Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE

Auteur Topic: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE  (gelezen 15919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2007, 21:04:38
In de casus kan de brandweer er ook niet snel bij..  Echter je kan het werk voor ze wel makkelijker maken, door de goede dingen te doen, en niet de situatie te verergeren..  

Met een paar slimme techniekjes kan je het de brandweer veel makkelijker maken, maak vaak zelf als veel dingen doen.  Echter polesterbootjes die branden, branden vaak af tot de waterlijn..  Echter als het wrak kan verplaatsen naar een veilige locatie

De techniek die jullie gebruikte in de Eemhof was misschien ook wel hier toepasbaar ?

Het redden van slachtoffers is belangrijk, maar je eigen veiligheid is nog veel meer belangrijker.. en daar gaat het om in deze vraag stelling..  

Elke redding begint met een scene-assesment, en in deze oefening zitten daar de leermomenten, waarbij je echt onveilige situaties krijgt...
Plus een incident is niet klaar als de slachtoffers weg zijn en de brand is geblust, Alle hulpverlening is een ketenhulpverlening, en o.a. rijkswaterstaat en andere partijen komt er nog werk er naar.  Als goede hulpverlener hou je daar ook mee..



Zeker mee eens, dat is zinnig! Wrakmarkering, milieuschade beperking al deze dingen dienen mee genomen te worden en daar speelt RWS de hoofdrol in. Echter is RWS een onderdeel van de kustwacht en zal dit automatisch op gang komen in samenspraak met de eenheden ter plaatse. Volgens mij verloopt dat langs een vast protocol.
Maar daar kan Melmac ons vast wat meer over vertellen...

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2007, 21:12:17
Zeker mee eens, dat is zinnig! Wrakmarkering, milieuschade beperking al deze dingen dienen mee genomen te worden en daar speelt RWS de hoofdrol in. Echter is RWS een onderdeel van de kustwacht en zal dit automatisch op gang komen in samenspraak met de eenheden ter plaatse. Volgens mij verloopt dat langs een vast protocol.
Maar daar kan Melmac ons vast wat meer over vertellen...

Henk
Prachtig dat RWS is opgenomen in het protocol,maar we zijn nog steeds allemaal mensen,en we kunnen allemaal wat vergeten.Ook wij checken af of de politie,ambulance en noem ze maar op meerijden,stukje meedenken.Daarmee kun je voor je zelf al een paar punten afvinken onder het mom"daar hoef ik niet meer aan te denken,is geregeld"

Je zei ook nog dat de intensie is dat de brand blussen belangrijker leek.Uiteraard gaat slachtofferzorg voor,maar een situatie is nog niet onder controle zolang de brand niet bedwongen is.Er kunnen dan nog steeds onverwachte situaties voordoen,waar jullie zelf of andere figuren in de buurt slachtoffer van kunnen worden.Dus slachtofferzorg ja,op de eerste plaats,maar dan volgt al snel de brandbestrijding  ;)


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2007, 22:18:48
De kans is groot in deze situatie dat de seeker de plek des onheils verlaat.
Het slachtoffer(s) 100% zuurstof geven e.d. en (met gepaste snelheid) naar de wachtende ambu toe gaan.

Ondertussen zal de Cobra, KNRM en de reddingbrigade(s) de rest afhandelen.

Het valt mij wel op dat er veel gesproken wordt over de manier van blussen en het schip veilig stellen voor de omgeving/brandweer. De handelingen die plaats vinden met het slachtoffer of de manier van vanboord halen, wordt minder over gesproken.

Matthijs


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2007, 22:28:09
Brandbestrijding is voor de brandweer ook  niet altijd even makkelijk.

Een tijdje geleden is er in de aanloophaven van Huizen een bayliner in vlammen op gegaan. Deze lag aan de steiger naast een ander polyjacht. Na het ariveren van de eerste tas is er met veel water gespoten.... tevergeefs.
Na ongeveer drie kwartier en drie tassen verder is er dan toch maar overgegaan op schuim. Resultaat.... twee/drie minuten later is de vlammenzee gedoofd.

Ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb.

Het schip is in opdracht later door mijzelf geborgen.

