'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'

Auteur Topic: 'Niet verplicht maar wel handig, EHBO diploma'  (gelezen 49509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #180 Gepost op: 15 juni 2011, 23:09:06
Het gaat (gelukkig) niet om iedereen want ik ben ook al mensen tegengekomen op deze manier die juist blij waren dat ik het aanbood en hielp.
Er is een verschil tussen mensen tegenkomen of bewust op meldingen afgaan om je diensten aan te bieden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #181 Gepost op: 15 juni 2011, 23:19:42
Er is een verschil tussen mensen tegenkomen of bewust op meldingen afgaan om je diensten aan te bieden.
Klopt maar als jij langs de weg zit met iemand die hulp nodig heeft en jij hebt vantevooren al zoiets van daar is de ambu voor dan wijs je die hulp ook gelijk af denk ik.
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #182 Gepost op: 15 juni 2011, 23:27:56
Er is een verschil tussen mensen tegenkomen of bewust op meldingen afgaan om je diensten aan te bieden.

Klopt, maar als je weet dat het een reanimatie betreft en je weet dat het 8 minuten duurt voor er een ambu kan zijn, weet je dat die bijna zeker te laat is, en jij als inwoner van het dorp en kennis van EHBO/Reanimatie wel wat kan betekenen.
Dan kan het er bewust op af gaan wel eens levensreddend zijn. Als je echter weet dat je minimaal 15 minuten onderweg bent, hoef je er niet naartoe te gaan om te helpen. Je mag er dan gerust vanuit gaan dat er voldoende hulp aanwezig zal zijn.
Het is dan situatie afhankelijk zijn of ik er als fotograaf op af zal gaan, heeft het nieuwswaarde dan uiteraard wel. Is het niet bekend, dan misschien ook wel, maar dan ter plekke bekijken of het nieuwswaardig is.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #183 Gepost op: 16 juni 2011, 00:14:50
Om even te reageren op de discussie wel of niet af gaan op een p2000 melding;

2 fotografen zijn gisteren op een reanimatie melding af gegaan. Dit was vlak bij hun thuis en ze konden er dan ook eerder zijn dan de ambulance en de politie. Ter plekke hebben ze de reanimatie opgestart. Uiteindelijk is deze persoon met een lage hartslag de ambulance in gegaan. De ambulance was een paar minuten later ter plaatse. Doelgericht afgaan op een melding om eerste hulp te verlenen kan dus ook juist goed zijn. Het ligt maar net aan de situatie en de melding. Elke A1 melding afrijden om hulp te verlenen is natuurlijk niet de bedoeling..
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #184 Gepost op: 16 juni 2011, 11:24:07
Hiermee is maar weer eens aangetoond dat het idd wel degelijk zin kan hebben om op bepaalde meldingen te reageren, zeker wanneer je weet dat een ambu/politie er langer over zal doen daan jij.

Natuurlijk moet je aan je eigen veiligheid denken, dat is een van de eerste regels die je leert bij EHBO.
Die inschatting moet je voor jezelf maken, en aan de hand daarvan handelen.

Hulde voor de collega fotografen die hier een succesvolle reanimatie hebben uitgevoerd O0


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #185 Gepost op: 16 juni 2011, 13:23:46
Laat ik het maar kort door de bocht zeggen:

Laat hulpdiensten hun eigen professionaliteit uitvoeren en laat fotografen zijn/haar foto's maken!

Om maar even aan te geven dat iedereen zich grotendeels op zijn eigen werkterrein moet houden.
Niemand heeft er wat aan als jij je gaat bemoeien met een ander zijn werk.
Let wel: ben jij degene die 'ogenblikkelijk' hulp kan en moet verlenen, doe dat dan ook.

Lijkt me wel logisch. Maar voor de rest: Houd je buiten het werk wat door professionals gedaan moet worden!
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


pavdhu

  • Gast
Reactie #186 Gepost op: 16 juni 2011, 14:27:25
Nee ik zou hem niet binnen laten, wacht liever op de ambulance.
Maar een amateurfotograaf standaard een AED in de tas???
En wat zoals eerder geschreven, iemand valt van de trap, de fotograaf stabiliseerd de nek?
Je kan de verwondingen er ook erger door maken.
Nee dan wacht ik liever in alle gevallen op de proffsionele hulp. Ieder zijn vak zou ik maar zeggen.
Lijkt me niet dat de p2000 meldingen er zijn voor fotograven.

