Draairichting voordeur woning

Auteur Topic: Draairichting voordeur woning  (gelezen 18285 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ook-preventist

  • Gast
Gepost op: 20 juni 2007, 16:27:28
Ja, de draairichting van deuren is altijd een beladen onderwerp.
Maar hoe zit het volgens jullie met de voordeur van een woning?
Meestal draait die naar binnen maar is dit vereist? en zo ja de eeuwig durende vraag die ons allen veelvuldig voor de voeten geworpen wordt..
"WSD?"
of wel
 "Waar Staat Dat?"

Ik ben benieuwd..




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2007, 17:18:37
Ja, de draairichting van deuren is altijd een beladen onderwerp.
Maar hoe zit het volgens jullie met de voordeur van een woning?
Meestal draait die naar binnen maar is dit vereist? en zo ja de eeuwig durende vraag die ons allen veelvuldig voor de voeten geworpen wordt..
"WSD?"
of wel
 "Waar Staat Dat?"

Ik ben benieuwd..

http://www.bouwbesluitonline.nl :

2.149 lid 9
2.148 lid 4
2.171

Van een beetje opzoeken is nog nooit iemand dommer geworden...  ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2007, 19:50:52
2.149 lid 9

welke versie van het bouwbesluit heb jij?  ;D

maar ik denk dat hij bedoeld dat een beweegbaar deel niet over een openbare weg mag draaien., art. 2.76
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2007, 19:53:07
welke versie van het bouwbesluit heb jij?  ;D

maar ik denk dat hij bedoeld dat een beweegbaar deel niet over een openbare weg mag draaien., art. 2.76

 :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ O0


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2007, 16:12:30
Ja, de draairichting van deuren is altijd een beladen onderwerp.
Maar hoe zit het volgens jullie met de voordeur van een woning?
Meestal draait die naar binnen maar is dit vereist? en zo ja de eeuwig durende vraag die ons allen veelvuldig voor de voeten geworpen wordt..
"WSD?"
of wel
 "Waar Staat Dat?"

Ik ben benieuwd..

Schoonmoeder onvriendelijke deur ontwerpen.... >:D


Ook-preventist

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2007, 13:01:01
http://www.bouwbesluitonline.nl :

2.149 lid 9
2.148 lid 4
2.171

Van een beetje opzoeken is nog nooit iemand dommer geworden...  ;)
Met de stelling van Palmpie "Van een beetje opzoeken is nog nooit iemand dommer geworden" ben ik het wel eens.

maar de genoemde artikelen zeggen volgens mij niets over deze specifieke situatie, of ik lees het verkeerd of er wordt door het bouwbesluit eigenlijk niets gezegd over de draairichting van de voordeur van een woning.
Volgens mij zijn de genoemde artikelen namelijk niet van toepassing op een woning.
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat het in 95% van de gevallen (in Nederland tenminste) een ongebruikelijke keuze is om de voordeur naar buiten te laten draaien.
Maar inmiddels moesten ook mijn collega's van Bouwen en Wonen erkennen dat, als deze deur zoals in dit geval, de deur niet over de openbare weg draait er geen grond is om niet toe te staan dat ie naar buiten open draait. Vanuit het oogpunt van ontvluchting eigenlijk een logische draairichting toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2007, 14:45:05
welke versie van het bouwbesluit heb jij?  ;D

maar ik denk dat hij bedoeld dat een beweegbaar deel niet over een openbare weg mag draaien., art. 2.76

Volgens mij heeft Pyro het juiste antwoord gegeven!  ;)


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2007, 17:14:15
afdeling 2.10 beschrijft wanneer een deur naar buiten mag draaien, een voordeur voldoet aan geen enkele van deze eisen. Dus moet naar binnen draien. Voor nadere uitleg kun je bij het vrom dit teruglezen in de veel gestelde vragen over het bouwbesluit. Het pad naar de voordeur wordt gezien als een openbare weg vandaar nar binnen draaien.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2007, 19:13:00
afdeling 2.10 beschrijft wanneer een deur naar buiten mag draaien, een voordeur voldoet aan geen enkele van deze eisen. Dus moet naar binnen draien. Voor nadere uitleg kun je bij het vrom dit teruglezen in de veel gestelde vragen over het bouwbesluit. Het pad naar de voordeur wordt gezien als een openbare weg vandaar nar binnen draaien.

echt niet  :)

VROM vraag 421
stukje citaat:
Voor nieuwbouw staat in de artikelen 2.75 tot en met 2.78 beschreven in welke gevallen een buitendeur naar buiten mag draaien. Dit mag wanneer: · de deur hoger ligt dan 4,2 meter boven de weg; · de deur hoger ligt dan 2,2 meter boven de weg en draait over een weg voor niet-motorvoertuigen; · de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte en geen onderdeel is van een weg voor niet-motorvoertuigen (zoals voet- en fietspaden). Dit kan het geval zijn bij een eigen plantsoen, tuin of portaal; · de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte + 0,6 meter en geen onderdeel is van een weg voor motorvoertuigen.
Voor bestaande bouw staat in de artikelen 2.79 en 2.80 (afdeling 2.10) beschreven in welke gevallen een buitendeur naar buiten mag draaien. Dit mag wanneer: · de deur hoger ligt dan 4,2 meter boven de weg; · de ruimte vóór de deur breder is dan de deurbreedte en geen onderdeel is van een weg voor motorvoertuigen. Dit kan het geval zijn bij een eigen plantsoen, tuin of portaal.

Dus de voordeur mag zeker wel draaien over je eigen pad naar de voordeur, dat is immers geen "weg voor motorvoertuigen" en niet openbaar.


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2007, 19:58:19
In een portiekflat, mag dan de deur ook naar buiten draaien?  ::) :)