KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER

Auteur Topic: KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER  (gelezen 12779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Gepost op: 15 juni 2007, 11:12:52
In mijn beleving is de kustwacht toch de meest merkbare spil in het web, echter als je ziet dat nog veel brandweer eenheden, in het IJsselmeergebied nog steeds niet weten wat de rol van de kustwacht is.. is er voor de SAMIJ nog veel werk te verzetten...
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..

wie start ??


hulpdiensten-spotter




water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2007, 18:38:48
er is niet veel reactie op de hulpverlening op het ijsselmeer/markermeer en ketelmeer randmeren wat is bijv de rol van de centrale meldpost en samij bij een vermissing van personen of een zinkend schip wie alarmeert wie en wat en wanneer en wie heeft het wanneer voor het zeggen ,ik zie op allle site's dat iedereen het het voor zichzelf opneemt.weten de hulpverleners wel wat wanneer wie ?????
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2007, 20:00:10
Samij en Waterrand hebben veel bestuurlijke aandacht, maar operationeel nagenoeg niet..

Het IJsselmeer gebied heeft het probleem van vele kapiteins op het schip, en weinigen die precies weten hoe de vork bij de steel past..  Of te wel de klok en de klepel..

Wel zie je dat de SAMIJ regeling bestuurlijk al eigenlijk al veel verder is dat vele veiligheidregios.  De SAMIJ is inmiddels een echte multi-disciplinaire organisatie, Naast Rijkswaterstaat, de waterschappen, de brandweer, de kustwacht, de ghor en gemeenten en provincies zijn diverse andere organisaties betrokken..  Echter de operationele afspraken zijn er eigenlijk niet, of niemand houd zich er aan, en iedereen doet maar zijn eigen kunstje..

De kustwacht is wel een beetje de sturende organisatie in dit geheel, echter niet iedereen in hulpverleningsland kent de kustwacht.. verder heb je in het ijsselmeer gebied nog een meldpost (marifoon kanaal 1), daarnaast een coordinerende meldkamer Flevoland, en in de praktijk word die meldkamer alleen gebruikt voor het alarmeren van eenheden uit flevoland. en de rest gaat naar andere meldkamers..
Om het operationeel nog onduidelijker te maken..  Lang niet altijd word de dichtsbijzijnde reddingseenheid gestuurd, omdat het IJsselmeer gebied bestaat uit vele veiligheidsregio's en meldkamers, en eenheden..

Zo komt het regelmatig voor dat het duikteam uit hardewijk voor de haven van zeewolde aan het werk is, terwijl brandweer en duikteam uit zeewolde van niets weten, en dat zelfde geld voor nijkerk..
Dat zelfde geld ook voor het drontermeer en vossemeer..  Alle eenheden worden gealarmeerd behalve brandweer Kampen met hun duikteam..

Kortom er is bestuurlijke aandacht, en project Waterrand moet er operationeel nog wat van maken..

We hebben de presentatie van Waterrand en de SAMIJ containers mogen meemaken.. En hellaas lijkt het er nog veel op, dat er met een enorme brandweer bril gekeken wordt en dat er nauwelijks met Maritieme blik word gekeken.  Ik mis nog een echte incident-management blik. Verder vergelijken ze het met een project voor de spoorbanen, maar dat project is geschreven met brandweer bril en niet met een maritieme bril..  

De wereld van het spoor en van het water verschilt enorm.. Ondanks dat je voor een deel praat over gemeentelijke ingedeeld gebied..
Water lijkt zich niet te storen aan gemeentelijk gebied, en verder verschilt dat je praat over verschillende veiligheidregio's en dat een drijvend voorwerp, zich het ene moment in regio gebied 1 ligt en het andere moment in regio gebied 2..

Een incident-management naar Watergebied, waar alle incident-management processtappen worden gevolg zou denk ik een betere aanpak zijn. Dit geld zeker voor het SAMIJ gebied..

Verder moet er echt gekeken worden naar een geintegreerde multi-disciplinaire benadering voor alle incident processen..

Incidentsignalering komt al niet op 1 plek binnen, of word op 1 plek gecoordineerd..

Als de melding in Apeldoorn binnenkomt (112 Landlijn, van uit Hardewijk), word de kustwacht en Regio Flevoland niet geinformeerd en niet gealarmeerd en de Meldkamer RWS al helemaal niet.. (tis dat iedereen nu P2000 kan meelezen.. anders ging het helemaal niet..) Dit is geen onwil, maar mensen weten niet eens van elkaar bestaan..

Vanuit mijn organisatie zal ik alles doen op project waterrand en de Samij te ondersteunen binnen onze vermogens, echter ik ben nog lang niet gerust dat het eindelijk gaat werken.. Echter de bestuurders en in adviesraad van de project waterrand kennen de problemen inmiddels.. Hopelijk gaat het werken..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2007, 17:32:23
Voorlopig is de SAMIJ een papieren tijger. Zolang er zoveel tegenstrijdigheden in staan met het al lang in gebruik zijnde OPLAN-SAR en het in geen enkel opzicht recht doet aan de mensen die in werkelijkheid moeten doen op het water zal het door ons in de praktijk niet gesteund worden en net zo min door de KNRM.

