Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE

Auteur Topic: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE  (gelezen 15912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2007, 17:09:17


Omdat er regelmatig fabrikanten komen die beweren het 20e wereld wonder op brandbestrijdingsgebied te hebben uitgevonden. Als je dan de boel gaat evalueren dan blijken er toch haken en ogen aan hun product te kleven.

Een brandveiligheidsvoorziening plaats je niet voor een 1/2 jaar of een jaar maar minstens voor 10 jaar gegarandeerde werking. Een middel moet dan ook 'uitgetest' zijn. Wat ik vaak zie is dat een producent daar geen tijd/geld voor heeft en het met een beperkt aantal testen / onderzoeken op de markt zijn.

 :)


En ook vraagt elk brandbestrijdingsmiddel om onderhoud,en daar schiet het ook tekort in.Nu ken ik toevallig dit product redelijk,en werkt het wel naar behoren.Maar er zitten toch een aantsl stevige "maren"aan.Waaronder een goede inbreng in het vuur ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 12 juni 2007, 17:58:50
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro



Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 12 juni 2007, 18:09:55
Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

Jullie doen je best maar, ik train liever mensen redden.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 12 juni 2007, 18:35:52
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro

http://www.cfs.nl/firepro/image/fp1000m.jpg[img]

Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandvijfhoek  ;)

Brandvijfhoek

De brandvijfhoek geeft de vijf belangrijkste factoren weer die spelen bij een brand:

    * brandbare stof
    * zuurstof
    * ontstekingstemperatuur
    * mengverhouding
    * katalysator

De eerste drie factoren tezamen worden ook de "branddriehoek" genoemd.

De factor "mengverhouding" geeft aan dat hoe fijner de brandbare stof verdeeld is met de zuurstof, hoe beter het mengsel brandt. De mengverhouding is o.a. cruciaal bij stofexplosies. Bij stofexplosies bestaat het explosieve mengsel uit zeer fijn verdeeld stof welke goed gemengd is met de omringende lucht. Ook bij de verbranding in benzine-motoren is de mengverhouding van belang: des te beter de fijne benzinedruppeltjes verdeeld zijn met de lucht (druppelgrootte), en des te optimaler de hoeveelheid brandstof t.o.v. de hoeveelheid lucht, des te beter de verbranding.

De laatste factor van de brandvijfhoek is de katalysator. Deze kan positief katalytisch zijn (het branden wordt versneld) of negatief katalytisch. Poederblussers werken negatief katalytisch.





Fire pro is een negatief katalytische product. Als het dus waait (en dat doet het wel eens op het water), de aerosol is 'verwaait' en de vloeistof / materiaal dampt nog steeds gas uit + de temperatuur is hoog genoeg dan zal er een herontsteking plaats vinden  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 12 juni 2007, 18:36:19
Jullie doe je best maar, ik train liever mensen redden.

Henk

Vooral blijven doen!! Iedere brand gaat op een gegeven moment uit...  ;) ;D ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 12 juni 2007, 19:26:54
De enige catch is van dit product is, dat hij goed in de vlammen moet komen..  Dat vergt enige handigheid..

Echter bij mijn weten is dit type blusmiddel de enige die dit soort scheepbranden snel en veilig uit kan krijgen, zonder dat je veel andere middelen nodig hebt..  Voor het werk van JSH en HOGE zou dit een betere oplossing zijn, met adequate training natuurlijk, dan zo'n klein straaltje..

even aangepast..

Het volgende product..hoeft niet precies in de vlammen gegooid worden..

FP-1000M Droge Aërosol Blusser van Firepro

http://www.cfs.nl/firepro/image/fp1000m.jpg

Beide producten zijn zeker niet nieuw en ongetest.. Ze bestaan al een tijdje.. En hebben zich ook al redelijk bewezen en worden ook door het verzekeringswezen als alternatief blusmiddel geaccepteerd..

