'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49023 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #100 Gepost op: 13 maart 2011, 13:02:11
Ik zie dingen waarvan ik denk, dit gaat echt té ver.
Leg eens uit, want ik zie het niet.


In mijn regio bestaat het fenomeen van enthousiaste hobbyfotografen niet echt, maar als ik hun oproep om nieuwe collega's lees, zie ik het probleem niet. Vooral de zin die jij als topic-titel gebruikt vind ik getuigen van een goed bewustzijn waarmee ze bezig zijn, namelijk foto's maken van ellende. En dat ze dan alvast de tip geven dat EHBO handig is, vind ik dus uitstekend.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #101 Gepost op: 13 maart 2011, 13:55:32
Leg eens uit, want ik zie het niet.

In mijn regio bestaat het fenomeen van enthousiaste hobbyfotografen niet echt, maar als ik hun oproep om nieuwe collega's lees, zie ik het probleem niet. Vooral de zin die jij als topic-titel gebruikt vind ik getuigen van een goed bewustzijn waarmee ze bezig zijn, namelijk foto's maken van ellende. En dat ze dan alvast de tip geven dat EHBO handig is, vind ik dus uitstekend.

Wat betreft EHBO, het heeft voors en tegens. Misschien keek ik er gisteravond erg zwart-wit tegen aan. Er komt een alarmering, een fotograaf pakt z'n spullen, komt ter plaatse en gaat meteen bij het slachtoffer kijken wat zijn/haar toestand is. Als hij wat kan betekenen voor het slachtoffer kan je zeggen dat dit alleen maar positief is. Maar kan je dit vragen/verwachten van een hobbyfotograaf die nog onder de 16 jaar is? Aan de andere kant zie ik nu ook in dat het 'handig' kan zijn als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, maar (weer de leeftijd) in hoeverre moet zo'n jong persoon zich met een slachtoffer bemoeien?

Om je een beeld te geven van de situatie hier: in 'mijn' regio (Utrecht, district Binnensticht-Lekstroom) gaat het fenomeen hobbyfotograaf al redelijk buiten zijn voegen. Op een zondagmiddag kunnen de hulpdiensten rekenen op ongeveer 6 hobbyfotografen, minimaal 2 beroepsfotografen (met politieperskaart), en dan hebben we nog een officiële brandweerfotograaf. Ik heb overigens niets tegen hobbyfotografen, ik behoor zelf ook tot die groep. Alleen kan ik niet ontkennen dat het aantal erg hoog oploopt, wat door de hulpdiensten niet altijd gewaardeerd wordt. Daarnaast betwijfel ik of de hv-ers er echt blij mee zijn als zij ter plaatse komen, en er zitten mensen met een camera om de nek naast een slachtoffer.

Ik denk er hardop over na. Het is niet goed van mij om er zo negatief in te stappen, maar ik heb wel mijn twijfels als ik op de betreffende website rond kijk. Misschien kan ik twijfels nog beter vervangen met vragen.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #102 Gepost op: 13 maart 2011, 14:19:07
Aan de andere kant zie ik nu ook in dat het 'handig' kan zijn als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, maar (weer de leeftijd) in hoeverre moet zo'n jong persoon zich met een slachtoffer bemoeien?
Ik vind dit deel wel zwaar meewegen. Over het deel na de komma valt over te redetwisten.

Wat betreft EHBO, het heeft voors en tegens. Misschien keek ik er gisteravond erg zwart-wit tegen aan. Er komt een alarmering, een fotograaf pakt z'n spullen, komt ter plaatse en gaat meteen bij het slachtoffer kijken wat zijn/haar toestand is. Als hij wat kan betekenen voor het slachtoffer kan je zeggen dat dit alleen maar positief is. Maar kan je dit vragen/verwachten van een hobbyfotograaf die nog onder de 16 jaar is? Aan de andere kant zie ik nu ook in dat het 'handig' kan zijn als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, maar (weer de leeftijd) in hoeverre moet zo'n jong persoon zich met een slachtoffer bemoeien?
Heb je wel gelijk in dat ze niet de oudste zijn. Voor fotografie maakt die leeftijd geen excrement uit, voor EHBO in eerste instantie (voor een slachtoffer) ook niet, er van uitgaande je bekwaam bent met een diploma. In tweede instantie mogelijk wel, namelijk voor henzelf. Maar dat kunnen we nou eenmaal niet beoordelen.

