Remmen chevrolet ambulance

Auteur Topic: Remmen chevrolet ambulance  (gelezen 11174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Gepost op: 22 mei 2007, 21:03:03
Het is al langer bekend dat de chevrolet ambulances last hebben van trillende remmen bij spoedritten. Sinds enige tijd hebben we een 'gasauto'. Deze is, voor chevrolet nieuw, rondom voorzien van schijfremmen. Het is een paar keer gebleken dat de auto bijna niet meer op de weg is te houden bij zware rembelasting. Je kent het wel, een melding 'kind onder tractor' en dan ga je net iets harder dan normaal. We rijden veel op provinciale wegen en binnenwegen. Het begint met het bekende trillen in het stuur en als men dan nog enkele keren flink remt gaat de auto zelfs slingeren!

Intussen is de auto bij de fa De Vries geweest waar men schoorvoetend toegaf dat er een probleem is met de remmen. Er zijn voorop zwaardere remschijven gemonteerd. In eerste instantie leek het goed te gaan, maar het probleem kwam weer terug. Nu zijn de schijven rondom afgedraaid en nu is het weer afwachten.

Hebben andere diensten hier ervaring mee en wat is er gedaan op dit op te lossen?




Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2007, 21:04:51
Met de gasauto bedoel je de GMT 610 mee?:



Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2007, 21:50:31
hmm kan het niet zijn dat de remmen bij erg warm weer overbelast zijn en dat het daardoor komt?? of dat je met je wielen een keer hard over een stoepje bent gereden of om een andere reden dat de wielen of remmen een optater hebben gehad??
is het alleen die auto op de foto, of is het gewoon een probleem bij de hele serie voertuigen ??


oplossing lijkt simpel: nietmeer rijden, of gewoon indien mogelijk kleinbeetje afremmen op de motor scheelt ook een stuk kracht die je uitoefend op remschijfen wat misschien minder trillingen zou kunnen veroorzaken.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2007, 22:05:42
Kan ook dat de remblokken na een loop van tijd last krijgen van Fading. Dit is een begrip wat voor kan komen bij het rijden op een circuit, dus het veelalstevig gebruiken van de remmen, waardoor de remblokken eigenlijk beginnen te verglazen.

Het is mogelijk dat de redelijk zware ambu's hier last van hebben, aangezien een prio 1 rit af en toe wel eens wat weg heeft van een rondje op een circuit  ;)

Het lijkt me alleen dat de garage dat wel zou zijn opgevallen als dit zo is, want die hebben hier uiteraard veel meer verstand van als mij.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2007, 22:24:49
wat je zegt idd, kan, zware ambu's, veel remmen en optrekken en stevig remmen.  wat ik nu ook zit te bedenken als die auto's abs hebben kun je dat systeem ook nog fijnafstellen?? mss dat het ook aan afstelling kan liggen



hoewel, nu ik het nogeens doorlees, zou je dan toch juist geen trillingen moeten hebben??


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2007, 16:51:35
Het gaat idd om het type GMT 610 lpi. Zoals jullie kunnen lezen is het probleem bekend bij de fa De Vries, hoewel ze er terug houdend in waren om dat toe te geven. Misschien is het wel een zaak van centen maar dat mi geen invloed hebben. De auto is correct uitgelijnd, de remmen en wielen hebben geen opdoffer gehad, er wordt niet zo hard geremd dat de ABS erin komt, dus daar licht het niet aan. Het gaat pas mis bij zware rembelasting. Als de remmen weer zijn afgekoeld is er geen probleem meer.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2007, 17:27:33
alleen ambu of ook gewone bestelbusjes of carvan versies? tijdens en na zware rembelasting, maar na afkoelen weer normaal?? dus niet constant tijdens hoge snelheden rammelen v stuur, of bij normaal remmen rammelen?? denk dan toch dat je in de richting van de uitlijning, of de remklauw of aanstuuring hiervan/remblok/en schijf moet zoeken

maar is de remvertraging van de auto wel goed ook bij het trillen??

als het een automaatje is: ik zit vaak in een bepaalde lijnbus ook een automaat en die rammelt ook als de chauffeur ermee remt. mss dat de automaat ook nog een rol speelt. maar versnellingsbakken weet ik niet hoe precies zit


deank

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulance chauffeur
    • www.ambulancesbruxelloises.be
Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2007, 13:48:19
Dat probleem is gekend op alle modellen chevy,Ambulance,bestelbussen of campers dat is fading volgens een vriend van mij die bij chevrolet werkt zouden dat die remschijven zijn die slecht afgekoeld en de remleidingen en de rem olie die een beetje warm worden wij hebben 3 Chevy's in onze dienst alle 3 het zelfde probleem fading opgelost door (De Graaff).
oplossing
Bel even bij De Graaff in Waalwijk ( Jan Smits ) die kan dat probleem oplossen
http://www.ambulancesbruxelloises.be


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2007, 16:10:30
http://www.autogids.nl/site/autogids_techniek/artikelen_2004/18_19_sportiever.htm

(...)

Fading: Als je remt, zetten de remmen bewegingsenergie om in warmte. Als je hard remt, wordt er dus extra warmte gecreëerd. Rem je hard en langdurig (bijvoorbeeld tijdens een race op het circuit of bij het afdalen van een berg), dan bereiken de remmen hun maximum: het lukt ze dan niet om nóg meer warmte te creëren, waardoor de remwerking sterk afneemt. Dit verschijnsel heet fading. Remedies: minder remmen, bergaf terugschakelen of betere remmen aanschaffen…


Waarschijnlijk heeft een aantal wielen zijn maximale temperatuur bereikt en andere niet... onevenwichtige remkracht en daardoor slingeren tijdens het remmen.

Nog veel meer te vinden via: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rls=GGGL,GGGL:2006-19,GGGL:nl&q=fading+remmen


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2007, 16:59:23
klopt, wat mij opvalt is ook dat als er een ambu langsrijd, maar niet alleen met ambu ook andere weggebruikers mensen trappen het rempedaal in en houden het constant vast tijdens het afremmen. hierdoor krijgen de remmen waarschijnlijk ook geen voldoende koeling.

wat een optie is naast afremmen op de motor,: rem heel iets steviger in trappen maximaal 5 tot 8 sec. vasthouden en weer loslaten. dit herhalen tot de gewenste snelheid bereikt is als je dit combineert met afremmen op de motor ben je al een heel eind. en idd indien mogelijk betere, of in iedergeval vervangende schijven welke minder gevoelig zullen zijn voor dit verschijnsel.