van je collega's moet je het maar hebben..

Auteur Topic: van je collega's moet je het maar hebben..  (gelezen 5100 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

anoniempjuh

  • Gast
Gepost op: 10 juni 2007, 00:22:22
dag iedereen,
ik weet eigelijk nietzo goed of ik mijn verhaal hier wil,
of kwijt kan op dit forum. een enorme lap tekst,
ik weet niet of julie de moeite willen nemen om te lezen, maar ik loop hier al een week mee
rond.

afgelopen week was ik als ehbo-er met een ehboclubje waar ik zelf bij zit
bij een 4 daagse wandelevenement in onze stad. de eerste dag ging ik zoals ingedeelt mee
met de 'bezemwagen' alles was zoals ge ::)woonlijk,(ik ben namelijk op mijn 10de begonnen bij
dat clubje en kom er al 8 jaar), en er waren verder geen bijzonderheden. de tweede dag heb
dienst gedaan in de 'blarenpoli' op een gegeven moment kwam er aan het eind van de avond nog
een dame naar mij toe met de vraag of ik even naar haar blaar wou kijken, en indien nodig
daar iets mee te doen, nadat ik aan het werkgegaan was (zoals de bij de meeste van julie
bekende procedure: schoonmaken vd voet, beoordelen, ontsmetten, leegmaken blaar,
en vervolgens afplakken,) kwamen er enkele collega's om mij heen staan: 1 verpleegkundige,
een instructrice die op dat moment ehv-er was, en nog een aantal ehv-ers. terwijl ik de
dame op de behandeltafel aan het helpen was stelden de collega's constant vragen aan mij
mbt. welke advies ik die dame ik wel niet moest geven, en dat ik voorzichtig moest zijn,etc.

de instuctrice ehbo kwam ook nog eens naar mij toe, en zij leverde ook nog eens commentaar
op mijn plakwerk, en vertelde mij dat ik de behandeling maar moest overdragen aan een
collega en dat ik maar moest meekijken, omdat ik niet snel genoeg zou plakken, en omdat ik
te lange stukken leukoplast zou plakken op de voet.

terwijl ik al deze commentaar van collega's kreeg voelde ik me heel erg lullig, met geen
woord te beschrijven hoe dat aanvoelde. ik werd gewoon de grond in geboord in het bijzijn
van een aantal lopers, en de overige collega's. sindsdien heb ik nietmeer de behoefte om
bij degelijke evenementen blaarbehandelingen te doen. ik ben maar niet blijven kijken
wat de collega mijvroeg. ik ben eventjes naar buiten gelopen, heb een traantje weggeveegd,
en ben naar de coordinatrice gelopen die de leiding had bij dat evenement, en heb gevraagd
of ik alle andere dagen ook op de blarenpoli moest dienstdoen. het antwoord wat ja,
dit was natuurlijk goed bedoelt van haar, zodat ik de handigheid erin kon krijgen,
maar ik heb meteen gezegd dat ik dit niet wilde hebben, en heb de situatie uitgelegd,
hier had ze begrip voor. en ik heb op de bezemwagen, en te fiets dienst gedaan de overige
dagen.

nadat ik met andere collega's heb gepraat ben ik tot de ontdekking gekomen dat dit
verschijnsel niet bepaalt uniek is, maar dat dit regelmatig voorkomt binnen ons clubje dat
collega's elkaar gewoon in het bijzijn van anderen comentaar leveren, of zelfs de grond in
boren. ze latjen je gewoon geen zelfvertrouwen of motivatie opbouwen, of het wordt al meteen
weer platgedrukt.je wordt door je slachtoffer/patient/hulpvrager (net wat je wilt lezen)
aangekeken van:'ach je bakt er niks van waarom heb je dat uniform aan??' en dit terwijl ik,
en de andere collega's best wel weten wat we doen, en ook de vaardigheden voldoende beheersen.
het lijkt alsof iedereen snapt wat ik bedoel, en waar ik het over heb, maar
niemand wilt, of durft hier wat van te zeggen binnen ons clubje. heel erg frustrerend..
want iedere keer weer het zelfde liedje bij iedere evenement.

