112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?

Auteur Topic: 112 Fotografen / wildgroei aan 'cowboys' ?  (gelezen 268624 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #50 Gepost op: 4 juli 2007, 19:45:03
Is het dan ook zo dat je de foto's niet mag leveren aan de media? Zoiets hoorde ik pas geleden.

Klopt!

Je kunt het niet maken om zelf op plaatsen te komen waar de media niet mag komen om vervolgens de foto's te verkopen aan andere media. Dat is mijn inziens onacceptabel en ook niet toegestaan.

En dragen jullie ook perslucht bij een inzet?

Als het moet preventief, maar als je in een situatie komt alwaar je echt in de hitte en rook zou staan overleeft de foto en videoapparatuur het ook niet natuurlijk ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Bart S

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 4 juli 2007, 20:31:09
Oja nog 1 dingetje, als de 'brandweer fotografen' het allemaal zo goed doen moet jullie me toch even de volgende foto uitleggen.

http://www.112haarlem.nl/images/nieuws07/juni/26-theemsplein4.jpg
Foto: 112haarlem.nl

Wat is er mis mee dan? Fotograaf (in dienst van) maakt foto's van een object vanuit de hoogwerker.  Ik weet voor 99,9% zeker dat hij dat in opdracht doet ;)

Edit: deze fotograaf heeft al eens zijn taken en werkzaamheden op dit forum uitgelegd. Voor alle duidelijkheid zal ik het nog even herhalen:

Citaat
De foto's die ik maak zijn bestemd voor de brandweer Haarlem. Mijn taak was vanaf de leiding om een tijdsbeeld vastteleggen van de werkzaamheden van het Haarlemse Korps.
Dit betreft het vastleggen van de Repressieve dienst maar ook de zaken eromheen zoals de jeugdbrandweer, werving. personeelsbestand, museum-archievering, oefeningen en preventie.
De ruimte en extra mogelijkheden die ik ter plaatse krijg zijn ten goede van de brandweer en niet voor commerciele doeleinden.
Ook ik heb te maken met veiligheid. Ik ben zelf bij de brand geweest van 23 maart 2003 waarbij 3 brandweermannen van het Haarlemse korps zijn omgekomen. De foto's die ik heb gemaakt zijn zeer nuttig geweest voor het onderzoek van deze tragedie.
Naar aanleiding van deze brand ben ik me zeer bewust van eventuele risico's die bij het werk van de brandweer horen.
Bij deze brand heeft de OVD mijn een seintje gegeven over wat veilig was en wat niet.
Deze waarschuwing hoeft hij maar 1x te doen, einde discussie.
Door mijn aanwezigheid in de afgelopen 6 jaar bij de wekelijkse oefenavond heb ik veel geleerd en gezien.
Nooit zal ik deze theorien kunnen toepassen in de ppraktijk aangezien ik geen brandweerman ben, maar wel in mijn achterhoofd weet dat ik uiteindelijk ook weer heelhuids thuis wil komen en mijn dochter wil zien opgroeien!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 4 juli 2007, 20:33:51
Sinds de invoering van P2000 is 't aantal "fotografen" zeker verdrie- of vierdubbeld.
Toen we nog analoog werkten kregen we nooit zo'n grote opkomst bij incidenten, en zeker niet grote massa's kinderen met camera's.

Ik ben het in grote lijnen met jou eens Karim, ook al ben je -zoals reeds eerder opgemerkt- wel heel erg negatief. De overstap van analoog naar digitaal is tweeledig. Niet alleen qua communicatie, ook de fotografie is gedigitaliseerd. Vroeger moest je rennen en vliegen om de foto's zo snel mogelijk klaar te hebben, vervolgens inscannen en/of naar de plaatselijke krant vliegen. Tegenwoordig 'knip' je zoveel als je wilt en thuis kies je de mooiste(n) uit en als ze nog niet mooi genoeg zijn dan biedt een programma als Photoshop legio mogelijkheden om ze iets op te poetsen. Terwijl de brandweer de container nog staat af te blussen of de patient nog onderweg is naar het ziekenhuis staan de foto's al online.

