BOT team?

Auteur Topic: BOT team?  (gelezen 15783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 17 september 2003, 11:41:22
Dat zijn twee verschillende dingem idd, Peter. Je maten (wij hebben echt een vrienden groep, we komen ook buiten de vereniging allemaal bij elkaar over de vloer) en die kunnen zich niet als hulpverlener opstellen, want daar prik je meteen doorheen. Mijn zus is psyg en als ik wat zeg in de trand van: wat denk jezelf... of heb je al eens geprobeerd.. dan reageert ze fel: "je hoeft je truukjes niet op mij toe te passen hoor, dat doe je maar bij een ander!!!". Dus voor hulpverlening moet je bij de onbekende zijn en voor het nagesprek bij je maten. Alleen als je na een aktie moe thuis komt heb je niet altijd zin nog een uurtje te blijven hangen. Daarom doe ik vaak de volgende dag een belronde om te horen hoe men het ervaren heeft ;D


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 17 september 2003, 12:01:55
Het belrondje, het napraten en een dag later een bakkie koffie bij elkaar scheelt al veel. Zelf denk ik dat er te weinig gebeurt om voor iedere organisaite een eigen team te hebbe. Per regio 1 team wat voor alle hulpverlening beschikbaar is kan voldoende zijn. Binnen alle organisaie moet het wel duidelijk hoe en waarneer je een dergelijk team moet inschakelen. Ook moet er binnen de organsatie aandacht worden besteed aan de eerste opvang.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 20 september 2003, 12:41:40
Als je met een grote organisatie te maken hebt, is dat wel nodig. Je kan er een procedure voor maken.

Bij een groep, zoals die van ons, die klein is, is dit niet nodig. Je weet elkaar toch altijd wel te vinden, en kent elkaar door en door...

Dave


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 20 september 2003, 16:44:10
AS dinsdagavond krijgen wij een info avond over BOTteams,ik zal daarna proberen hier het een en ander te posten erover


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 20 september 2003, 17:50:01
Ja, Peter, probeer dat eens, volgens mij gaat je dat vast lukken... ;D

Lijkt mij helemaal ok 8)

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 20 september 2003, 21:47:15
we gaan het proberen Henk,speciaal voor jou ;D ;D ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 24 september 2003, 14:18:18
Gisteravond hebben we die bijeenkomst gehad,en wat er duidelijk in naar voren kwam.Dat het in iedergeval zeer belangrijk is dat er een BOTteam is,en dat je veel zaken binnen je eigen gelederen kunt behandelen.En dat dat zelfs goed is.Maar dat het ook beter is een aantal mensen op te leiden tot BOTter,die leren dan bepaalde signalen van personen waar het niet zo goed meegaat op te vangen.

En die mensen leren op een goede manier die mensen te benaderen,en ja wat zijn de signalen:
-depresief
-uitrukken mijden
-ziekmeldingen
-explosieve reacties
-slapeloosheid
-in ene veel humor en galgehumor
Verder zijn ze er bij ons wat verder erop ingegaan,te aanzien ongevallen eigen personeel.Maar het is zeer zinvol ;)

Ik heb het geprobeert een beetje beknopt neer te zetten Henk,misschien dat je er wat aan hebt  8)


firemanr

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 24 september 2003, 16:14:10
Bij ons int korps zijn er al opgeleide BOTters, die aangesproken kunnen worden als je je niet lekker in je vel voelt na een ongeval of die aan ut puntje van je neus zien dat er iets niet klopt!
Heb er gelukkig zelf nog niet mee te maken gehad, maar je weet ut nooit..... :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2003, 16:24:21
ik heb nu een aantal keren met slachtoffers te maken gehad,waarvan 2 doden.En de laatste was een dode bij een woningbrand,waar we echt naar opzoek zijn geweest.En waar we echt een risico hebben genomen ivm een dreigende flash-over,en die man heeft ondanks onze inzet het niet gered.En ik kan jewel vertellen,dat gaat niet in je koude kleren zitten.

Daar heb ik wel een paar weken voor nodig gehad omdat te verwerken,maar we zijn goed opgevangen door de korpsleiding.Maar zo af en toe gaan m,n gedachtes wel eens terug naar die avond,dus helemaal weg is het nog niet :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 24 september 2003, 16:34:03
Ik denk ook niet dat het WEG gaat, je moet het alleen een plaatsje geven.... :-\, Zulke ervaringen kun je niet wegwimpelen, en je zult er best nog wel aan denken....