hierop heeft de coordinatrice ehbo beloofd dat er een gesprek met de berteffende
instructrice zou komen waarin dit aanbod zou komen. ik heb erop aangedrongen dat ik
met de hele ploeg die die avond in de blarenpoli dienst deed wou spreken, maar dit vond zij
niet nodig. maar beloofde dat dit ook kon indien het niet opgelost kon worden.

ik denk er dan ook over om niet genoegen te nemen met alleen een gesprek met de betreffende
instructrice, maar ook met de rest van de ploeg die hierbij betrokken is, inclusief een
excuus.

aan de ene kant vind ik het wel erg ver gaan voor zo een klein oneffenheidje en denk ik bij
mezelf 'waar maak ik me druk om?',
maar aan de andere kant ik loop hier al een week mee rond, en vind ik het voorval absoluut
niet door de beugel kunnen, en geheel ongepast voor een semiprofesionele ehboploeg.

nou zit ik te denken zou het aan mij liggen, ben ik veel te aardig, en veel te flexibel,
en laat ik teveel toe waardoor anderen hier dankbaar gebruik van maken. maar als ik hoor
dat dit ook andere collega's bekend in de oren klinkt dan begin ik daar ook aan te twijfelen.

wat zouden julie in zo'n geval hebben gedaan? wat vinden julie hiervan? overdrijf ik, nou
als ik hier zoveel ophef over maak?? zou een excuus van alle betrokkenen hier op zijn plaats
zijn?

ik weet het niet meer...

nou maar eens afwachten wat er uit het gesprek gaat voortkomen.



hartelijke dank voor uw aandacht..


groetjes,




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2007, 00:37:11
het is sowieso raar om een collega in het bijzijn van een omstander af te kraken
opbouwende kritiek leveren moet kunnen, de grond in stampen niet.

daarnaast is het moreel toch niet verantwoord  :-X hiermee schaadt men niet alleen jou in dit geval maar ook de vrouw op tafel.. en misschien de organisatie, want wat als mevrouw een klacht in zou dienen met dit verhaal: "de behandelend persoon kreeg van collega's al commentaar dat hij het fout deed.. hoe kunnen jullie iemand die niet bekwaam is inzetten zo?"
dan is de organisatie die de schuld krijgt..

ik zou in jouw plaats ook aandringen op een gesprek met de hele groep, desnoods in subgroepjes.
Politie Aspirant niveau 4


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2007, 10:10:26
ik ben het met Ultimato eens, ik zou ook een gesprek willen met de mensen die commentaar leveren , ook al is het goed bedoeld. Ik zou vragen wat zij zoeuden doen in jou plaats. En helpt het niet dan zou ik de wijste wezen en ze compleet negeren en het zelfde gijnte flikken. Ik weet dat het niet de  netjes is om wraak te nemen waar het werkt vaak wel.

Wat er bijns gebeurd als er een een fout maakt dan wordt er na de opkomst ( heb het ff over scouting) over gesproken nooit waar leden of ouders bij zij.

Ik vind, wat je ook doet pleister plakken of koffie schenken je bent een team en je moet voor elkaar klaarstaan.

Dan ben je ook moinder kwestbaar els er echt iets uitbreekt
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2007, 10:55:13
Beste Anoniempje,
Dit gedrag is echt niet normaal! Het is helemaal niet raar dat je je hier zorgen over maakt, een buitenstaander zou zich eerder nog afvragen waarom je je hier niet meer druk over maakt. Ik weet precies hoe je je voelt, ik maak momenteel eenzelfde mee al zij het niet op ehbo-technisch niveau maar in het contact met de groep.
Een hulpverlener bekritiseren in het bijzijn van een slachtoffer is echt not done, alleen als het zeer ernstig is en de gezondheid van een slachtoffer anders in de problemen kan komen.
Ik zou als ik jou was echt aansturen op een gesprek met de hele groep, dan ben je er het snelst achter of er nog met deze mensen samen te werken is.
Als dat niet zo is zou ik de eer aan mezelf houden en op zoek gaan naar een andere vereniging/afdeling en daar een plekje zoeken tussen mensen die wel waarderen dat jij dit ook maar vrijwillig doet en dat iedereen wel eens foutjes maakt ( ik laat in het midden of dat hier het geval was).
Zoals ik al schreef weet ik precies wat je nu doormaakt en PM me maar als je daar behoefte aan hebt!
Groetjes Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2007, 12:45:57
Hoi!

