Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?

Auteur Topic: Mobiele PC's (MDT/tablets) in uitrukvoertuigen, ervaringen?  (gelezen 33477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 7 maart 2010, 13:25:22

Kijk en dat moet je dus niet hebben, hij moet gewoon op de TS aanwezig zijn..
Kijk dat is ook het probleem, hij "valt" te vaak weg, de positie bepaling is niet nauwkeurig, of verloopt te traag waardoor je een zijstraat mist omdat de pijl op de kaart er nog niet was aangekomen. Ander probleem, zet de TS achteruit in de uitrukgarage en de MDT denkt dat de TS achterste voren in de hal staat. Dan opstarten en de rijroute volgen, zegt hij rechts af, omdat hij 180 gr gedraaid staat tov van zijn laatste positie. Dat kan al veel verwarring veroorzaken.  ;D
Inschieten van adres is handig, maar ook de plaatsbepaling is niet exact. Tot voor kort stond de pijl bij ons altijd midden in de straat, en niet bij het huisnummer.
En dan kan bij lange straten, met niet oversteekbare dwarsstraten voor problemen zorgen.


Waarom wordt er geen 'zware' vaste computer in de wagens in gebouwd met een 'lichte' losse tablet voor crash recovery enz. Volgens mij heeft het tijdig reageren puur te maken met de rekenkracht van de PC. Waarom geen superboardcomputer bouwen waarbij je allerlei sensoren van de wagen koppelt? Dan is ook het achteruit rijden zo opgelost. Je kan misschien ook de hele pomp door de computer laten aansturen. Misschien zelfs een netwerk waarbij de ademlucht hoeveelheid wordt bijgehouden en een signaal geeft bij bepaald niveau. Samen met andere wagens een locatie (driehoek) bepaling van brandweermensen zodat vermisten sneller opgespoord kunnen worden?

Als je ziet wat er bij huisdomotica mogelijk is ;)

Waarom mag de brandweer geen gebruik maken het militaire GPS signaal dat veel nauwkeuriger is? ::) ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #51 Gepost op: 7 maart 2010, 13:37:18
Voor de mensen die er mee werken: heeft zo'n PC in en buiten de wagen nu echt meerwaarde boven een papierenboek. Is een wat uitgebreide TomTom niet voldoende?

Meerwaarde heeft het zeker. Het systeem werkt met lagen die aan en uit gezet kunnen worden. Zo is er in het rijnmondse een brandweerlaag waar oa. de brandkranen op vermeldt staan. Daarnaast zit er ook een GBKN-laag op. Huisnummers ed. worden zo weergegeven. Daarnaast zit er ook soort van google-earth functie op.
Het grootste voordeel van het navigatiegedeelte is wel dat er rekening gehouden kan worden met vrijstellingen die de brandweer heeft. Zo kunnen bussluizen in het systeem op 'open' gezet worden zodat het systeem ze meerekent in de aanrijroute. Een mogelijkheid is om wegafsluitingen in de laag te verwerken zodat het systeem ook hier rekening mee houdt. Dit staat alleen nog in de kinderschoenen ;)
Natuurlijk kent het systeem ook zijn beperkingen zoals elk navigatiesysteem heeft. Niet te vergeten, het blijft een hulpmiddel. De boeken blijven natuurlijk altijd het hoofdmiddel.

Er zitten ook mogelijkheden ingebouwd om VN-nummers op te zoeken, WAS-palen, meetpunten, opstappunten RPA, havennummers, HMP's, anwb-paddestoelen en strandopgangen. Ik vergeet vast nog wel wat ;D

Er zit ook een functie op, genaamd Centraal Registratie Punt.  Dit is een database waarin te vinden is hoeveel en welke gevaarlijke stoffen op enig moment bij een bedrijf aanwezig zijn. Hiervan vindt dagelijks een update plaats.

