'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #170 Gepost op: 15 juni 2011, 16:57:19
Nee ik zou hem niet binnen laten, wacht liever op de ambulance.
Maar een amateurfotograaf standaard een AED in de tas???
En wat zoals eerder geschreven, iemand valt van de trap, de fotograaf stabiliseerd de nek?
Je kan de verwondingen er ook erger door maken.
Nee dan wacht ik liever in alle gevallen op de proffsionele hulp. Ieder zijn vak zou ik maar zeggen.
Lijkt me niet dat de p2000 meldingen er zijn voor fotograven.

Goed om te weten dat ik in dit soort gevallen als AED alert vrijwilliger dus ook buiten kan blijven staan.

Ik zeg als een fotograaf kan helpen en hier ook de kennis voor heeft lekker laten helpen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #171 Gepost op: 15 juni 2011, 17:02:32

Prima gehandeld, voor het zelfde geld was er wel een reanimatie en had je alvast kunnen beginnen/overnemen. Ik snap niet waarom mensen dan zo gaan lopen zeuren. Natuurlijk moet je nadenken bij de gevaren als je er naar toe gaat, maar vind dit prima gehandeld. Waarschijnlijk als je de leeftijd er niet bij had gezet dat je al dat gezeur niet had gehad.
Heb je dit gelezen???
Om maar even een praktijkvoorbeeld te noemen..... Je zou er maar in de buurt fietsen als 15 jarige. Verrek zie je opeens deze alarmering...
p2kflex
23:22:42 24-05-11GROUP-113-166 A1 AMSTERDAM PILOTENSTRAAT 0 RIT:328
0120166Ambu 13-166 (VZA Amsterdam)
p2kflex
23:22:01 24-05-11GROUP-113-169 A1 AMSTERDAM PILOTENSTRAAT 0 RIT:327
0120169Ambu 13-169 (VZA Amsterdam)
p2kflex
23:23:55 24-05-11GROUP-1HV 1 REANIMATIE (+Inc.net: reg.inmeld+) , PILOTENSTRAAT ASD [ ASP ]
0100869BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Pieter (Lichtkrant)


Kom je aangefietst op je fiets als redder in nood blijkt het om dit te gaan: "Man doodgeschoten op Anthony Fokkerweg"
Daarom, ga er gewoon niet naar toe als je niet weet wat er aan de hand is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #172 Gepost op: 15 juni 2011, 20:25:06
Wanneer ik 112 bel, verwacht ik proffesionele hulp en geen fotograaf...

Dan kunnen we de EHBOers allemaal wel afschrijven, ook het Nederlandse Rode Kruis heeft dan zijn bestaansrecht verloren op het gebied van eerste hulpverlening.

Beetje domme opmerking dus, maar goed misschien ben ik hier wel de domste van het stel om deze ervaring te melden. Of misschien had ik moeten vertellen dat ik zelf verpleegkundige ben, niet ambu vpk maar in een instelling. Niet geschoold om onder "primitieve" omstandigheden hulp te verlenen als professional maar wel in staat "iets" te doen.

Wel eens gehoord van de regel dat de eerste 6 minuten na een hartstilstand crusiaal zijn?
In mijn post stond dat de aanrijtijd in het dorp 8 minuten is, dus ruim boven de eerste belangrijke 6 minuten.
In geval van een circulatiestilstand had ik misschien wel degelijk het verschil tussen leven en dood kunnen uitmaken, immers ik was er binnen een minuut of 2.
Overigens heb ik geen AED in mijn tas, maar kan ik wel reanimeren. Dat zal voor wel meer fotografen gelden, dus die kunnen wel degelijk iets betekenen voor de medemens in nood in afwachting van de ambu of andere hulp.

Ook voor de rest van de reageerders hier, wel even goed lezen wat ik in dit geval schreef:
Ik zag in het aanrijden/voorbij rijden, iemand op de grond zitten. Daarop heb ik mijn camera in de auto gelaten, dus GEEN camera om de nek, en mijn hulp aangeboden. Na aankomst van de Pro's ben ik meteen weer wegegaan. Dus geen sensationele beelden, maar wel een tevreden gevoel.

Soms denk ik wel eens dat een aantal pro's hier op het forum, bang zijn om hun "heldenpositie" te verliezen. In plaats van blij te zijn met de gestarte hulp, gaan ze diegene die dat doet, afzeiken.

Beetje jammer denk ik dan, het belang van het slachtoffer gaat toch voor, wie dan ook de hulp biedt of start
Gelukkig is dat hier in de regio niet het geval en wordt de hulp wel op prijs gesteld.