op basis wat jij schrijft:

Ik zou zeker een gesprek aan gaan!
Je kan het dan "verkopen" als : Ik sta zeker open voor feedback, maar laten we het dan wel proffesioneel houden.........nooit in het bijzijn van de patiënt!
mits je het echt fout doet, maar dan moet degene die het juist heeft het  "proffesioneel"van je overnemen ;)

En als dit "normaal"groepsgedrag is voor dat ehbo clubje....wellicht misschien eens serieus overdenken om lid te worden van een andere vereniging.

Succes! ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2007, 13:05:51
Volledig onacceptabel om zo tegen jou te doen in het bijzijn van patienten.
Jij bent die gene wat professioneel gehandeld heeft door niet in een weder-discussie te gaan.
Ik denk dat mijn voorgangers al het nodige gezegd hebben.
Indien er voor jou geen bevredigende oplossing komt zou ik zeer serieus overwegen om naar een andere verrreniging over te stappen.

Succes ermee en laat eens weten hoe het afgelopen is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


anoniempjuh

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2007, 10:44:04
ik bedank iedereen voor zijn of haar reactie, en zogauw ik tekst en toeliching gehad heb horen jullie van me..

ps. ik heb al 4 nieuwe verenigingen gevonden die me wel aanspreken, maar nog geen contact mee gelegd, dus het gaat helemaal goed komen...


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2007, 22:36:05
dit gedrag is niet goed te keuren van de overig ehbo'ers helaas herken ik het en zo ga je niet met elkaar om als er cometaar geleverd moet worden terecht of onterecht doe dit dan naderhand en niet tijdens de behandeling van een so hier door loop je een aardige deuk op in je zelf vertrouwen en dan maar niet te bedenken wat de so denkt die orgenesatie waar je bij zit verdiend jou niet idd zoek een andere orgenesatie oja als je de kader nog ziet moet je vragen of ze per so betaald krijgen  ::) want snel werken is niet altijd goed en de ene kan het sneller door dat hij of zei het vaker heeft gedaan kom op heb vertrouwen in je zelf als jij denkt dat je het goed heb gedaan en de so denkt er net zo over laat ze dan lekker zeiken als ze niks beter te doen hebben  >:(
ehbo'er plv hoofd bhv'er


anoniempjuh

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2007, 13:33:05
1 van de meest frustrerende dingen vind ik dat heel veel collega's snappen waar ik het over heb, iedereen vind het niet door de beugel kunnen, en de meeste hebben dit zelf ook wel eens moeten ondervinden, maar iedereen houdt zich stil, en iederekeer wordt het weer geflikt.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2007, 15:52:00
1 van de meest frustrerende dingen vind ik dat heel veel collega's snappen waar ik het over heb, iedereen vind het niet door de beugel kunnen, en de meeste hebben dit zelf ook wel eens moeten ondervinden, maar iedereen houdt zich stil, en iederekeer wordt het weer geflikt.

Dan is het dringend tijd, in het belang van iedereen dat dit eens in groep besproken wordt. Bij dergelijke situaties heeft niemand (en zeker ook de vereniging) geen voordeel.

Over het gebeurde feit is mijn mening idem als eerdere reacties.
Het is gewoon niet aanvaardbaar, dat men dergelijke opmerkingen maakt in bijzijn van de patiënt.
Als je toch denkt dat je beter bent (instructrice) bewijs je dit zeker niet door iemand anders te vernederen.
Zelfs al kan ze als beste een blaar verzorgen, op educatief vlak heeft ze nog veel te leren dan.  ;)