Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE

Auteur Topic: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE  (gelezen 15926 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2007, 18:22:09
Verder weet ik niet wat blussen met deze tuinslang uithaald lijkt mij een gebed zonder end en deze zal je ook meer dan onvoldoende beschrming geven waarneer je in de buurt wilt komen.


9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2007, 19:11:24
Ik snap dat je in een zo'n oefening niet een boot vol met water zet en of je dure rook apparatuur en aggregaat kletsnat maakt. Maar de foto gezien roept bij mij de zelfde vraag op..

Wat voor bluscapaciteit heeft deze pomp , Liters per minuut, en met wat voor druk)
Hoe zuigen ze water aan ?, type zuigslang of zuigbuis ? wat voor korf gebruiken ze..
Wat voor slang en sproeistuk word er gebruikt ? Wel eens gedacht aan een kelderstraalpijp ?
Welke andere blusmiddelen waren beschikbaar voor de oefening ?

Met betrekking tot de oefening,  Waar in de boot was de brand ?.
Wat is de reden om van zo grote afstand een bluspoging te doen met een kleine gebundelde straal ?

Is er een drijver of marker aan de boot met ketting vast gemaakt..  voor een sleepverbinding of als de boot zou zinken ?  

Wat was de taak verdeling tussen de Seeker en de Cobra ?
Het zou logisch lijken, als de Seeker om de slachtoffers zou bekommeren en de Cobra over de berging en eventuele blussing..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2007, 19:51:48
Ik snap dat je in een zo'n oefening niet een boot vol met water zet en of je dure rook apparatuur en aggregaat kletsnat maakt. Maar de foto gezien roept bij mij de zelfde vraag op..

Wat voor bluscapaciteit heeft deze pomp , Liters per minuut, en met wat voor druk)
Hoe zuigen ze water aan ?, type zuigslang of zuigbuis ? wat voor korf gebruiken ze..
Wat voor slang en sproeistuk word er gebruikt ? Wel eens gedacht aan een kelderstraalpijp ?
Welke andere blusmiddelen waren beschikbaar voor de oefening ?

Met betrekking tot de oefening,  Waar in de boot was de brand ?.
Wat is de reden om van zo grote afstand een bluspoging te doen met een kleine gebundelde straal ?

Is er een drijver of marker aan de boot met ketting vast gemaakt..  voor een sleepverbinding of als de boot zou zinken ?  

Wat was de taak verdeling tussen de Seeker en de Cobra ?
Het zou logisch lijken, als de Seeker om de slachtoffers zou bekommeren en de Cobra over de berging en eventuele blussing..



De bluspoging bleef bij een poging, heeft alleen nut bij een kleine beginnende brand. Een brand heeft onze aandacht niet echt, de zorg gaat echt uit naar het redden van so. Daarbij is de Cobra niet alleen berger, maar even zo vaak redder en gelijkwaardig aan de Seeker met uitzondering van de medische zorg. Die nemen wij later wel van hem over en die kunnen we ook verlenen door bij hem aan boord te gaan. In de praktijk is de Cobra meestal als eerste (heeft kennelijk niets beter te doen dan standby liggen)en dan gaat iemand (of meerdere) van ons bij hem aan boord als wij later arriveren.


Maar nogmaals, het blussen en het behoud van het jacht is bijzaak voor ons, meer een kerntaak van de brandweer . Het oefenen en mijn interesse is dan ook slechts gericht op het redden, hoe graag Menno ook met zijn spuit speelt  :).

De positie van de brandende boot is een halve mijl ten Noordwesten van de Haven van Huizen. En als tie zinkt is ie mooi uit  ;).

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2007, 19:56:31


Als ik dit zie,schieten de tranen in m,n ogen.Ik zie een armetierig straaltje,waar je niets mee kunt.Wil je effectief een boot benaderen,en zelfs even geen last hebben van de hitte.Dan zul je een flinke sproeistraal nodig hebben,en dus pompvermogen.Wel eens aangedacht dat dat ene straaltje in geval van een vloeistof brand de ellende vergroot?Je verspreidt namelijk de brandende vloeistof,wel een punt om in de gaten te houden als je nog niet weet wat er brandt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2007, 20:12:22
De bluspoging bleef bij een poging, heeft alleen nut bij een kleine beginnende brand. Een brand heeft onze aandacht niet echt, de zorg gaat echt uit naar het redden van so. Daarbij is de Cobra niet alleen berger, maar even zo vaak redder en gelijkwaardig aan de Seeker met uitzondering van de medische zorg. Die nemen wij later wel van hem over en die kunnen we ook verlenen door bij hem aan boord te gaan. In de praktijk is de Cobra meestal als eerste (heeft kennelijk niets beter te doen dan standby liggen)en dan gaat iemand (of meerdere) van ons bij hem aan boord als wij later arriveren.


Maar nogmaals, het blussen en het behoud van het jacht is bijzaak voor ons, meer een kerntaak van de brandweer . Het oefenen en mijn interesse is dan ook slechts gericht op het redden, hoe graag Menno ook met zijn spuit speelt  :).

De positie van de brandende boot is een halve mijl ten Noordwesten van de Haven van Huizen. En als tie zinkt is ie mooi uit  ;).

