Ambu ballon

Auteur Topic: Ambu ballon  (gelezen 17640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2007, 18:05:43
Dat is dan jammer, hij zou er eigenlijk het meest uit moeten komen voor oefening (en onderhoud).
Wanneer hij goed toepasbaar is, dus genoeg handjes beschikbaar, dan is het een prima hulpmiddel waarmee je zuurstof in een veel hogere concentratie kan geven als met een pocketmask.
Of dat ook de overleving van je patient positief beinvloed is overigens bij mijn weten nog nooit aangetoond, maar wie een dergelijke studie kent .......

jacques

En hoevaak denk jij dat je de gemiddelde huisarts aan het oefenen krijgt? Voor beademen met de ambu-ballon is binnen de HAP weinig plaats, immers tot het moment dat de ambulance arriveert ben je maar met zijn 2-en en in je eentje beademen met een ballon is geen vaardigheid die je binnen een uurtje onder de knie hebt. Nadat de ambulance arriveert kan de huisarts beter een infuus gaan prikken als hij dan nog wat wilt doen en de airway overlaten aan de vpk. Uiteraard uitzonderingen daargelaten, zo ken ik een huisarts die eerst in opleiding was tot anaesthesioloog...


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2007, 00:02:58
Nadat de ambulance arriveert kan de huisarts beter een infuus gaan prikken

Geloof me dat 't gros van de huisartsen blij is dat die ambulance terplaatse is en ze dan geen lijntje meer hoeven te prikken, d'r zijn 'n helehoop huisartsen die dat maar wat graag aan de avp overlaten.

Hoevaak wij niet terplaase komen bij 'n patient waar de huisarts is en wij denken van "waarom heeft die nog geen lijntje??" ,of toen ik nog bij de HAP werkte dat ik uit de reactie van de pleeg (of zijn manier van vragen aan de arts) kon zien dat ze niet gecharmeerd waren dat er nog geen lijntje geprikt was.

Veel huisartsen hadden overigens ook geen moeite om 't toe te geven dat ze dat liever aan de ambulance over lieten.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 4 juli 2007, 09:31:31
Gelukkig zijn er hier in de regio steeds meer huisartsen die toch regelmatig een infuusje plaatsen...

Geloof me dat 't gros van de huisartsen blij is dat die ambulance terplaatse is en ze dan geen lijntje meer hoeven te prikken, d'r zijn 'n helehoop huisartsen die dat maar wat graag aan de avp overlaten.

Hoevaak wij niet terplaase komen bij 'n patient waar de huisarts is en wij denken van "waarom heeft die nog geen lijntje??" ,of toen ik nog bij de HAP werkte dat ik uit de reactie van de pleeg (of zijn manier van vragen aan de arts) kon zien dat ze niet gecharmeerd waren dat er nog geen lijntje geprikt was.

Veel huisartsen hadden overigens ook geen moeite om 't toe te geven dat ze dat liever aan de ambulance over lieten.


qpatrick

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2007, 22:15:28
Ik denk dat het verschil tussen de gevestigde huisartsen en de waarnemers duidelijk zichtbaar is. Ook het verschil tussen de artsen die in de avond werken en in de nacht is vaak een enorm verschil....

Zien meer van jullie dit verschil ?


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2007, 14:56:12
Yep.
In onze regio zetten huisartsen steeds vaker een naaldje. Ze blijven wel toegeven blij te zijn als wij arriveren en de patiënt over kunnen nemen.

Er worden binnen onze dienst huisartsenbijscholingen gegeven. Hot items zijn steeds weer beademen, reanimeren en infuus prikken. Overigens zijn het wel steeds dezelfde huisartsen die deze bijscholingen komen volgen. Zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden voor alle huisartsen die deelnemen aan een diensten structuur. Hoeven ze ook niet angstig te zijn en patiënten met privé vervoer naar het ziekenhuis te sturen als de ambulance wat later komt………….
VSAZ ambulancezorg


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2007, 15:51:29
Even een vraagje tussendoor: Wat is dan het verschil tussen een ambu-ballon en een 'Waters-set?' Heeft een Waters-set soms een externe zuurstofvoorziening? (dat dacht ik eigenlijk)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2007, 16:10:13
Even een vraagje tussendoor: Wat is dan het verschil tussen een ambu-ballon en een 'Waters-set?' Heeft een Waters-set soms een externe zuurstofvoorziening? (dat dacht ik eigenlijk)

Een ambu is self-inflatable, op het moment dat je hem na inknijpen loslaat zorgt een veer ervoor dat de ballon zich weer ontplooit en vult met lucht. Deze lucht kan dus ook gewone buitenlucht zijn, met behulp van een stuk slang en zuurstof kan er ook 100% zuurstof gegeven worden. Voordeel is dus dat je ook onderweg/zonder zuurstofcilinders iemand kan beademen. Vandaar het gebruik door o.a. de ambulance. (NB Ambu is een merknaam die nu gebruikt wordt om de soort ("self-inflatable beademingsballon") mee aan te duiden

De Watersset moet na inknijpen door een externe luchtvoorziening weer onder druk gebracht/gevuld worden, dit is dus een slappe ballon. Meestal kan deze luchttoevoer ingesteld worden wtb de zuurstofconcentratie. Voordeel is dat de hoeveelheid zuurstof/lucht/anesthesiedamp nauwkeuriger geregeld kan worden, ook de druk waarmee je beademt is iets makkelijker onder controle te houden. Vandaar dat deze op de meeste OK's gebruikt wordt


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2007, 16:11:34
Een Water's Set is niet meer dan een slappe ballon dat gevuld wordt met zuurstof om tot ontplooing te komen. Er zit een klep op waarmee je het kunt open of dichtdraaien. Daarmee kun je de eigen ademhaling controleren cq assisteren. Let OP! werken met een Water's Set vereist veel anesthesilogisch evaring, anders is er al heel gauw sprake van hypo- of hyperventilatie.

Niet geschikt buiten de kliniek dus.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 10 juli 2007, 16:24:30
Niet geschikt buiten de kliniek dus.

Klopt, die slappe zakken van de anaesthesie moeten in het ziekenhuis blijven.  ;D  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2007, 16:31:56
:P
Arts  www.alphalog.nl