Ik denk er hardop over na. Het is niet goed van mij om er zo negatief in te stappen, maar ik heb wel mijn twijfels als ik op de betreffende website rond kijk. Misschien kan ik twijfels nog beter vervangen met vragen.
De negatieve insteek valt wel mee, het is dat je hem zelf benoemt. Je denkt er gewoon over na en bespreekt het op het forum, niks mis mee. Cogito ergo sum O0


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #103 Gepost op: 13 maart 2011, 14:46:25
Ach.

Ramptoerisme is van alle tijden en dit is gewoon de moderne variant, toch?

Doen ze iets wat in strijd is met de wet? Nee. Is het aan ons om er iets van te vinden? Lijkt mij niet. Want het ontaard weer in een eindeloze discussie die uiteindelijk geen ander doel heeft dan deze club zwart te maken. Aanvaard nou eens dat de maatschappij dynamisch is en steeds verandert en dat wat er nu gebeurt gewoon bij deze tijd hoort.

Wij mogen er best wat van vinden. Ik houd er niet zo van andermans ellende op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik vind het trouwens als hulpverlener ook niet prettig als iemand uitgebreid foto's staat te maken van mij en eventuele slachtoffers. Als ze vakken aan het vullen zijn bij de AH kom ik toch ook geen foto's maken :)? Voordeel is wel dat de ongevalssituatie vanuit minstens honderd hoeken gefotografeerd is met verschillende creatieve invalshoeken en prachtige beelden oplevert 998765. Ieder z'n hobby.
Ik loop er in ieder geval niet warm voor.


Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #104 Gepost op: 13 maart 2011, 15:54:51
Ik vind 12 jaar wel erg jong, helemaal als je op die leeftijd een zeer ernstig incident ziet, ik was 13 toen ik begon met het fotograferen van hulpdiensten maar ik ging tot en met ongeveer 14 half niet naar heftige incidenten toe.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #105 Gepost op: 13 maart 2011, 16:34:39
Tsja, 12-17 jaar, je zal maar aankomen als 13-jarige bij een auto tegen een boom waarin nog 2 personen zitten.

Opzich kan het wel handig zijn dat je als fotograaf EHBO hebt, dit omdat het voor kan komen dat je eerder ter plaatse bent dan de hulpdiensten. Dat je dan in sommige gevallen eerst(e) :P hulp kan verlenen zie ik als een pluspunt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #106 Gepost op: 13 maart 2011, 17:12:38
Doen ze iets wat in strijd is met de wet? Nee. Is het aan ons om er iets van te vinden? Lijkt mij niet. Want het ontaard weer in een eindeloze discussie die uiteindelijk geen ander doel heeft dan deze club zwart te maken. Aanvaard nou eens dat de maatschappij dynamisch is en steeds verandert en dat wat er nu gebeurt gewoon bij deze tijd hoort.

Laat die gastjes lekker. Ze zijn jong en bevlogen. Als ze wat ouder worden komt het verstand vanzelf wel (hoop ik). Misschien worden het later wel hele goede hulpverleners, mede door de ervaring die ze al opgedaan hebben als fotograaf  998765

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. En het zijn inderdaad de profs van later, de profs van de toekomst! Voor welke tak van sport dan ook.

Ik vind 12 jaar wel erg jong, helemaal als je op die leeftijd een zeer ernstig incident ziet, ik was 13 toen ik begon met het fotograferen van hulpdiensten maar ik ging tot en met ongeveer 14 half niet naar heftige incidenten toe.

Tsja, 12-17 jaar, je zal maar aankomen als 13-jarige bij een auto tegen een boom waarin nog 2 personen zitten.

