Hoogste VN-klasse voor reddingsteam

Auteur Topic: Hoogste VN-klasse voor reddingsteam  (gelezen 12857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muts

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Gepost op: 8 juni 2007, 16:57:22
DEN HAAG - Het Nederlandse USAR-team (Urban Search and Rescue) mag voortaan na een grote ramp zowel zoek- als reddingstaken verrichten voor de Verenigde Naties. De VN hebben het Nederlandse team donderdag de zogeheten 'zware' accreditatie toegekend.

Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt. De toekenning volgde na een meerdaagse oefening de afgelopen dagen waarbij VN-waarnemers aanwezig waren.

Momenteel zijn er slechts twee USAR-teams van de zware klasse, beide Amerikaans. Deze teams worden - onder de zwaarst denkbare omstandigheden - onder meer ingezet na een aardbeving, ongevallen in tunnels of na het instorten van gebouwen. Het USAR kan binnen 24 uur op de rampplek aanwezig zijn.

Nu het Nederlandse USAR-team de accreditatie heeft, zal de VN Nederland eerder benaderen als ergens in de wereld een ramp is gebeurd die vraagt om een dergelijke inzet. Dan zal de VN er ook voor zorgen dat het USAR snel op de rampplek komt en zorgen voor faciliteiten.

De VN heeft drie accreditatieniveaus: licht, medium en zwaar. Lichte teams kunnen slachtoffers in veiligheid brengen die makkelijk gered kunnen worden. Medium-teams kunnen slachtoffers zoeken of daadwerkelijk redden. Zware teams kunnen zowel zoeken als redden en ook nog eens onder alle omstandigheden.

De laatste keer dat het Nederlands USAR-team is ingezet was in Pakistan na de aardbeving van 8 oktober 2005.


Bron: Telegraaf.nl




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2007, 14:07:42
En de THW uit Duitsland??  ???


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2007, 14:20:30
Citaat
En de THW uit Duitsland??

Ik denk dat een organisatie als de THW paraat staat voor inzetten in duitsland en niet voor een buitenlandse inzet.
Zeker gezien hun materiaal: dat staat in en op zware voeruigen die niet zo gemakkelijk en snel naar een inzetgebied kunnen worden overgebracht.
De USAR-NL werkt met gereedschappen in containers die speciaal zijn gemaakt om snel per vliegtuig te worden getransporteerd.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2007, 15:28:08
Effe topic hijack plegen, sla me op mijn neus als dat niet mag...... :P

die THW in Duitsland, hoe zit die organisatie in mekaar? Is het een soort van brandweer "on steroids"?
Is het ook opgebouwd uit vrijwilligers?


kokky

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2007, 16:18:49
Ik snap niet goed waarom er op het oorspronkelijke bericht,dus over de usar nederland,met vragen over het duitse reddings werk word gereageerd.
Het bericht is dat ons nederlandse reddingsteam de hoogste vn klasse heeft behaald,en dat is niet niks,proficiat.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2007, 16:36:49
Iets om heel erg trots op te zijn O0

Dan te bedenken dat dit team nog maar relatief kort bestaat, en wij als Nederlanders niet uit veel binnenlandse praktijkervaring kunnen putten. Mijn felicitaties gaan uit naar iedereen die zich hiervoor hebben ingezet.

Even off-topic een kort antwoord
Effe topic hijack plegen, sla me op mijn neus als dat niet mag...... :P

die THW in Duitsland, hoe zit die organisatie in mekaar? Is het een soort van brandweer "on steroids"?
Is het ook opgebouwd uit vrijwilligers?

The structure of the Technische Hilfswerk is unique. Although the Technische Hilfswerk is a federal authority within the portfolio of the Federal Ministry of the Interior, 99% of all members – more than 70,000 people – are volunteers. The percentage of officers, permanent employees and workers is relatively low, with a staff numbering 850.

aldus http://www.thw.bund.de daar kun je verdere informatie vinden.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


muts

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2007, 17:14:56
Ik snap niet goed waarom er op het oorspronkelijke bericht,dus over de usar nederland,met vragen over het duitse reddings werk word gereageerd.
Het bericht is dat ons nederlandse reddingsteam de hoogste vn klasse heeft behaald,en dat is niet niks,proficiat.

Inderdaad, daar gaat het om! Vooral als je bedenkt dat Nederland met de Usar het TWEEDE land ter WERELD is dat deze accreditatie heeft behaald!! Alleen Amerika heeft twee 'heavy teams'! Dus alle hulde voor al deze dappere (vrijwillige!!) reddingswerkers. O0


muts

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2007, 17:17:11
Sorry, ik was iets te snel. Mijn opmerking moest niet in het citaat.

Inderdaad, daar gaat het om! Vooral als je bedenkt dat Nederland met de Usar het TWEEDE land ter WERELD is dat deze accreditatie heeft behaald!! Alleen Amerika heeft twee 'heavy teams'! Dus alle hulde voor al deze dappere (vrijwillige!!) reddingswerkers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2007, 12:09:21
Ik denk dat een organisatie als de THW paraat staat voor inzetten in duitsland en niet voor een buitenlandse inzet.

Even los van hoe makkelijk het materieel te transporteren is, de THW is zeker wel voor het buitenland inzetbaar!

Zie 'THW international'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muts

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2007, 19:58:09
Wanneer zich waar ter wereld ook een ramp heeft voorgedaan waarbij behoefte is aan een team dat zowel kan opsporen als redden, en dat ingezet kan worden onder heel zware omstandigheden, zullen de Verenigde Naties Nederland benaderen. Wanneer het USAR daadwerkelijk wordt ingezet, zal de VN ook met voorrang zorgen dat het USAR snel op de rampplek kan komen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken met douane-autoriteiten voor een snelle grenscontrole. Ook kan de VN zorgen voor goede faciliteiten ter plekke.

http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=106603

Misschien is dit het antwoord op je vraag?!