'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49002 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #120 Gepost op: 17 maart 2011, 19:17:50
Goed, misschien is het off-topic. Doet misschien hier niet ter zake, maar zo iets geks zeg ik toch niet?

Ja, je zegt wel iets geks. Je vergelijkt geweld namelijk met het gefotografeerd worden tijdens je werk. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Het zegt wel iets over jou, als je het ene gebruikt om een punt te maken van het andere. Dan komt het moment dat we, wat mij betreft, uitgepraat zijn.......


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #121 Gepost op: 1 april 2011, 16:47:55
Is het in dit land niet zo, dat je bij wet verplicht bent iemand te helpen?
Hulp kan uit vele dingen bestaan, en het is aan je zelf (opleiding, ervaring inzicht) waaruit de hulp die je kunt geven bestaat. Al is het maar het opvangen van de ambu, het kan net die paar seconden schelen toch?

Zelf ben ik fotograaf (hobby fotograaf om meteen maar helder te zijn) maar mijn camera blijft in de auto op het moment dat ik ergens eerder ben dan de hulpdiensten. Ik zal dan altijd mijn EHBO en proffesionele kennis aanbieden, zonder me als fotograaf bekend te maken. Pas als ik zeker weet dat er voldoende hulp is zal ik mijn camera er bij gaan halen. Daarbij zal ik geen foto's publiceren waarop slachtoffers herkenbaar in beeld staan, en hou ook rekening met de verdere privacy (kentekens afdekken enz.).

Door op die manier te werk te gaan bouw je een relatie op met de hulpverleners in de omgeving. Ze weten dat ze zich niet druk hoeven te maken om mij, dat ik geen confronterende foto's online zal zetten. Op die manier kunnen de hulpdiensten doen waar ze voor zijn: hulp verlenen.
Door op deze manier te werken krijg ik heel vaak de gelegenheid om foto's te maken van de situatie NADAT de slachtoffers zijn afgevoerd. Die geven nog een prima beeld van de situatie, zonder de privacy van betrokken slachtoffers in gevaar te brengen.

Maar zoals gezegd, als er geen hulpverleners tp zijn, blijft mijn camera in de auto. Kan ik dan geen foto's maken dan is het jammer, maar de hulpverlening aan de slachtoffers gaat voor.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #122 Gepost op: 21 april 2011, 17:38:25
Zo zijn de fotografen van hulpdiensten.net ook bezig!

Citaat
Burgemeester bedankt jonge redder
18-4-2011
Op dinsdagavond 12 april redde de 20 jarige Pieter Schot uit Hendrik-Id-Ambacht het leven van een man met hartproblemen. Mevrouw Jacqueline Meijer was op dat moment al bij de man aanwezig en verleende de eerste hulp, zodat Pieter bij aankomst meteen kon beginnen met de reanimatie. Voor haar kordate optreden heeft mevrouw Meijer van de burgemeester een boeket bloemen ontvangen. Burgemeester Jonker is er trots op dat beiden zo snel in actie zijn gekomen en bedankte Pieter hiervoor persoonlijk.

De jonge held en zijn familie kwamen afgelopen vrijdag naar het gemeentehuis. De burgemeester onthaalde Pieter hartelijk met bloemen en gebak en stelt: “Zulke mensen hebben we nodig. Mensen die elkaar in de gaten houden: dat geeft een veilig gevoel.” Ook de mensen van de hulpdiensten worden nog even in het zonnetje gezet door de familie van het slachtoffer. Zij zijn dankbaar dat het leven van hun man en vader is gered. Pieter zelf vertelt nuchter over zijn reddingsactie en zijn moeder vult aan: “Hij fietste wel 40 km per uur!”  
Zie de link voor een foto.

http://www.h-i-ambacht.nl/hia?waxtrapp=wufvqZsHwqOxqOnHAwbcBjbcBJ
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


pavdhu

  • Gast
Reactie #123 Gepost op: 12 mei 2011, 17:16:59
Ik ben zelf een fotograaf (112-puber zoals eerder genoemd  ;) ). Ik heb het topic eens een beetje gelezen en het lijkt wel alsof de jeugd hier een beetje afgeschilderd wordt als sensatiezoeker's en lopen wij vaak in de weg. Nou vindt ik het begin inderdaad wel raar dat je zo foto's gaat lopen maken slaat inderdaad nergens op.

