[witte kolom] Een dag naar de dierentuin

Auteur Topic: [witte kolom] Een dag naar de dierentuin  (gelezen 39108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 29 juni 2007, 20:19:42
Zoals toegezegd weer een korte casus. Reageren gewoon in het topic heb helaas geen tijd om via PM te gaan werken.

Je bent gevraagd mee te gaan als EHBO-er met een dagje uit naar de dierentuin voor een grote groep lichamelijk gehandicapte kinderen. Aangezien je in het bezit bent van een EHBO-diploma leek je dat wel wat en heb je ja gezegd.

Na informatie gevraagd te hebben over de kinderen krijg je het volgende als antwoord:
-Het gaat om 50 kinderen in de leeftijd van 9-14 jaar en 40 begeleiders (allen >18 jaar)
-Ongeveer 2/3 van de kinderen zit in een rolstoel, de helft elektrisch aangedreven, de andere helft handbewogen
-1/3 van de kinderen kan nog wel lopen. De meesten hebben echter wel aangepast schoeisel en beenspalken, sommigen lopen met een rollator
-Ouders zijn nadrukkelijk niet uitgenodigd, het is juist de bedoeling om de kinderen een leuke dag zonder hun ouders te geven.

De bestemming wordt Ouwehands Dierenpark in Rhenen.


Vragen
-Wil je nog meer weten? Zo ja, wat?
-Wat ga je meenemen?

Edit: Hoewel in de casus wel wordt gezegd dat men in het bezit is van een EHBO-diploma wordt natuurlijk iedereen uitgenodigd om met behulp van zijn/haar gezond verstand mee te denken over deze casus.  ;)




Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2007, 20:45:26
;D ;D :D O0 O0  ahahaahaah kijk dat is leuk!!!


Vragen:
-met hoeveel bussen gaan we??
-moet ik als ehv-er ook zorgdragen voor ADL??
-gaan de kinderen met begeleiders in de dierentuin in kleine groepjes lopen, of gaat het in 1 grote groep??

Wat neem ik mee:
-mijzelf, en mijn eigen tasje met wat koekjes, water, etc..
-een ehbotas met standaart inhoud
-een GSM
-een ehbo-hesje in mijn tas voor als ik die nodig heb

voorlopig neem ik alleen maar dit mee,


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2007, 21:08:42

-Wil je nog meer weten? Zo ja, wat?

Zit Bokito veilig in z'n kooi ?  ;D


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2007, 09:17:19
Zit Bokito veilig in z'n kooi ?  ;D

Is die verhuist dan? :D


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2007, 13:56:05
Ik wil weten,

Zijn de kinderen alleen lichamelijk gehandicapt, of zijn er ook geestelijk minder goed functionerende kinderen bij?

Zijn alle kinderen in staat om aan te geven wat ze willen/hebben/voelen?

Is er door alle ouders van de kinderen een document opgesteld met wat ieder kind heeft, wat de symptomen zijn, en zijn alle begeleiders daarvan op de hoogte?
(m.a.w. is er vooraf een bespreking met de begeleiders?)

(Henkie, wat is ADL?)

Vervoer gaat waarschijnlijk (correct me if i am wrong) met speciaal vervoer, (gehandicapte busjes) en anders voor de begeleiders een grote bus, (of komen de begeleiders zelf naar het dierenpark toe?)

Qua communicatie onderling voor de begeleiders, lijkt me het slim om gsm telefoonnummers  uit te wisselen, en een lijstje met wie welk kind begeleidt.
(1 op 1 begeleiding voor de hand rolstoelers, 1 op 2 begeleiding voor rollators, 1 op 3 begeleiding voor de electrische rolstoelers)

Verder moet het parkt op de hoogte zijn van de komst van een grotere groep lichamelijk gehandicapte kinderen, zodat ook alvast rekening kan worden gehouden met een eventuele route die wij gaan lopen, dus ook bijvoorbeeld met voedertijden en de bezetting in het park-restaurant. (in 1 keer 90 personen die willen eten en drinken is iets anders als 10 tafels van 4 personen...) ja, ik heb horeca-ervaring..   ;)

Vesalius, veel succes met de casus!
(het belooft wel wat te worden...!)


