'Gordel af, donor erbij'

Auteur Topic: 'Gordel af, donor erbij'  (gelezen 6787 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 4 juni 2007, 19:10:23
Kwam net dit tegen op Fok  :o

DEN HAAG - Het gebrek aan geschikte orgaandonoren kan worden bestreden door de verplichte autogordel voor volwassenen af te schaffen.

Het Tweede Kamerlid Anouchka van Miltenburg (VVD) heeft oplossingen bedacht om het het tekort aan orgaandonoren terug te dringen. Zo wil ze het dragen van een autogordel niet langer verplicht stellen. "Misschien moeten we meer mensen dood laten gaan."

De VVD-woordvoerdster voor Volksgezondheid prijst BNN voor de discussie die is losgemaakt over het tekort aan donoren, maar vraagt zich hardop af of daar de oplossing ligt. "Donorregistratie heeft een heel beperkt effect op de wachtlijsten. Mensen wier organen anders zouden worden getransplanteerd, blijven langer leven door medische vooruitgang en veiligheidsmaatregelen. Door airbags en verplichte autogordel is het aantal dodelijke ongelukken afgenomen. Mensen sterven ouder en hun organen zijn dan vaak ongeschikt voor transplantatie."

Daarom gaat Van Miltenburg haar fractie voorstellen om de verplichte veiligheidsriem in de auto af te schaffen. "Waarom bemoeit de overheid zich daarmee?"

De politica wil verder gerichte campagnes voeren om jonge mensen die een risicovol beroep of hobby hebben binnen te halen als orgaandonor. Daarbij denkt zij aan motorrijders en militairen. Ook wil ze kinderen betrekken bij deze problematiek. "Je moet ook voor kinderen bespreekbaar maken of ze zich willen laten registreren."

Tot slot wil de politica de mogelijkheden van stamcelonderzoek gebruiken. In het geen-bezwaar-systeem van onze Zuiderburen ziet ze echter geen heil. "De discussie laait weer op over een systeem waarbij mensen verplicht aangeven of ze donor zijn. De vraag is of dat niet averechts werkt. Als de overheid zegt: jouw organen zijn van mij, tenzij je je verzet, denk ik dat de reactie bij veel mensen is: ik dacht 't niet."



En het orginele artikel zoals 't in het parool verscheen :

VVD-Tweede Kamerlid Anouchka van Miltenburg gaat dit voorstellen aan haar fractie. Volgens Van Miltenburg is het aantal donoren bescheiden door medische vooruitgang en veiligheidsmaatregelen. ''Misschien moeten we meer mensen dood laten gaan.'' Ze wil campagnes voor orgaandonatie richten op mensen met gevaarlijke beroepen en hobby's, zoals militairen en motorrijders.

''Prima, de aandacht voor het tekort aan donoren, maar of dat het echte probleem is, is de vraag.'' VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg, woordvoerster Volksgezondheid, prijst BNN voor de discussie die is losgemaakt.

''Maar donorregistratie heeft een heel beperkt effect op de wachtlijsten. Mensen wier organen anders zouden worden getransplanteerd, blijven langer leven door medische vooruitgang en veiligheidsmaatregelen. Door airbags en verplichte autogordel is het aantal dodelijke ongelukken afgenomen. Mensen sterven ouder en hun organen zijn dan vaak ongeschikt voor transplantatie. Op lange termijn kan stamcelonderzoek effect hebben. Maar dat wordt deels geblokkeerd (het regeerakkoord bevat een verbod op het kweken van embryo's - BS). Op korte termijn moet je af van de op de gehele bevolking gerichte campagnes voor orgaandonatie. Die werken niet. Richt je op specifieke groepen, op jonge mensen die kans hebben om te sterven. Motorrijders vormen een perfecte doelgroep.''

En militairen?

