[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 30865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 12 juni 2007, 23:18:12
Tijd voor een nieuwe casus.

Op een winterse dag wordt er omstreeks half zes ’s avonds een melding gedaan door de eigenaar van een winkelpand dat er rookontwikkeling ontstaat in zijn magazijn van een curiosa winkeltje.

De winkel is gelegen in een oude dichtgebouwde binnenstad en heeft een diepte van 35 meter. Boven de winkels zijn appartementen gevestigd.

De melding is gedaan door de eigenaar van de winkel die nog in zijn winkel of er vlak bij aanwezig is.

1:   Wat zouden we alarmeren?
2:   Welke informatie zou je tijdens het aanrijden willen weten?

Alle andere vragen kunnen uiteraard gesteld worden.

Na afloop van de casus zal een globale beschrijving van de werkelijke inzet uiteengezet worden.

Hieronder nog een overzichtje van de omgeving van het pand.



Veel succes met de casus.




brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2007, 23:32:19
ik zou alarmeren conform binnenbrand  2 tas 1 hw en ovd zeker ook omdat er appartementen boven liggen, middelbrand dus. en graag politie terplaatse verder wil ik graag weten: zijn er nog mensen binnen, eventuele gevaarlijke stoffen, hoeveel appartementen en dus hoeveel bewoners(eigenaar eventuele verhuurder) eventueel wat er precies brand. en de waterwinning(open water)???
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2007, 00:51:08
Ik wil TP: 2x TS & 1x HW, Middelbrand. Allen onder prio 1.

2x TS voor eventueel 1 TS voor de eventuele brand zelf, en 1 TS om overslag naar de omliggende panden te voorkomen.
1x HW voor de bovenwoningen, wie weet is daar nog iemand aanwezig en breidt de brand zo snel uit dat er enkel via de bovenkant gevlucht kan worden.

Sowieso wil ik dat de man word gevraagd het pand te verlaten als hij nog hangt bij de MK :)

Voor de rest wil ik weten:

- Zijn er nog personen in het pand aanwezig. Zo nee; zijn er personen geevacueerd en hoeveel.
- Eventuele waterwinning
- Evt. oorzaak
- Waar komt de rook vandaan

Verder wil ik dat er uit voorzorg al omliggende panden worden geevacueerd door de Politie, en mocht het nodig zijn een sleutelhouder.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2007, 07:29:58
Ik zou nu rijden als procedure binnenbrand; 1 TS + redvoertuig (HW/AL) laten rijden onder prioriteit 1.
Mogelijk ook een politie-eenheid. Maar aangezien een oude binnenstad betreft graag ook de 2e TS gereedmaken op de kazerne, zodat die direct kan uitrukken als hier om gevraagd wordt.

Wat ik graag zou willen weten:
- Waterwinning? (open water, ondergrondsebrandkraan, bovengrondsebrandkraan, geboordeput?)
- (nadere) Bijzonderheden
- Wat voor magazijn het betreft
- Wat voor rook de eigenaar zag
- Was de winkel gesloten op moment van de melding
- Zo ja, is het pand aangesloten op het OMS/ PAC systeem? En of heeft het (nieuw soort) inbraakalarm?
- Of hij (eigenaar) al naar buiten is gegaan/ en ons daar op wacht (en of hij weet dat er mensen in het pand waren)
- Of er inmiddels al meerdere meldingen zijn binnengekomen (vanuit de omgeving).
Weer of geen weer... altijd brandweer


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2007, 14:37:43
Aan de hand van de informatie van de "oude binnenstad" zou ik 2xTs en 1XHW/AL alarmeren.

Informatie:

  • Personen aanwezig in winkel?
  • Waterwinning?
  • Zijn de bovenliggende appartementen bewoond?
  • Zijn er reeds meerdere meldingen?
  • Wat er opgeslagen ligt in het magazijn? (gevaarlijke stoffen?)