Nou vindt ik dat ik persoonlijk wel een beetje aan jullie eisen voldoet, ik hou afstand, maak mensen onherkenbaar (de hoofden dan) als ze dat willen en natuurlijk is dat heel normaal bij slachtoffers. Dus beschouwen jullie mij ook ''als een ramptoerist die alleen maar in de weg loopt''?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #124 Gepost op: 13 mei 2011, 07:52:36
Ik ben zelf een fotograaf (112-puber zoals eerder genoemd  ;) ). Ik heb het topic eens een beetje gelezen en het lijkt wel alsof de jeugd hier een beetje afgeschilderd wordt als sensatiezoeker's en lopen wij vaak in de weg. Nou vindt ik het begin inderdaad wel raar dat je zo foto's gaat lopen maken slaat inderdaad nergens op.

Nou vindt ik dat ik persoonlijk wel een beetje aan jullie eisen voldoet, ik hou afstand, maak mensen onherkenbaar (de hoofden dan) als ze dat willen en natuurlijk is dat heel normaal bij slachtoffers. Dus beschouwen jullie mij ook ''als een ramptoerist die alleen maar in de weg loopt''?

Ik denk dat je je niet aangesproken moet voelen als jij altijd netjes afstand houdt, geen sporen vernielt, gezichten onherkenbaar maakt etc.

Er wordt zo nu en dan flink overdreven gedaan alsof fotografen massaal alle etikettes en regeltjes aan hun laars lappen en de darmen, open wonden en liters bloed frequent van de foto's c.q. het beeldscherm af spatten, maar dat is zwaar overdreven.

Overigens zijn daar aparte items over (bijv. 'Fotografen kan dit.... '). Dit item gaat over het hebben van een EHBO-diploma als fotograaf :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


pavdhu

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 13 mei 2011, 16:49:00
Ik denk dat je je niet aangesproken moet voelen als jij altijd netjes afstand houdt, geen sporen vernielt, gezichten onherkenbaar maakt etc.

Er wordt zo nu en dan flink overdreven gedaan alsof fotografen massaal alle etikettes en regeltjes aan hun laars lappen en de darmen, open wonden en liters bloed frequent van de foto's c.q. het beeldscherm af spatten, maar dat is zwaar overdreven.

Overigens zijn daar aparte items over (bijv. 'Fotografen kan dit.... '). Dit item gaat over het hebben van een EHBO-diploma als fotograaf :)

Om dan gelijk maar even on topic te blijven, ik kom soms wel eens eerder dan hulpdiensten bij ongeval en dan voel ik altijd dat ik moet helpen. Nou had ik laatst het verkeer geregeld totdat de politie er was (ambulance was er al) maar dat is iets anders dan echte medische hulp te kunnen bieden. Dus zou het nut hebben om mijzelf als 15-jarige aan te melden voor een EHBO cursus?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #126 Gepost op: 13 mei 2011, 18:18:33
EHBO is altijd handig, maar de meeste prio1 dingen gaan net wat verder. Bijvoorbeeld een slachtoffer van hoog energetisch trauma kan je beter niet in een stabiele zijligging leggen maar daar zijn ze bij mijn vroegere EHBO-cursussen nooit op in gegaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #127 Gepost op: 13 mei 2011, 19:20:56
EHBO is altijd handig, maar de meeste prio1 dingen gaan net wat verder. Bijvoorbeeld een slachtoffer van hoog energetisch trauma kan je beter niet in een stabiele zijligging leggen maar daar zijn ze bij mijn vroegere EHBO-cursussen nooit op in gegaan.

Dat is weer een andere discusie, als de ademweg geblokkeerd is zul je het toch moeten overwegen.  ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #128 Gepost op: 13 mei 2011, 19:30:18
Uiteraard is dat 1 van de opties. Op EHBO werd mij altijd geleerd om het slachtoffer in een stabiele zijligging te leggen zodra deze buiten bewustzijn was. Ook als de ademhaling stabiel is. Dat lijkt mij niet handig bij mogelijk nek/rugletsel 998765.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #129 Gepost op: 13 mei 2011, 19:42:59
Uiteraard is dat 1 van de opties. Op EHBO werd mij altijd geleerd om het slachtoffer in een stabiele zijligging te leggen zodra deze buiten bewustzijn was. Ook als de ademhaling stabiel is. Dat lijkt mij niet handig bij mogelijk nek/rugletsel 998765.

Je zou er zo een casus van kunnen maken.