Henk

Ik denk dat juist als First Response Unit je juist moet weten wat je moet doen, om te voorkomen dat een incident escalleert..  De bluspoging ziet er goed bedoeld uit, echter dat kan heel veel slimmer..
First Response is meer dan alleen medisch om je slachtoffer te bekommeren, maar juist ook te kijken of je slimmer kan werken en je eigen veiligheid voor op kan stellen..

Dat je regelmatig met je equipment oefent is natuurlijk slim, maar met enige vorm van slim montage werk.. Vaste zuigmond en zuigkorf, vaste pomp, en een korte LD slang en een kan je ook hele grote deken van water zetten zodat je veilig dichtbij kan komen en kan voorkomen dat een brandend schip elke kant met de wind mee gaat..

Echter met veel water op een schip spuiten, dat niet vastligt, of niet aangehaakt ligt, betekend dat het schip gaat wegdrijven.. Dus aanhaken, met een ketting is altijd slim, en met een beetje handigheid kan je dat van een beetje afstand beheerst doen.  Dus voor dat je gaat blussen met water en een pomp moet je aanhaken..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2007, 20:25:02
Helemaal mee eens!
800 l per minuut met 3 bar ofzo haalt weinig tot niets uit en ik herhaal nog maar eens dat ik de brandbestrijding typisch een taak vind van de brandweer. En als de mensen er af zijn en er is zicht op de komst van de brandweer binnen pak weg een half uur moet je er helemaal van af blijven.
In de haven van de Eemhof was een heel ander geval, de brandweer kon daar niet direkt bij en moest van ver (Zeewolde) komen. De boot was brandend de haven ingevaren en er bestond gevaar voor alles wat er in lag die met de houten steigers en naastliggende boten. Toen die dreigden in zijn geheel in vlammen op te gaan heb je geen keus en moet je gaan blussen.

Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2007, 20:28:31


Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.



 

Er kan natuurlijk ook een bezinetank inzitten, met minimaal 25 liter benzine, als dat brand en je spuit er water op, dan krijg je een lopend vuurtje ...  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2007, 20:44:09
Maar vloeistoffen aan boord van een zeilboot? Peter, welke bedoel mogelijke vloeistoffen bedoel je? Aan boord van een dergelijke zeilboot bevindt zich een 12 liter dieseltank, voldoende om van de Randmeren naar Zeeland te varen als tie al vol is.

Henk

 
Ook als diesel eenmaal brandt doe je helemaal niets met een waterstraaltje,met dat waterstraaltje verspreidt je de vloeistof.Wat brandende benzine doet hoef ik hopenlijk niet uit te leggen.Zeker  met dit warme weer dampt benzine nog makkelijker uit.Dus brandt nog even harder.Zelfs wij krijgen een flink brandende benzinetank niet uit met onze HD-stralen met 40 bar erop.Daar zal toch echt de poederblusser of schuim voor aan te pas moeten komen.

En dan nog wat,een middagje blustraining met kleine blusmiddelen kan geen kwaad,dan zie je wat vuur doet en wat een brandblusser kan.Maar wat nog belangrijker is,je ziet ook wanneer een brandblusser geen effect meer heeft. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2007, 20:50:46
Er kan natuurlijk ook een bezinetank inzitten, met minimaal 25 liter benzine, als dat brand en je spuit er water op, dan krijg je een lopend vuurtje ...  :-X

Een benzinemotor zit in een speedboot. Dergelijke zeiljachten heb ik nog niet gezien met een benzinemotor. Ze zijn er misschien wel, 1% ofzo. En met poederblussen haalt niets uit, drie grote poederblusser zijn in dat kleine (benzine aangedreven) motorbootje gegaan zonder merkbaar effect. Een poederblusser is voor een beginnende brand. Maar dan is de benzinetank ook nog niet ontploft en kun je dus nog met water blussen. Gaat de benzinetank dan is het geen beginnende brand meer. Ik heb nog niet meegemaakt (en ik heb er wel een paar zien gaan onderhand) dat zelfs een brandweer het dan nog uitkrijgt. Als het polyester (gassen!) een keer brand dan is de 12 l diesel kinderspel. Weet je vanaf hoever je dat kan zien ;D

Dat heet gecontroleerd uit laten branden.

Maar zo zie je maar weer dat er voor het blussen veel meer aandacht is dan voor het redden...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2007, 20:59:31
In de casus kan de brandweer er ook niet snel bij..  Echter je kan het werk voor ze wel makkelijker maken, door de goede dingen te doen, en niet de situatie te verergeren..  

Met een paar slimme techniekjes kan je het de brandweer veel makkelijker maken, maak vaak zelf als veel dingen doen.  Echter polesterbootjes die branden, branden vaak af tot de waterlijn..  Echter als het wrak kan verplaatsen naar een veilige locatie

De techniek die jullie gebruikte in de Eemhof was misschien ook wel hier toepasbaar ?

Het redden van slachtoffers is belangrijk, maar je eigen veiligheid is nog veel meer belangrijker.. en daar gaat het om in deze vraag stelling..  

Elke redding begint met een scene-assesment, en in deze oefening zitten daar de leermomenten, waarbij je echt onveilige situaties krijgt...
Plus een incident is niet klaar als de slachtoffers weg zijn en de brand is geblust, Alle hulpverlening is een ketenhulpverlening, en o.a. rijkswaterstaat en andere partijen komt er nog werk er naar.  Als goede hulpverlener hou je daar ook mee..