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2007, 22:33:30
Prachtig dat RWS is opgenomen in het protocol,maar we zijn nog steeds allemaal mensen,en we kunnen allemaal wat vergeten.Ook wij checken af of de politie,ambulance en noem ze maar op meerijden,stukje meedenken.Daarmee kun je voor je zelf al een paar punten afvinken onder het mom"daar hoef ik niet meer aan te denken,is geregeld"

Je zei ook nog dat de intensie is dat de brand blussen belangrijker leek.Uiteraard gaat slachtofferzorg voor,maar een situatie is nog niet onder controle zolang de brand niet bedwongen is.Er kunnen dan nog steeds onverwachte situaties voordoen,waar jullie zelf of andere figuren in de buurt slachtoffer van kunnen worden.Dus slachtofferzorg ja,op de eerste plaats,maar dan volgt al snel de brandbestrijding  ;)

Maar vind jij dat wij dat moeten doen? Ik zeg eerlijk, dat is niet mijn ding. Als het moet dan moet het maar wat mij betreft kijk ik naar een jacht dat helemaal uitbrandt tot er niets van over is.

Op het open water houd je iedereen op afstand tot ie uit is, blussen kun je 'm zeker niet dus wat zal je gaan knoeien.

Misschien wat pijnlijk, maar mag ik jullie herinneren aan een speedboot die goed bereikbaar in de aanloophaven in brand vloog en waar de brandweer binnen 7 minuten ter plaatse was met twee Tassen? Schuim werd wegens millieu aspecten de eerste drie kwartier niet gebruikt. En brandblussers raken ook een keer leeg:




Nou, dan lukt het op het grote boze water al helemaal niet...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2007, 22:34:47
Brandbestrijding is voor de brandweer ook  niet altijd even makkelijk.

Een tijdje geleden is er in de aanloophaven van Huizen een bayliner in vlammen op gegaan. Deze lag aan de steiger naast een ander polyjacht. Na het ariveren van de eerste tas is er met veel water gespoten.... tevergeefs.
Na ongeveer drie kwartier en drie tassen verder is er dan toch maar overgegaan op schuim. Resultaat.... twee/drie minuten later is de vlammenzee gedoofd.

Ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb.

Het schip is in opdracht later door mijzelf geborgen.

Matthijs

Ja kijk eens of je daar nog foto's van hebt... We zijn weer eens tegelijk aan het posten   8)  ::)  :P

(hoeveel wil je er hebben...  ;D  ;D )

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2007, 16:27:12
Misschien moet je dan kijken naar een product als Fire Knock-Out



Dat is juist snel inzetbaar bij dit soort branden en dat kan heel veel ellende voorkomen, en scheelt heel veel waterspuiten..

Verder met een beetje handigheid werp je het snel in de brandhaard zonder dat je aanboord hoeft te komen..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 12 juni 2007, 16:54:30
Misschien moet je dan kijken naar een product als Fire Knock-Out
http://www.fireknockout.com/pics/prodbalk.jpg[mg]

Dat is juist snel inzetbaar bij dit soort branden en dat kan heel veel ellende voorkomen, en scheelt heel veel waterspuiten..

Verder met een beetje handigheid werp je het snel in de brandhaard zonder dat je aanboord hoeft te komen..

Hé....... eerst bewijzen dat het werkt en dan pas gaan toepassen.....  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 12 juni 2007, 16:58:56
Hé....... eerst bewijzen dat het werkt en dan pas gaan toepassen.....  ;)

Waarom denk je dat het niet werkt ?,,  Ik heb het aantal keren al mogen proberen, en ik heb echt de indruk dat het redelijk goed werkt ?..  Hellaas kan ik niet elke week een boot in de brandsteken, en een 5 Liter Fire Knock-Out proberen..

Waarom zeg je dat het eerst bewezen moet worden ?,  waarom klink je hierin sceptisch ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2007, 17:04:36
Waarom denk je dat het niet werkt ?,,  Ik heb het aantal keren al mogen proberen, en ik heb echt de indruk dat het redelijk goed werkt ?..  Hellaas kan ik niet elke week een boot in de brandsteken, en een 5 Liter Fire Knock-Out proberen..

Waarom zeg je dat het eerst bewezen moet worden ?,  waarom klink je hierin sceptisch ?


Omdat er regelmatig fabrikanten komen die beweren het 20e wereld wonder op brandbestrijdingsgebied te hebben uitgevonden. Als je dan de boel gaat evalueren dan blijken er toch haken en ogen aan hun product te kleven.

Een brandveiligheidsvoorziening plaats je niet voor een 1/2 jaar of een jaar maar minstens voor 10 jaar gegarandeerde werking. Een middel moet dan ook 'uitgetest' zijn. Wat ik vaak zie is dat een producent daar geen tijd/geld voor heeft en het met een beperkt aantal testen / onderzoeken op de markt zijn.

 :)