En toch vraag ik me af waarom iedereen zo op die 'magische' leeftijdsgrens is gefocust.
Alsof je een dag voor je 18e verjaardag er niet tegen kan, en een dag later 'opeens' wel..
Inderdaad. Het moet per geval bekeken worden, maar ik vind dat een minimumleeftijd van 18 jaar zeker goed is.
Ik ben van mening dat je pas incidentpers kunt worden als je volwassen bent. Dit vanwege wat ik hierboven schrijf.
Kijk, je zult misschien goed werk afleveren, maar onderschat de effecten niet.
Je bent nu 14 jaar, dus hoe dan ook nog in de puberteit. Je zult misschien nu denken dat indrukken geen invloed op je hebben, maar gezien het functioneren van het puberbrein kun je dit nog niet reëel inschatten.
+1
Het is zelfs de vraag of je de grens bij 18 moet leggen. Sommigen van 18 zijn nog aan het puberen waarbij hoort dat je indrukken anders verwerkt dan een volwassene. Zoek maar eens op google over de effecten van heftige indrukken op pubers.
Ook een volwassene kan moeite hebben met het verwerken van bepaalde zaken, maar die zijn volwassen en worden dus geacht deze keuze voor zichzelf te maken.
Ideaalsituatie zou zijn bij een incident dat iedereen onder de 18 jaar weggehaald worden / op een minimale afstand van 500 meter worden gezet (behalve als het familie betreft). Hierdoor creeër je op de eerste plaats een stuk rust op het incident. Verder is dit ook ter bescherming van de nog ontwikkelende pubers. Verder zou elke fotograaf over een perskaart of een bewijs van het werken voor een nieuwsmedia moeten kunnen tonen. En ga ik te ver als ik zeg dat je ook over een serieuze camera moet beschikken? (Oftewel, het telefoon en handycamwerk ook weg..)
Dat is natuurlijk onhaalbaar. Je kan niet bij elk incident nog een peleton politie inzetten om deze mensen te controleren en te ordenen. Dat is gweoon praktisch onmogelijk. Hier wordt dan ook de verantwoordelijkheid van de fotograaf zelf verwacht. En juist die verantwoordelijkheid ontbreekt nog bij jongeren.
Natuurlijk is er ook nog het geval, van een eenzaam dorpje of stadje, waar er maar 1 fotograaf is (jong of oud buiten beschouwing gelaten) en die ook in direct contact staat met de brandweermensen. Zij kennen hem, hij kent hen. Ik vind dat er daar een andere relatie is, en dat de drempel daar lager ligt. Maar dit is natuurlijk weer per geval verschillend.