'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49036 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #130 Gepost op: 21 mei 2011, 12:09:49
Om even terug te komen op het begin,
Gister kwamen er op mijn pager de volgende meldingen binnen:

p2kflex
19:24:07 20-05-11GROUP-113-341 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:337
0120341Rapid Responder 13-341 (VZA Zaanstad)
p2kflex
19:22:22 20-05-11GROUP-113-195 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:336
0120195Ambu 13-195 (VZA Purmerend)


Omdat dit mogelijk een reanimatie zou kunnen zijn, en de locatie 3 straten bij mij vandaan was, ben ik er naartoe gefietst.
Op het bewuste adres zag ik al een vrouw door het raam kijken, dus door het raam gevraagd of zij een ambulance had gebeld.
Na hier een positief antwoord op te hebben gekregen, samen met de vraag hoe ik dat wist, heb ik gevraagd of mevrouw de deur open wou doen. Daar heb ik gezegd dat ik eerste hulp kan verlenen en hier een apparaatje voor heb. Gevolgd door de vraag of ik kon helpen. Haar kind van een jaar of 7 bleek van de trap gevallen te zijn, dus ben mee naar binnen gelopen en heb vervolgens het kind vragen gesteld en zijn nek gestabiliseerd. Ongeveer 4 minuten later was de ambu ter plaatse, welke het overnam. Ikzelf ben 15 jaar oud.


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #131 Gepost op: 21 mei 2011, 17:11:01
Wat ik graag zou willen zeggen hierover, is dat het hebben van een EHBO-diploma enorm handig kan zijn.
Ikzelf heb het niet. Maar ik heb het tot nu toe nog niet als een gemis ervaren bij beginfases van incidenten.
Dikwijls ben ik eerder als de hulpdiensten en kan dan hand- en spandiensten verrichten.
Ook zonder een EHBO-diploma, maar toch met een goed geheugen met bruikbare informatie, kun je ver komen in de beginfase van een incident.
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Reactie #132 Gepost op: 22 mei 2011, 00:23:01
Om even terug te komen op het begin,
Gister kwamen er op mijn pager de volgende meldingen binnen:

p2kflex
19:24:07 20-05-11GROUP-113-341 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:337
0120341Rapid Responder 13-341 (VZA Zaanstad)
p2kflex
19:22:22 20-05-11GROUP-113-195 A1 PURMEREND MILONGASTRAAT 9 RIT:336
0120195Ambu 13-195 (VZA Purmerend)


Omdat dit mogelijk een reanimatie zou kunnen zijn, en de locatie 3 straten bij mij vandaan was, ben ik er naartoe gefietst.
Op het bewuste adres zag ik al een vrouw door het raam kijken, dus door het raam gevraagd of zij een ambulance had gebeld.
Na hier een positief antwoord op te hebben gekregen, samen met de vraag hoe ik dat wist, heb ik gevraagd of mevrouw de deur open wou doen. Daar heb ik gezegd dat ik eerste hulp kan verlenen en hier een apparaatje voor heb. Gevolgd door de vraag of ik kon helpen. Haar kind van een jaar of 7 bleek van de trap gevallen te zijn, dus ben mee naar binnen gelopen en heb vervolgens het kind vragen gesteld en zijn nek gestabiliseerd. Ongeveer 4 minuten later was de ambu ter plaatse, welke het overnam. Ikzelf ben 15 jaar oud.
Hoe heeft de vrouw laterna nog gereageerd? en het ambulance personeel? Lijkt me voor die vrouw ook raar om ineens een 15 jarige jongen voor de deur te hebben die hulp wil verlenen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #133 Gepost op: 23 mei 2011, 09:54:26
Ze reageerde inderdaad erg verbaast op het feit dat ik wist dat er een ambulance gebeld was. Wel was ze zelf erg rustig. Het ambulancepersoneel heeft gevraagd of ik familie was, maar het laten zien van mijn pager was genoeg  ;)

Het bleek allemaal mee te vallen met het kind, is zittend in de ambulance gezet en rustig naar het ziekenhuis gereden voor controle. Heb de vrouw nog eventjes succes gewenst, en heb haar daarna niet meer gezien.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #134 Gepost op: 23 mei 2011, 12:38:28
Ze reageerde inderdaad erg verbaast op het feit dat ik wist dat er een ambulance gebeld was. Wel was ze zelf erg rustig. Het ambulancepersoneel heeft gevraagd of ik familie was, maar het laten zien van mijn pager was genoeg  ;)

Het bleek allemaal mee te vallen met het kind, is zittend in de ambulance gezet en rustig naar het ziekenhuis gereden voor controle. Heb de vrouw nog eventjes succes gewenst, en heb haar daarna niet meer gezien.

Dion,

Ten eerste raad ik je aan om het volgende te lezen

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52114.0

Daar krijg je en goed beeld van hoe wij erover denken dat je dit soort acties uitvoert.

Ten tweede, mijn broek zakt bijna af van verbazing over je stommiteit. Ik had het overwogen om dit via een PM te doen maar ik publiceer het als waarschuwing voor iedereen die zoiets in zijn hoofd haalt om te doen.

Je zag een melding waarop er 2 eenheden naartoe uitrukte en je dacht meteen een reanimatie. Dat is nou net het nadeel van P2000, feitelijk weet je niks. Voor hetzelfde geldt was het een vechtpartij, of een geweldsmisdrijf of een doorgedraaide psychiatrische patient met een mes in zijn hand. Ja, dat kan, het is mij een aantal maanden geleden namelijk overkomen. Het kan jou dus ook overkomen als je dit soort fratsen uithaalt. NOOIT MEER DOEN!!!!!!

