[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 30897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2007, 12:23:51
Aan de hand van deze informatie gaan de personen uit de 1e TS zich gereedmaken voor een redding. Graag minimaal 1 ambulance ter plaatse. Aangezien ik de 2de TS gelijk met de eerste mee heb laten alarmeren ga ik er vanuit dat tussen het ter plaatse komen van de 1e en de 2de TS slechts een klein tijdsbestek zit.

Van de 2de TS gaan 1&2 zich bezig houden met de evacuatie en het eventueel doorzoeken van de bovenliggende objecten. 3&4 Gaan ervoor zorgen dat er water komt vanaf de OBK op de 1e TS.

Bij de opstelplaatsen van de TS'en zal rekening gehouden moeten worden met de opstelplaats van de AL. Ook de TS'en niet recht voor het brandend object i.v.m een eventuele later instorting, indien de brand oncontroleerbaar zal worden.

Aan de hand van de informatie van het jaargetijde opletten met eventueel vuurwerk. Als er zich in het pand een vuurwerkbunker bevindt, hoort dit minimaal bekend te zijn bij de Alarmcentrale. Toch het zekere voor het onzekere nemen en rekening houden met eventuele vuurwerk.

De Bv de politie aansturen zodra deze aanwezig is voor het ruim afzetten van de straat, het liefst de gehele straat.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2007, 15:09:54
De winkel is dus nog open, en er is niet bekend of er nog mensen aanwezig waren.
De eigenaar spreekt gebrekkig Nederlands, en hier is dus weinig uit te halen. Dus er is een mogelijkheid dat er nog mensen aanwezig zijn. En men ook niet weet om hoeveel appartementen dat het gaat, en of hier nog mensen bij betrokken zijn weet men dus ook niet.
De waterwinning is ook niet echt optimaal die ligt zeker 6 panden verderop.
En als je openwater wilt gaan gebruiken moet je toch ook LD af gaan leggen anders kom je HD lengtes te kort. Tevens weet men ook niet wat erin het magazijn ligt opgeslagen. + komen er nu ook meerdere meldingen binnen van (flinke) rookontwikkeling. Reden genoeg om voor mij (op voorhand) op te schalen naar middelbrand. Dus laat ik nu ook de 2e TS + OvD aanrijden (prio1).

Dan voor de 1e TS: 110-111-112-113-114 omhangen. 111-112 & 113-114 op verkenning sturen (met HD).
Voor de 2e TS      : B, 1-2, omhangen.
En op basis vd bevindingen van de 1e TS kunnen 1-2 (2e TS) of de apartementen gaan verkennen of gaan hun 3-4 (2eTS) mee helpen met opbouwen van waterwinning. De 2e TS zal dus gaan dienen als voeding, mogelijk ook voor de autoladder.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2007, 15:31:22
Goed.

Rookontwikkeling in een pand. Tweemaal tas en een laddertje. Voorlopig genoeg. Het kan net zo goed een meterkast zijn die flink aan het roken is.
Ik heb een waterwinning op 285 en 256. Voorlopig genoeg om de eerste tas te voeden.Wel moet rekening gehouden worden met de temperatuur. Zitten de putdeksels vast gevroren of niet? Hoe zit het met openwater? Is het oppervlak bevroren of niet?
Eerste tas: 1+2+b  voor verkenning in winkel
                3+4 eventueel waterwinning als 2e tas lang op zich laat wachten , daarna helpen bij verkenning gezien de diepte van 35 meter
Tweede tas:1+2 Kijken bij woningen en bij aantreffen gevaarlijke situatie evacuatie apartementen
                 3+4 eventueel helpen bij waterwinning

Ladder: Voorlopig nog niet nodig. We hebben te maken met een winkel met daarboven woningen. Vermoedelijk brand in winkel dus begane grond. Ladder wel afstempel en gereed maken voor eventuele inzet ;)
Ivm. mogelijk rookintoxicatie eigenaar en de mogelijke evacuatie op voorhand 1 ambu