Het is bedacht achter bureau's door mensen die zich niet werkelijk in de materie verdiept hebben.

Zodra er iemand echt de inhoud gaat beoordelen en in de materie duikt blijkt 'm al snel dat er niets van klopt.

Zoals in het verleden de veiligheidfunctonaris van Bunschoten in zijn Evaluatie rapport "boten in Nood op het Eemmer 2005" al schreef:

Citaat
Conclusie 1
Er zijn een veel operationele regeling van kracht op het water tussen de Stichtse Brug en de brug bij
Nijkerk, zoals:
• Het OPPLAN-SAR;
• De SAMIJ-regeling voor ongevalbestrijding;
• De SAMIJ-regeling voor geneeskundige hulpverlening, en
• Het convenant hulpverlening te water.
Naast deze regeling is er nog wetgeving die het college van burgemeester en wethouders van het gemeentelijk ingedeeld gebied de opdracht geeft mensen te redden die in nood zijn (Gemeente- en Brandweerwet). Deze wetgeving en regelingen liggen niet in het verlengde van elkaar en zijn op een aantal punten strijdig (verantwoordelijkheden). Het is niet ondenkbaar dat door deze overdaad aan regelingen 'door de bomen het bos niet wordt gezien' en de uitvoering daardoor niet correct verloopt. Hierdoor worden partijen niet gekend die wel een taak hebben op het water. De beide SAMIJ-regelingen komen niet met elkaar overeen (communicatie- en alarmeringschema). Daarnaast zijn de Wet Rampen en Zware Ongevallen en de Wet Geneeskundige Hulpverleningsregelingen van kracht.
Conclusie 2
In het verlengde van de eerste conclusie kan de conclusie getrokken worden of al deze regeling functioneel zijn. Geen van de regelingen kent een zogenaamde ondergrens oftewel nu moet iedereen geïnformeerd worden.
Conclusie 3
De vertegenwoordiging in de operationele werkgroep van de SAMIJ-regeling is niet dekkend. Het hoofd van de afdeling operatiën van de voormalige regionale brandweer Utrecht/de huidige BRUL heeft nooit contact gehad met een 'vertegenwoordiger' of iemand die gemachtigd is namens de regionale brandweer/de gemeente als vertegenwoordiger te laten optreden23. Echter, gelet op de samenstelling van de werkgroep SAMIJ kan worden afgeleid dat dit wel het geval is. Het is niet ondenkbaar dat dit ook het geval is bij de andere hulpverleningsregio (i.o.) of regionale brandweren.
Conclusie 4
In het OPPLAN-SAR wordt geen relatie gelegd met de taken die de brandweer heeft uit hoofde van de Brandweer- en Gemeentewet op het water (gemeentelijk ingedeeld gebied), terwijl de brandweer wel beschikt over reddende als bestrijdende eenheden op het water.


en:

Citaat
Op basis van het bovenstaande wordt geconcludeerd dat zowel het OPPLAN-SAR als de SAMIJ-procedures niet/niet geheel zijn ingevoerd in de meldkamerapparatuur van de meldkamers die nu betrokken zijn geweest bij de afhandelingen van dit incident. In het beschikbare boekwerk (SAMIJ-regeling voor ongevalsbestrijding) is een verzendlijst opgenomen. Uit de verzendlijst blijkt dat de regeling alleen verstuurd is naar de lokale brandweer(commandanten) en niet naar de meldkamers/de regionale brandweren. Echter, in het jaaroverzicht 2001 staat aangegeven dat de nieuwe versie van de SAMIJ-regeling verstuurd is naar de Regionale brandweerorganisaties. Hierbij moet worden afgevraagd of dit boekwerk wel op de alarmcentrale terecht is gekomen. Bij de BRUL is de SAMIJ-regeling ongevalsbestrijding niet aanwezig op de meldkamer. De versie van 1999 (is verouderd) is wel beschikbaar in het Regionaal Coördinatiecentrum. Het is niet ondenkbaar dat het bovenstaande ook bij andere meldkamers (politie, brandweer en centrale post ambulance vervoer) speelt die aan het Usselmeer en/of aan het randmeer grenzen.

Er is mij nog weinig tot niets gebleken dat met deze conclusies wat gedaan is.

Wel lijkt het dat de brandweer niet meer zo happig is op het "water incident", je ziet ze eerder minder dan meer.

Henk (die ziet dat er steeds meer goed gaat op de Randmeren zonder al dat papier...)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2007, 20:05:05
Ik merk dat er wel degelijk iets veranderd, De papieren tijger is niet zo papier meer..  Zeker met Project Waterrand is er een boost gekomen.. Daarnaast heeft de SAMIJ specifieke rampen containers aangeschaft en bij diverse brandweer korpsen ondergebracht..

