Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE

Auteur Topic: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE  (gelezen 15922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Allereerst dit:

Een oefening zonder "leermomenten" -zeg maar dingen die fout gaan- is geen goede oefening.

Ook al is alle kennis in theorie aanwezig, in de praktijk komt alles bij elkaar en zal op elk onderdeel een voldoende gescoord moeten worden.

Omdat steeds meer met de GPS gewerkt wordt, is de afgelopen weken uitvoerig getraind door de Cobra en de Seeker in teamverband met een afgeworpen boei met opgave van spottijd en positie. Rekening houdend met de windkracht en richting moest dan de plaatsbepaling gedaan worden.

Het windafwaards zoeken vanuit de laatst bekende positie kan, maar is tijdrovend vooral als het zeker is dat het object daadwerkelijk is afgewaaid: je vaart dan zeker een afstand voor niets. Beter is het als je in staat bent de vermoedelijke actuele positie te berekenen en van daaruit tegen de wind in het doel tegemoet te varen. Een (ruime?) marge dient te worden ingebouwd, als het object verder is verwaaid dan vermoed vaar je nog meer voor niets.


Goed om je heen kijken met de taken verdeeld..



hebbes!!

Nu wat betreft de brand.

Theo Out, een oude bekende van ons, was weer bereid gevonden zijn zeiljacht in de waagschaal te stellen als oefenobject:



gewapend met aggregaat en magnum pro 2000 rookmachine van een sponsor werd het ruime sop (lees "grote water") opgezocht.




En al snel is een beginnende brand aan boord te zien vanaf de kant,  door domme pech tijdens het bijvullen van het aggregaat.











welke zich lijkt uit te breiden...




Over rook gesproken, nu weer even naar de pizza's kijken...

Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2007, 19:14:51



Aan boord wordt een mayday uitgezonden, natuurlijk over de eigen porto. (Nietemin is de kustwacht op de hoogte gebracht van de oefenelementen om te zorgen dat die niet voor een echt noodgeval wordt aangezien).




en het is hier ook te zien dat de toestand steeds nijpender wordt:






Ik speel kustwachtje en probeer de reddingsboten zoveel mogelijk van de wijs te brengen door allerlei vragen te stellen terwijl zij alleen maar snel op weg willen.

Wat is Uw ETA, is de Seeker bij U, kan die ook mee? En maan zelfs tot voorzichtigheid. ( wat soms ook echt gebeurd zoals bij de ontploffing op de Schelp...).

Maar dit keer zitten de angels niet in de communicatie, die verloopt goed, maar in de uitvoering. Men vertrekt vanuit de Aanloop haven van Huizen.]


De cobra ziet er weer professioneel ui:





wordt vervolgt, nu weer even aan het werk...


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2007, 21:36:12


De Cobra onderweg.

De spuit wordt klaargemaakt, maar hieronder gaat het niet helemaal goed, enig idee wat anders zou moeten?








en dit kan al helemaal niet! ( al wordt het regelmatig zo gedaan...)






Zo...,komt U maar bij ons aan boord...

Henk


een filmpje


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2007, 21:59:03
oooohhhh!!!...iemand zonder redvest op de foto!  :D ;D

maar nu ff serieus, wat gaat er mis met de spuit? (of bedoel je aan de verkeerde kant van de wind?)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2007, 23:08:28
oooohhhh!!!...iemand zonder redvest op de foto!  :D ;D

maar nu ff serieus, wat gaat er mis met de spuit? (of bedoel je aan de verkeerde kant van de wind?)

Ja precies, de boot naderen aan de verkeerde kant van de wind, tegen de wind in als bij een drenkeling.

En er zijn twee mensen zonder redvest: de eigenaar van het jacht en een duiker van ons die so speelt:




Maar die drijft ook zonder redvest vrij aardig  ;D

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2007, 16:15:31
Ik neem aan dat jullie met so een "slachtoffer" bedoelen?

Bij ons is die afkorting nl. voor een "Stoffelijk Overschot".

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2007, 20:05:49
Ik neem aan dat jullie met so een "slachtoffer" bedoelen?

Bij ons is die afkorting nl. voor een "Stoffelijk Overschot".