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2007, 21:02:50
goed daar gaat ie mijn voorlopige plan:

na aanleiding deze informatie zet ik het volgende in
ts 1: 1+2+3+4+b omhangen en ter plaatse direct beginnen met verkennen binnen 2 stralen 1+2 links 3+4 rechts om.
ts 2: 1+2+b omhangen en gaan de bovengelegen apartementen verkennen.
3+4 maken waterwinning voor beide voertuigen klaar(mochten de eerste pompbediender er nog nie klaar mee zijn)
als dit klaar is omhangen en vervoegen bij 1 + 2 voor de verkenning.
ladderwagen afstempelen en eventueel vanaf de buitenkant de appartementen proberen te bekijken.
oja ts 1 pakt de brandkraan bij 285 en de ts 2 pakt de brandkraan bij 256. ts 2 voed de ladderwagen.

verder geef ik de ploegen mee dat ze moeten opletten voor eventueel vuurwerkopslag, en eventuele ander zaken aangezien het om curiosa(rotzooi voor andere mensen ;)) gaat zal het wel vol staan. dus denk aan eigen veiligheid.

mocht het eventueel meer als 4 appartementen betreffen vraag ik direct om een 3de ts en een hoogwerker. voor de verdere verkenning en een hoogwerker voor aan de achter zijde. verder wil ik nu nog met spoed politie terplaatse voor afzetting en assisentie bij de evacuatie. en ik wil een ambu ter plaatse.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2007, 22:18:25
Update

Het openwater is bevaarbaar en niet bevroren ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2007, 01:14:00
Ik doe het anders......

Ik geef naar aanleiding van de vele meldingen, in combinatie met de wetenschap dat het pand in een dichtbebouwd stadscentrum staat, waarvan de bouwaard en het gebruik een mogelijk indicatie kan zijn voor een hoge vuurbelasting (curiosa winkelmagazijn), er een mogelijk slachtoffer is, er mogelijk ook nog mensen moeten worden geevacueerd, we op dit moment te maken hebben met de avondspits en er dus veel verkeer op straat is, er in deze stad er mogelijk een beroepsploeg is die dus met 1 TAS en 1 AL meteen kan gaan rijden, maar de rest zich dus eerst een weg zal moeten banen naar de kazerne(s) om de overige wagens te bemannen wat nu dus op dit tijdstip ook extra lang kan gaan duren; - schrikt u niet -

Grote brand.

Ik wil als de donderdag een Ambu. Ik plaats als OvD 2 Tassen aan de voorkant  en de AL  (let wel: ruim uit de gevel) er tussen en 2 Tassen aan de achterkant. Ik alarmeer ook een dompelpomp unit mee die af moet gaan leggen aan het kanaal.

Misschien veel te voorbarig, en zeker onorthodox om meteen al zoveel uit de kast te trekken, maar ik ga er vanuit dat dit wel eens vreselijk en heel snel uit de klauwen kan gaan lopen.

Scenario komt mij trouwens bekend voor: bijna dezelfde condities als tijdens een brand aan -als ik mij het goed herinner- de Laat in Alkmaar, betrof toen weliswaar een magazijn van een doe-het-zelf-zaak, zelfde vorm van bebouwing binnenstad nauwe straatjes etc. en ik weet niet of iemand uit het Alkmaarse die brand zich nog herinnerd, maar laten we het erop houden dat die brand er 1 was met de hoofdletter B.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2007, 23:34:19
euhm grote brand is nog steeds 3 TS'en bij de meeste korpsen ;)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2007, 00:50:42
Ik doe het anders......