Er zitten dus heel veel mogelijkheden op.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #52 Gepost op: 7 maart 2010, 16:09:33
Waarom wordt er geen 'zware' vaste computer in de wagens in gebouwd met een 'lichte' losse tablet voor crash recovery enz. Volgens mij heeft het tijdig reageren puur te maken met de rekenkracht van de PC. Waarom geen superboardcomputer bouwen waarbij je allerlei sensoren van de wagen koppelt?

het grote manco van computertechniek is dat veel kunnen hand in hand gaat met onbetrouwbaarheid. Op termijn zal het vast mogelijk zijn, maar momenteel lopen apparaten als Tomtom's, GSM's, PDA's nog maar al te regelmatig vast, wat bij een uitruk bar slecht uit zou komen.

persoonlijk zou ik eerder pleiten voor een vaste navigatie in de TS, een aparte boordcomputer én een MDT. Het mag niet zo zijn dat één kapotte chip, softwarefout, bedieningsfout etc. mensenlevens onnodig in gevaar brengt.
Bovendien; software is nooit zonder fouten, hardware zelden. Recent is er in een relatief kleinschalig onderzoek waarin 17,5 miljoen regels programmeertaal werd bekeken een schrikbarend aantal fouten gevonden: 434 per 1000 regels. Dus, in gemiddeld 43% van de onderzochte softwareregels zit een fout.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 7 maart 2010, 20:03:32
Waarom wordt er geen 'zware' vaste computer in de wagens in gebouwd met een 'lichte' losse tablet voor crash recovery enz. (...)

Brandweer Amsterdam maakt gebruik van een dergelijk principe.

De architectuur ziet er ongeveer als volgt uit:

(klik)


Dit is afkomstig van de (zeer informatieve) website www.brandweermobiel.nl, een initiatief van o.a. Veiligheidsregio Kennemerland, Gemeente/Brandweer Nijmegen, Gemeente/Brandweer Velsen.


Wat ik nou zo jammer vind, is dat dit soort initiatieven a) niet landelijk wordt uitgerold en b) niet multidisciplinair wordt uitgerold.
Dat kost in ontwikkeling en onderhoud klauwen met geld.

Er zijn diverse goede projecten in de regio's, maar allemaal binnen het eigen domein. Ik meen dat BZK ook ooit bezig is geweest met een landelijk GEO project, maar dit is volgens mij gestrand.
Nu zie je dat ook met Cedric (netcentrisch werken) wat niet elke regio wil volgen. Ook Cedric heeft een GEO toepassing.
Veel (alle?) ambulancediensten hebben CityGIS.
Steeds meer politiekorpsen hebben dat ook.
Politie Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland rijden ook al jaren met MDT systemen.
Brandweerkorpsen zetten digitale systemen op, met vele toepassingen.

Zonde dat er geen coördinatie op is om dit interregionaal en multidisciplinair op te pakken en uit te rollen. Voeg de best practises bij elkaar tot één supersysteem in plaats van al die systemen en goede initiatieven die er nu draaien. Er valt zoveel winst te behalen...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 7 maart 2010, 20:20:23
het grote manco van computertechniek is dat veel kunnen hand in hand gaat met onbetrouwbaarheid. Op termijn zal het vast mogelijk zijn, maar momenteel lopen apparaten als Tomtom's, GSM's, PDA's nog maar al te regelmatig vast, wat bij een uitruk bar slecht uit zou komen.

persoonlijk zou ik eerder pleiten voor een vaste navigatie in de TS, een aparte boordcomputer én een MDT. Het mag niet zo zijn dat één kapotte chip, softwarefout, bedieningsfout etc. mensenlevens onnodig in gevaar brengt.
Bovendien; software is nooit zonder fouten, hardware zelden. Recent is er in een relatief kleinschalig onderzoek waarin 17,5 miljoen regels programmeertaal werd bekeken een schrikbarend aantal fouten gevonden: 434 per 1000 regels. Dus, in gemiddeld 43% van de onderzochte softwareregels zit een fout.

