'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49042 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2007, 22:47:17
En mijn mening is, ookal kan je reanimeren, dat je als minderjarige fotograaf beter niet kan aanbellen en beginnen met reanimeren.
Ben ik het eigelijk niet mee eens. Je kunt beter wel aanbellen. Dan heb je het iedergeval geprobeerd om je dienst te bewijzen. Als 'ze' dan nee zeggen. Ja jammer maar je hebt het wel geprobeerd! En daar gaat het om. Levensredden is wat mij betreft niet zo leeftijdsgebonden.

Aan de andere kant zie ik het wel weer in hoor. 14-jarig jochie: Ja ik kan reanimeren! Staat natuurlijk altijd een beetje raar en geeft een beetje een raar beeld. Dan blijf je als bewoner toch met de vraag zitten 'waarom is hij sneller tp dan mijn bestelde ambulance of de brandweer met haar AED apparaat?'.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2007, 22:50:14
Vergeet niet dat je op de rand van leven en dood staat, alles doen wat in je macht ligt lijkt MIJ niet meer als normaal, wat die buren er van denken ... Jammer dan ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2007, 22:52:37
Vergeet niet dat je op de rand van leven en dood staat, alles doen wat in je macht ligt lijkt MIJ niet meer als normaal, wat die buren er van denken ... Jammer dan ...
I agree. Of gewoon helemaal niet naar dit soort meldingen gaan. Als de brandweer aankomt en steeds diezelfde weblog bijhouder staat te reanimeren lijkt mij ook iets-wat-raar ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2007, 22:53:46
Nou, neem van mij aan dat je respect verdient hoor..............

Nogmaals, who gives a f*ck ...... Reanimeren als je het kan staat beter als niet reanimeren als je het wel kan ........
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2007, 22:57:47
Ik heb wel een aantal kleine kantekeningen; Daarom ook topic afgesplitst om even verder te kunnen gaan

Waar lees jij dat de hulpverlening nog niet opgestart was? En dat er nog niemand aan het reanimeren was ? Ik ben er zelf niet bij geweest, maar ik trek geen conclusie's als ik het niet zeker weet...

Heb ik ook geen zicht op. Mijn reactie was eigenlijk gebasseerd op mijn eigen referentiekader en die is helaas zo dat er in 9 van de 10 gevallen van een reanimatie nog geen reanimatie is opgestart alvorens een van de hulpdiensten ter plaatse is. Ik zag dat de hulpdiensten in dit filmpje nog moesten arriveren en heb daaruit te voorbarig geconcludeerd dat er nog geen reanimatie gaande was. Excuses

Je kijkt erg sterk vanuit jezelf als hulpverlener. Maar de meeste fotografen hier zijn tieners, die zowiezo op hun pager afgaan. De meeste willen meer zijn dan fotograaf en ook echt helpen, maar dit kan nou eenmaal niet altijd. Bij een reanimatie moet je enige kennis hebben en stel je belt aan bij het nummer wat je op je pager heb gezien. Misschien is dit het nummer van de buurvrouw die gebeld heeft en heeft de brandweer inmiddels het juiste adres gekregen. Dan sta je daar voor de deur: hallo, ik kom reanimeren.

Vind beetje vreemd om aan te bellen of binnen te lopen als iemand in gewone kleding....

Ik zou inderdaad het liefst zien dat iedereen zou kunnen reanimeren. Ik heb er persoonlijk echt geen moeite mee als een 14 jarige een reanimatie zou opstarten als hij er competent voor is. Zijn denk ik echt wel kids die rondlopen die een EHBO/ reanimatie cursus hebben gevolgd.
Wat betreft het aanbellen, De familie, bekende of getuige van het SLT zijn vaak dusdanig in paniek dat ze elke hulp aangrijpen. Als ik na een melding binnen 3 a 4 minuten bij een melding reanimatie ter plaatse ben hoor je vaak van de betrokkene rondom het SLT dat wel een kwartier leek te duren voordat er politie of ambulance personeel arriveerde. Je ziet de betrokkene dan ook vaak al onrustig, huilend en lichtelijk in paniek op de gallerij of in de deuropening staan wild om zich heen kijkend met vragende ogen om hulp. Zo'n blik van familie raakt mij elke keer weer. Ik ben ervan overtuigd dat zij ook een 14 jarige binnen zullen laten als hij verteld dat hij kan reanimeren. Ik geloof er dan niks van dat de familie zich zal afvragen hoe het komt dat een 14 jarige fotograaf eerder TP is dan politie/ambulance. De familie wil gewoon hulp en zo snel mogelijk.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #25 Gepost op: 29 juni 2007, 23:02:08
Ik vind het gewoon  niet gepast om zo wie zo naar een reanimatie te gaan om te staan filmen cq foto's te maken.


Verders vind ik, komt het wel wat raar over als je aanbeld: "hallo ik zag op mijn pieper of op p2000 dat hier een reanimatie is....."( hellup...de halve bevoling weet niet waar je het over hebt!!!)
het zou een ander verhaal zijn als heel de bevolking zou weten dat er iets als "burger"first responders zouden zijn.

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van de "slachtoffers" !
dan ga je toch heel anders denken lijkt me als het jou of je omgeving treft ;)

en in het openbaar: absoluut aanbieden om te reanimereren (cq af te lossen)!!!!!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #26 Gepost op: 29 juni 2007, 23:04:40
Ik geloof er dan niks van dat de familie zich zal afvragen hoe het komt dat een 14 jarige fotograaf eerder TP is dan politie/ambulance. De familie wil gewoon hulp en zo snel mogelijk.
Ja klopt wel. Maar dan vind ik dat als je daar komt geen foto's moet maken voordat de hv-dienst komt. Waar dus de topic over gaat. Zelf ben ik ook van mening helemaal geen foto's maken bij een reanimatie. Wat is de meerwaarde ervan? Ja een paar ambu's en wat rennende brandweer mensen. Is leuk maarja he???

Zelf heb ik helaas ook een (bijna) reanimatie 'mogen bijwonen'. Dit is echt een vreselijke ervaring. Doordat een oom de heimlich greep (oid) toepaste kwam het stukje eten eruit. Op dit moment was de mevrouw die overigens ook een spierziekte heeft weer op adem. Wat ik wil aangeven met dit stukje tekst is dat je inderdaad gewoon zo snel mogelijk hulp wilt. Echter is op het moment dat mijn tante stikte iedereen verbijsterd en in een soort van shock. Als op zo'n moment een jongentje aanbeld met 'ik kan reanimeren' is dat altijd welkom. Echter lijkt het mij voor de hv-dienst niet zo prettig als elke keer datzelfde fotograafje bij een reanimatie aan het reanimeren is. Hoewel hulp het beste is natuurlijk!!! (Denk niet dat ik het er niet mee eens ben dat een fotograaf een reanimatie start hoor!)


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2007, 23:05:39
Ik vraag me eigenlijk af, Edwin, niet verkeerd bedoeld, maar waarom zou je precies voor het huis waar het incident is stoppen?
Staat denkik zeer lullig, je bent eerder dan de hulpdiensten, de persoon die gereanimeerd moet worden ligt bijvoorbeeld in de woonkamer, met veel familie erom heen, en vanuit de woonkamer zicht op de straat. En dan komt er een jongen aan van 18/19 op een fiets, die brandweergestriped is, en de tekst, brandweerfotograaf, erop.
Ik weet dat je goed bezig ben met jullie web-log, ik bedoeld het ook niet verkeerd, maar vraag het me gewoon af.

@ Max: Reanimaties is nou eenmaal ook een taak van de hulpverleners. Maar als er iets in beeld word gebracht dan zijn het inderdaad hoogstens aankomende hulpdiensten of het daarna afhijsen van de patient (indien nodig), want van afhijsen patient maak jij toch ook foto's?.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2007, 23:06:54
Volgens mij zijn we nu op eenpunt,over waarom jan en alleman met een pager rond wandelt.En dus voor de hulpdiensten aankomen op een plaats ongeval/brand of wat dan ook.Voordat er ook maar 1 hulpdienst terplaatse is loopt er al een partij jongelui interesant te doen met fototoestellen en pagers.Wat dat betreft zou het goed zijn als het hele P2000 gecodeert gaat worden,en het hebben van pagers voor privèdoeleinden verboden zou worden


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2007, 23:16:49
@ Max: Reanimaties is nou eenmaal ook een taak van de hulpverleners. Maar als er iets in beeld word gebracht dan zijn het inderdaad hoogstens aankomende hulpdiensten of het daarna afhijsen van de patient (indien nodig), want van afhijsen patient maak jij toch ook foto's?.
Jup maak ik idd foto's. Maar dan is het slachtoffer niet in een levensbedrijgende situatie ;)