9 van de 10 keer zul je niet als eerste ter plaatse komen. Maar wat als...? Weet je als 12-13 jarige te handelen, ook al heb je ehbo? Ik zou het knap vinden en er erg veel respect voor hebben. En hopen dat diegene er niet te veel last van gaat krijgen...

Een goede ontwikkeling? Nee, maar ieder mens (en kind) met internet kan reageren op meldingen in de buurt. Ik denk dat hier ook een taak van de ouders ligt. Voor zover mogelijk..


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #107 Gepost op: 13 maart 2011, 17:31:20
9 van de 10 keer zul je niet als eerste ter plaatse komen. Maar wat als...? Weet je als 12-13 jarige te handelen, ook al heb je ehbo? Ik zou het knap vinden en er erg veel respect voor hebben. En hopen dat diegene er niet te veel last van gaat krijgen...

Ik denk dat hier ook een taak van de ouders ligt. Voor zover mogelijk..
1. Nee natuurlijk weet je als 12-13 jarige totaal niet wat je moet doen (uitzonderingen daargelaten voor zover die er zouden zijn) als er een auto tegen en boom gereden is. Dan nog maar niet te spreken over de mentale tik die je wellicht oploopt.
2. Exact, wat moet iemand van 12-13 nu met een pager en wat heeft een kind te zoeken bij een mogelijk ernstig incident? Ouders moeten hun kinderen tegen zichzelf in bescherming nemen, voor zover dit met de opkomst van sociale media, internet (p2000 monitoren) etc nog mogelijk is.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #108 Gepost op: 14 maart 2011, 21:57:04
Wij mogen er best wat van vinden. Ik houd er niet zo van andermans ellende op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik vind het trouwens als hulpverlener ook niet prettig als iemand uitgebreid foto's staat te maken van mij en eventuele slachtoffers. Als ze vakken aan het vullen zijn bij de AH kom ik toch ook geen foto's maken :)?

Ik denk (even heel kort door de bocht) dat je anno 2011 als hulpverlener, werkzaam in het publieke domein, maar gewoon te accepteren hebt dat je tijdens je werkzaamheden gefotografeerd en gefilmd zal worden en dat je daar zelfs maar je beroepshouding en attitude op aan te passen hebt. Wil je dat niet, dan moet je een andere baan zoeken.

Je mag best persoonlijke voorkeuren hebben, maar zogauw je voor je werk weer op straat bezig bent en er staan weer 35 gastjes van 14 foto's te maken van het zoveelste "dakje eraf", dan heb je dat maar gewoon te aanvaarden.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #109 Gepost op: 14 maart 2011, 22:08:14
Als hij wat kan betekenen voor het slachtoffer kan je zeggen dat dit alleen maar positief is. Maar kan je dit vragen/verwachten van een hobbyfotograaf die nog onder de 16 jaar is? Aan de andere kant zie ik nu ook in dat het 'handig' kan zijn als er nog geen hulpdiensten ter plaatse zijn, maar (weer de leeftijd) in hoeverre moet zo'n jong persoon zich met een slachtoffer bemoeien?

Waarom zou iemand van 16, of 14, niet een goede reanimatie kunnen uitvoeren (hartmassage en mond-op-mond beademing)? Om de één of andere reden zie ik vooral op dit forum heel sterk de neiging alles maar in hokjes te willen stoppen en af te willen bakenen, maar zo werkt het niet. Is iemand die op 31 december 16 is niet bekwaam om EHBO te verlenen en is hij dat wel als hij op 2 januari 17 geworden is?

Ik denk dat je de natuur gewoon haar werk moet laten doen. In de praktijk zullen er altijd mensen/omstanders hulp gaan verlenen als er iemand gewond raakt. Als blijkt dat van de omstanders een jongen van 14 op dat moment de meest adequate hulpverlener is dan zal hij die taak vanzelf op zich nemen. Maar het kan ook iemand van 73 zijn, of van 22, of van 31. Ik denk zelf dat je je niet zo druk moet maken over dit soort zaken. Het is alleen maar goed dat die gasten van die site serieus genoeg zijn om aan te bevelen EHBO-kennis te hebben.