Ik weet dat ik met dit berciht een aantal mensen tegen het zere been zal schoppen, maar dat neem ik voor lief omdat ik volledig achter de post sta ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #173 Gepost op: 15 juni 2011, 20:42:48
Wel eens gehoord van de regel dat de eerste 6 minuten na een hartstilstand crusiaal zijn?
In mijn post stond dat de aanrijtijd in het dorp 8 minuten is, dus ruim boven de eerste belangrijke 6 minuten.
In geval van een circulatiestilstand had ik misschien wel degelijk het verschil tussen leven en dood kunnen uitmaken, immers ik was er binnen een minuut of 2.
In theorie is dit leuk, maar je moet wel weten waar je heen gaat. Zoals ik in mijn eerdere voorbeeld al benoem, een reanimatie kan onder tientallen verschillende omstandigheden plaats vinden. Ikzelf ben daarom een voorstander van de AED alert. Dan schat de MKA namelijk in of de situatie veilig genoeg is voor zo'n alert. Het is niet voor niets dat ambulance's regelmatig op het sein veilig wachten van de politie. Het laatste wat je dan wil is een overhaastige ehbo'er die meerijd op je melding en daardoor in de problemen komt.
Soms denk ik wel eens dat een aantal pro's hier op het forum, bang zijn om hun "heldenpositie" te verliezen. In plaats van blij te zijn met de gestarte hulp, gaan ze diegene die dat doet, afzeiken.
Vanuit mijn positie heeft het niets met helden te maken. De praktijk wijst helaas uit dat er steeds meer geweld plaats vind tegen alle vormen van hulpverlening. Laat staan tegen burger hulpverleners. Hulp wordt echt wel op prijs gesteld maar het moedwillig meldingen af gaan fietsen (om hulp te verlenen) is echt niet gewenst.... Dan sla je door in je gedrag en kan je beter solliciteren voor een baan in de hulpverlening.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #174 Gepost op: 15 juni 2011, 20:58:39
Op alles gaan rijden lijkt me ook lichtelijk overbodig :D. Als iedereen dat gaat doen die EHBO'er is dan kunnen de professionals er amper meer bij komen.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik een keer op een P2000 melding voor een reanimatie ben afgegaan. Puur omdat het net buiten 'mijn' cirkel was en wist dat er veel bekenden wel in de cirkel van het slachtoffer wonen. Dit dus puur om opvang (als beheerder zijnde) te bieden aan degene die er zouden zijn geweest. Maar op dat moment was er een storing bij AED-alert (bleek achteraf) en bleek ik de buiten de 1e ambu en 2 agenten de enige te zijn. Wel toen mijn hulp aangeboden en op een gegeven moment de reanimatie overgenomen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #175 Gepost op: 15 juni 2011, 21:28:38
In mijn geval had het te maken met de lokatie, Daar zijn geen huisadressen,(zo wie zo weinig tot geen bebouwing) het is een landweggetje.
Daar verwacht je eerder een ongeval (wat nieuwswaardig is) en geen onwelwording (waar we geen nieuwsitems van maken).

Om dan om te keren als het wel om een onwelwording blijkt te gaan, is ook lullig.

Na aankomst van deskundige hulp heb ik het slachtoffer sterkte gewenst, en ben verder gegaan.

Primair was het dus om evt een nieuwsitem te maken, maar het is bij (een beetje) hulpverlening gebleven. Ambu personeel bedankte netjes en ook het slachtoffer bedankte voor de geboden hulp.

In een dergelijk geval gaat het bieden van hulp voor. De camera is dan niet belangrijk. Slachtoffers worden door mij nooit in beeld gebracht, alleen de situatie. Hier was, buiten het slachtoffer, geen situatie om in beeld te brengen.

Als op voorhand duidelijk is dat het om een huissituatie gaat, rij ik zo wie zo niet op de melding. Ook onwelwordingen laat ik in principe voor wat ze zijn, tenzij ik 100% zeker ben dat ik iets kan betekenen mbt hulp.

Er is hier geen AED alert (doordat de gemeente dit te duur vindt) dus daar kunnen we niet op terug vallen. Aanrijtijd ambu is 8 minuten, en die kunnen belangrijk zijn.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #176 Gepost op: 15 juni 2011, 21:45:16
...
Nee dan wacht ik liever in alle gevallen op de proffsionele hulp. Ieder zijn vak zou ik maar zeggen.
Lijkt me niet dat de p2000 meldingen er zijn voor fotograven.
Inderdaad niet zo'n handige opmerking in deze discussie, want daarmee doe je het concept van AED-alert tekort (en ook van veel andere vrijwillige instanties). Ik vind overigens dat AED-alert buiten deze discussie hoort. Bij AED-alert is er namelijk een uitdrukkelijk verzoek van de meldkamer om te reageren.