Die enorm verlaagde drempel (geen fotorolletjes/ontwikkelkosten meer) veroorzaakt mijner inziens ook extra ramptoerisme. Daarnaast zijn de berichten door P2000 veel bereikbaarder geworden, het is in feite een soort 'gemeengoed'. Het gaat door de lucht, het is door iedereen te ontvangen, dus het is ook van iedereen. Althans, zo doen bepaalde lieden het overkomen. Daarnaast heb je ook een groep (mezelf incluis) die sinds het wegvallen van de communicatie (C2000) nauwelijks meer gaat kijken. Jawel, ik ging vaak kijken, maar de communicatie interesseerde mij eigenlijk meer. Ook om tijdens het aanrijden meer informatie te kunnen krijgen. Is het een echte binnenbrand, of staat er gewoon een scooter tegen de gevel in de brand? Dat hoor je allemaal niet meer...

De mens verandert simpelweg met de tijd mee, de (algehele) digitalisering heeft naar mijn idee een grote schuld aan het toenemende ramptoerisme. Men zou maximaal gebruik moeten maken van de digitale mogelijkheden. P2000 biedt standaard de mogelijkheid om de berichten te coderen. De pagers weliswaar niet, maar als ze er vantevoren even goed over na hadden gedacht (maar binnen dit project is helaas over teveel zaken niet goed nagedacht) dan hadden de hulpdiensten nu pagers gehad die wel gecodeerde berichten konden ontvangen.

Kan natuurlijk alsnog bij de eerstvolgende omwisseling. Die apparaten hebben over het algemeen een technische levensduur van slechts enkele jaren. Wissel ze na een paar jaar om door encryptie pagers en zo kan regio voor regio versluierd worden.

Niet dat ik dat zo graag wil, ik weet dat het raar klinkt uit mijn mond, maar de "mede" gebruikers vragen er op deze manier natuurlijk wel om. Enige vorm van discretie is ver te zoeken...

Groeten, Peter.


Karim

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 4 juli 2007, 20:50:14
Verklaar je nader  ;)

Bovenstaande posts lijken me toch duidelijk genoeg.

Peter zegt dat ze last hebben van irritante fotografen, na vele incidenten hun melden dat ze niet meer welkom zijn, betreffende jeugd slaat dat vervolgens in de wind en komt toch nog steeds irritant doen bij incidenten, voila, verstoorde verstandshouding tussen hulpverleners en "fotografen".

Behoeft weinig uitleg lijkt me.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #54 Gepost op: 4 juli 2007, 21:02:07
Bovenstaande posts lijken me toch duidelijk genoeg.

Peter zegt dat ze last hebben van irritante fotografen, na vele incidenten hun melden dat ze niet meer welkom zijn, betreffende jeugd slaat dat vervolgens in de wind en komt toch nog steeds irritant doen bij incidenten, voila, verstoorde verstandshouding tussen hulpverleners en "fotografen".

Behoeft weinig uitleg lijkt me.
Jij maakt het verhaal spannender dan het is.Want we hebben de jongens niet meer gezien  ::)
En ik neem aan dat wij als brandweer geen kinderopvang zijn.De verstandhouding met de pers is goed,maar we praten hier over jocchies van 12,13 jaar.Die alleen voor hun eigen belang bezig zijn.


Karim

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 4 juli 2007, 21:10:04
Jij maakt het verhaal spannender dan het is.Want we hebben de jongens niet meer gezien  ::)
En ik neem aan dat wij als brandweer geen kinderopvang zijn.De verstandhouding met de pers is goed,maar we praten hier over jocchies van 12,13 jaar.Die alleen voor hun eigen belang bezig zijn.

Oke, dan heb ik 't niet goed gelezen.

