Hardheid Sirene

Auteur Topic: Hardheid Sirene  (gelezen 45680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

qpatrick

  • Gast
Gepost op: 21 mei 2007, 12:08:31
Hé Hallo,

Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?

Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...

Alvast bedankt voor eventuele info....




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2007, 14:06:19
Hé Hallo,

Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?

Ik neem aan de er toch wel een minimale geluidssterkte staat vastgesteld en een maximale...

Alvast bedankt voor eventuele info....

Artikel 3 regeling optische en geluidssignalen: ten minste 100 decibel

Citaat
Artikel 3
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:

1 blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:

op een motorvoertuig:

licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

op een motorfiets:

in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:

aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;
 
2 tweetonige hoorn:

een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;
 
3 drietonige hoorn:

een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;
 
4 geel zwaai- of knipperlicht:

één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
 
5 De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.

bron: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=12816-002/session=010937186177209/action=javascript-result/javascript=yes
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2007, 15:30:31
Heeft iemand wat informatie over een richtlijn over de hardheid van sirenes op hulpverleningsvoertuigen...?
Er blijkt een rechtzaak geweest te zijn bij de Brandweer Almere, die een te zachte sirene zouden hebben gehad... weet iemand waar deze uitspraak is te vinden ?
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2007, 17:32:01
Ben ik ook erg benieuwd naar.
Ik denk dat dit te maken heeft met het ongeval met de hoogwerker??

Ik ook  ;D Vreemd als dit te maken heeft met het ongeval van de hoogwerker want als die sirene te zacht is (4 luchthoorns) dan mogen ze de sirene van alle ambulances ook wel gaan aanpassen want die zijn zeker zachter  :P.


qpatrick

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2007, 19:31:45
Inderdaad hier was ik naar opzoek.... helemaal goed.

Ik kan het ongeval niet teurg vinden. Maar het ging om een een sirene die minder herrie gaf dan de luchthoorn...Ik geloof dat ze in Almere het verlies goed aan het maken zijn met een vernieuwde sirene (luchthoorn). Die wel een kabaal maakt....


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2007, 21:04:11
De Almeerse hoogwerker heeft (voor zover ik weet) altijd luchthoorns gehad?
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=54T9AzJJT2o gemaakt door Wouter Henning.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2007, 22:22:49
Jup altijd luchthoorns

Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?
De sirenes te zacht. Ik kan het me niet voorstellen eigelijk ;)


ACKevin

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2007, 22:31:37
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2007, 23:00:10


Bij de TS in Almere Stad zitten dempers/kapjes op de luchthoorns omdat die anders te hard zou zijn?


Dat zijn waarschijnlijk sneeuw / vuilkapjes, die houden sneeuw en vuil tegen, zodat niet de hoorns vol raken! Hier zitten er een soort gaasjes overheen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2007, 18:24:43
Als je vergelijkt met Amerika enzo vind ik onze sirenes maar erg zacht. Zeker als je in de auto zit, en je radio staat op een normaal volume aan (of je praat met passagiers) dan hoor je de sirene's bijna niet. Kheb zelfs een keertje op de weg mijn radio uitgezet omdat ik achterop een Ambu met A1 zag rijden. Raampje open gedraaid en ik hoorde hem pas tijdens het inhalen. Ik reed op een 80 km/u weg.. erg jammer, ze mogen van mij flink wat harder!

Om over de sirenes van de politie nog maar niet te spreken. Die zijn helemaal bedroevend zacht.... ( honac ) :o :(