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2007, 17:00:07
Ik zou het volgende gealarmeerd willen hebben (gezien casus 'oude dichtgebouwde binnenstad'): 2x Tas, 1x redvoertuig en de OvD allen onder prio 1.

Tijdens het aanrijden wil de bevelvoerder van de eerste Tas graag weten: Of en hoeveel personen er in de winkel aanwezig zijn, uit hoeveel bouwlagen het pand bestaat, locatie van OBK's, duidelijkheid over wat er brand/rookt. Verder navragen of de politie al gealarmeerd is voor afzetting en mogelijk ontruiming van aangrenzende panden.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2007, 18:47:58

Op een winterse dag wordt er omstreeks half zes ’s avonds een melding gedaan door de eigenaar van een winkelpand dat er rookontwikkeling ontstaat in zijn magazijn van een curiosa winkeltje.


Het uitrukvoorstel (2x TS, 1x RV en 1x OvD) zoals door de meeste gedaan sluit ik me bij aan. nog wel 3 vragen:

1. "Winterse dag" - voor of na 1 januari? Dit in verband met mogelijk aanwezig zijn van vuurwerk in het pand, of omliggende panden.
2. "half zes 's avonds" - gewone winkeldag (dus winkels tot 18:00 uur open) of koopavond (winkels tot 21:00 uur open)
3. "Curiosa" - graag een nadere omschrijving hiervan door de eigenaar.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2007, 00:22:10
Ter aanvulling op mijn inzetvoorstel wil ik ook de OVD onder prio 1 ter plaatse.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2007, 08:44:04
Update tijdens het aanrijden

De politie rijdt mee. Het is niet bekend met hoeveel voertuigen. De melder spreekt gebrekkig Nederlands en hieruit is niet op te maken of er nog andere personen in het pand bevinden.

Er is geen aanvalsplan beschikbaar en ook de alarmcentrale kan niet met zekerheid zeggen om hoeveel appartementen het gaat boven de winkel. Bij aankomst zal dit nader moeten blijken. Wel probeert de alarmcentrale de man naar buiten te praten, echter op een gegeven moment valt de verbinding weg met de meneer. Wel komen er nu aan de lopende band meldingen binnen van rookontwikkeling tot zware rookontwikkeling uit de winkel.

Het is niet bekend of er nog mensen in de winkel aanwezig zijn.

Sleutelhouder is de melder zelf, deze was in of bij de winkel aanwezig. Oorzaak is niet bekend.

Huisnummer van het object betreft 274, brandkraan op thv 285 en 256. Openwater op 80 meter vanaf voorzijde winkel (zie overzichtsfoto).

Rook komt uit magazijn en ondertussen ook uit de winkel.

De politie heeft het op dit moment erg druk en kan niet eerder dan de brandweer ter plaatse zijn. Evacuatie vind dan ook nog niet plaats m.b.v. de hulpdiensten.

Of de appartementen bewoond zijn is niet bekend bij de brandweer. Navraag is op dit moment niet mogelijk. De winkel heeft geen OMS/PAC, of er een inbraakwerende voorziening aanwezig is, is niet bekend.

Wat er in de winkel verkocht wordt is niet bekend.

Wat betreft de tijd van het jaar: het betreft een wintersedag aan het eind van het jaar.
Koopavond niet bekend, de winkel is minimaal tot 18:00 uur geopend.
Curiosa? Verbinding met de eigenaar is verbroken dus verder uitvragen is ook niet mogelijk ;)


Laurens Jobse

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2007, 12:19:07
Na aanleiding van deze update zal ik 2x Tas + AL laten doorrijden uiteraard onder prio 1 OVD meepiepen er t.p. vragen onder prio 1, tevens vraag ik een Ambulance ook onder prio één ter plaatse en vraag toch ook de politie met spoed ter plaatste voor afzetting en evt. evacuatie van omgeving. ik ga nog geen extra brandweer alarmeren en wacht nog even de informatie af of de situatie ter plaatse.
---------- Freelance persfotograaf ----------