'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49026 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #110 Gepost op: 14 maart 2011, 22:15:14
Weet je als 12-13 jarige te handelen, ook al heb je ehbo? Ik zou het knap vinden en er erg veel respect voor hebben. En hopen dat diegene er niet te veel last van gaat krijgen...

Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress.

Misschien is het allerbelangrijkste deel van een EHBO-cursus wel, ongeacht de leeftijd, dat je ook leert hoe dan ook iets te ondernemen en dat je snel hulp moet inroepen.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #111 Gepost op: 14 maart 2011, 23:10:15
Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress.

Misschien is het allerbelangrijkste deel van een EHBO-cursus wel, ongeacht de leeftijd, dat je ook leert hoe dan ook iets te ondernemen en dat je snel hulp moet inroepen.

Geweldig dat zij het goed deden en de goede keuzes maakten. Maar wat doet het met een kind van 12 als hij een slachtoffer gaat reanimeren? Dat kan je op voorhand moeilijk zeggen, maar een kind van 12 kan op die leeftijd niet zeggen wat het in de toekomst met hem doet. Hetzelfde geldt voor een volwassen persoon, maar ik denk dat we het erover eens zijn dat je als kind kwetsbaarder bent (zowel psychisch als fysiek).

Dat de leeftijd een rol speelt bij een EHBO-cursus? Ja ik denk het wel. Een volwassen persoon kan over het algemeen risico's beter inschatten en een betere inschatting maken of hij een bepaalde situatie, psychisch wel of niet aan kan. Vooral het laatste kan je van een kind niet verlangen.

Ik heb het overigens niet over kinderen als omstanders, maar kinderen die onder de noemer fotograaf naar een incident gaan. En daarin zit naar mijn mening wel een verschil.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #112 Gepost op: 14 maart 2011, 23:21:31
Ach laat ik me er maar mee gaan bemoeien. Ik ben zelf in de leeftijd van 15 jaar. Ook ik ben in bezit van een EHBO diploma. Fototgraaf ben ik niet, maar ik ga vooral naar incidenten waar ik assistentie kan verlenen aan proffesionals ambulancedienst,politie etc. En ja ik zal ook wel eens in aanraking komen met een heftige situatie. Maar het is belangrijk dat je van te voren weet wat het incident is waar je mee te maken gaat krijgen. Ook is het per persoon verschillend hoe hij/zij tegen een bepaalde situatie kan en hoe je het verwerkt.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #113 Gepost op: 15 maart 2011, 17:46:36
Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress.

Misschien is het allerbelangrijkste deel van een EHBO-cursus wel, ongeacht de leeftijd, dat je ook leert hoe dan ook iets te ondernemen en dat je snel hulp moet inroepen.

Dat geloof ik ook allemaal best, Azijn. Maar bewust allerlei meldingen bij jouw in de buurt afrijden, met de meest uiteenlopende casuïstieken, is wat anders als een kind die een keer wat overkomt (of iemand in zijn/haar omgeving) en gelukkig netjes weet te handelen. En daarom zie ik het ook niet zwart-wit. En een kind dat bewust op  meldingen fietst weet niet wat ie aan gaat treffen...en dan als eerste ''ter plaatse'' komen? Dat wil ik er maar mee zeggen. Zelfs profs weten vaak vtv niet wat ze aan gaan treffen, maar dan ben je nog als team en met portofoons etc.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #114 Gepost op: 15 maart 2011, 23:39:29
Beroepshalve heb ik situaties meegemaakt waarin kinderen van 10-11 jaar zeer adequaat op wisten te treden. Ik heb kinderen van 12 gezien die goed in staat waren een adequate melding bij 112 te doen. Kinderen van 14 die adequaat eerste hulp wisten te verlenen. Het is allemaal niet zo zwart/wit. Want ik zie ook genoeg incidenten waarbij volwassenen volkomen de weg kwijt zijn en zelfs vergeten 112 te bellen in de paniek en de stress.

Misschien is het allerbelangrijkste deel van een EHBO-cursus wel, ongeacht de leeftijd, dat je ook leert hoe dan ook iets te ondernemen en dat je snel hulp moet inroepen.

De ene keer reageren ze adequaat de andere keer niet. Ongeacht hoe ze reageren denk ik dat het psychisch veel meer schade toebrengt als gewenst. Waarom hebben we het BOT bij de hulpdiensten? Als zelfs professionals als last krijgen van bepaalde situaties, hoe moet het dan zijn bij die kinderen tussen de 12 en de 16 die bewust op meldingen afgaan om foto's te maken en al die narigheid te zien krijgen...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #115 Gepost op: 16 maart 2011, 12:21:51
Ik denk (even heel kort door de bocht) dat je anno 2011 als hulpverlener, werkzaam in het publieke domein, maar gewoon te accepteren hebt dat je tijdens je werkzaamheden gefotografeerd en gefilmd zal worden en dat je daar zelfs maar je beroepshouding en attitude op aan te passen hebt. Wil je dat niet, dan moet je een andere baan zoeken.

Je mag best persoonlijke voorkeuren hebben, maar zogauw je voor je werk weer op straat bezig bent en er staan weer 35 gastjes van 14 foto's te maken van het zoveelste "dakje eraf", dan heb je dat maar gewoon te aanvaarden.
Tja, ook geweld tegen hulpverleners komt anno nu steeds meer voor. Daar moeten we ook onze attitude op aanpassen. Maar moeten we dat ook accepteren of aanvaarden?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #116 Gepost op: 16 maart 2011, 15:26:54
Tja, ook geweld tegen hulpverleners komt anno nu steeds meer voor. Daar moeten we ook onze attitude op aanpassen. Maar moeten we dat ook accepteren of aanvaarden?

Bij gebrek aan argumenten ga je er nu dus iets bijhalen wat er absoluut niets mee te maken heeft? Wat is dat nou voor onzin?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #117 Gepost op: 16 maart 2011, 15:51:25
Bij gebrek aan argumenten ga je er nu dus iets bijhalen wat er absoluut niets mee te maken heeft? Wat is dat nou voor onzin?
Jij kort door de bocht, ik kort door de bocht :). Het feit dat het 'er blijkbaar bij hoort' dat je in deze tijd op de foto gezet wordt en dat ik dat maar moet accepteren is ook niet echt een sterk argument. Het is zo omdat het zo is, dat is toch geen argument?

Het fotograferen van andermans ellende getuigt ook niet echt van veel respect voor de slachtoffers. Dat los van het feit dat ik vind dat ook hulpverleners enige privacy behoren te krijgen.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #118 Gepost op: 16 maart 2011, 15:58:03
Het fotograferen van andermans ellende getuigt ook niet echt van veel respect voor de slachtoffers. Dat los van het feit dat ik vind dat ook hulpverleners enige privacy behoren te krijgen.

Gaan we er nog meer dingen bijhalen die niet ter zake doen?   :-\
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #119 Gepost op: 16 maart 2011, 16:01:30
Gaan we er nog meer dingen bijhalen die niet ter zake doen?   :-\
Goed, misschien is het off-topic. Doet misschien hier niet ter zake, maar zo iets geks zeg ik toch niet?