Toegevoegde vraag: moeten we rekening houden met financien?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2007, 14:03:23
je hebt tegenwoordig grote toeringskar bussen met een speciaal deel voor rolstoelers.

wat ik zou willen weten is welke mensen epelepsie hebben
of er woongroepbegeleiding mee gaat die de kinder kent
zijn er van alle kinderen medische gegevens bveschikbaar.


ald is algemeen dagelijkse levenbehoefte bijvoorbeeld iemand helpen met wc gaan.

wat ik mee zou nemen:
me gsm
water
me ehbo tas


telefoon nummers uit wisselen is idd slim al.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2007, 14:21:46
Citaat
Vragen
-Wil je nog meer weten? Zo ja, wat?

Ik ben uitgenodigd als EHBO-er en de organisatie en verantwoordelijkheid ligt niet bij mij.
Ik ben dus voor de eerste hulpverlening indien noodzakelijk.

Voor de zekerheid het gaat om alleen lichamelijke handicaps en niet over verstandelijke of meervoudige gehandicapten?!

Per kind lijkt het me desondanks verstandig om te weten of er sprake is van bijzonderheden omtrent ziekte, medicijnen e.d. en bijzonderheden van ouders/verzorgers die noodzakelijk zijn om te weten.
Overigens neem ik aan dat de kinderen zich verbaal goed kunnen uitten en zelf ook dingen aan kunnen geven.
Dat is voor een ehbo-er mogelijk van belang, maar zeker voor de professionele hulpverleners mocht het zover komen.

Verder wil ik weten of ik als EHV-er de verantwoordelijkheid heb voor de eerste hulpverlening of dat er nog een verpleegkundige of arts bij de groep zit. Dat laatste lijkt mij wenselijk.
Tenslotte hoeveel EHV-ers gaan er mee en wat is de taak-/rolverdeling?

Citaat
Vragen
-Wat ga je meenemen?
Er vanuitgaande dat er verder geen bijzonderheden zijn, een goed gevulde ehbo-tas met de gebruikelijke inhoud.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2007, 15:22:52
-Het gaat om 50 kinderen in de leeftijd van 9-14 jaar en 40 begeleiders (allen >18 jaar)
-Ongeveer 2/3 van de kinderen zit in een rolstoel, de helft elektrisch aangedreven, de andere helft handbewogen
-1/3 van de kinderen kan nog wel lopen. De meesten hebben echter wel aangepast schoeisel en beenspalken, sommigen lopen met een rollator
-Ouders zijn nadrukkelijk niet uitgenodigd, het is juist de bedoeling om de kinderen een leuke dag zonder hun ouders te geven.

Ik wil het draaiboek en de rolverdelingen met de organisatie doorspreken, voordat ik definitief op het verzoek kan ingaan en mijn beleid bepalen.


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2007, 15:41:44
ADL =  Alle dagelijkse levensbehoefte ( of zoiets)

wat ik nog wil toeveoegen en wil weten, is er toestemming om met een persoon naar de dokter te gaan en deze een behandeling te laten doen indien de ouders niet te bereiken zijn?
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2007, 15:50:45
Levensverrichtingen ;)

Ik wil weten:

-Hoeveel van deze kinderen medicatie gebruiken, wie er voor de verzorging zorgt, wat ik wél en wat níet ga doen als er iets aan de hand is, of de dierentuin is ingelicht over deze activiteit, of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, wat betreft de individuele kinderen: zijn er kinderen die bepaalde ernstige ziektes hebben, dat soort werk.

Overigens denk ik dat ze op z'n minst een verpleegkundige uit moeten nodigen om mee te gaan...
Arts  www.alphalog.nl