Hardheid Sirene

Auteur Topic: Hardheid Sirene  (gelezen 45683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #40 Gepost op: 9 augustus 2015, 10:06:25
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1366241 date=1439069794
Ik vind de eentonige hoorn op de TS'en van Rotterdam ook erg goed. Wel kan ik mij voorstellen dat er bestuurders zijn die overdonderd raken door het geluid, dat ze boven op de rem trappen.


wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32

https://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY
Vrijwillige brandweer


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #41 Gepost op: 9 augustus 2015, 12:37:04
Citaat van: elvin link=msg=1366266 date=1439107585
wel meer voertuigen hebben dit, vanaf 1.32

http://www.youtube.com/watch?v=wuX3E-1yUAY
Dat is toch gewoon de claxon?


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #42 Gepost op: 9 augustus 2015, 22:27:23
wij (bennebroek) hebben op onze TS een claxon, en nog een hoorn zoals je hier hoort.
Vrijwillige brandweer


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2018, 15:53:56
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.

Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2018, 12:42:26
n.a.v. de diverse reacties over het volume van de sirenes kan ik het volgende melden. Vorige jaar heeft het Instituut voor FYsieke Veiligheid (IFV) een congres gehouden over ongevallen met voertuigen van hulpdiensten. Tijdens het congres was er ook aandacht voor het onderwerp van dit topic.
Zo werd er o.a. een filmpje getoond van een ambu uit het oosten van van het land, die met toestemming de zogenaamde Martin hoorn gebruiken naast de gebruikelijke electronische tweetoon. Men gebruikte deze ipv de zogenaamde versneller.

Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

De slechte hoorbaarheid is overigens ook een technisch verhaal. Elektronische sirenes werken net als luidsprekers. Hoe hoger de snelheid hoemeer de speaker wordt gehinderd door de tegenwind. Bij de ouderwetse luchthoorns is dat niet geval omdat de luchtdruk bvan de hoorns veel hoger is dan de tegendruk van de rijwind.

mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?

Erover spreken is 1...


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2018, 06:07:17
Voorts was Tjerk Hiddes, directeur UMCG Ambulancezorg aan het woord. Hij pleitte voor invoer van de yelp of wail sirenes. Ten 1e omdat dia aantoonbaar een beter effect hebben en omdat deze al heel erg veel gebruikt worden in Europoen de rest van de wereld. Tjerk gaf de voorkeur aan de engelse versie.

Ik kan me nog de UMCG ambulances herinneren met amerikaanse sirenes gecombineerd met een 3-toon. Ik begreep dat iedereen positief was.
Hopelijk wordt er een keer geluisterd naar de werkvloer in plaats van een laboratoriumtest van TNO.


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2018, 16:54:03
mooi om te horen dat er over gesproken is.
Kun je iets zeggen over de kans/ haalbaarheid dat dit in NL ook ingevoerd gaat worden?

Erover spreken is 1...

Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.

Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.

Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #47 Gepost op: 10 januari 2018, 04:14:14
Ik durf er geen uitspraak over te doen. Probleem is dat je mensen, die over regelgeving gaan, maar zelf niet in de uitvoerende dienst zitten , moet zien te overtuigen.

Kosten zijn uiteraard een bijkomend effect, maar volgens ingewijden zou dat het minst ingrijpend zijn, omdat de meeste apparatuur al andere sirenes aan boord hebben. Zou alleen een kwestie zijn om de apparatuur even aan een laptop te hangen en vinkjes te zetten en te verwijderen.

Maar zoals altijd het begint bij er over te praten, lobbyenen het juiste netwerk aanboren.

Ik zou zeggen dat de kosten alleen maar omlaag gaan. Overal in de wereld worden "dezelfde" toeters gebruikt. maar in NL moest men weer opnieuw een wiel uitvinden.
hetzelfde geld voor het ECE r65 geneuzel. Een Nederlands kunstje om zwaailichten kneiterduur te maken.

Buiten dat, In een internationale samenleving is eenduidigheid toch alleen maar handig?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #48 Gepost op: 14 januari 2018, 12:52:25
De ECE-norm is geen exclusief Nederlands, maar een Europees verhaal....


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #49 Gepost op: 14 januari 2018, 19:44:55
Maar goed dat die ece norm er is. Zo weren we een hele hoop troep... Geloof me er is een hoop meuk te koop aan signalering :(