Ik geef naar aanleiding van de vele meldingen, in combinatie met de wetenschap dat het pand in een dichtbebouwd stadscentrum staat, waarvan de bouwaard en het gebruik een mogelijk indicatie kan zijn voor een hoge vuurbelasting (curiosa winkelmagazijn), er een mogelijk slachtoffer is, er mogelijk ook nog mensen moeten worden geevacueerd, we op dit moment te maken hebben met de avondspits en er dus veel verkeer op straat is, er in deze stad er mogelijk een beroepsploeg is die dus met 1 TAS en 1 AL meteen kan gaan rijden, maar de rest zich dus eerst een weg zal moeten banen naar de kazerne(s) om de overige wagens te bemannen wat nu dus op dit tijdstip ook extra lang kan gaan duren; - schrikt u niet -

Grote brand.

Ik wil als de donderdag een Ambu. Ik plaats als OvD 2 Tassen aan de voorkant  en de AL  (let wel: ruim uit de gevel) er tussen en 2 Tassen aan de achterkant. Ik alarmeer ook een dompelpomp unit mee die af moet gaan leggen aan het kanaal.

Misschien veel te voorbarig, en zeker onorthodox om meteen al zoveel uit de kast te trekken, maar ik ga er vanuit dat dit wel eens vreselijk en heel snel uit de klauwen kan gaan lopen.

Scenario komt mij trouwens bekend voor: bijna dezelfde condities als tijdens een brand aan -als ik mij het goed herinner- de Laat in Alkmaar, betrof toen weliswaar een magazijn van een doe-het-zelf-zaak, zelfde vorm van bebouwing binnenstad nauwe straatjes etc. en ik weet niet of iemand uit het Alkmaarse die brand zich nog herinnerd, maar laten we het erop houden dat die brand er 1 was met de hoofdletter B.

Ik vind het inderdaad wat voorbarig om voor een vermoedelijke binnenbrand 4x TS in te zetten  ::)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2007, 11:12:20
Update bij ter plaatse komen

Naar aanleiding van de reactie gaan zijn we uitgerukt met twee tankautospuiten, een redvoertuig en de OvD. De eerste tankautospuit kan direct uitrukken vanaf de kazerne. Voor de tweede tankautospuit is een piket groep opgeroepen. De aanrijdtijd zal dus langer zijn.

Politie is ook onderweg en stuurt twee eenheden ter plaatse.

Ambulancedienst heeft nog geen wagen beschikbaar om stand-by te staan.

De classificatie is op dit moment middelbrand (2 TS+ RV).

Ter plaatse

Bij aankomst van de eerste tankautospuit treft u de onderstaande situatie aan. Een sterke rookontwikkeling komt aan de voorzijde naar buiten. De eigenaar staat buiten op straat en meld dat er niemand meer in het pand aanwezig is. Het enige dat hij u kan vertellen is dat er op een gegeven moment rookontwikkeling kwam uit het magazijn gelegen achter in het pand.



De tweede tankautospuit is nog niet ter plaatse. Deze baant zich op dit moment een weg door het drukke stadsverkeer. Door de rookontwikkeling staat het verkeer muurvast en kan het nog zeker vijf minuten duren voordat deze ter plaatse is.

Vraag:

U bent op dit moment met 1 tankautospuit en een redvoertuig ter plaatse. Hoe nu verder?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2007, 11:21:13
Goed,met deze beelden gaan we dus niet meer naar binnen.Als we even geduld hebben komt de hele handel vanzelf naar buiten,hier is sprake van zeer hoge hitte in het pand.Zeker als je bedenkt dat het een curiosawinkel is,en de vuurbelasting hoog zal zijn.Met een paar minuten is deze brand uitslaand,dus niet meer naar binnen.1e TS aan de voorkant  van het pand,2e TS aan de achterkant.En ik maak grote brand,ivm waterwinning dus laat maar komen die 3e TS.

De winkel is niet meer te redden,dat wordt zometeen volhozen.Dus aandacht vestigen op de naast gelegen percelen,en eventueel de bovenliggende percelen.Al zal dat laatste erg lastig worden