Grote brand VU-Ziekenhuis - Amsterdam 26-05-2007

Auteur Topic: Grote brand VU-Ziekenhuis - Amsterdam 26-05-2007  (gelezen 19437 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 28 mei 2007, 11:24:04
En van mijn kant een foto van de 594:



Sam


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #41 Gepost op: 28 mei 2007, 21:42:09
Sam, bedankt voor die mooie plaat van "mijn beessie" - de 59594, meestal de meetwagen (MW) genoemd. En FVD, ook bedankt voor mijn beessie én voor de plaatjes van mijn collega-in-opleiding. Kennen wij elkaar soms, dat jij weet dat dit mijn collega-in-opleiding is en niet ikzelf?
Ik stuur haar direct de link - kan ze zich verbazen (net als ik) dat er blijkbaar zoveel verschillende geïnteresseerden zijn die foto's maken bij inzetten. De wereld is klein!
Jetty, AGS A'dam e.o.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bart S

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 28 mei 2007, 21:45:07
(...)
Ik stuur haar direct de link - kan ze zich verbazen (net als ik) dat er blijkbaar zoveel verschillende geïnteresseerden zijn die foto's maken bij inzetten. De wereld is klein! (...)

Je wil niet weten hoeveel verschillende camera's (van spiegelreflex tot mobieltjes) er soms tevoorschijn komen bij een beetje inzet... ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 28 mei 2007, 22:26:04
http://www.ad.nl/binnenland/article1401221.ece

maandag 28 mei 2007

Brand levert patiënten overlast op
Door NIELS DEKKER

AMSTERDAM - De brand zaterdagmorgen in het VU-ziekenhuis in Amsterdam levert operatiepatiënten de komende maanden overlast op.

Sommigen van hen moeten uitwijken naar andere ziekenhuizen. Ook worden ingrepen vermoedelijk uitgesteld.

Het vuur verwoestte acht operatiekamers. Hierdoor zijn er nog maar tien OK’s beschikbaar. Het ziekenhuis zal alle patiënten die voor komende periode op de lijst staan, personlijk benaderen. In overleg met hun arts wordt bekeken of de ingreep in het VU-ziekenhuis kan plaatsvinden. De ernst van de aandoening wordt hierbij in het oog gehouden. Het ziekenhuis heeft de eerste patiënten gisteren en eergisteren al gebeld, omdat ze deze week aan de beurt zijn.

Het VU overlegt met enkele ziekenhuizen uit de regio om operaties daar te laten plaatsvinden. Het gaat onder meer om het Academisch Medisch Centrum (AMC), Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam en het Kennemer Gasthuis in Haarlem. Volgens het Slotervaart Ziekenhuis kunnen alle geplande operaties op deze manier doorgaan. ,,,,In tijd van nood moeten we met zijn allen het patiëntenbelang waarborgen.´´ Het AMC heeft de spoedeisende hulp uitgebreid en vangt de ernstigste gevallen op, zoals mensen met hersenletsel.

In het VU-ziekenhuis is de draad weer opgepakt. De spoedeisende hulp, die dit weekeinde tijdelijk was gesloten, neemt weer patiënten op. Ook kunnen in de overgebleven OK’s op de zesde etage van het gebouw weer mensen worden geopereerd. Het VU bekijkt of de kleinere operatiekamers in de polikliniek kunnen worden aangepast tot volwaardige OK’s.

Hoe de brand in een verlaten operatiekamer op de tweede etage kon uitbreken, is nog onbekend. De brandweer had het vuur binnen twee uur onder controle. Uit voorzorg waren 32 patiënten van de tweede en zesde etage en verplegers geëvacueerd. De technische recherche en de Inspectie voor de Gezondheidszorg stellen een onderzoek in. In de loop van de week worden de eerste resultaten verwacht.

.De Inspectie voor de Gezondheidszorg spreekt van een ‘ernstig incident’, hoewel er niemand gewond is geraakt. ,,Het is een ruimte waar patiënten worden behandeld. Je moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als er wel mensen aanwezig waren. We willen daarom de onderste steen boven hebben,’’ aldus de inspectie.

Jean Savelkoul, vice-voorzitter van de raad van bestuur van het VU, heeft hier alle begrip voor. ,,Niet meer dan logisch,’’vindt hij. ,,Het is voor ons ook van belang dat we er achter komen wat er is gebeurd. We tasten nog volledig in het duister. Onlangs zijn nog alle controles uitgevoerd.’’

Volgens Savelkoul beschikt het ziekenhuis over alle benodigde brandvergunningen.  ;D ;D ;D ;)


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #44 Gepost op: 29 mei 2007, 15:30:02
na e-mail contact , foto's van 2e AGS dame verwijderd


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 30 mei 2007, 17:02:01
Brand in VU ziekenhuis niet aangestoken
(Novum) - De brand in het VU ziekenhuis in Amsterdam zaterdag is waarschijnlijk niet aangestoken. Er zijn geen aanwijzingen die duiden op een misdrijf, zegt een woordvoerder van de politie woensdag. Wat de oorzaak is van de brand is nog niet duidelijk.
Naast het onderzoek van de politie, wordt de brand ook door verzekeringsmaatschappijen onderzocht. Volgens de zegsvrouw kan het nog wel even duren voordat duidelijk wordt waardoor de brand is ontstaan.
Zaterdagochtend woedde een brand in het operatiecomplex op de tweede verdieping van het gebouw aan de Boelelaan. De brand ontstond in een operatiekamer. Daar was op dat moment niemand aanwezig. Diverse patiënten moesten worden geëvacueerd, maar niemand raakte gewond.
www.nieuws.nl