Dat was precies wat ik bedoelde, een vaste PC met veel rekenkracht, diverse sensoren en als 'boardcomputer' in de wagen en een losse tablet PC voor buiten de wagen. Traag reageren van je routeplanner heeft allemaal met rekenkracht te maken. Rekenkracht en accutijd zijn aan elkaar gekoppeld dus er wordt nu blijkbaar voor een compromie gekozen dat helemaal niet nodig is. Ik vraag me ook af wat zo'n tablet die je waarschijnlijk onderwater kan houden kost in vergelijking met een custom build vaste PC met veel meer mogelijkheden die je kan opbouwen uit standaard elementen.
Ik denk dat de rekenkracht (en daaraan gekoppeld de accuduur) de bottle neck gaat vormen voor ontwikkelingen van de MDT's. Vroeger voldeed PACman...  ;)

Misschien moet Rijnmond eens een TS die ze gaan afstoten bij een TU neer zetten om te kijken waar de studenten allemaal mee komen als ze de vrije hand krijgen om een wagen en het personeel te 'computeriseren'  ;)


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #55 Gepost op: 7 maart 2010, 22:24:18
de regio ijselland  heeft voor de hele regio mdt gekocht
 alle eerste uitruk voertuigen heben er een
dit is een losse  tablet PC  en een vaste PC
nu zit er alleen nog citie gits
                           crash recovery systeem
                           ogs komt ook nog


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #56 Gepost op: 8 maart 2010, 10:02:39
Ach de kracht van de computer is maar een onderdeel van het presteren. De basis van een computer is en blijft de kernel van het OS. Zoals je ziet op de foto's is de basis van het systeem Windows (Tablet edition?). Dit heeft een forse footprint, maar trekt ook standaard al een zware wissel op het systeem. Door een systeem te gebruiken dat niet van normale Windows gebruik maakt, creeer je een sneller systeem.

De specs zijn voor een Windows machine tegenwoordig niet bijzonder, maar als je gebruik maakt van bijv. Windows CE (de onderliggende bron bij mobiele HTC telefoons. Waarbij dit is door ontwikkeld naar Windows Mobile), maak je gebruik van een lichtgewicht systeem.

Als je kijkt naar Linux varianten, is het mogelijk om het systeem helemaal te tunen tot dat gene wat je er mee doet.

Natuurlijk betaal je hier een prijs voor. Het OS is eenvoudiger en de vereisten lichter. Echter er zijn minder partijen die de software voor dit soort systemen kunnen ontwikkelen. Daarnaast zal je moeten kijken wat je wel of niet wilt doen met een dergelijk systeem. Het is heel makkelijk om heel veel er in te stoppen, terwijl er maar een kleine fractie van de systemen wordt gebruikt.

Kortom, idee is zeker goed. Het werkt redelijk en biedt tijdens een inzet zeker meerwaarde. Qua invulling kan je nog kritisch kijken naar onderdelen....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #57 Gepost op: 6 juni 2011, 09:32:17
Hoewel uit een search op Google blijkt dat de techniek van "tablet-PC's" al langer bestaat is dit nu een hot-item geworden door de introductie van de I-Pad van Apple en tablets van andere leveranciers.
Als Informatiecoördinator CoPI ben ik geïnteresseerd in deze techniek omdat ik van mening ben dat ik niet al het werk in een CoPI-conainer hoeft uit te voeren maar ook "het veld" in moet om daar (aanvullende) informatie te vergaren. Andersom wil ik in het veld ook informatie kunnen bieden.

Om te polsen of hier ervaringen mee zijn breid ik dit topic een beetje uit. Het onderstaande artikel is daarvoor een mooi bruggetje.

Brandweer Twente test MDT én tablet
Gebaseerd op: Brand&Brandweer (maart 2011)

De brandweer in Twente is momenteel bezig met een test rond de Mobiele Data Terminal (MDT) en de tablet iPad van Apple. Hoewel MDT al aan de derde generatie sinds 2002 bezig is, is de brandweer van Twente niet overtuigd van MDT. De tablet PC is immers een potentieel wondermiddel, omdat het in vergelijking met de MDT goedkoper, flexibeler en betrouwbaarder is.

