'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49008 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #140 Gepost op: 23 mei 2011, 17:28:05
Ook besef ik zeer goed dat de situatie waar ik in terecht kan komen gevaarlijk kan zijn, maar nogmaals, ik heb geen indicatie gehad of gezien dat mijn eigen veiligheid in het geding zou kunnen komen. Tevens hoorde ik al door het raam dat het kind van de trap was gevallen, en er dus geen sprake was van een geweldsmisdrijf. Had ik ook maar een enkele reden gehad voor twijfel, was ik omgekeerd en terug gegaan.

Maar zie je elke indicatie wel? Is dat kind wel gevallen of misschien wel geduwd door een van de aanwezigen? Zou jij via het raam alle ins en outs van een melding kunnen opvangen zoals personeel van de politie, brandweer en ambulance wel van hun meldkamer krijgen?

Citaat
Natuurlijk is de melding in eerste instantie ook niet voor mij bedoelt, maar hulp is hulp. Als de desbetreffende persoon alleen geholpen wilt worden door ambulance personeel zal ik dat respecteren en weer terug gaan naar huis. Immers, ze hebben mij inderdaad niet gebeld.

Dit is niet eens het grootste probleem. De grote vraag is of jij kan bepalen wat voor incident er gebeurd is? En weet iemand wel dat jij daar binnen bent (geweest?). Als jou iets overkomen was terwijl jij daar binnen was had het heel lang geduurd voordat iemand jou gemist had. Als ik ergens naar binnen stamp dan weet mijn meldkamer dat. Als de ambu ergens is weet hun meldkamer dat. Als het dan te lang duurt dan worden we opgeroepen. Of gebeld. Of komt de politie een kijkje nemen.

Citaat
Maar aangezien ik mij bewust ben dat er iemand hulp nódig heeft, en die misschien te laat zal ontvangen, lijkt het mij niet meer dan logisch om hulp aan te bieden (Volgens mij ben je hier zelfs jegens wet verplicht tot, al is dit natuurlijk wel een aparte situatie). Dan hebben de betrokkenen in ieder geval de mogelijkheid om eerder hulp te ontvangen. Wilt men dit niet zal ik er, nogmaals, niet moeilijk over doen om weer te vertrekken.

Je bent alleen strafbaar indien iemand overlijdt. En zolang je niet de indicatie hebt dat je echt wat kan betekenen en of er gewoon tegenaanloopt ben ik het met CM eens dat het niet verstandig is om dit zomaar op te zoeken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #141 Gepost op: 23 mei 2011, 17:28:15
Zo kan het ook.
Ik ben het dus niet helemaal met CM eens.!
Waar staat dat hierbij gebruik gemaakt is van P2000? Misschien was het een AED-alert. Netjes dat die jongen in het zonnetje gezet wordt. Ik zie alleen niet de relevantie voor deze discussie.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #142 Gepost op: 23 mei 2011, 17:33:02
.... Maar aangezien ik mij bewust ben dat er iemand hulp nódig heeft, en die misschien te laat zal ontvangen, lijkt het mij niet meer dan logisch om hulp aan te bieden (Volgens mij ben je hier zelfs jegens wet verplicht tot, al is dit natuurlijk wel een aparte situatie). Dan hebben de betrokkenen in ieder geval de mogelijkheid om eerder hulp te ontvangen. Wilt men dit niet zal ik er, nogmaals, niet moeilijk over doen om weer te vertrekken.
Je bent verplicht om hulp te bieden in een noodsituatie waar je toevallig bij uitkomt. Maar dat wil niet zeggen dat je op alle P2000 meldingen af moet gaan. Ik begrijp heel goed dat je graag wil helpen, maar daar is P2000 niet voor bedoeld. Als iedereen dat zou gaan doen, dan krijg je hele rare situaties. Ik denk dat de reactie van DiNozzo ook voldoende duidelijk maakt dat het niet verstandig is om blind op meldingen af te gaan. Daarnaast verwijs ik naar de eerder door CM aangehaalde discussie over minderjarigen in de hulpverlening.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #143 Gepost op: 23 mei 2011, 17:47:39
Maar zie je elke indicatie wel? Is dat kind wel gevallen of misschien wel geduwd door een van de aanwezigen? Zou jij via het raam alle ins en outs van een melding kunnen opvangen zoals personeel van de politie, brandweer en ambulance wel van hun meldkamer krijgen?
Ik ga er van uit dat mij het zelfde wordt verteld als de meldkamer. Waarom zouden mensen mij andere informatie verschaffen als dan ze doen bij iemand aan de telefoon met de zelfde bedoeling? Het enige verschil is dat de hulpdiensten het al tijdens het aanrijden te horen krijgen, en ik pas als ik ter plaatse ben. Het lijkt mij dat als je ter plaatse nog informatie moet inwinnen, dit voorzichtiger gebeurt dan wanneer je via de porto te horen krijgt dat het om een gevallen kind gaat.

