeerde ze de baby te beschermen.”
Na ongeveer een minuut vluchten de bezoekers het restaurant weer uit. De aap is dan nog binnen. Personeel van de diergaarde weet de deur te barricaderen. Even later wordt de gorilla verdoofd met een speciaal wapen.
Vader en moeder Vis zitten dan nog steeds in spanning. De meesten van hun kinderen melden zich al snel, maar de 6-jarige Joanne blijft zoek. „Ik was ontiegelijk bang dat haar iets was overkomen in het restaurant. Dat was voor mij de grootste angst. Het personeel probeerde ons van het restaurant weg te houden. „Alles komt goed, meneer”, werd er gezegd. Ik was daar niet van overtuigd en ben nog tussen een paar begeleiders geglipt om een blik te werpen op het restaurant.”
Groot is de opluchting als na drie kwartier Joanne zich uiteindelijk meldt. „In het tumult in het restaurant was ze samen met twee meisjes van ongeveer 15 jaar de keuken in gevlucht. Later hebben die meisjes zich over haar ontfermd. Joanne zat op de rug van een van de meisjes. Ik heb hen heel hartelijk bedankt.”

Gaandeweg merkt moeder Antje dat er iets mis is met haar bekken. „Eerst heeft ze, door alle adrenaline, waarschijnlijk weinig gevoeld.” In de verlaten dierentuin, waar inmiddels politiemensen toestromen, krijgt ze een rolstoel. Even later brengt een ambulance haar naar het Sint Fransiscus Gasthuis in Rotterdam.
De ouders zijn dankbaar dat het angstige avontuur nog redelijk goed is afgelopen, hoewel moeder voorlopig nog niet is hersteld. De schrik zit er flink in. „De eerste nacht heeft Joanne bij ons geslapen. Het meisje heeft veel gezien van wat de aap heeft aangericht. Ze wil nu elke foto en elk beeld op internet over de aap zien. De kinderen hebben gezegd dat ze voorlopig niet naar een dierentuin hoeven.”
www.refdag.nl


sajo

  • Gast
Slachtoffer van Bokito klaagt Blijdorp aan
ZOETERMEER - Yvonne de Horde, de vrouw die vrijdag ernstig is verwond door gorilla Bokito in Diergaarde Blijdorp, heeft de dierentuin schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Dat heeft haar advocaat Maarten Tromp laten weten.
De Zoetermeerse hoopt samen met Blijdorp uit de schaderegeling te komen. Haar advocaat verwacht dat dit nog wel een tijd zal gaan duren, omdat dit namelijk mede afhankelijk is van haar genezingsproces. Yvonne de Horde heeft onlangs van haar artsen te horen gekregen dat zij nog enkele weken in het ziekenhuis moet blijven.
www.rtvwest.nl

Het is al eerder beschreven hier,maar ik kan het toch ook niet laten om te reageren.
Ik kan het mis hebben hoor, maar heeft dit mens dit gebeuren niet over zichzelf uitgeroepen?

Ook ik als abonementhouder en dus als regelmatige bezoeker heb vaak genoeg kunnen constateren
dat dit irritante mens uren lang voor het raam of bij het eiland aanwezig was
en alleen maar gefocust was op Bokito.
Soms met een klein make up spiegeltje scheen zij dan in zijn ogen proberend zijn aandacht te trekken.

En dit"mens" wil nu een schade vergoeding??
Als een klein kind dit gedrag vertoond kan ik het wel begrijpen, al keur ik dat ook niet goed
 maar een volwassen (?) vrouw,Nee sorry dat gaat er bij mij niet in.

Ook hier geld dus weer dat de dader vrijuit gaat en beloond wil worden en het slachtoffer opgesloten zit.

Verbazingwekkend trouwens dat een heleboel mensen die daar die dag aanwezig waren die gorilla hebben aangeraakt toen ie los liep
als je zo de media fragmenten nakijkt.  
en dat er eigenlijk maar 1 slachtoffer(!!!???) daadwerkelijk gegrepen is, de overige 3 gewond geraakt door massa hysterie.