Hoe groot acht jij de kans dat je daadwerkelijk op een wiebelend schip in ene precies goed gooit?Ik denk dat als je dat in ene lukt,je ook profbasketballer kan worden  ;D
Dan hebben die dingen alleen nut in gesloten ruimte,houdt in dat als de brand nog binnen is,je mazzel moet hebben dat er een deur of raam open is.Mik je toevallig tegen de giek,of tegen iets anders aan,prouceert dat ding in de kuip zijn bluswolk,einde bluspoging.In een open boot verwaait de blusstof voordat het effectief werk levert.Maar dat had Palmpie ookal vermeld


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #36 Gepost op: 12 juni 2007, 20:27:37
ik denk dat het het sar gedeelte de eerste prio heeft,personen af het schip.de Kustwacht zal denk ik als het er meerdere personen ab zijn en de brand te fel is meerdere reddingboten sturen en bepalen wie van deze reddingboten een brandweerkorps mee zal nemen. echter iedere rb zal als eerste voor de personen gaan en die eraf pakken. is dit niet nodig zal de reddingboot dus als gezegd een bandweerkorps meenemen zoals bij Urk onderlaast nog gebeurde.Ik hoorde dat die de brandweer meehadden en deze het betreffende bootje geblust hebben,nadat het bootje gesleept kon worden is deze afgeleverd in Lelystad waar de Lelystadse brandweer de zaak ovenam. Waren er personen in gevaar kan bijv. Lemmer of Enkhuizen of de boot van de Lelystadse brandweer gewaarschuwd worden en vervolgens zal de kustwacht beslissen wie wat meeneemt en wie voor SAR gaat...    op het ijsselmeer en markermeer is ook nog de Samij regeling van kracht..wat die doet in deze casus weet ik niet maar daar kan rescue wel het één en ander van vertellen ????.
dus eerst SAr en dan de rest.    dus jammer voor de boot maar dat heb je nou eenmaal op het water er kan niet van alles opgeroepen worden en niet iedereen kan direct overal bij..........
hulpdiensten-spotter


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2007, 21:23:25
Ik denk ook dat blussen geen prioriteit heeft voor de knrm of reddingsbrigade (of vergelijkbare eenheden) omdat je hiervoor de cappaciteit niet ter plaatse kan krijgen. Mensen eraf halen op een veilige manier, hierbij kan je gebruik maken van water om jezelf te beschermen of je boot. De KNRM maakt gebruik van prewetting van de tubes om zo dichterbij een schip te kunnen komen zonder dat de tubes beschadigen, een stuk veiligheid om langzij te komen kan erg intresant zijn. Verder ekn ik ook voorbeelden waarbij de knrm bij heeft gedragen aan de blussing van een boot (witte zeehond na afloop niet meer wit) doordat zij vanaf de Dorus Rijkers veel bluscappaciteit hebben ten opzichten van andere boten welke in de omgeving waren.

9910001
9910001


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2007, 21:45:17
Citaat
vervolgens zal de kustwacht beslissen wie wat meeneemt en wie voor SAR gaat...    op het ijsselmeer en markermeer is ook nog de Samij regeling van kracht..wat die doet in deze casus weet ik niet maar daar kan rescue wel het één en ander van vertellen ?.
dus eerst SAr en dan de rest.    dus jammer voor de boot maar dat heb je nou eenmaal op het water er kan niet van alles opgeroepen worden en niet iedereen kan direct overal bij..........

Prioriteit van de kustwacht is SAR. Zeker op het binnenwater en de ruime binnenwateren (Ijsselmeer/Markermeer/zuid-hollandse en Zeeuwse stromen.
Wij bepalen inderdaad wat eenieder zou moeten doen. Prio een evacueren van personen al dan niet gewond. Doordat er gewacht moet worden op brandweer zal er een onderverdeling gemaakt worden wie er als eerste bij kan zijn en die zal waarschijnlijk de taak krijgen om te evacueren.

Na evacuatie zal het SAMIJ in werking treden en komen rampen en incident bestrijding voor rekening van de CTPI & RWS. Die trouwens in een dergelijk geval meteen worden verwittigd. Via AC en CMIJ. Hierin zal de kustwacht dan verder een ondersteunende rol gaan vervullen aan de CTPI. Voornamelijk in het faciliteren van transportcapaciteit en RBT'en


Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2007, 22:16:42
Verder ekn ik ook voorbeelden waarbij de knrm bij heeft gedragen aan de blussing van een boot (witte zeehond na afloop niet meer wit) doordat zij vanaf de Dorus Rijkers veel bluscappaciteit hebben ten opzichten van andere boten welke in de omgeving waren.

9910001

Blussende Dorus Rijkers (nouja, blussend: in dit geval meer benevelende Dorus Rijkers)

(tijdens demo nationale vlootdagen)


Hoe zit dat met de blusmogelijkheden van KNRM boten? Hebben ze allemaal een pomp aan boord? Kunnen daarop ook lagedruk brandweerslangen worden aangesloten? Zijn mensen van de KNRM getraint in blussen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s