Dit is niet eens het grootste probleem. De grote vraag is of jij kan bepalen wat voor incident er gebeurd is? En weet iemand wel dat jij daar binnen bent (geweest?). Als jou iets overkomen was terwijl jij daar binnen was had het heel lang geduurd voordat iemand jou gemist had. Als ik ergens naar binnen stamp dan weet mijn meldkamer dat. Als de ambu ergens is weet hun meldkamer dat. Als het dan te lang duurt dan worden we opgeroepen. Of gebeld. Of komt de politie een kijkje nemen.
Mijn beide ouders wisten exact waar ik mij bevond, inclusief adres. Ook hebben ze gewoon mijn mobiele telefoonnummer. Als ik na bijv. een half uur mijn telefoon niet op neem zullen deze denk ik naar het betreffende adres gaan, een daar aan de hand van de situatie verder actie ondernemen, eg. het bellen van de politie.

Je bent alleen strafbaar indien iemand overlijdt. En zolang je niet de indicatie hebt dat je echt wat kan betekenen en of er gewoon tegenaanloopt ben ik het met CM eens dat het niet verstandig is om dit zomaar op te zoeken.
Ik had op dat moment dus die indicatie wel. Ik kan zelf reanimeren en ehbo verlenen, dus mocht er toch een reanimatie nodig zijn zou ik echt wat kunnen doen. Tevens arriveerde de ambulance pas na 6 minuten, waardoor de kans op overlijden na een reanimatie aanzienlijk groot is. Ondanks dat dat hier niet het geval was, heb ik toch het idee gehad dat ik heb geholpen. Ook ben ik gewoon vriendelijk bedankt; door de vrouw, het jongetje en het ambulancepersoneel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #144 Gepost op: 23 mei 2011, 17:52:50
Je bent verplicht om hulp te bieden in een noodsituatie waar je toevallig bij uitkomt. Maar dat wil niet zeggen dat je op alle P2000 meldingen af moet gaan. Ik begrijp heel goed dat je graag wil helpen, maar daar is P2000 niet voor bedoeld. Als iedereen dat zou gaan doen, dan krijg je hele rare situaties. Ik denk dat de reactie van DiNozzo ook voldoende duidelijk maakt dat het niet verstandig is om blind op meldingen af te gaan. Daarnaast verwijs ik naar de eerder door CM aangehaalde discussie over minderjarigen in de hulpverlening.
Ik beweer niet dat ik op elke P2000 melding af ga. Dan ontstaan inderdaad, zoals u al suggereert, hele rare situaties.
Echter bevond ik mij zodanig dichtbij het desbetreffende adres, en had ik (door alarmering van een ambulance en rapid responder) het idee dat het een reanimatie, of in elk geval een levensbedreigende situatie betrof. Dit was voor mij genoeg reden om te kijken of mijn hulp benodigd was.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #145 Gepost op: 23 mei 2011, 17:56:36
Waar staat dat hierbij gebruik gemaakt is van P2000? Misschien was het een AED-alert. Netjes dat die jongen in het zonnetje gezet wordt. Ik zie alleen niet de relevantie voor deze discussie.
In HIA wordt geen gebruik gemaakt van een AED-alert, volgens aedalert.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #146 Gepost op: 23 mei 2011, 18:14:00
Ik beweer niet dat ik op elke P2000 melding af ga. Dan ontstaan inderdaad, zoals u al suggereert, hele rare situaties.
Echter bevond ik mij zodanig dichtbij het desbetreffende adres, en had ik (door alarmering van een ambulance en rapid responder) het idee dat het een reanimatie, of in elk geval een levensbedreigende situatie betrof. Dit was voor mij genoeg reden om te kijken of mijn hulp benodigd was.
Zeg maar 'je' hoor :). Ik bedoelde dat meer in het algemeen, niet zozeer dat jij dat zou doen.

Ondanks dat dat hier niet het geval was, heb ik toch het idee gehad dat ik heb geholpen. Ook ben ik gewoon vriendelijk bedankt; door de vrouw, het jongetje en het ambulancepersoneel.
Ik denk dat je ook wel geholpen hebt en dat je hulp in deze situatie welkom was. Het gaat er hier om dat je erg op moet passen met 'blind' op een melding afgaan. Soms is een onveilige situatie niet altijd direct zichtbaar, en kan je ondanks dat je de situatie even geobserveerd hebt toch ineens in de problemen komen. Dat moet je niet willen. Dat is ook de strekking van de reacties hier: jouw eigen veiligheid is het allerbelangrijkst, hoe graag je ook wil helpen.

In HIA wordt geen gebruik gemaakt van een AED-alert, volgens aedalert.nl
Dan nog kan ik uit de tekst niet opmaken of hij op een P2000 melding reageerde :). Dat wil de poster graag, om hier een punt te maken.

In het algemeen vraag ik me af of het wenselijk is om op een P2000 melding af te gaan om hulp te verlenen (of om foto's te maken, maar goed, ieder zijn hobby...).


