BOT team?

Auteur Topic: BOT team?  (gelezen 15783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 24 september 2003, 16:36:21
dat denk ik ook wel Ronald,alleen word het makkelijker om erover te praten.En het heeft inmiddels een plaatsje gekregen bij me


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 24 september 2003, 17:25:18
dat denk ik ook wel Ronald,alleen word het makkelijker om erover te praten.En het heeft inmiddels een plaatsje gekregen bij me

Het klinkt heel goed, en er zijn talloze vaardigheden die je leren in te schatten hoe iemand er aan toe is, hoe ver de verwerking is gevorderd. Als iemand bijvoorbeeld iets ingrijpends heeft meegemaakt en vertelt: "je zoekt naar de uitgang maar kan 'm niet vinden, je ziet natuurlijk niets met al die rook...." praat hij in tweede persoon enkelvoud wat betekent dat het nog geen plek in hemzelf heeft gevonden. Pas als hij vertelt "ik zocht de uitgang maar kon hem niet vinden enz.." heeft hij geaccepteerd dat het hem is overkomen en kan het een plek gaan krijgen. Welke plek iets heeft, daar zijn ook hele goede therapieen voor: Je ogen dicht doen en aan iemand/iets denken en kijken waar het beeld op je netvlies komt. Links, rechts, voorgrond, achtergrond het heeft allemaal zo z'n betekenis. Als je je er echt voor interesseert en je leert het ( subtiel) toe te passen kan je heel veel voor iemand betekenen. Dan kan een ervaren lid van een bot team, mits hij ook vakkennis heeft -en dus geen stomme, afleidende vragen stelt- veel goed doen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 24 september 2003, 21:56:53
helemaal met je eens Henk ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 19 februari 2004, 11:15:08
Bij Callantsoog hebben is een officieel BOT team nog in oprichting.

Daar er nu nog geen draaiboek is, wil nog niet zeggen dat we er niets aan doen. Na elk incident met drenkelingen of andere enge dingen, praten we na binnen de strandcrew. Is het een groter incident geweest, dan kunnen we gelukkig ook gebruik maken van het bot-team van de KNRM.


Ha Mr. Redheadkingpin,

altijd nog ff de berichten van de afgelopen periode aan het doornemen en kwam dit tegen. Hebben jullie ondertussen een eigen BOT-team of maken jullie gebruik van een andere organisatie, bijvoorbeeld de KNRM of Slachtofferhulp (zoals wij)

Zoals al eerder aangegeven hoeft het niet alleen ingeschakeld te worden na een inzet, maar kan ook als je er aan toe bent. Recent een collega zijn relaas gehoord, terwijl ik bij hetzelfde incident was, herleefde hij totaal andere ervaringen. Onderschat dit niet!
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2004, 12:18:07
Worden de enkelingen van andere disciplines die bij een traumatiserend incident zijn betrokken ook bij nabesprekingen uitgenodigd?
En hoe gaat dat bijvoorbeeld met de mensen die de 112 nummers bemannen? Het kan namelijk erg frustrerend zijn als je niets anders kunt doen als luisteren en praten. Zeker als je ziet dat één en ander m.b.t. hulpverlening niet zo loopt zoals jij zou willen.

Kees


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2004, 13:34:39
Kees,

evaluaties met een BOT-team na een incident gebeurt eigenlijk altijd met alle betrokkene, tenzij je persoonlijk om een onderhoud vraagt. Op die manier kan de hulpverlening van A tot Z technisch worden vastgelegd. Zodat de gesprekspartners in deze ook het verhaal van de andere discipline te horen krijgen. Dit kan direct met elkaar (ligt aan het incident), maar kan ook op een later tijdsstip.
En wat de centralisten betreft, meestal worden zij wel uitgenodigd, maar ik heb het slechts 1 kaar meegemaakt dat zij op een evaluatie kwamen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2004, 13:59:10
Toch zijn de frustaties bij de centralisten vaak groot. We zijn soms twintig minuten onderweg naar een reanimatie. Een operator van de kustwacht gaf dat al eens aan: "het zijn hele zware (werkloze!) minuten. Toen ik op de taxi zat hoorde ik zelfs de frustratie er vanaf druipen als het om een ritje schiphol ging: "Heb ik al een auto vrij"(...x 25!)

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2004, 18:32:11
Dat is nu precies waarom ik dit heb genoemd Henk, maar dat was je natuurlijk al duidelijk. De centralist zit er over een aantal uren weer, niks evaluatie en zoals op een kustwachtpost ook geen team maar gewoon alleen.
Ik heb dit ook genoemd bij het bespreken van dit onderwerp tijdens "on drowning" en ik zag er een aantal ineens denken van getsie, nooit aan gedacht.
en nabespreken, wanneer? met een strak dienstrooster, in je eigen tijd soms?
Er moet wereldwijd nog veel gebeuren denk ik.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2004, 23:21:15
Kees,

een goede evaluatie is een must. Maar een nabespreking hangt niet direct op een uur of twee. Maar de mogelijkheid moet wel geboden worden. De centralisten waar Henk en jij het over hebben zijn mensen volgens een dienstrooster en moeten, in mijn ogen, door de werkgever in staat worden gesteld om op verhaal te komen. Voor reddingsbrigade vrijwilligers is dit toch anders. Zij kunnen ten alle tijde aangeven dat ze niet meer "willen". Een post commandant of andere leidinghebbende of poster moet daar oor en oog voor hebben en die persoon beschermen. Hoe? Dat ligt aan de persoon.

Zelf hebben we in Zandvoort een andere reddingsbrigade gevraagd om onze bewakingtaak tijdelijk over te nemen, naar aanleiding van een ernstig trauma op een drukke stranddag. Bloemendaal was direct bereid en kwam met boten en auto. Dit was een evaluatie met alle discipline's, ambulance, politie en reddingsbrigade.

Zelf heb ik ook dienst gedraaid op de CPA, maar daar kom je gewoon niet aan evalueren toe. Als je geluk hebt hoor je nog van je college wat er nu precies was gebeurt, maar anders rol je van de ene reanimatie naar het volgende trauma. En vaak zijn centralisten die meegedraaid hebben op de auto en kennen de klappen van de zweep.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2004, 23:31:51
en dat is dus nu juist het treurige in de situatie, geen geld, geen tijd dus rotzooien we als beroeps gewoon lekker met z'n allen door.

Kees  8)