Reageren op een P2000 melding is ongevraagd. Of het ongewenst is, dat is moeilijk te beoordelen.

Soms denk ik wel eens dat een aantal pro's hier op het forum, bang zijn om hun "heldenpositie" te verliezen. In plaats van blij te zijn met de gestarte hulp, gaan ze diegene die dat doet, afzeiken.

Beetje jammer denk ik dan, het belang van het slachtoffer gaat toch voor, wie dan ook de hulp biedt of start
Gelukkig is dat hier in de regio niet het geval en wordt de hulp wel op prijs gesteld.
Je hebt hier ongetwijfeld voor een deel wel gelijk in. Alhoewel ik 'heldenpositie' een beetje een rare uitdrukking vindt. Jij noemt ze hier helden, toch? :) Zeker is iedere hulp welkom.

Ik vraag me alleen af wat nou het hoofddoel is van het reageren op een melding? Sensatiefoto's maken, of hulp aan het slachtoffer. Zeker wanneer er selectief gereden wordt, dan lijkt het toch het eerste te zijn? Primair ga je er heen om foto's te maken, of begrijp ik dat verkeerd? Persoonlijk sta ik er prive, maar ook als hulpverlener niet echt op te wachten dat er fotografen opdraven om mijn of andermans ellende op de foto te zetten.
Gelukkig lees ik hier wel terug dat een aantal fotografen wel enigszins rekening houdt met privacy.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #177 Gepost op: 15 juni 2011, 22:13:34
Reageren op een P2000 melding is ongevraagd. Of het ongewenst is, dat is moeilijk te beoordelen.
Je hebt hier ongetwijfeld voor een deel wel gelijk in. Alhoewel ik 'heldenpositie' een beetje een rare uitdrukking vindt. Jij noemt ze hier helden, toch? :) Zeker is iedere hulp welkom.

Ik vraag me alleen af wat nou het hoofddoel is van het reageren op een melding? Sensatiefoto's maken, of hulp aan het slachtoffer. Zeker wanneer er selectief gereden wordt, dan lijkt het toch het eerste te zijn? Primair ga je er heen om foto's te maken, of begrijp ik dat verkeerd? Persoonlijk sta ik er prive, maar ook als hulpverlener niet echt op te wachten dat er fotografen opdraven om mijn of andermans ellende op de foto te zetten.
Gelukkig lees ik hier wel terug dat een aantal fotografen wel enigszins rekening houdt met privacy.

Om even op je eerste opmerking te reageren, ik zie ze niet als helden, vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens heb gezet. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik geen respect heb voor wat ze doen, laat dat duidelijk zijn. Net zo goed dat ik mijn werk niet als bijzonder zie omdat ik met verstandelijk gehadicapten werk die moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen (mooie omschrijving voor agressie vertonen ;) ).
Ik heb daar voor gekozen, en niet om daarvoor in het zonnetje te worden gezet, maar omdat ik het leuk werk vind.

Om je vraag te bantwoorden:
Het hoofddoel is idd het maken van foto's. Daar is behoeft aan, gezien het aantal mensen wat de foto's bekijkt. Ik heb nog nooit iemand getroffen die de krant eerst door gaat om de foto's er uit te knippen, alvorens de artikelen te lezen, of de TV op zwart zet om alleen het nieuws te horen  :P
Toch kan het hoofddoel waarvoor ik op de melding reageer wel veranderen als ik ter plekke ben. Dan is het plaatje ineens minder belangrijk.

Wel is privacy natuurlijk belangrijk, maar daar is een afzonderlijk topic over, maar het staat bij mij voorop.
(hoe ik niet op de foto zou willen, zal ik een ander ook niet vastleggen), en je zult op mijn gepubliceerde foto's dan ook nooit slachtoffers herkenbaar in beeld zien.


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #178 Gepost op: 15 juni 2011, 22:48:31
...
Nee dan wacht ik liever in alle gevallen op de proffsionele hulp. Ieder zijn vak zou ik maar zeggen.
...
Tsja dan kan ik mijn EHBO set beter uit mijn schooltas gooien want als de mensen toch geen hulp willen behalve de proffesionele hulp...

Het gaat (gelukkig) niet om iedereen want ik ben ook al mensen tegengekomen op deze manier die juist blij waren dat ik het aanbood en hielp.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #179 Gepost op: 15 juni 2011, 23:08:11
Tsja dan kan ik mijn EHBO set beter uit mijn schooltas gooien want als de mensen toch geen hulp willen behalve de proffesionele hulp...

Het gaat (gelukkig) niet om iedereen want ik ben ook al mensen tegengekomen op deze manier die juist blij waren dat ik het aanbood en hielp.

 O0