Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE

Auteur Topic: Oefening aanpak brandende boot Jachtservice Huizen en HOGE  (gelezen 15925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2007, 22:27:26
De grote boten kunnen een pomp op de 1 van de hoofdmotoren zetten waardoor er bluscappaciteit ontstaat welke een veilige inzet mogelijk maken, of de valentijns en de kleinere boten ook hierover beschikker is bij mij onbekend, in ieder geval een pomp vaartuigen leeg te pompen en dus ook waarschijnlijk als bluspomp welke beperkt in cappaciteit is. Een dergelijke nevel zal wel meer bescherming bieden tegen vuur als een gebonden straal, en ik weet niet of ze hier ook volle cappaciteit gebruiken.

9910001
9910001


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 12 juni 2007, 23:14:35
De grote boten kunnen een pomp op de 1 van de hoofdmotoren zetten waardoor er bluscappaciteit ontstaat welke een veilige inzet mogelijk maken, of de valentijns en de kleinere boten ook hierover beschikker is bij mij onbekend, in ieder geval een pomp vaartuigen leeg te pompen en dus ook waarschijnlijk als bluspomp welke beperkt in cappaciteit is. Een dergelijke nevel zal wel meer bescherming bieden tegen vuur als een gebonden straal, en ik weet niet of ze hier ook volle cappaciteit gebruiken.

9910001

Bedankt voor je antwoord :)

Zo'n nevel is natuurlijk prima voor bescherming, maar ik wilde aangeven dat het voor de aanval stukken minder effectief is. (Het verhaal bij die demo was dat de KNRM ging blussen en toen zetten ze dit scherm op. Dat vond ik toch wel aparten dacht even dat ze niet meer dan dat in huis hebben.)

Maar voor wat betreft de opleiding van de redders op het gebied van brandbestrijding ??? Hoe zit het daarmee?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2007, 23:52:08
Hoe groot acht jij de kans dat je daadwerkelijk op een wiebelend schip in ene precies goed gooit?Ik denk dat als je dat in ene lukt,je ook profbasketballer kan worden  ;D
Dan hebben die dingen alleen nut in gesloten ruimte,houdt in dat als de brand nog binnen is,je mazzel moet hebben dat er een deur of raam open is.Mik je toevallig tegen de giek,of tegen iets anders aan,prouceert dat ding in de kuip zijn bluswolk,einde bluspoging.In een open boot verwaait de blusstof voordat het effectief werk levert.Maar dat had Palmpie ookal vermeld

Ik weet dat ik met de Fireknock-out redelijk precies op een bewegend doel kan gooien.. Ook van uit een boot.., precies in de kajuit van een schip.  En dat je misschien in de slechtste situatie er wel drie nodig hebt om precies in de vuurhaard te gooien hoeft geen probleem te zijn.. Dat is altijd nog minder middelen dan een complete bluspomp.. En zou relatief eenvoudig door snelle eenheden gebruikt kunnen worden. (lees reddingsbrigades en knrm.), Misschien is het niet altijd effectief genoeg..

Een ding weet ik zeker, nagenoeg geen blusboot is snel genoeg ter plaatse met voldoende middelen om een pleziervaartuig te blussen.. Misschien kan dit een bijdrage leveren tot een oplossing of stabilisering van een incident..

Verder tuurlijk heeft elke fase van een redding zo zijn eigen prioriteiten.. Daarover verder geen discussie.. Echter misschien kan je als team wel meerdere dingen tergelijkertijd.. Verder denk ik niet graag mono-disciplinair, maar naar multi-disciplinaire oplossingen..
En zie ik graag een oplossingen die samenwerking in de gehele keten mogelijk maken..

In het voorbeeld van deze oefening van Hoge, zitten een aantal leer momenten, die te overwegen waard zijn..

De SAMIJ is nu bestuurlijk aardig opdreef, en zeker in combinatie met project Waterrand, krijgt incident-management veel meer aandacht..  Echter Operationeel, moet er nog veel gebeuren.. Veel hangt nog operationeel gezien nog als los zand aan elkaar.. En dat komt door de vele kapiteins op het incident, zeg maar..
Ik moet zeggen dat veel zaken in de SAMIJ nu langzamerhand wel meer aandacht krijgen.. Maar dat geld ook meer voor de voorbeelden van de regeling waddenzee en regeling zeeuwse wateren..

In mijn beleving is de kustwacht toch de meest merkbare spil in het web, echter als je ziet dat nog veel brandweer eenheden, in het IJsselmeergebied nog steeds niet weten wat de rol van de kustwacht is.. is er voor de SAMIJ nog veel werk te verzetten...
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2007, 10:39:07
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..

lijkt me een goed idee,rescue is met zijn club aangesloten meschien kan die de werkwijze van samij in normale taal uitleggen
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #44 Gepost op: 13 juni 2007, 10:56:47
Met de Samij ben je een paar uur onderweg eer die gaat werken. Deze loopt parallel aan het opplan SAR waar dezelfde dingen ook al in geregeld zijn. Wij hebben weinig met de Samij te maken.

Er staat in de SAMIJ dat de politie verantwoordelijk is voor het redden van de drenkelingen.

Maar ze zijn er niet altijd/bijna nooit, sommige/de meeste weten niet wat ze moeten doen, hebben (meestal) geen overlevingspakken en sommige kunnen alleen hard varen, maar manouvreren met de boot ho maar (met de dienstauto des te beter).

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #45 Gepost op: 13 juni 2007, 14:29:51
Bedankt voor je antwoord :)

Zo'n nevel is natuurlijk prima voor bescherming, maar ik wilde aangeven dat het voor de aanval stukken minder effectief is. (Het verhaal bij die demo was dat de KNRM ging blussen en toen zetten ze dit scherm op. Dat vond ik toch wel aparten dacht even dat ze niet meer dan dat in huis hebben.)

Maar voor wat betreft de opleiding van de redders op het gebied van brandbestrijding ??? Hoe zit het daarmee?

Ik weet niet of dit op alle stations het geval is maar bemanningsleden van de Zeeuwse stations gaan regelmatig naar het oefencentrum in Vlissingen om te oefenen met kleine blusmiddelen. Ook op de stations zelf wordt wel eens geoefend: http://www.knrm.nl/70reddingstations/noordland/04nieuws/?TheArticle=6578  ;)

Tijdje geleden werd er bij een demonstratie nog gezegd dat de boten van de KNRM geen blusboten zijn en dat de blusmiddelen vooral dienen voor de eigen bescherming bij het overnemen van mensen van een brandend schip.
Groeten, Colin


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 13 juni 2007, 21:39:24
Ik weet niet of dit op alle stations het geval is maar bemanningsleden van de Zeeuwse stations gaan regelmatig naar het oefencentrum in Vlissingen om te oefenen met kleine blusmiddelen. Ook op de stations zelf wordt wel eens geoefend: http://www.knrm.nl/70reddingstations/noordland/04nieuws/?TheArticle=6578  ;)

Tijdje geleden werd er bij een demonstratie nog gezegd dat de boten van de KNRM geen blusboten zijn en dat de blusmiddelen vooral dienen voor de eigen bescherming bij het overnemen van mensen van een brandend schip.

Thanks Colin. Weten we gelijk hoe de KNRM denk over blussen ;) Althans, in het Zeeuwse. Er zijn stations die meer affectie hebben met de brandweer :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #47 Gepost op: 28 juni 2007, 19:56:55
He he, het duurde even maar hier komen ze :o :o :o



[verwijderd door de beheerder]