BOT team?

Auteur Topic: BOT team?  (gelezen 15784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2004, 23:42:14
En om die reden moeten beroepskrachten, maar zeker ook vrijwilligers niet denken dat zij alles aankunnen, want eens valt voor hen ook het doek.

En dan is alles te laat.


Wijze les: Toen ik het vernam over mijn collega stond ik te shaken in m'n tuig, om de simpele rede, ik had het wel waargenomen, maar nooit herkent.

Af en toe met je ploeg relatieveren is goed, maar blijf rieel naar je eigen opinie luisteren!
Elke hulpverlening start met communicatie.


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2004, 04:52:55
Zeker na het afhalen van (zwaar) gewonden, duurt de nabespreking in onze ploeg toch langer dan anders. Ook overdag in werktijd. Persoonlijk vindt ik dit een goede zaak.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #42 Gepost op: 22 februari 2004, 15:36:50
Bij onze brigade hebben we het op de volgende manier geregeld, er zijn twee doktoren van de brigade welke je altijd kunt aan spreken. En er is nog een vader van een lid welke ook zijn diensten aan heeft geboden, hij is werkzaam bij de ggd als traumadeskundige
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 22 februari 2004, 16:07:25
Het is handig om het met je ploeg na te spreken, ook de dag ernaar. JE kan trouma deskundige hebben maar als deze niet dicht bij je ploeg staan dan zal er niet altijd open naar gereageerd worden. Het werkt makkelijker als je er met een bekende over praat als met een vreemde. Zeker als het iemand is die ook in het werkveld zit dan is dit beter te realiseren. Het is handig als er medebewakers een cursus hierin hebben gevolgt maar een beetje simpel verstand helpt ook al heel goed.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2004, 16:17:12
ik ben het tendele met je eens 9910001,dat een Botmedewerker het liefst bekend moet zijn met het werkveld is inderdaad zeer aan te bevelen.
Maar om nu iemand uit je eigen organisatie de opvang te laten doen,daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Want vaak zijn deze personen ook betrokken bij het incident.Dus kun je beter mensen vragen van een andere post,dat gebeurt bij de brandweer ook.

Bij vreemde ogen willen mensen juist wel eens beter praten,omdat ze dan niet de "schroom"hebben om te praten.Natuurlijk een eigen Botteam is belangrijk,en dat is natuurlijk voor de eerste opvang van je eigen mensen.Als het meevalt kunnen je eigen Botters makkelijk zelf de opvang doen,maar is het ernstiger bv ongeval eigen personeel.laat dan een Botteam van een andere post komen


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 23 februari 2004, 09:23:43

Bij vreemde ogen willen mensen juist wel eens beter praten,omdat ze dan niet de "schroom"hebben om te praten.Natuurlijk een eigen Botteam is belangrijk,en dat is natuurlijk voor de eerste opvang van je eigen mensen.Als het meevalt kunnen je eigen Botters makkelijk zelf de opvang doen,maar is het ernstiger bv ongeval eigen personeel.laat dan een Botteam van een andere post komen

Absoluut waar, en is ook zeker van toepassing binnen een organisatie als de Brandweer. Na 23 maart vorig jaar was ik zeer onder de indruk over de organisatorische structuur van de Brandweer. De complete uitrukdienst werd eigenlijk uit dienst gehaald en beroeps en vrijwilligers uit de gehele regio en ver daarbuiten kwam dienst doen in Haarlem.

Helaas beschikken reddingsbrigades niet over een dergelijke structuur en moeten zij "aanmoddderen" met de middelen die zij voor handen hebben.

Het zou RN KNBRD misschien niet misstaan om eens te gaan inventariseren of er in den lande geen behoefte is voor een BOT-team gestructureerd door de RN KNBRD. Met regionaal of landelijk gedeligeerden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 23 februari 2004, 16:11:29
Absoluut waar, en is ook zeker van toepassing binnen een organisatie als de Brandweer. Na 23 maart vorig jaar was ik zeer onder de indruk over de organisatorische structuur van de Brandweer. De complete uitrukdienst werd eigenlijk uit dienst gehaald en beroeps en vrijwilligers uit de gehele regio en ver daarbuiten kwam dienst doen in Haarlem.

Helaas beschikken reddingsbrigades niet over een dergelijke structuur en moeten zij "aanmoddderen" met de middelen die zij voor handen hebben.

Het zou RN KNBRD misschien niet misstaan om eens te gaan inventariseren of er in den lande geen behoefte is voor een BOT-team gestructureerd door de RN KNBRD. Met regionaal of landelijk gedeligeerden.

Merkwaardig, wij hebben onderling een groot opvang gehalte. Ik kan mij niet voorstellen dat ik liever met een vreemde zou praten als met mijn mederedders. Ik heb het wel eens geprobeerd maar ze weten vaak niet waar je het over hebt. (geen natte voeten zal ik maar zeggen).

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 23 februari 2004, 16:37:26
Henk,

Ondertussen is al meerdere malen aangegeven dat de personen in een BOT-team werkvloer gerelateerd moeten zijn en dat een eerste opvang je college van de werkvloer kunnen zijn. Maar het kan ook de beter opgeleide met betrekking tot psycho-sociale hulpverlening medewerker zijn die de nazorg verleent. Het is niet een traject dat stopt bij het die dag afsluiten van de reddingspost.

Wat ik bedoel met de inventarisatie van RN KNBRD is dat er misschien wel een regionaal of landelijk BOT-team opgericht kan worden en dat reddingsbrigades assisteert bij ernstige trauma's. Dan kan je daar mensen van de werkvloer neer zetten.

Zou jij er problemen mee hebben als een mede-redder uit een andere regio jou hulp nodig heeft met betrekking tot een goed gesprek?
Elke hulpverlening start met communicatie.