Ook als het hier gaat om leven of dood?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #187 Gepost op: 16 juni 2011, 18:11:20
Klopt maar als jij langs de weg zit met iemand die hulp nodig heeft en jij hebt vantevooren al zoiets van daar is de ambu voor dan wijs je die hulp ook gelijk af denk ik.

Er zit natuurlijk een wereld van verschil in het op straat iets zien en de situatie inschatten zoals elke omstander kan en het doelbewust op een melding af gaan en het in een woning gaan om je hulp aan te bieden. Ik heb wel vaker bij incidenten gestaan waarbij vanuit de ambulancedienst gevraagd wordt of het veilig is en daarna de ambulance die om de hoek wachtte op komt rijden.
De AED alert hoeft niet de prullenbak in. De AED alert wordt namelijk niet gebruikt als het niet wenselijk is dat er burgers bij komen zoals bij bijvoorbeeld een geweldsincident.  Dit soort informatie haal je niet uit een P2000 melding en observeren is ook lastig. Je begeeft je dus in onbekend terrein en daar moet je heel, heel goed mee oppassen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


vleddermuis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #188 Gepost op: 16 juni 2011, 19:28:48
Ook als het hier gaat om leven of dood?

Ja dan ook.

De zorg is wat dat betreft goed geregelt, de 112 diensten komen meteen met de juiste kennis en materialen.
Wanneer je echter als ehbo-er een ongeval ziet gebeuren of langs een ongeval komt verleen je natuurlijk eerste hulp, gewoon zoals ieder ander persoon hoort te doen. Maar ook de P2000 meldingen zijn niet de ehbo-ers.
Zorg als fotograaf voor een goede foto en juiste tekst, dat laat je ook niet aan de brandweer over toch O0 ;)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #189 Gepost op: 16 juni 2011, 23:27:57
Ja dan ook.

De zorg is wat dat betreft goed geregelt, de 112 diensten komen meteen met de juiste kennis en materialen.
Wanneer je echter als ehbo-er een ongeval ziet gebeuren of langs een ongeval komt verleen je natuurlijk eerste hulp, gewoon zoals ieder ander persoon hoort te doen. Maar ook de P2000 meldingen zijn niet de ehbo-ers.
Zorg als fotograaf voor een goede foto en juiste tekst, dat laat je ook niet aan de brandweer over toch O0 ;)

Blijf je reactie enigsinds kortzichtig vinden moet ik zeggen.
Als je weet dat een ambu er minimaal 8 minuten (na alarmering) over doet om bv bij mij in het dorp te komen, en je ziet dat dat het om een reanimatie gaat, dan weet je dat die ambu per saldo vaak te laat zal zijn.
Statistieken wijzen nl uit dat de overlevingskans met 6 minuten al dramatisch laag is.
Neem daarbij de tijd die zit tussen telefonische melding naar de CPA, en de daadwerkelijke uitrijden, dan zit je bij mij in het dorp al snel op een kleine 10 minuten voor "deskundige" hulp er is.

In een dergelijk geval zou ik blij zijn met hulp uit onverwachte hoek als een fotograaf die weet wat hij/zij doet. Dus niet uit sensatiezucht komen en niet weten wat ze moeten doen, maar daadwerkelijk kunnen beginnen met reanimeren. Bij aankomst van de deskundigen, kun je overdragen en hun het werk laten overnemen met meer en betere middelen.

Maar om nu hulp af te wijzen, en daarmee de overlevingskansen dramatisch doen verminderen, gaat wel heel ver.
Misschien ben je nog wel schuldig aan dood door schuld of nalatigheid (of een andere juridische benaming) als je aangeboden hulp afwijst op grond van het feit dat je die niet professioneel genoeg vind.... :-X
Door bij een reanimatie hulp te weigeren teken je nl in mijn dorp in ieder geval bijna zeker het doodsvonnis voor het slachtoffer. Immers de eerste hulp die je wel zou accepteren is pas na 8 minuten bij je.

Ja we hebben in Nederland nog zat gebieden die niet binnen 10 minuten bereikbaar zijn voor ambu's Misschien niet in de Randstad (al weet je het nooit met al die files die je daar weer parten kunnen spelen) maar wel op het platte land in het noorden en zuiden van het land. Daar zul je het wel van dergelijke "burenhulp" moeten hebben zolang er geen AED alert is.

Beetje meer genuanceerd denken en het komt allemaal goed 98uiye