Ambu ballon

Auteur Topic: Ambu ballon  (gelezen 17745 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2007, 21:12:58
Ik voel weer een eindeloos discussie aankomen over de nut van de heli....... ;D

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2007, 00:36:44
Gelukkig zijn er hier in de regio steeds meer huisartsen die toch regelmatig een infuusje plaatsen...


Jaja, een blauw of roze venflonnetje..... zo kan ik  en ieder ander het ook ;-)  een adequaat naaldje heeft wel een andere kleur.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2007, 00:39:42
Even een vraagje tussendoor: Wat is dan het verschil tussen een ambu-ballon en een 'Waters-set?' Heeft een Waters-set soms een externe zuurstofvoorziening? (dat dacht ik eigenlijk)

Waters set heeft een enorm hoogl zuurstofgebruik, meer dan bij een self inflating bag (ambuballon) de techniek is lastig en biedt weinig voordelen, daarbij is de set behoorlijk prijzig en niet handig en efficient in het prehospitale gebruik.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peteroff

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 3 september 2007, 21:23:26
Citaat:
Het is geen wettelijk voorbehouden handeling, en het is een handeling die uitvoert tot dat de ambulancedienst het van je overneemt..  Het werkt aanmerkelijk beter als mond op mond beademing..
---------------------

En toch heb ik op de Sosa begrepen dat het een VOORBEHOUDEN handeling is gekoppeld aan je BIG.
Overigens kunnen ACH deze voorbehouden handeling ook uitvoeren, als het maar onder toeziend oog en onder instructie van de AVP is. Vergelijkbaar met het gegeven dat de AVP op haar beurt weer instructie van haar MMA krijgt, om voorbehouden handelingen te mogen uitvoeren (denk aan stellen werkdiagnose en handelen volgens LPA7).

Reactie's als je ZEKER weet dat ik fout zit (want dan moet ik het gaan opzoeken  :-\)


qpatrick

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2007, 23:02:15
Maar zo werkt alles toch,
Bekwaam, maar niet bevoegd. Dan mag je alles doen wat een verpleegkundige of arts van je vraagt. Zolang je maar bekwaam gehouden bent. Veel taken worden op deze manier uitbesteed. Je kunt immers niet alles zelf, dus je moet wel samenwerken met de mensen om je heen....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 3 september 2007, 23:06:34
Citaat:
Het is geen wettelijk voorbehouden handeling, en het is een handeling die uitvoert tot dat de ambulancedienst het van je overneemt..  Het werkt aanmerkelijk beter als mond op mond beademing..
---------------------

En toch heb ik op de Sosa begrepen dat het een VOORBEHOUDEN handeling is gekoppeld aan je BIG.
Overigens kunnen ACH deze voorbehouden handeling ook uitvoeren, als het maar onder toeziend oog en onder instructie van de AVP is. Vergelijkbaar met het gegeven dat de AVP op haar beurt weer instructie van haar MMA krijgt, om voorbehouden handelingen te mogen uitvoeren (denk aan stellen werkdiagnose en handelen volgens LPA7).

Reactie's als je ZEKER weet dat ik fout zit (want dan moet ik het gaan opzoeken  :-\)


Ik weet Zeker dat je fout zit..    Het is geen Wettelijk voorbehouden handeling het kan wel een instellingsvoorbehouden handeling lijn.  Het LPA en ambulancediensten, kunnen hun eigen spelregels hierin vaststellen..

Zoek het boekje onder voorbehoud er maar op na..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2007, 08:54:02
En toch heb ik op de Sosa begrepen dat het een VOORBEHOUDEN handeling is gekoppeld aan je BIG.

Het is zeker geen voorbehouden handeling in het kader van de wet BIG, heel eenvoudig te controleren aangezien een lijst van voorbehouden handelingen is opgenomen.
Het kan wel een handeling zijn die binnen jullie organiatie voorbehouden is verpleegkundigen (tenzij ....), maar dat voorbehoud heeft dan geen basis in de wet BIG.

Jammer dat dit soort indianen / broodje aap verhalen blijven bestaan, je zou toch van een instituut als de SOSA mogen verwachten dat de wet BIG zorgvuldig behandeld wordt of doen ze dit wel en zitten sommige cursisten te snurken ??

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources