'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49063 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #70 Gepost op: 1 juli 2007, 08:50:34
Deze discussie heeft me aan het denken gezet eigenlijk, en buiten het feit om dat mijn camera tijdelijk kapot is, ga ik toch wat meer denken aan slachtoffers e.d.......


Kijk, dit vind ik een mooie reactie!
Om er eens over na te denken, en meer aan de slachtoffers te denken. :)


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #71 Gepost op: 1 juli 2007, 11:43:19
Ik weet wel zeker dat 't juist andersom is, heb genoeg ervaring op dat gebied.

Die kinderen met hun camera's en 112 sites willen zojuist zo ver mogelijk ver mogelijk vooraan staan om maar zo veel mogelijk mooie plaatjes voor hun website te kunnen schieten, de buurtbewoner/passant laat 't meestal bij 1 of 2 foto's, gewoon om te laten zien aan vrienden of thuis ofzo.

Bijv. een auto over de kop, buurtbewoner maakt 1 foto van alleen de auto en zegt later thuis "moet je eens zien wat hier vanmiddag gebeurd was" terwijl die kinderen met camera's tig foto's achter elkaar maken, van de auto, van onze voertuigen, van ons terwijl we naar buiten komen met de pt, enz enz, en dat is gewoon vaak irritant.

Zie mijn post hierboven.

Die passent/buurtbewoner heeft vaak aan 1 overzicht foto (auto op z'n kop) genoeg terwijl die kinderen maar foto's blijven schieten en het liefst zo dicht mogelijk bij ons en de patient gaan staan.

Of wij komen naar buiten met 'n patient op brancard of halen er eentje uit de auto terwijl er 10 "zelfbenoemde brandweerfotograven" hevig op los schieten en dat is gewoon vervelend voor de patient.
En dan kunnen wij weer uitleggen hoe 't komt dat er zo'n horde kinderen met camera staat en dat zij op hun pagers en het internet precies kunnen lezen wat wij doen en waar wij heen gaan, en dus ook 't adres van betreffende patient als 't aan huis is, en die zijn daar ook vaak niet gecharmeerd van.

Maar goed, waar maak ik me eigenlijk nog druk om, ik heb hier geen last meer van zelfbenoemde brandweerfotograven, grote groepen kinderen, 112 websites die perse als 1e hun foto's online willen hebben en andere zwaailicht-geile personen die ons/politie/brandweer maar zo veel mogelijk willen achtervolgen...

Als je foto's wil maken moet dat geen probleem zijn lijkt me, de pers loopt vaak ook rond bij grotere ongevallen.
Je moet gewoon een afweging maken tussen een 'goede' foto, en het slachtoffer, waarbij het slachtoffer zwaarder telt.
Een foto is dus pas goed als er geen slachtoffer op is te zien, de fotograaf niet te dicht bij de hulpverleners is gekomen en zich altijd gedraagt zoals het hoort (daarmee bedoel ik: niet onder lintjes doorlopen, niet met tshirt met "brandweerfotograaf" lopen, etc).

Zijn de meeste mensen het hier over eens?


Bart S

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 1 juli 2007, 13:42:56
Ik vind een foto die in één keer de hulpverlening in beeld brengt een goede foto. Daar hoeft echt geen zichtbaar slachtoffer op te staan! Foto's van voertuigen die er mooi bij staan, of foto's/filmpjes van voertuigen die ter plaatse komen horen daar wat mij betreft niet bij.

Bij elk incident worden foto's genomen, daar kan je niet omheen. Er ontstaat wel een wildgroei aan fotografen, mede door de laagdrempeligheid (P2000 meldingen online, mobieltjes met prima camera's). Als hulpverlener vind ik het ook wel leuk om na een grote inzet of incident wat foto's terug te kijken, simpelweg omdat je daar op dat moment geen tijd voor hebt en wellicht zie je af en toe een situatie waarvan je denkt 'dat doe ik de volgende keer anders'. Er zijn in mijn regio ook een aantal fotografen actief die het gewoon goed doen. Na afloop verschijnen er hier of daar een paar goede foto's, en de rest vind ik (meestal dezelfde dag nog) in mijn digitale postvakje. En niet zelden denk ik dan "hee, was hij er ook? Niet eens gezien!".

Maar volgens mij gaan we een beetje van het pad af. De discussie ging over fotografen die eerder ter plaatse zijn dan de hulpdiensten.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #73 Gepost op: 1 juli 2007, 16:07:36
Ik ben (toen ik mijn camera kreeg) begonnen aan een EHBO cursus...  (Ondertussen ook vrijwilliger bij het Rode Kruis waar ik dit nodig heb, maar dit was in eerste instantie niet mijn bedoeling.)
Gelukkig nog niet bij een brandweeruitruk nodig gehad (ongevallen op de snelweg etc. kom je als fietser niet bij en anders ben ik meestal later) maar het is je plicht om een eventueel slachtoffer te helpen als er verder nog niemand bij is. (staat ook in de voorwaarden voor een politieperskaart)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #74 Gepost op: 1 juli 2007, 16:14:44
Dit topic is hard gegaan zeg.  :o

Maare.. Ik heb ook wel eens, dat ik eerder ben dan hulpdiensten. Vaak zijn er al EHBO'ers ter plaatse maar heb ook wel eens een ongeval gehad dat dat niet het geval was, slachtoffers gerustgesteld en gewacht op de hulpdiensten (later één SO overleden). Ik zal onvoorwaardelijk helpen, daar kies je gewoon voor als je naar een melding toegaat, toch?  :| ;)
343, never forget.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #75 Gepost op: 1 juli 2007, 17:31:54
Ik wel ;) In principe voor de eerste hulp, daarna komt pas de 'digitale hulp' (in de vorm van foto's voor betrokkenen en nieuwsgierigen).


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #76 Gepost op: 1 juli 2007, 18:36:28
Ik wel ;) In principe voor de eerste hulp, daarna komt pas de 'digitale hulp' (in de vorm van foto's voor betrokkenen en nieuwsgierigen).
Daarom, ik ben niet voor niets hulpverlener.  ;)
343, never forget.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #77 Gepost op: 2 juli 2007, 09:45:26
Is het niet een beetje scheef dat als je eerder bent dat je dan slachtoffers gaat helpen, en als de hulpdiensten er zijn lekker foto's gaat staan maken? of het een of het anders, denk  ik dan...


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #78 Gepost op: 2 juli 2007, 12:25:25
Is het niet een beetje scheef dat als je eerder bent dat je dan slachtoffers gaat helpen, en als de hulpdiensten er zijn lekker foto's gaat staan maken? of het een of het anders, denk  ik dan...
Hoezo zou dat scheef zijn? Voor mij is dat gewoon mijn werk, en als ik eerder ben.. Tja, dan doe je wat je kan toch?  ;)
343, never forget.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #79 Gepost op: 2 juli 2007, 12:30:42
Is het niet een beetje scheef dat als je eerder bent dat je dan slachtoffers gaat helpen, en als de hulpdiensten er zijn lekker foto's gaat staan maken? of het een of het anders, denk  ik dan...
Juist niet waarschijnlijk zul je dan zelfs minder klachten horen van de betrokkenen omdat je ze wel hebt geholpen ;)