BOT team?

Auteur Topic: BOT team?  (gelezen 15796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #10 Gepost op: 16 september 2003, 00:45:03
Als moderator even een opmerking: als jullie elkaar op deze manier blijven benaderen zoals in deze post, kan ik rustig met mijn armen achterover blijven leunen, en is die mooie knop op mijn beeldscherm niet nodig!

Zo'n cursus PTSS bij de KNRM; wat is dat precies voor cursus? Want volgens mij ben je al tever heen als je een posttraumatisch stress syndroom hebt. Definitie van PTSS weet ik niet meer letterlijk, maar volgens mij zit er een periode van zo'n 4 weken aan vooraf voordat je van PTSS mag spreken. Is het niet beter om b.v. door het opzetten van BOT teams wat preventiever te werk te gaan?


Dave

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 16 september 2003, 12:00:44
Hoe werkt het Bot team van de KNRM?

Heb zelf ooit eens een trauma cursus gevolgd, om mensen beter te kunnen begeleiden. Dit was niet voor het opzetten van een BOT team, maar ligt wel in de zelfde lijn. Welke cursussen bedoel jij, Kantjeboord?
Ben hier zeer geïntresseerd in.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 16 september 2003, 14:11:24
Bij grotere ongevallen worden de opstappers van de knrm als het goed is opgevangen door de plaatselijke commissie aangevuld met mensen uit ijmuiden. Dit zijn de  verhalen die ik heb gehoord. Verder worden er ook mensen opgeleid om dit binnen de groep te gegeleiden. Tevens wordt er bij de kustbrigades gebruik gemaakt van de kennis van de knrm bij grotere ongevallen en deze gevel dan ook vaak ondersteuning. Zelf denk ik dat ik eerder bekenden op zal zoeken aan aanspraak maken op een dergelijk team, en als groep vang je elkaar op.

9910001
9910001


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #13 Gepost op: 16 september 2003, 17:37:54


Zo'n cursus PTSS bij de KNRM; wat is dat precies voor cursus? Want volgens mij ben je al tever heen als je een posttraumatisch stress syndroom hebt. Definitie van PTSS weet ik niet meer letterlijk, maar volgens mij zit er een periode van zo'n 4 weken aan vooraf voordat je van PTSS mag spreken. Is het niet beter om b.v. door het opzetten van BOT teams wat preventiever te werk te gaan?

Zo'n cursus is juist bedoelt om bij jezelf maar ook bij je teammaten de verschijnselen van Post traumatisch stress te herkennen. Waarom reageert iemand ineens zo geïriteerd of kortaf, waarom slaap je slecht etc.

Ik heb de cursus al gedaan via mijn werk, en in eerste instantie denk je, och daar heb ik geen last van. maar naarmate er meer dingen verteld werden, herkende ik toch ook wel meer dingen.
Natuurlijk blijft niet iedere inzet bij je hangen, dat zou ook niet goed zijn, maar bij echt grote dingen zoals de Volendamramp waar ik dicht bij betrokken was, dat maakt zeker impact op je! Niet dat ik er nu nog steeds mee zit hoor, maar zeker de eerste weken is het belangrijk geweest dat we goed op gevangen werden.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #14 Gepost op: 16 september 2003, 17:42:01
Hoe werkt het Bot team van de KNRM?

Heb zelf ooit eens een trauma cursus gevolgd, om mensen beter te kunnen begeleiden. Dit was niet voor het opzetten van een BOT team, maar ligt wel in de zelfde lijn. Welke cursussen bedoel jij, Kantjeboord?
Ben hier zeer geïntresseerd in.

Dave

Hoe het bij de KNRM precies geregeld is ben ik nog niet helemaal achter, ik draai pas 4 maanden mee.
Maar het BOT team wordt opgeroepen als er een heftige inzet geweest is. dat kan een grote ramp zijn, maar ook bijvoorbeeld een reanimatie of een verdronken kind dat je moet bergen.

Het zijn situaties waar je (gelukkig) niet iedere dag in terecht komt. zo'n team vangt je dan na de inzet op, wil je er gebruik van maken, prima, zo niet, ook goed. maar deze mensen zijn er wel exta in getraint om PTSS verschijnselen te herkennen en toch, in bijvoorbeeld een later stadium, er het met de persoon over te hebben.