Maar mochten ze in 'n soortgelijke situatie als dit dus nog wel blijven terugkomen dan krijg je dus die verstoorde verstandshouding waar ik op doelde.  ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #56 Gepost op: 4 juli 2007, 22:13:52
Wat is er mis mee dan? Fotograaf (in dienst van) maakt foto's van een object vanuit de hoogwerker.  Ik weet voor 99,9% zeker dat hij dat in opdracht doet ;)

Edit: deze fotograaf heeft al eens zijn taken en werkzaamheden op dit forum uitgelegd. Voor alle duidelijkheid zal ik het nog even herhalen:
Jup de taken geloof ik ook allemaal wel, maar waar is de valbeveiliging? :|


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #57 Gepost op: 4 juli 2007, 22:26:16


Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust zou ik zeggen.



En loop je ook met een porto? zo ja, wat is daar het nut van?
En als ik ombeleefd mag zijn, is dit vrijwillig of krijg je betaald?
En nog een vraag: moet je er bij elke melding bij zijn? Kan je niet zomaar even het dorp uit? En wat als je bijvoorbeeld niet bij een inzet was waar wel foto's nodig waren voor diverse doeleinden?
Want je hebt neem ik aan een eigen capcode?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #58 Gepost op: 4 juli 2007, 22:45:09
En loop je ook met een porto? zo ja, wat is daar het nut van?
En als ik ombeleefd mag zijn, is dit vrijwillig of krijg je betaald?
En nog een vraag: moet je er bij elke melding bij zijn? Kan je niet zomaar even het dorp uit? En wat als je bijvoorbeeld niet bij een inzet was waar wel foto's nodig waren voor diverse doeleinden?
Want je hebt neem ik aan een eigen capcode?

porto heb ik vanuit mijn andere functie.

Nee hoor is niet onbeleefd. Het is partime en betaald (doe het samen met, en naast mijn bestaande functie)
We werken met 3 personen waarvan altijd 1 persoon '' harde piket'' heeft
We hebben inderdaad een eigen capcode maar deze wordt alleen gebruikt voor inviduele aanvragen. ( op verzoek BEV/OvD/HOvD) De rest gaat gewoon de reguliere alarmering van de OvD
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


chatjozef

  • Coordinator verbindingen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #59 Gepost op: 4 juli 2007, 22:47:55
Citaat van: Peter Hunt

Die enorm verlaagde drempel (geen fotorolletjes/ontwikkelkosten meer) veroorzaakt mijner inziens ook extra ramptoerisme. Daarnaast zijn de berichten door P2000 veel bereikbaarder geworden, het is in feite een soort 'gemeengoed'. Het gaat door de lucht, het is door iedereen te ontvangen, dus het is ook van iedereen. Althans, zo doen bepaalde lieden het overkomen. Daarnaast heb je ook een groep (mezelf incluis) die sinds het wegvallen van de communicatie (C2000) nauwelijks meer gaat kijken. Jawel, ik ging vaak kijken, maar de communicatie interesseerde mij eigenlijk meer. Ook om tijdens het aanrijden meer informatie te kunnen krijgen. Is het een echte binnenbrand, of staat er gewoon een scooter tegen de gevel in de brand? Dat hoor je allemaal niet meer...

gezien het fiet dat het inderdaad makkelijker is foto's te maken met telefoon/pda en andere camera's gaat dat wel snel.

aangezien de communicatie van nu is weggevallen. lees simpel weg een berichtje is. is het mischien voor de trouwe scannerluisterraar. reden geworden om nu te gaan kijken naar het incident want vroeger hoorde je over de scanner of het een binnenbrand was.. of een scooter tegen de gevel. Nu wil je dat zelf zien.
Camera's van nu kosten geen flikker meer, en je hebt het Wereld Wijde Web en voila het staat op internet. Vroeger moest je trouwens nog een scanner kopen. tegenwoordig trek je het van website's af als PD5HW.nl.