Ook Brul en andere brandweer regio's en de GHOR zijn inmiddels betrokken.. Bestuurlijk heeft het de aandacht..

Echter je hebt gelijk dat je er operationeel nog niet zo veel van merkt.. En dat hoeft in principe ook niet..  Het zal meer een samenwerking zijn tussen kustwacht en de verschillende meldkamers..  Daarnaast zullen er ook operatonele afspraken komen met brandweer, GHOR en "alle andere" partijen op het water..

Echter je veranderd de wereld niet in 1 dag...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2007, 21:03:57
Helaas gaat het veranderen erg langzaam maar wel gestaagt, zie het verhaal nu even 5 jaar geleden toen stond er toch een ander beeld dus er veranderd wel wat maar helaas niet voor iedereen snel genoeg en ook niet voor iedereen de goede kant op.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2007, 00:19:46
Precies, gelukkig gaat het niet zo snel...

even nog een citaat uit het rapport:

Citaat
Conclusie 8
Door de Officier van Dienst Brandweer is een lokaal communicatienetwerk opgesteld in overleg met de AC Utrecht. Hierbij werd verondersteld dat hierbij alle hulpverlenende instanties op dat moment verbonden werden wat, gelet op het verloop van het incident, niet juist was. Echter, de beeldvorming van de Officier van Dienst was dat naast de brandweer Bunschoten en de Reddingsbrigade ~ er geen andere hulpverleningsdiensten aanwezig/betrokken waren. Aan hem is niet doorgegeven dat er al andere boten aanwezig waren bij bootje.
Conclusie 9
De Officier van Dienst beschikt niet over een marifoon. Dit geldt ook voor een eventuele
verbindingscommandowagen die bij een groter incident betrokken kan worden. Marifoon is
noodzakelijk om verbindingen te onderhouden met eenheden/meldkamers die niet over C2000
beschikken.
Conclusie 10
De brandweer Bunschoten heeft geen gebruik gemaakt van marifoon terwijl deze wel voorhanden was. Wanneer de marifoon was gebruikt was wellicht de verwarring rond de locatie met het tweede bootje niet ontstaan/beperkt gebleven.

Dit is nog onveranderd. Alleen doet de KNRM nu ook wel mee, oa door C2000 op de boten.

Lees bv over een aktie waar een man die gevallen was op een drijver, http://www.knrm.nl/70reddingstations/huizen/06reddingrapporten/?TheArticle=8882de abdere eenheden die als eerste ter plaatse zijn en de hulpverlening in gang hebben gezet worden niet genoemd of opgemerkt, alleen die over c2000 beschikken tellen kennelijk mee. Volkomen éénrichting verkeer. Belangrijkst is het papier, om daar zo goed mogelijk voor de dag te komen, ook al kom je als laatste aan.

Henk


wegbert

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2007, 01:06:19

Lees bv over een aktie waar een man die gevallen was op een drijver, http://www.knrm.nl/70reddingstations/huizen/06reddingrapporten/?TheArticle=8882
 

Offtopic, maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen.... op de foto's zie je de isolatiedeken met goud naar binnen, en de zilverkleurige kant naar buiten. Daarnaast staat vermeld dat het slachtoffer een lichaamstemperatuur van onder de 37 graden had... moet de deken dan niet juist andersom?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2007, 05:46:03
Offtopic, maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen.... op de foto's zie je de isolatiedeken met goud naar binnen, en de zilverkleurige kant naar buiten. Daarnaast staat vermeld dat het slachtoffer een lichaamstemperatuur van onder de 37 graden had... moet de deken dan niet juist andersom?



Off-topic..  Lees hier voor het volgende topic .. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,7138.0.html

Ontopic..
Henk,

Ik heb het rapport en ik heb met ook met de heren van Bunschoten toen gesproken, ik heb ze ook toen naar de samij-regeling verwezen.. Echter waar was Bunschoten toen zij de uitnodiging kregen om bij de SAMIJ meeting te zijn.. Nijkerk was er wel..
In de tijd van het rapport was Water helemaal niet hot.. En nu wel.. Echter elke gemeente werkt formeel samen met de SAMIJ, echter de brandweer organisatie, weet vaak nog van niets. En er zijn nog steeds brandweerkorpsen die geen Marifoon hebben of niet weten hoe ze iets moeten gebruiken, terwijl de burgemeester van die gemeente bij de SAMIJ regeling roept dat dat noodzakelijk is..

De brandweer vindt dat SAR voor de kustwacht is en alle andere incidenten voor de eigen meldkamer.. Terwijl die Meldkamers niet zijn ingericht voor dat soort zaken..  En over de definitie van SAR heeft iedereen een eigen mening..
En als je de vinger al legt op de definitie discussie vind iedereen dat je moeilijk doet..