''Ja, voor iedereen met een gevaarlijk beroep of hobby zou je specifieke campagnes kunnen overwegen. Je moet ook voor kinderen bespreekbaar maken of ze zich willen laten registreren. Maar voor een deel is het onoplosbaar. De discussie laait weer op over een systeem waarbij mensen verplicht aangeven of ze donor zijn. De vraag is of dat niet averechts werkt. Als de overheid zegt: jouw organen zijn van mij, tenzij je je verzet, denk ik dat de reactie bij veel mensen is: ik dacht 't niet. Je moet de discussie verbreden. Ik ga de fractie voorstellen de verplichte veiligheidsriem in de auto af te schaffen. Niet voor kinderen en baby's, wel voor volwassenen. Waarom bemoeit de overheid zich daarmee?''

Zegt u dat omdat u als liberaal vindt dat de overheid terughoudendheid past of omdat u meer donoren wil?

''Beide. De overheid heeft zich er niet mee te bemoeien en bijkomend effect kan zijn dat je meer donoren krijgt. Als volwassenen dat risico willen lopen en ze sterven, levert dat donoren op. Misschien moeten we meer mensen dood laten gaan. Dat is een discussie die je zou moeten voeren.''



Ik heb 't met opzet even hier neer gezet en niet in uit de media om eens te kijken hoe de rest er over denkt, want dit is volgens betreffend tweede kamer lid "een discussie die je zou moeten voeren", al vindt ik 't persoonlijk een belachelijk idee, en ik denk niet dat er hier veel voorstanders zijn van 't afschaffen van de gordelplicht om zo meer orgaan donoren beschikbaar te krijgen, of heb ik 't mis ?




Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2007, 19:15:27
Is dat mens niet goed in haar hoofd. Bedenk A.U.B. een betere oplossing, dit slaat echt nergens op!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2007, 19:19:13
Het zou ook helpen om alle beveiligers van politici misschien te ontslaan en van de tweede kamer een 'openhuis' te maken...  ;) ;D ;D

Er moet gewoon een wet komen die van iederéén donor maakt tenzij je dat expliciet heb aangegeven in een register. Via je burgerservice nummer is dat (digitaal) zo te regelen...  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2007, 19:22:20
-Motorrijden zonder helm.
-Een voertuig besturen zonder rijbewijs.
-Hardrijden belonen met geld.
-Met zoveel mogelijk drank op achter het stuur omdat het mag volgens de wet.
-Snelheidslimiet afschaffen. (ook op de kleine wegen).

 O0


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2007, 19:42:35
Als er dan toch meer mensen dood moeten gaan kan je netzogoed het hele donorsysteem afschaffen. Hoewel medische technieken hun doel soms ver voorbij schieten lijkt het me niet zon goed idee om het ene gat met het andere te vullen.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2007, 19:57:37
eeeh, weer iemand die een discussie en aanracht wil? net als die actie van BNN


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2007, 20:02:06
-Motorrijden zonder helm.
-Een voertuig besturen zonder rijbewijs.
-Hardrijden belonen met geld.
-Met zoveel mogelijk drank op achter het stuur omdat het mag volgens de wet.
-Snelheidslimiet afschaffen. (ook op de kleine wegen).

 O0
Nog even en we gaan ook de "zwakkeren in de samenleving" opofferen voor de beter gesitueerden. Kortom, hoe ver ga je daar in? :| O, jij hebt maar één been, je kost de maatschappij dus veel geld. Dan trekken we jou organen er uit voor iemand die na z'n transplantatie nog wél iets kan betekenen voor de maatschappij. "Je krijgt nu een spuitje want dan kunnen we beginnen. We hebben je longen nodig want die mijnheer van de Shell/AKZO/Heineken/ noem maar op... ligt hiernaast al te wachten..."   :o


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2007, 20:21:51
Misschien wel net zo netjes om op het officiële persbericht te reageren en niet op de berichten van fok.  :-\


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2007, 20:22:25
En dan zeggen ze dat Geert Wilders slechte ideen heeft... ???
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2007, 20:28:59
De hele simpele oplossing is al eerder aangedragen: zo lang je géén bezwaarschrift "op zak" hebt, ben je gewoon donor!  O0