Wel of niet melden elk incident aan de kustwacht

Auteur Topic: Wel of niet melden elk incident aan de kustwacht  (gelezen 4545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2007, 20:35:43
Voorbeeldje, Nu licht er vlak voor de sluis, een bootje met motorpech,  Een reddingsboot passeert toevallig, dus niet op weg naar een incident..

nu kan met een lijntje over brengen naar de wal, het hele "incidentje" opgelost worden ?
Moet dit naar jouw persoonlijke mening nu wel of niet gemeld worden ?.


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2007, 21:22:12
Door dit gewoon te melden ontstaat er ook een beeld van hoe vaak en wat er allemaal gebeurt. Dit kan van betekenis zijn voor zowel de AC's als de kustwacht om capaciteit te bepalen voor bepaalde gebieden.
Ik snap de insteek dat men niet meer last wil veroorzaken dan nodig is en waarschijnlijk zullen een hoop mensen het ook niet met mij eens zijn, maar daarom is het ook een persoonlijke mening. Ook op het gooi en eemmeer worden dit soort dingen gewoon gemeld. Dit houdt niet in dat er dan ook direct meer naar toe gestuurd wordt. Maar het draagt wel bij aan de beeldvorming. 9 van de 10 keer zal de melding gewoon worden aangenomen met de vraag of alles onder controle is etc. En wordt het verder zo afgehandeld. Dit geldt ook voor de melding of men op het water is of niet. Hierdoor kan inzet op grotere incidenten misschien sneller verlopen.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2007, 23:18:11
Prima, dat je afsplitst, alleen mis je nu wel de context..

Misschien moet je wel afvragen, dat elk moment dat je op het water zit ook moet melden aan de kustwacht.. ,


Natuurlijk wel!

Een eenheid op het water kan veel eerder ter plaatse zijn op dat water dan een gealarmeerde eenheid. Maar je wordt alleen opgeroepen via 16 als het KWC ook WEET dat je op het water zit.

Je zal het jezelf nooit vergeven als er juist dan iets gebeurd waar jij op tijd bij had kunnen zijn maar niemand wist dat je er was...

Op de Randmeren wordt idd vrijwel alles gemeld. En ook als ik even "tijdelijk sluit aan Almere Haven". Eet smakelijk wordt er dan wel eens gezegd...

Ik heb daar nog nooit iets negatiefs over gehoord in al mijn gesprekken met de KW.

En als je daar een lijn in gaat trekken wordt dat jouw lijn en die hoeft niet dezelfde te zijn als die van de kustwacht, dus loop je het gevaar de kustwacht informatie te onthouden die ze wel graag had willen hebben.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2007, 00:28:34
Leg mij is uit wat het nut is van het melden dat je een bootje aantrof die vastzat- binnen een minuut hebt losgetrokken, en ze weg weer vervolgt - anders dan het bijhouden van statistieken?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2007, 07:28:45
Leg mij is uit wat het nut is van het melden dat je een bootje aantrof die vastzat- binnen een minuut hebt losgetrokken, en ze weg weer vervolgt - anders dan het bijhouden van statistieken?

Als een bootje vast zit kan dat ook door iemand die dat ziet worden gemeld via 112. Die verbindt door naar de Kustwacht of de brandweer. Deze alarmeert een reddingsboot. De reddingsboot meldt zich in op 16: "ik ben onderweg naar een zeilboot die vast zit daar en daar".

Als ie geluk heeft hoor jij het en kun je ze vertellen dat ze weer terug naar hun werk kunnen.
Dat is niet leuk. Vaak vraagt die achterban nog even, "en wat heb je gedaan?"
"Niets, het bootje was al losgetrokken door een collega..." is geen antwoord waar je furore mee maakt.  Zonde van de tijd en de goodwill.
 
Als je het niet hoort dan zijn ze nog een half uurtje langer bezig met het zoeken naar een vastliggend bootje.

Jachtservice Huizen trekt met de Cobra of de Blizzard de helft van alle bootjes los hier in de omgeving. In sommige gevallen loopt daar ook langs een andere weg een melding van.  
Als hij zou besluiten deze incidentjes niet meer te melden breekt de pleuris uit.

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2007, 12:44:37
Citaat
Als een bootje vast zit kan dat ook door iemand die dat ziet worden gemeld via 112. Die verbindt door naar de Kustwacht of de brandweer. Deze alarmeert een reddingsboot. De reddingsboot meldt zich in op 16: "ik ben onderweg naar een zeilboot die vast zit daar en daar".

Als ie geluk heeft hoor jij het en kun je ze vertellen dat ze weer terug naar hun werk kunnen.
Dat is niet leuk. Vaak vraagt die achterban nog even, "en wat heb je gedaan?"
"Niets, het bootje was al losgetrokken door een collega..." is geen antwoord waar je furore mee maakt.  Zonde van de tijd en de goodwill.
 
Als je het niet hoort dan zijn ze nog een half uurtje langer bezig met het zoeken naar een vastliggend bootje.

Jachtservice Huizen trekt met de Cobra of de Blizzard de helft van alle bootjes los hier in de omgeving. In sommige gevallen loopt daar ook langs een andere weg een melding van.  
Als hij zou besluiten deze incidentjes niet meer te melden breekt de pleuris uit.

Volledig mee eens!

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2007, 08:25:00
Maar daar komt wel een dilemma om de hoek kijken. Soms is een niet SAR eenheid, reddingsbrigade of nog erger  ;): HOGE of Jachtservice Huizen wel op het water en de KNRM niet.

Dan moet de KW keuzes maken  ???. Alarmeer ik de SAR eenheid: de KNRM of de boten die al op het water zijn van de RB of allebei. Bij de optie allebei komt de KNRM die nog van huis af moet komen 9 van de 10 keer als mostert na de maaltijd. Aan de andere kant is de KNRM eigenlijk de aangewezen schuit die het op moet lossen volgens de SAR regeling en alarmeer je ze niet dan zullen ze protesteren.

Alarmeer je de RB/HOGE/Jachtservice Huizen niet zodat de KNRM mooi op tijd komt en niet voor niets uitvaart voelen zij zich weer gepasseert  >:(  en zien het nut niet meer in van het inmelden op 16.

Nu gebeurd dan weer het een, dan weer het ander.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2007, 20:21:28
Altijd de snelste hulpverlening anders moet het uitganspunt zijn, dan kan je kiezen wel of niet een reddingboot alarmeren, zodra toestand stabiel niet alarmeren of weer afberichten. Dit is het lot van een reddingboot, de hulp kan ook altijd van een toevallige passant komen. Verder kan AIS uitkomst bieden om overzicht te krijgen in welke boot waar vaart, echter zit er geen AIS op de kleinere boten. Op het wad (rond terchelling) wordt veel afgehandeld door Noordgat als bergersclub, dit scheelt de maatschppij veel kleinere uitrukken ik denk niet dat je rouwig om hoef te zijn.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2007, 20:54:35
Altijd de snelste hulpverlening anders moet het uitganspunt zijn, dan kan je kiezen wel of niet een reddingboot alarmeren, zodra toestand stabiel niet alarmeren of weer afberichten. Dit is het lot van een reddingboot, de hulp kan ook altijd van een toevallige passant komen. Verder kan AIS uitkomst bieden om overzicht te krijgen in welke boot waar vaart, echter zit er geen AIS op de kleinere boten. Op het wad (rond terchelling) wordt veel afgehandeld door Noordgat als bergersclub, dit scheelt de maatschppij veel kleinere uitrukken ik denk niet dat je rouwig om hoef te zijn.

9910001

AIS is een goed helpvol systeem. Maar wat kost dat?? Ik denk met jou 9910001 dat het wel eens lastig zou kunnen zijn voor een station om alles te doen in hun eentje. Drie keer per dag gemiddeld zou wel eens teveel kunne vragen van de werkgevers van de vrijwilligers. Er zijn bv al brandweerkorpsen die sommige taken (buitensluiting, kat in de boom) al afgestoten hebben naar partikuliere ondernemingen, om de vrijwilligers niet te zwaar te belasten (toch al moeilijk aan te komen). Maar te weinig uitrukken is ook niet leuk...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 3 juni 2007, 22:36:20
Het probleem is dat het wel moeilijker wordt om aan te sturen maar dat is dan weer niet mijn probleem, zeker de minder accute gevallen kan je van de alarmprocedures afwijken Dit heeft weer risico als het wat anders is als dat je denkt dat het is makkelijk zal het wel niet worden. Maar terug richting topic als je een bootje helpt met kleine problemen kan dit in een kort roepje naar de kustwacht wat je doet en dat de situatie onder controle is dan is er geen enkel probleem meer.

9910001
9910001