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #46 Gepost op: 30 mei 2007, 19:49:28
Sam, bedankt voor die mooie plaat van "mijn beessie" - de 59594, meestal de meetwagen (MW) genoemd. En FVD, ook bedankt voor mijn beessie én voor de plaatjes van mijn collega-in-opleiding. Kennen wij elkaar soms, dat jij weet dat dit mijn collega-in-opleiding is en niet ikzelf?
Ik stuur haar direct de link - kan ze zich verbazen (net als ik) dat er blijkbaar zoveel verschillende geïnteresseerden zijn die foto's maken bij inzetten. De wereld is klein!
Jetty, AGS A'dam e.o.

ik heb je al eens gezien bij de grote brand een tijd terug op de grasweg in amsterdam noord , en aangezien je collega ook groene schouderbiezen heeft ging ik er van uit dat het een 2e AGS was


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2007, 23:19:50
ik heb je al eens gezien bij de grote brand een tijd terug op de grasweg in amsterdam noord , en aangezien je collega ook groene schouderbiezen heeft ging ik er van uit dat het een 2e AGS was

Kom de volgende keer maar even kennis maken (op een rustiger moment, verderop in de inzet), dan krijgt je naam voor mij ook een gezicht.
Jetty
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #48 Gepost op: 21 juni 2007, 20:27:05
Citaat
Kortsluiting in koelkast oorzaak brand VUmc
 
De brand in het OK-complex van het Amsterdamse VU medisch centrum is veroorzaakt door kortsluiting in een koelkast. Dit blijkt uit onderzoek dat het Brand Technisch Bureau Nederland heeft uitgevoerd in opdracht van de zorgverzekeraars.
 
De koelkast stond in een tussenruimte in het OK-complex. Na het ontstaan van de kortsluiting hebben de aanwezige zuurstofleidingen, perslucht en vacuüm de brand- en hitteontwikkeling verergerd.
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten concludeert het Brand Technisch Bureau Nederland dat de brandveiligheidsvoorzieningen in het ziekenhuis in orde zijn. Ook hebben de compartimentering van de OK's en de volledige OK-afdeling naar behoren gefunctioneerd. De brand heeft alleen in de tussenruimte gewoed en niet in de acht OK's. Desondanks zijn omliggende ruimtes onherstelbaar beschadigd door rook, roetaantasting en bluswater.
De directe materiële schade bedraagt tenminste vijftig miljoen euro. De totale omvang van de schade moet nog worden vastgesteld.
De zorgverzekeraars zullen naar aanleiding van de onderzoeksresultaten geen schadevergoeding eisen, maar gaan wel met VUmc en de brandweer kijken naar preventieve maatregelen die in de toekomst  

Bron: www.mednet.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 21 juni 2007, 22:15:17
http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=4296

Oorzaak brand OK complex VUmc bekend

Uit onderzoek naar de brand van 26 mei op het OK-complex van VUmc blijkt de oorzaak kortsluiting in een koelkast te zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door het Brand Technisch Bureau Nederland namens de verzekeraars. De koelkast stond in een tussenruimte op het OK-complex. De aanwezigheid van zuurstofleidingen op het complex (en andere gassen zoals onder andere perslucht en vacuüm) hebben de brand- en hitteontwikkeling geïntensiveerd. De conclusie is dat de brandveiligheidsvoorzieningen in orde waren.

De compartimentering van de operatiekamers en de gehele OK-afdeling hebben naar behoren gefunctioneerd. De brand heeft niet gewoed in een van de 8 operatieruimten zelf maar in de tussenruimte. De omliggende ruimten zijn onherstelbaar beschadigd door rook, roetaantasting en bluswater. De directe materiele schade bedraagt tenminste 50 miljoen euro. De totale omvang van de schade is nu nog niet vastgesteld.

Het strafrechtelijk onderzoek naar de oorzaak van de brand door de technische recherche was op 30 mei afgerond. De conclusie was dat er geen indicatie voor opzet was en de oorzaak van technische aard. De Onderzoeksraad voor Veiligheid zag geen reden voor nader onderzoek.

De afgelopen jaren zijn in verband met nieuwbouw en verbouwprojecten, zeer regelmatig controles uitgevoerd door de preventieafdeling van de brandweer. De brandveiligheidsvoorzieningen zoals brandmeldinstallaties, ontruimingsplannen en fysieke maatregelen zoals brandcompartimenteringen waren in orde.

De verzekeraars gaan niet over op regres (het verhaal halen op een derde partij). Ze gaan met VUmc en de brandweer kijken naar preventieve maatregelen die in de toekomst gevolgschade van deze omvang kunnen voorkomen.

Op zaterdag 26 mei om 6.00 uur brak de brand uit. De brand ging gepaard met grote rookontwikkeling. Omstreeks 8.30 uur kwam het sein 'brand meester. Er zijn geen slachtoffers gevallen. De brand heeft grote gevolgen voor alle operatieve ingrepen in VUmc. Op 4 juni startte VU medisch centrum met bedrijfstijdverlenging. Er wordt nu ’s avonds en in de weekenden extra geopereerd totdat er een noodvoorziening is. In december wordt naar verwachting deze noodvoorziening gerealiseerd: tijdelijke operatieruimten in de tuin van VUmc.