Niet iedereen praat nu eenmaal even makkelijk.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #15 Gepost op: 16 september 2003, 17:45:10
Zelf denk ik dat ik eerder bekenden op zal zoeken aan aanspraak maken op een dergelijk team, en als groep vang je elkaar op.

9910001

Daarom is het ook belangrijk dat er mensen binnen je eigen ploeg getraind worden om je daar in op te vangen. want je hebt helemaal gelijk, je praat toch het beste aan de koffietafel? Je kent elkaar waarschijnlijk al een lange tijd en durft elkaar daardoor meer te vertellen dan aan een vreemde. Aan de andere kant, als er iemand voor getraind wordt en het klikt niet met de hulpvrager, moet je er wel voor zorgen dat iemand anders het van je over kan nemen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 16 september 2003, 19:30:22
Het is zekereen goede zaak dat er tijd en aandacht aan besteed kan worden, als er geld en moglijkheden voor dergelijke opleidingen zijn, helaas is ditnietbij demeestebrigades beschikbaar. Nu zal deKNRM ook vaker een inzet krijgen waarbij dergelijke hulpnodig kan zijn. Verderwerken de meestekustbrigades goed samen metdeknrm en deze ook komen voor deze hulp als hetnodig is.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 september 2003, 22:11:31
Precies, dat heb ik ook geleerd. Heb het nog nooit na een grote inzet hoeven toepassen, maar in de praktijk is mij wel opgevallen dat je je wel anders opsteld in geval van een aktie. Je kijkt ook eens hoe je bemmanning het emotioneel doet en helpt ze indien nodig achteraf. Het laatste overigens nooit hoeven toe te passen hoor  :D

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 17 september 2003, 09:52:03
Daarom is het ook belangrijk dat er mensen binnen je eigen ploeg getraind worden om je daar in op te vangen. want je hebt helemaal gelijk, je praat toch het beste aan de koffietafel? Je kent elkaar waarschijnlijk al een lange tijd en durft elkaar daardoor meer te vertellen dan aan een vreemde. Aan de andere kant, als er iemand voor getraind wordt en het klikt niet met de hulpvrager, moet je er wel voor zorgen dat iemand anders het van je over kan nemen.

Ja, maar het vervelende is dat als je zelf door hebt dat je ergens door geraakt wordt je er niet zo erg aan toe bent. Ik ken een ambulance medewerker die nooit ergens last van had, vrolijk de ene na de andere bloederige ongelukken oploste. Tot hij bij een treinzelfdoding helemaal in elkaar klapte en nooit meer is teruggeweest als chauffeur op een ambu. Niemand had het zien aankomen. Ik heb zelf ook eens op een moment al mijn hulpverleningen spontaan herbeleefd en alsnog verwerkt, terwijl ik daarvoor dacht dat niets mij emotioneel raakte, boven gevoelens stond zeg maar. Daarom moet je iemand "verplichten" na te praten als het ware. Als het zo zou kunnen zijn dat iemand ergens problemen mee zou kunnen krijgen ga ik met hem praten, en desnoods doe ik of ik de enige ben die daar behoefte aan heeft. Dave heeft het nog niet mee gemaakt, maar wij leiden ook op in de winter in gesprekstechnieken, zoals bv het hulpverleners/ slechtnieuws gesprek. Een nadeel, "wil je er over praten" werkt bij ons op de lachspieren....

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 17 september 2003, 10:15:43
kijk Henk,nu pak je een punt wat het moeilijkst van alles is.De zin "wil je er over praten werkt bij ons op de lachspieren".Daarom zou het mooi zijn als er iemand zou zijn van buiten jullie vereniging,die dan de opvang doet.Bij ons word er ook nagepraat om de koffietafel,en dat gaat vrij aardig.Maar er is altijd een mogelijkheid voor de gene om met iemand van buiten het korps te praten.

Er is bij ons in de regio een BOTteam aktief,wat op aanvraag kan komen.Die mensen kennen we niet,die mensen zijn niet bij het incident geweest.En bij vreemde ogen praat je makkelijker,bij je eigen mensen is er toch wat schroom om erover te praten.

Wij zijn nu bezig om het hele BOTgebeuren op poten te zetten,maar we komen er meer en meer achter dat het belangrijk is om een aantal eigen mensen er voor op te leiden.Maar dat als we zelf met een traumatische ervaring zitten,het beste mensen van buiten het korps als BOTteam kunnen fungeren ;)