Voor mij is dit weer een reden om P2000 af te schermen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #135 Gepost op: 23 mei 2011, 12:59:40
Beste CM,
Enigsinds kan ik uw reactie begrijpen. Ik volg het betreffende onderwerp ook al een tijdje, maar ben het echter niet eens met de meeste argumenten, en dus meningen, die daar worden gegeven. Als ik het mij goed kan herrineren heb ik mijn mening daar ook al eens verkondigd.

Ik dacht niet meteen aan een reanimatie, ik hield dit echter als mogelijkheid in mijn achterhoofd. Ook ben ik mij ten alle tijde bewust van het feit dat zo'n melding ook een geweldsmisdrijf zou kunnen zijn, met een eventuele verdachte nog aanwezig. Echter heb ik de woning met voorzichtigheid benaderd, en heb geen aanwijzingen gevonden dat het hier om een geweldsmisdrijf zou gaan. Tevens is de wijk waar ik woon, en al helemaal dat gedeelte waar het incident plaatsvond, alles behalve een 'probleemgebied'. Natuurlijk is dit geen garantie dat er niks kan gebeuren, maar het is natuurlijk wel zo dat je in een 'vertrouwde' wijk bereidt bent meer risico te nemen.

Ook zou het n.m.i. zonde zijn om het P2000 netwerk af te schermen. Immers als dit wel een reanimatie geweest zou zijn, was het de ambulance niet gelukt om binnen zes minuten ter plaatse te zijn. Ikzelf was binnen anderhalve minuut bezig met het slachtoffer, dus inclusief observatie van het huis en personen. De tijd die hiermee gewonen is zou levensreddend kunnen zijn.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #136 Gepost op: 23 mei 2011, 13:03:42
Dion,

Je moet bij de gemeente gaan lobbyen voor een degelijk alarmeringssysteem in de vorm van AED alert. Je bent er nu goed mee weggekomen maar dit moet je echt nooit meer doen. Het is niet veilig en je hebt er niets te zoeken.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #137 Gepost op: 23 mei 2011, 15:13:36
...
Ook zou het n.m.i. zonde zijn om het P2000 netwerk af te schermen. Immers als dit wel een reanimatie geweest zou zijn, was het de ambulance niet gelukt om binnen zes minuten ter plaatse te zijn. Ikzelf was binnen anderhalve minuut bezig met het slachtoffer, dus inclusief observatie van het huis en personen. De tijd die hiermee gewonen is zou levensreddend kunnen zijn.
Beste Dion,
Ik begrijp je enthousiasme, maar zoals CM terecht zegt, je weet niet wat voor situatie je benaderd, ook 'observatie' en kennis van de buurt zegt weinig. Als je er naast zit dan het heel verkeerd voor je uitpakken. Daarnaast heb je daar gewoon niets te zoeken, jij bent niet opgeroepen. Hoe goed bedoeld ook, het is niet wenselijk dat iedereen maar even op een P2000 oproep afgaat. Als het om een reanimatie was gegaan was er mogelijk een AED alert uit gegaan als er hulp nodig was. 'Het is mogelijk een reanimatie' is geen argument om toch maar even te gaan kijken.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #138 Gepost op: 23 mei 2011, 15:59:35
Helaas hebben we hier in de regio geen AED alert, ook al is dit volgens mij meerdere keren aangekaart bij de veiligheidsregio en/of gemeente.
Ook besef ik zeer goed dat de situatie waar ik in terecht kan komen gevaarlijk kan zijn, maar nogmaals, ik heb geen indicatie gehad of gezien dat mijn eigen veiligheid in het geding zou kunnen komen. Tevens hoorde ik al door het raam dat het kind van de trap was gevallen, en er dus geen sprake was van een geweldsmisdrijf. Had ik ook maar een enkele reden gehad voor twijfel, was ik omgekeerd en terug gegaan.

Natuurlijk is de melding in eerste instantie ook niet voor mij bedoelt, maar hulp is hulp. Als de desbetreffende persoon alleen geholpen wilt worden door ambulance personeel zal ik dat respecteren en weer terug gaan naar huis. Immers, ze hebben mij inderdaad niet gebeld. Maar aangezien ik mij bewust ben dat er iemand hulp nódig heeft, en die misschien te laat zal ontvangen, lijkt het mij niet meer dan logisch om hulp aan te bieden (Volgens mij ben je hier zelfs jegens wet verplicht tot, al is dit natuurlijk wel een aparte situatie). Dan hebben de betrokkenen in ieder geval de mogelijkheid om eerder hulp te ontvangen. Wilt men dit niet zal ik er, nogmaals, niet moeilijk over doen om weer te vertrekken.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #139 Gepost op: 23 mei 2011, 16:30:39
Citaat
NOOIT MEER DOEN!!!!!!
Voor mij is dit weer een reden om P2000 af te schermen.

CM
Zo zijn de fotografen van hulpdiensten.net ook bezig!
Zie de link voor een foto.

http://www.h-i-ambacht.nl/hia?waxtrapp=wufvqZsHwqOxqOnHAwbcBjbcBJ

Zo kan het ook.
Ik ben het dus niet helemaal met CM eens.!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-