Paratech Rescuesled

Auteur Topic: Paratech Rescuesled  (gelezen 2573 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 20 mei 2007, 19:54:02
Wij hebben de afgelopen week op de IVIC gespeeld met de Paratech Waterborne Rescuesled.

De komende weken gaan we de Paratech Waterborn Rescuesled ook testen op swiftwater en white water situaties.  

Het is ook geschikt voor modder rescue en ijs reddingen..

Ook de duikploeg van Brandweer Arnhem heeft er ook al mee mogen spelen..

Wat vinden jullie van zo'n hulpmiddel











De Paratech Rescuesled kan in een heel klein pakketje mee genomen en is met een klein ademluchtflesje eenvoudig op te blazen in enkele minuten.  Dus neemt erg weinig ruimte in de auto. Ik denk dat de rescuesled is breder toepasbaar is..

De Paratech Rescue-sled levert dezelfde functionaliteit als het hansaboard.
,
Kijk voor spec's van het mayday hansa board op deze link

Kennen jullie vergelijkbare producten, en heeft het toepassingsgebied voor reddingsbrigades..




fire dept vincent

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2007, 20:19:39
Lijkt me eigelijk niet echt handig met zo een peddelaar. miss een klein motortje er op zetten?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2007, 20:51:18
Lijkt me eigelijk niet echt handig met zo een peddelaar. miss een klein motortje er op zetten?

Met motortje, is het een stuk zwaarder , niet compact en niet zo breed inzetbaar..,

Bang om moe te worden.. Ik kan me niet voorstellen dat redders bang zijn moe te worden..

Tijdens de IVIC heb er zelfs een brandweerboot mee gesleept.. gewoon peddelen..  En je bent er snelller als een zwemmer, en op de korte afstand ben je er sneller dan met een boot..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2007, 23:37:02
Tijdens de IVIC heb er zelfs een brandweerboot mee gesleept...

Als het dat bootje van Duikteam Regio Arnhem is, is dat ook niet zo moeilijk ;D Ik neem aan dat je die Buster bedoelt?  Hoe zwaar moet zo'n ding ongeveer zijn? Het viel me in ieder geval wel op dat ie lekker uit het water kwam als het gas erop ging :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2007, 21:12:57
Leuk speledingetje ;D ;D

Ik denk alleen dat het goed inzetbaar is bij een kalm watertje.
Bij wapper 7/8 op het gooi/marker/ijmeer is het niet erg komfortabel voor een so.

Maar......
Ik heb er nog geen ervaring mee, dus ^-^ ^-^

Matthijs


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2007, 22:04:50
Leuk speledingetje ;D ;D

Ik denk alleen dat het goed inzetbaar is bij een kalm watertje.
Bij wapper 7/8 op het gooi/marker/ijmeer is het niet erg komfortabel voor een so.

Maar......
Ik heb er nog geen ervaring mee, dus ^-^ ^-^

Matthijs

Voor een beetje getraind iemand is een wapper 7/8 met zo'n bootje gewoon fun en achteraf wat spierpijn..  ;D,

Deze rescuesled is gemaakt voor wildwater situaties, met alles er op aan er aan.. (we gaan hem nog ff testen in echt wild water..)  Het houd in wildwater een beetje het midden tussen Hotdog en Raft..


Voor het gooi en ijmeer en ander groot water zijn er slimmer oplossingen.. echter bijvoorbeeld bij een SAR in de rietvelden van drontermeer, vossemeer kan ook een optie zijn.. Maar denk eens aan de vele vijvers in plantsoenen, of werk bij stuwen, spuisluisen etc.. waar je vlak op de oppervlakte zit..

Ik kreeg een vraag, die ik hier ook direct op beantwoord, Ja, je word er nat op.. dus je moet het gebruiken met de correcte benodigde en verantwoorde persoonlijke beschermingsmiddelen.. En dat is dus geen opblaasvestje.. ;D ;D en een van de vereisten is dat alle bemanningsleden kunnen zwemmen en durven zwemmen..  ;D ;D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2007, 12:44:07
Handig ding voor specifieke gebieden/omstandigheden zoals bijv. modder-, ijsreddingen en overstromingen hetgeen volgens mij bij vele reddingsdiensten niet in de uitrusting zou mogen ontbreken.
Overigens bestond er zal zoiets wat in mijn optiek nog handiger is in de vorm van de Rapid Deployment Craft die werd gepresenteerd op de Conference On Drowning (waar ik mezelf nog een breuk heb staan pompen omdat er geen perslucht was).

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2007, 14:50:44
Handig ding voor specifieke gebieden/omstandigheden zoals bijv. modder-, ijsreddingen en overstromingen hetgeen volgens mij bij vele reddingsdiensten niet in de uitrusting zou mogen ontbreken.
Overigens bestond er zal zoiets wat in mijn optiek nog handiger is in de vorm van de Rapid Deployment Craft die werd gepresenteerd op de Conference On Drowning (waar ik mezelf nog een breuk heb staan pompen omdat er geen perslucht was).

Kees  8)


Ik heb je link even hersteld..   De Oceanid.COM RDC-sled is zeker een handig sled.. Echter als ik naar praktisch gebruik is de Paratech Waterborn Rescue sled wat veel zijdiger, zeker in vlak water..   Juist om dat je zo laag op het water zit, kan je er ook bij voor andere werkzaamheden..  
De Oceanid RDC-sled heeft een open rand en ook ook aan de voor en achterkant een open uiteinde..

De Oceanid RDC sled heeft als voordeel dat je er een klein PK motortje achter kan..

Ik heb nog nooit met de Oceanid RDC sled gespeeld, echter een collega van me al wel..   Eens kijken of er een NL of belgische leverancier van is die er een voor de test beschikbaar stelt..