Daarom gaat het brandweerkorps de tablet van Apple de komende maanden uitvoerig testen met het gebruik van een speciaal ontwikkelde applicatie voor iPad. Officier van Dienst René Langeler denkt dat de iPad veel voordelen zal bieden voor het korps. De app en de tablet zullen veel vrijheid en eenduidige informatie bieden aan het korps. Als er nu een calamiteit is, blijft de MDT in de auto omdat het apparaat te groot en te log is.

De iPad is echter gemakkelijk mee te nemen en biedt de mogelijkheid overal en altijd informatie van het Veiligheidsnet op te vragen. Dit zal ten goede komen aan de besluitvorming bij een calamiteit. Volgens Martin Meijer, Hoofdofficier van Dienst (HOvD), biedt de MDT ook veel voordelen, maar worden niet alle opties optimaal gebruikt. Een compacter apparaat als de iPad kan dan compensatie bieden.

http://www.profnews.nl/961812/brandweer-twente-test-mdt-%C3%A9n-tablet


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #58 Gepost op: 6 juni 2011, 18:27:14
En nog één:

Brandweer test digitaal informatiesysteem
06.06.11

Drentse brandweerkorpsen in Emmen, Havelte en Hoogeveen hebben bij wijze van test alle informatie over bedrijfspanden en woningen digitaal paraat in hun brandweerwagens.

Gevaarlijke stoffen
Aanvalsplannen en kaarten met bluswatervoorzieningen, bereikbaarheid en aanwezigheid van gevaarlijke stoffen staan digitaal opgeslagen op een draagbare tabloidcomputer.

Objectinformatie
In Nederland maken de meeste brandweerkorpsen gebruik van een digitaal navigatiesysteem, maar ontbreekt de zogeheten objectinformatie. Die staat nog gewoon op papier. In 2012 wordt duidelijk of het project landelijk navolging krijgt.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2011/06/brandweer-test-digitaal-informatiesysteem.1206767.lynkx


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #59 Gepost op: 14 juni 2011, 13:41:52
Alle info digitaal paraat bij brand

"Kijk, dit is natuurlijk geen doen als je onderweg bent", zegt preparatiemedewerker Wilco Dorgelo van de brandweer Emmen in een interview met het Dagblad van het Noorden. De krant beschrijft hoe hij vanaf de achterbank van een brandweerauto wijst op de uitpuilende bak met ordners vol aanvalsplannen en kaarten met informatie over alle panden in Zuidoost-Drenthe.

Eind 2008 startten de Drentse brandweerkorpsen een pilot voor de ontwikkeling van een mobiele dataterminal in de vorm van een draagbare tabloidcomputer met touch screen, waarop alle brandweerinformatie digitaal beschikbaar is (digitale bereikbaarheidskaart). "Met een paar drukken op het scherm heeft de uitrukkende brandweerman alle gegevens van een woning- of bedrijfsbrand paraat. Dat brengt rust in een uitrukkende brandweerwagen en werkt een stuk efficiënter en minder stressvol bij calamiteiten. Alles wat je moet weten, wordt als het ware op een presenteerblaadje aangeboden", aldus Dorgelo in het Dagblad van het Noorden.

Rectificatie

Een aantal landelijke nieuwssites, zoals Nu.nl, Telegraaf.nl en Binnenlandsbestuur.nl maakte een eigen nieuwsbericht naar aanleiding van bovenstaand artikel. Alle berichten suggereren dat in 2012 wordt gekeken of er een landelijk vervolg komt naar aanleiding van de pilot met de mobiele dataterminal. Dat is echter onjuist: het landelijk vervolg is al in september 2010 in gang gezet met de start van het landelijke project ‘Invoering Digitale bereikbaarheidskaart' (i-DBK).

Meer informatie over het landelijke project i-DBK vindt u op www.nvbr.nl/i-dbk

Bron: NVBR.nl Actueel nr 21