scanner luisteren

Auteur Topic: scanner luisteren  (gelezen 7870 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 14 september 2003, 13:42:45
Wie kan me vertellen of je strafbaar bent als je met je scannertje bij een ongeval staat te kijken /luisteren.


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2003, 14:34:27
volgens mij ben je niet strafbaar,wij zien wel meer bij branden/ongevallen mensen met een scanner staan.Maar er word nooit er tegen opgetreden,want je mag dingen die in de ether hangen gewoon ontvangen


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2003, 15:20:49
Is inderdaad geen probleem, Bianca, maar in jouw geval zou ik toch oppassen in wiens district ik ga staan, anders wordt je toch weer zo opgepakt..... ;D


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2003, 15:36:56
Alles wat door de lucht gaat is men vrij om te ontvangen. Je mag alleen niet zenden. Dus met je scannertje bij een brandje staan is geen probleem.

Ed :)


Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2003, 15:43:35
Lees het verdrag van rome er maar op na.

niet strafbaar mits de informatie niet gebruikt/misbruikt word.

mario


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 14 september 2003, 15:48:16
Bedankt jongens.
 En Ronald lach maar ik krijg je nog wel ;D ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 14 september 2003, 15:53:04
kleine persoonlijke vete?? :D


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2003, 16:09:28
nee hoor  ;D :-X
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


HR2O

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2003, 18:21:16
Maak je geen zorgen Bianca, het beluisteren van berichten die ongecodeerd door de ether verzonden worden is niet strafbaar. Het doorgeven van deze ontvangen informatie is echter wél strafbaar.

Dus: oortjes open en mondje dicht.... ;)

Harro


Rolf

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2003, 22:38:32
Volgens art.441 W.v.S. mag je signalen wel ontvangen en beluisteren maar niet bekend maken aan de pers bandopnames of andersinds vastleggen of aan derden de strekking of de inhoud van een ontvangen bericht dat niet voor jou of mede voor jou bedoeld is en je dan redelijkerwijs mag doen vermoeden dat hierdoor feiten veranderen. (de exacte tekst ben ik weer eens kwijt)

Resume:
A,  je hoort dat de buurman bij een verkeers controle wordt aangehouden (je herkent het kenteken) en met de blaas test "nat gaat" je broer die zijn werkgever is vertel je wat je gehoort hebt.
Fout!! je moet redelijkerwijs vermoeden dat dit gevolgen heeft voor je buurman.

B, je loopt s'avond een rondje met de hond je hoort dat in het dorp verderop een overval gepleegt word en er een blauwe Volvo met kenteken 77-88-99 is weg gereden, 10 minuten later zie je op een parkeer plaats de betreffende auto staan en je belt de politie.
ja wat nu je mag geen gebruik maken van het signaal maar in dit geval draagt het bij, bijn het oplossen van een misdrijf ;D

C, Je hoort dat er twee straten verder een brommer onder een auto komt en blijft liggen..............als je geen eerste hulp kunt bieden blijf je weg niemand kan je verbieden om te gaan kijken maar er staan er al zoveel met de handen in de zakken te kijken dat je toch niets meer kunt zien >:(

D, twee straten verder staat een schuur in de hens van de gemeente werken.
Als je daar gaat kijken kan niemand je wat maken als de politie of brandweer echter vind dat je de hulpverleing hinderd of je zelf door je aanwezighijd in gevaar brenkt (denk aan gas flessen e.d.) word je gesommerd om je te verwijderen je hebt aan deze oproep gehoor te geven maar dat moet die vent wat naast je staat ook.

Er zijn mensen die voor de hobby de hulpverleing fotograferen ook dit mag, mensen die hier mee weten om te gaan (d.w.z. geen menselijk leed zoals verwondingen huilende mensen etc.) en hum werk beschikbaar stellen aan de betreffende hulpdiensten maken kans dat zelfs hun opnames gebruikt worden in inzet verslagen of evaluaties van de inzet.
Er is ook een verschil tussen ramptoeristen en scanner luisteraars, ramptoeristen scheuren over de weg om maar eerder daar te zijn dan de brandweer en staan met de neus er boven op.
Een scanner luisteraar zal zijn roest bak 2 straten verder zetten zodat deze niet de hulpverlening hindert en weet zijn plaats.

groetjes Rolf (luisterd al jaren meer naar de scanner als naar de vrouw)