Ron

Ja Melmac, ik vond het slachtoffer al altijd een beetje lugubere benaming bij de EHBO lessen, maar in de eerste hulp is een slachtoffer een gewonde, als in het slachtoffer van oplichting.

Leuk je nu eens aan de telefoon gehad te hebben trouwens...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2007, 21:38:46
Is er iemand die weet wat hier ernstig mis gaat op deze foto tijdens het van boord halen van het SO en hoe het wel had gemoeten?





Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2007, 14:39:33
Een paar opmerkingen bij de foto's, maar ik kan het natuurlijk niet goed zien, daarom stel ik maar een paar vragen

Het lijkt me een polyester boot, een brand in dergelijke boot, is binnen 10 minuten al niet beheersbaar ?, Waar ligt de gastank ?


Er staat op de foto een slachtoffer of een redder op zonder hoofd, dat lijkt me een zeer erntig trauma..

De Seeker en Cobra varen tegen het schip aan ?, bij een brand van dergelijke omvang, kan zelfs een polyester romp al heet zijn..

Er zijn lijken kunststoff lijnen vast gemaakt, in plaats van een lange (anker)ketting gebruiken en pas op minimaal twee meter van de boot een lijn.. (Kunststoflijnen smelten vaak en dan is er geen controle meer over het brandende object.

Is er al een anker uitgeworpen om afdrijven van het object te voorkomen, of een ketting en sleeplijn om de boot naar de ondiepte of buiten de vaargeul te halen.
Welke blusmiddelen worden gebruikt ? Ik zie geen waterstralen, terwijl er wel gewerkt word met een pomp ?

Blusdekens kunnen de zuurstof toevoer naar de brand enorm beperken en zijn makkelijk te gebruiken.


De man aan het roer, blijft verbeten voldhouden.. ondanks de rook.. Dat zal in het echt niet gebeuren.


De beschermende middelen van de redders lijken mij zwaar onvoldoende. Geen brandweer handschoenen, Er staat een redder in de rook ? Adembescherming, In principe zou afhankelijke adembescherming al voldoende zijn.

Misschien heb je nog wat evaluatie punten ?, Is in de oefening ook de samenwerking met de brandweer in dit traject meegenomen ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2007, 17:00:56
Precies Rescue, gelukkig nog iemand die deze leerpunten ziet, ik begon me al zorgen te maken.

Natuurlijk hebben we deze oefening enkele malen gedaan waar steeds de verbeterpunten in de nieuwe set werden meegenomen, net zolang tot het zo goed mogelijk gaat.

Het aanvaren geschiedt natuurlijk bovenwinds:



Waarbij één van de reddingsboten op ruime afstand blijft, als backup voor de eerste.


http://reddingbrigade.net/plaatjes/oefening7juni2007/DSCF0556.jpg

Daarbij wordt geen kontakt gemaakt met de brandende boot, dit is met een rubberboot geen optie. Met een stalen boot zou de kracht van een eventuele ontploffing nog naar boven kunnen gaan, bij een polyester schip is ws iedereen binnen 20 meter dood! Dicht in de buurt is zoveel stralingswarmte dat een tube in no time in de hens zal gaan. ( bij de brandende boot in de Eemhof verschroeide mijn wenkbrouwen:


de Seeker blust bij een daadwerkelijke brand

De man achter het roer doet niet mee, die zonder hoofd speelt de enige opvarende ik ben als waarnemer aan boord.

De man moet bewogen worden over boord te springen en vervolgens naar de reddingsboot geholpen worden door een reddingszwemmer.

zo snel mogelijk aan boord, dan meteen weer weg bij de brandende boot (daar ligt niet onze prioriteit) en dan pas eerste onderzoek gewonde.

Wij hebben besloten om (anders duurt het te lang) al bij het uitvaren bij de kustwacht om een ambu standby te verzoeken op een aan te geven plek, in dit geval in de haven van Huizen.

De andere boot blijft op veilige afstand bij de brand liggen ter beveiliging en wacht de komst van de brandweer af.

Dat was wat wij er (tot nu toe) uit leerden.

Wat betreft het doorspreken met de brandweer: twee van onze mensen zijn afkomstig uit de brandweertak (zijn brandwacht), de brandweer zelf hier heeft alleen behoefte aan kontakt met de KNRM.

Henk