(even voor diegene die hier op reageren deze rea is MIJN mening he!! en ja je mag er anders over denken geen enkel probleem).

Gr.J.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Bokito blijft in Blijdorp
ROTTERDAM - Een glazen wand of een houten wand met doorkijkgaten langs de gracht om het gorilla-eiland in Diergaarde Blijdorp moet in de toekomst een ontsnapping zoals die met Bokito voorkomen.
De dierentuin liet woensdag weten het gorillaverblijf op verschillende punten te willen aanpassen. Welke maatregelen Blijdorp concreet gaat nemen is nog niet bekend.
Totdat het gorillaverblijf is aangepast, blijven de gorilla's - onder hen Bokito - binnen. Het is de bedoeling dat de gracht dezelfde breedte houdt, maar wellicht worden de kanten glooiender.
De dierentuin wil bezoekers aan het binnenverblijf op groter afstand van het glas houden. Nu is dat nog 20 tot 30 centimeter, in de toekomst 1,20 meter. Het vervangen van delen van het huidige glas door spiegelglas, zodat de mensapen de bezoekers niet zien is ook een van de mogelijkheden.

Bordjes
Ook denkt het park aan bordjes waarin wordt uitgelegd de dieren niet in de ogen aan te kijken, omdat zij dit als bedreigend kunnen ervaren. Bij het verblijf hangen nu al borden waarin de verschillende gezichtsuitdrukkingen van de gorilla worden toegelicht en leggen dierenverzorgers (vaste) bezoekers uit wat ze beter wel en niet kunnen doen.
Volgens Blijdorp voldoet het tien jaar oude gorillaverblijf in de Rotterdamse zoo aan de richtlijnen die daarvoor zijn gesteld. Dat is in het verleden uit meerdere controles gebleken. Vorig jaar is het advies voor de gracht veranderd naar 6 meter. Die van Blijdorp is 4,40 meter. Directeur Ton Dorresteijn ziet echter geen reden het water te verbreden.

Vrouw
Bokito nam vrijdagmiddag een sprong over de barrière en het schrikdraad met 7000 volt, trok zich op de kant en viel een vrouw, een vaste bezoekster, aan. Hij sleepte haar over 45 meter mee en verwondde haar ernstig. Hij liep over een terras, tussen honderden mensen door, naar een restaurant. Hij vernielde niets, maar duwde mensen wel aan de kant.
In de Oewanja Lodge snoepte hij nog wat van het eten en drinken en ging in een hoekje zitten. "Hij was aan de dunne omdat hij zijn vrouwtjes kwijt was", aldus Dorresteijn. Zijn groep beschermen is de eerste taak van een gorilla-mannetje. Toen de verdoving werkte, kon het 180 kilo wegende dier terug naar zijn verblijf worden gebracht.

Aangifte
De vrouw die is verwond door Bokito heeft de dierentuin schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Dat heeft letselschadeadvocaat Maarten Tromp, die haar belangen behartigt, woensdag laten weten.
De Zoetermeerse hoopt samen met Blijdorp tot de schaderegeling te komen. Haar advocaat verwacht dat dit nog wel een tijd zal gaan duren, omdat dit namelijk mede afhankelijk is van haar genezingsproces. Yvonne de Horde heeft onlangs van haar artsen te horen gekregen dat zij nog enkele weken in het ziekenhuis moet blijven.

Geopereerd
Dinsdag is zij voor de derde maal geopereerd. Zij heeft diverse breuken, een verbrijzelde hand en meer dan honderd beten over haar hele lichaam. Ook psychisch heeft ze een flinke klap opgelopen. Bovendien krijgt zij veel aandacht in de media.
Ook een vrouw die haar heup heeft gebroken, heeft Blijdorp aansprakelijk gesteld. Van andere mensen die tassen, portemonnees en dergelijk kwijt zijn, vergoedt de tuin de schade. Directeur Ton Dorresteijn ziet de claims in vertrouwen tegemoet. Het park is goed verzekerd.
www.nu.nl