Samenwerking bij SIGMA-wedstrijden Zwolle?

Auteur Topic: Samenwerking bij SIGMA-wedstrijden Zwolle?  (gelezen 1749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 25 mei 2007, 11:19:11
Hulpverleners bestrijden 'rampen' bij Zwolle

24 mei 2007
ZWOLLE (ANP) - Ruim 160 hulpverleners meten hun krachten op 2 juni bij meerdere nagebootste rampen in Zwolle. Doel van de krachtmeting is te bepalen welk hulpverleningsteam dat wordt ingezet bij grote rampen het beste is van Nederland.

Dat meldden het Nederlandse Rode Kruis en de Regio IJssel-Vecht donderdag. Zogeheten Sigma's (Snel inzetbare groep ter medische assistentie) zijn eerder ingezet bij onder meer de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam.

Bij de Wijthmenerplas worden op 2 juni onder meer drenkelingen uit het water gered. De 21 teams met elk acht vrijwilligers worden beoordeeld op snelheid en samenwerking. ,,Mocht er tijdens de wedstrijd elders in het land een echte ramp gebeuren, dan zijn er voldoende teams achter de hand'', verzekerde een woordvoerster van het Rode Kruis.

Bron: www.brandweer.nl

Zie ook topic bij "Geneeskundige combinatie".

Ik lees dat een onderdeel is het omgaan met drenkelingen. Hoe worden die gered, en door wie?
In één van de genoemde SIGMA-nieuwsbrieven zie ik nl. een vlet van een reddingsbrigade. Welke brigade wordt hierbij ingezet? En wordt dit een beetje reëel?
Dan kom ik misschien ook wel kijken.




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2007, 17:43:10
Ik heb gehoord dat reddingsbrigade zwolle hierin actief zal zijn met ondersteuningg van materiaakl van Redned. Welke boten en hoe ben ik niet van op de hoogte maar het klinkt als een verassend onderwerp tijdens Sigma wedstrijden.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2007, 14:57:48
De RB Zwolle is inderdaad betrokken bij de SIGMA-westrijd. We zullen met een R3 van RedNed assisteren bij het onderdeel 'drenkeling'. Ook brandweer en politie hebben elk met een boot een bijdrage aan dit onderdeel. Uiteraard worden er nog meer wedstrijdonderdelen georganiseerd, waarvan sommige wel erg ludiek.

Verder biedt het GHOR-bureau (de organisator) de mogelijkheid om op de informatiemarkt, elders op het terrein, de vereniging te promoten. Ook hiervoor hebben we RedNed benaderd. We zullen een aantal promotiematerialen te leen krigen.

Het spektakel is gratis voor iedereen toegankelijk; parkeren zal waarschijnlijk wel geld kosten. De slagbomen met muntautomaat zijn inmiddels al weer geplaatst.

Groeten,
Mark Duijf
RBZ, bestuurslid afd. Preventie en Hulpverlening