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #147 Gepost op: 23 mei 2011, 18:54:15
Ik denk dat je ook wel geholpen hebt en dat je hulp in deze situatie welkom was. Het gaat er hier om dat je erg op moet passen met 'blind' op een melding afgaan. Soms is een onveilige situatie niet altijd direct zichtbaar, en kan je ondanks dat je de situatie even geobserveerd hebt toch ineens in de problemen komen. Dat moet je niet willen. Dat is ook de strekking van de reacties hier: jouw eigen veiligheid is het allerbelangrijkst, hoe graag je ook wil helpen.
Ik snap dat het gevaarlijk kan zijn om zonder informatie op een melding af te gaan, vooral in een huis. Maar daarbij, als een persoon kwade bedoelingen heeft zal hij/zij dit ook niet doorgeven aan de meldkamer. Dan zal een vpk die vermoed dat hij bij een schaafwond aankomt minder alert op dreigingen zijn dan iemand die totaal niet weet wat er aan de hand is, en voorzichtigheid betracht. En natuurlijk is iemand van 35 fysiek sterker dan iemand van 15, maar ik betwijfel of dat in mijn geval ook voor mentaal geld. Nou heb je bij een psychisch onstabiel persoon weinig aan mentale kracht (ligt er aan in hoe verre persoon toerekeningsvatbaar is), maar in veel gevallen zal je ook veel met je mond en hersenen kunnen redden.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #148 Gepost op: 23 mei 2011, 19:06:49
Ik snap dat het gevaarlijk kan zijn om zonder informatie op een melding af te gaan, vooral in een huis. Maar daarbij, als een persoon kwade bedoelingen heeft zal hij/zij dit ook niet doorgeven aan de meldkamer. Dan zal een vpk die vermoed dat hij bij een schaafwond aankomt minder alert op dreigingen zijn dan iemand die totaal niet weet wat er aan de hand is, en voorzichtigheid betracht. En natuurlijk is iemand van 35 fysiek sterker dan iemand van 15, maar ik betwijfel of dat in mijn geval ook voor mentaal geld. Nou heb je bij een psychisch onstabiel persoon weinig aan mentale kracht (ligt er aan in hoe verre persoon toerekeningsvatbaar is), maar in veel gevallen zal je ook veel met je mond en hersenen kunnen redden.
In de eerste plaats beschikt de ambupleeg over veel meer informatie dan iemand die op een P2000-melding afgaat. Een centralist heeft in ieder geval enige indruk van de situatie en zal bij opvallendheden in de communicatie dat ook doorgeven aan de aanrijdende wagen. Een ambulancepleeg en chauffeur hebben meer ervaring met de benadering van een onbekende situatie en zullen daardoor alerter zijn dan jij denkt  :).

Ik ken jou niet, dus ik kan niet inschatten hoe jouw mentale toestand/kracht is. Maar pas wel een beetje op om jezelf niet te overschatten, want je zegt hier nog al wat. Daarnaast helpen mond en hersenen weinig bij een rondzwaaiend mes. Lees nog maar eens de discussie over minderjarigen in de hulpverlening. Inzicht en overzicht komt met de jaren, door ervaringen, maar ook door ontwikkeling van de hersenen tijdens het opgroeien. Ik wil daarmee niet zeggen dat jij als 15-jarige (of anderen) niet tot bijzondere dingen in staat zijn, maar een beetje terughoudendheid is wel op zijn plaats denk ik.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #149 Gepost op: 23 mei 2011, 19:09:08
Ik snap dat het gevaarlijk kan zijn om zonder informatie op een melding af te gaan, vooral in een huis. Maar daarbij, als een persoon kwade bedoelingen heeft zal hij/zij dit ook niet doorgeven aan de meldkamer. Dan zal een vpk die vermoed dat hij bij een schaafwond aankomt minder alert op dreigingen zijn dan iemand die totaal niet weet wat er aan de hand is, en voorzichtigheid betracht. En natuurlijk is iemand van 35 fysiek sterker dan iemand van 15, maar ik betwijfel of dat in mijn geval ook voor mentaal geld. Nou heb je bij een psychisch onstabiel persoon weinig aan mentale kracht (ligt er aan in hoe verre persoon toerekeningsvatbaar is), maar in veel gevallen zal je ook veel met je mond en hersenen kunnen redden.

Je bent 15 jaar, je denkt dat de hele wereld om jou draait. Dat geeft niet want het is normaal op deze leeftijd, maar ga nou niet roepen dat je mentaal sterk bent want dat weet je nog lang niet, je hersenen zijn namelijk nog aan t' ontwikkelen. Ook ik begrijp je enthousiasme en snap waarom je het doet, het is alleen jammer dat je niet wilt accepteren dat je van de hoed noch de rand weet en dat je jezelf in potentieel gevaar hebt gebracht. Ik kan het toch echt niet duidelijker maken.

CM

Dit komt misschien belerend over maar ik weet waar ik over praat. Ik heb zelf 20 jaar ervaring en heb een (bijna) tiener in huis.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon